Nog ff wat input.
Voordat je terug gaat naar de winkel, neem ff rustig de tijd om het zelf op te lossen, vaak ligt het niet aan de hardware, maar gewoon ff wat instelling in de bios. En checken of kabels e.d. goed zitten.
Wat ik begreep uit je verhaal is dat je nog niet echt bekend bent met bios enzo. Maar dat kun je zo ff leren.
Benodigdheden
Manual van je bios
Bootable WinME disk/cdrom
En een beetje geduld
OK hij vind je hdisk dus niet. en je krijgt een error als ie klaar is met het scannen van je pci bus. Die error kan ook veroorzaakt worden door een diskette die beschadigd is.
Waarschijnlijk ligt het probleem bij je hardschijf of de aansluiting ervan.
Wat je beste ff kunt doen, ook meteen beetje zelf studie:
1)Schroef je kast open
2)Bekijk alles ff rustig met de manual van je mobo erbij, vergelijk de layout van je manual met wat je ziet, probeer de IDE connectors te lokaliseren.
3)Heb je die gevonden, zet je harde schijf dan in zijn eentje op de primary ide poort.
4)Handig is om ook even de jumper settings achterop je hdisk te checken, die staan standaard meestel wel goed, op 'auto' of 'master'. Als het goed is krijg je bij de oem hdisk een papiertje met korte instructies hoe je de hdisk moet aansluiten en hoe de jumper settings moeten, anders staan de settings die mogelijk zijn achter op je schijf.
5)Zet je cdrom op de secondary ide poort en ook op master, voor de jumper settigs geldt hetzelfde verhaal als hierboven.
6)Controleer of alle stekker verder goed zitten, dus je powerfeed voor je mobo, brede stekker vlakbij je processor socket kan niet missen, druk die nog even aan voor de zekerheid.
7) Wat ik altijd doe als ik een nieuw systeem in elkaar zet is alle overbodige hardware eruit halen, dus pci kaarten e.d. zo elimineer je eventuele andere conflicten.
7a) Dit geldt ook voor de intergrated peripherals setting in je bios hier komt ik later wel op terug.
8)Lees nog ff aandachtig de bios onderdelen door in je manual zodat je beetje idee krijgt welke settings je kunt aanpassen.
9)Nadat je alle hardware goed hebt aangesloten wordt het tijd dat je in de bios de boel ff zo stabiel mogelijk instelt. D.w.z. alle onzin en performace optie uit.
10)Hiervoor geldt hetzelfde als wat ik boven heb gezegt ga je bios rustig door met de manual erbij, zet eerst alle settigs eens op default. Pas daarna de nodige dingen aan, zoals je processor goed configurerem, hier bedoel ik mee de Multiplier en FSB )Front Side Bus) snelheid goed zetten, dit kan ik je niet zo vertellen, ik weet niet welke proc je hebt.
11)Onder de optie Intergrated Peripherals moet je zo'n beetje alles uitzetten, dus je com poorten en LPT poort. Ook alle eventuele onboard optie, zoals sound, raid, gamepoort, usb. Alles moet uit zo kun je controleren of alle IRQ wel goed toegewezen worden, je IDE controllers op 14&15 en je AGP op 11. Hopelijk heb je ook een optie op IRQ toe te wijzen aan PCI sloten, zo kun je bijvoorbeeld je soundcard en netwerkkaart IRQ toewijzen die jij wilt.
12)Verder moet je even kijken onder je Chipset features of alles goed staat, neem dit door met je manual erbij, zet bijvoorbeeld je geheugen eerst op CAS3, en verder alle optie die extra performance geven zoals je AGP mode moeten op AUTO. Hier geldt hetzelfde als wat ik al eerder zei, hiermee voorkom je stabiliteits problemen. Dit kun je later allemaal wel beter zetten, maar eerst moet de boel werken.
13)Onder de eerste of tweede optie kun je kiezen welke hardeschijven je wilt hebben, iets met cycles, en IDE block mode ofzo, zet ook hier alles op auto, dan moet je hdisk zelf wel goed herkent worden.
14)Als je zo alles ff bijlangsgaat moet de boel wel gaan werken, anders is er waarschijnlijk toch iets mis met je hdisk of mobo.
15)Of misschien is het wel heel simpel en is je bootdisk beschadigd.
FDisk
Als je hardeschijf goed herkent wordt is het zaak om de boel ff goed te partioneren. Dit kun je doen met FDISK.
Start de pc op met de WinME/98 bootdisk, en kies voor de optie met of zonder cdrom ondersteuning, nu gaat die disk zo'n ramdrive aanmaken van Microsoft.
Als ie klaar is type je gewoon in FDISK.
Nu vraagt ie of je ondersteuning voor grote harde schijven wilt, druk op J. voor ja
Nu heb je 4 opties. Onder optie 4 kun je zien wat de huidige status is van je HD, zie je nog niks dat moet je aanmaken. Zie je al wel wat kun je beter alle verwijderen. En opnieuw indelen zoals als jij dat wilt.
Verwijderen doe je onder optie 3. Werk van onder naar boven. Als je onder 4 nog iets zag staan van NONDOS, dan moet je eerst onder 3 de NONDOS partitie verwijderen. Werk ander gewoon van 3 naar 1. Volg de instructies op het scherm dan moet je er wel uit komen.
Als alles nu verwijderd is kun je nieuwe partitie aanmaken. Ik doe het altijd als volgt. (Voorbeeld voor een Single operating system met 20 GB hdisk).
C:\ 5 Gig (OS + PROGS)
D:\ 10 Gig (DATA)
E:\ 2,5 Gig (GAMES)
F:\ 2,5 Gig (INSTALL)
Op me INSTALL schijf kopieer ik bijvoorbeeld me Windows cabinet files, en parkeer in mijn Norton Ghost + Gemaakte images.
Het aanmaken van de partities is heel makkelijk.
Kies 1 onder het hoofd menu. Dan maak je een primary partie aan. Als ie vraag 'Wilt u groots mogelijke omvang?' Kies dan nee. Maar typ dan in 5000 (in Megabytes naar bovenstaand voorbeeld). Nu gaat ie de primary dos paritie aanmaken. Waar Windows opkomt te staan.
Als ie klaar in kun je weer terug naar het hoofd menu, kies weer 1, en dan 2 Extended dos. Als ie nu vraag voor de grootst mogelijke omvang kies dan JA.
Nu ga je logische stations maken, beginnend met D:\ vul hier als grote in 10000. Nu gaat ie gewoon je resterende Megabytes af. Onder E:\ Vul je 2500. En bij de laatste druk je op enter om de rest op te maken.
Nu heb je alle partitie gemaakt, en moet je de primary partitie nog even activeren om te booten vanaf die disk. Kies onder hoofsmenu 2. En activeer partitie 1.
Reboot de pc, en kies voor met of zonder cdromondersteuning.
En formateer C:\ t/m F:\ met het commando FORMAT #: /U met # als driver letter. U staat voor Uninteruptable. Soms gaat ie raar doen omdat de hardeschijven noet niet logisch zijn ofzo. Maargoed zo moet het wel willen.
En nu heb ik pijn in me polsen