Switch of router op UTP Wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptRondo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06-2024
Mijn vraag
Ik ben net verhuisd. Van een kleine woning uit 1940 naar een flink formaat nieuwbouwhuis. Ik moet dus anders omgaan met mijn netwerken.

Voorheen had ik al mijn apparatuur (Xbox, PS4, AppleTV) gewoon met UTP rechtstreeks op mij Ziggo modem ingeprikt, want deze stond achter de tv (hoofdaansluiting in de woonkamer).

Nu heb ik de hoofdaansluiting in de meterkast, alwaar dus ook het Ziggo modem staat. Ik heb op 2 punten in de woonkamer vaste UTP aansluitingen gemaakt. Deze zitten dus op het modem aangesloten. Nu wil ik vanaf een zon aansluiting meerdere apparaten aansluiten. Kan dat met een switch of moet ik een router gebruiken? Het WiFi signaal van het router heb ik niet nodig want die van Ziggo is prima.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo modem, en ik heb een Linksys Router (volgens mij een EA6300)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan het router gebruiken maar wil voorkomen dat ik dubbel WiFi signaal heb en wil nergens inboeten op snelheid (hoogste ziggo abonnement).

[ Voor 3% gewijzigd door CaptRondo op 06-03-2019 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 22:00
Wat je nodig hebt, is een switch als je bekabeld wilt werken.
Je geeft echter aan dat je een flink formaat nieuwbouwhuis hebt, met in de meterkast slechts 1 wifi accesspoint.
Ga ervan uit dat zodra je huis is ingericht, er plekken zullen zijn waar je toch onvoldoende ontvangst hebt. Bijvoorbeeld op je mobiele telefoon. (je hebt dan wel verbinding volgens je device, maar er komt geen bitje doorheen.
Mijn advies: bepaal nu vast waar je optimaal 2 managed AP's kunt plaatsen, leg de bekabeling, en zet het enkele AP in de meterkast uit. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Ubiquity spul. Hiermee maak je 1 SSID, en je mobiele devices worden door het AP actief naar het dichtstbijzijnde AP gestuurd.

[ Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 06-03-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@CaptRondo in [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point zie je hoe je van een router ook een Wifi-AP & switch kan maken. Allicht, zoals @Meester_J voorstelt, kan je dan je WiFi op een bepaalde plek extra dekkend / goed krijgen en meteen het voordeel van tenminste 3Gbit-poorten voor je apparatuur.

Vanzelfsprekend hoeft dat niet; dan haal je een Gbit-switch bij de MM, die prik je in de muur, daar prik je je spullen allemaal in en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
je hebt gewoon een dom 4 tientjes gigabit switchie nodig (bv netgear gs108'je)

de router zou ik houden voor plekken waar je wifi ontvangst niet ok is , of terug in de verkoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
Meester_J schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:25:

Mijn advies: bepaal nu vast waar je optimaal 2 managed AP's kunt plaatsen, leg de bekabeling, en zet het enkele AP in de meterkast uit. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Ubiquity spul. Hiermee maak je 1 SSID, en je mobiele devices worden door het AP actief naar het dichtstbijzijnde AP gestuurd.
mijn advies is problemen pas aanpakken als ze zich stellen ... leuk om iemand ubiquiti's te gaan voorstellen die zelf nog schrijft
Het WiFi signaal van het router heb ik niet nodig want die van Ziggo is prima.
voorzieningen treffen vind ik top, iemand zeggen dat ie best unify moet nemen omdat dat voor jou goed werkt terwijl dat helemaal de vraag niet is... mwa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptRondo
Thanks all tot zover. Ik was iemand die dacht het altijd wel te weten maar de laatste jaren heb ik het omgedraaid en weet ik dat ik er amper wat van begrijp. Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen hier tenenkrommend klinkt dat ik het WiFi signaal van Ziggo’s modem goed genoeg vind! Haha

