Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe oud is je omvormer (geworden)?

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:01
Wellicht is het interessant om eens een topic te openen waarbij men kan aangeven hoe oud je PV-omvormer is? Ik ben namelijk benieuwd hoe oud de oudste in gebruik zijde omvormer is en wie na hoeveel jaar een nieuwe omvomer heeft moeten plaatsen omdat de oude defect is geraakt (dus niet bijvoorbeeld ten behoeve van capaciteitsuitbreiding). Noem er even merk en type bij.

Oftewel: is de te verwachten 10-12 jaar levensduur die leveranciers vermelden realistisch?

Het heeft natuurlijk weinig zin om hieronder te melden dat je eerste omvormer van 2 jaar oud nog prima werkt... ;)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Niet van mezelf maar ik weet 2x Mastervolt CS 15 TL te hangen waarvan 1 na 5 jaar dood was en de andere ook geen 7 jaar lijkt te gaan halen. En ik weet in totaal maar 3 mastervolts te hangen, de laatste is nu ongeveer 4 jaar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
Solarmax uit 2012

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
@frk123 leeft die omvormer nog?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waardoor gaan die dingen kapot?
Oververhitting?
Lekkende condensatoren?
Vochtproblemen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-11 15:43
Mijn 5kw Growatt 5000 UE (31kg) ging binnen 1 maand stuk.
Hij viel van de muur want hij hing in 2 M6 plugjes |:(
Kreeg gratis een nieuwe :+

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 23:30
SMA Sunny Boy 3800 - sinds november 2009.

Doet het nog steeds prima.

Heeft bij ons al een waterdoop gehad door een waterlek in de badkamer, waardoor een massa water zo over de SMA de kelder in liep. Nagekeken, niets mee aan de hand... redelijk robuust dus :-)

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
1e SolarEdge 15k, DOA, leefde ca 15 seconden voordat de hoofdzekering er uitvloog (direct vervangen door leverancier uiteraard)
2e SolarEdge 15k draait nu ongeveer anderhalf jaar

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:39
Is het niet een beetje te vroeg voor dit topic? Zonnepanelen zijn toch pas sinds een paar jaar mainstream (aan het worden)? De pioniers die echt al >10 jaar panelen hebben, begonnen ook met omvormers die (denk ik) minder robuust waren, dus wellicht is die ervaring ook niet representatief.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
LA-384 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:00:
Is het niet een beetje te vroeg voor dit topic? Zonnepanelen zijn toch pas sinds een paar jaar mainstream (aan het worden)? De pioniers die echt al >10 jaar panelen hebben, begonnen ook met omvormers die (denk ik) minder robuust waren, dus wellicht is die ervaring ook niet representatief.
Modbreak:Dit inderdaad.

Op deze manier wordt het een opsomtopic, dat heeft niet echt discussiewaarde. Ik sluit daarom dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.