Toen ik bekabeld op het modem zat kon ik via de Xbox met 210Mbits downloaden en dat ging lekker rap. Dat probeer ik nu zo goed als mogelijk te reproduceren en ik heb ondertussen wel geleeerd dat lange kabel en vaak tussentijds connecten (dus bijv stekker naar stekker in de muur, naar een router, naar een console) voor het signaal verlies zorgen... op zoek naar de beste oplossing dus.
De switch is een goede tip, maar eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 22:00
ijske schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:19:
[...]

mijn advies is problemen pas aanpakken als ze zich stellen ... leuk om iemand ubiquiti's te gaan voorstellen die zelf nog schrijft

[...]

voorzieningen treffen vind ik top, iemand zeggen dat ie best unify moet nemen omdat dat voor jou goed werkt terwijl dat helemaal de vraag niet is... mwa...
Ik denk graag vooruit. En wordt graag door anderen geattendeerd op dingen die ik misschien over het hoofd heb gezien. Thats all. Antwoord op de vraag is inderdaad: Switch kopen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CaptRondo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:41:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen hier tenenkrommend klinkt dat ik het WiFi signaal van Ziggo’s modem goed genoeg vind! Haha
Het heeft niets met dat apparaat zelf te maken - als het een van de relatief recente witte Connectboxen is, is het prima te vergelijken met wat je los voor ~ EUR 100 koopt, en beter dan die EA6300 qua WiFi.

Het probleem is gewoon dat het niet realistisch is om een hele moderne eengezinswoning met betonnen vloeren en overal (vaak metaalhoudende) isolatie te kunnen bedienen met een enkele AP, ongeacht specs of kwaliteiten.

Beste no-budget oplossing is om de Ziggo modemrouter te laten routeren en WiFi beneden af te handelen en de EA6300 als AP instellen en ergens boven hangen, liefst op plek met minste dekking vanaf beneden.

Als je daarentegen echt overal 400Mbps (dat is iirc Ziggo's hoogste consumentenabo) wilt halen, gaat dat niet genoeg zijn. Dan heb je minimaal per verdieping een AP nodig en als het daadwerkelijk een groter dan gemiddeld huis is mogelijk meer dan een per verdieping. Met zoveel AP's wil je zeker een of andere vorm van maangement - handmatig is vragen om fouten als je beginner bent en onnodig omslachtig als power user. Meester_J's tip voor UniFi is in dat geval een goede - maar allicht is ijske's om pas iets aan te pakken als het een probleem is nog belangrijker.

Sowieso, als performance je lief is wil je apparaten gewoon bedraad aansluiten. WiFi zou enkel gebruikt moeten worden voor mobile devices waar geen netwerkkabel in kan. Dan boeit snelheid over WiFi ook een stuk minder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ijske schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:19:
[...]

[offtopic]
Als je hier (op Tweakers) vraagt of je beter zwarte of witte vloertegels kan nemen, heb je binnen no time, een nieuwe dekvloer met vloerverwarming, 8 soorten tegellijm en wellicht ook nog kruipruimte isolatie. Zonder te weten of je nu zwart of wit moet nemen.
:+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2019 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptRondo
Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:32:
[...]

[offtopic]
Als je hier (op Tweakers) vraagt of je beter zwarte of witte vloertegels kan nemen, heb je binnen no time, een nieuwe dekvloer met vloerverwarming, 8 soorten tegellijm en wellicht ook nog kruipruimte isolatie. Zonder te weten of je nu zwart of wit moet nemen.
:+
Herkenbaar! Make geen klacht. De enorme hoeveelheid expertise is supergaaf om te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptRondo
dion_b schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:39:
[...]

Sowieso, als performance je lief is wil je apparaten gewoon bedraad aansluiten. WiFi zou enkel gebruikt moeten worden voor mobile devices waar geen netwerkkabel in kan. Dan boeit snelheid over WiFi ook een stuk minder.
Ja performance met name voor Xbox en PS4. Dus voorlopig koop ik een switch die ik aansluit op de wandcontactdoos.
Het Linksys router sluit ik via de vast utp baar zolder aan zodat ik daar WiFi heb. Ziggo modem red het idd niet.

Thanks!
Pagina: 1