Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Dualboot Ubuntu - Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal!

Ik vroeg me af of het mogelijk is om twee boots op een laptop te zetten zonder dat ze met elkaars partitie/schijf kunnen klote.
Ik had een tijdje terug een dualboot van Linux Ubuntu en Windows 10, tijdens het oefenen van mijn linux skills verwijderde ik soms nog wel eens wat windows bestanden.

Is het mogelijk ja/nee?

zo ja hoe heet het?

Anders nog suggesties/ervaringen?

PS: weet trouwens ook niet of dit het juiste onderwerp is voor dit forum

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 19:03 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan kan zeker; het lastige is alleen een beetje (en dat schrijf je ook al) dat dus gebruikersopvoeding belangrijker is dan system-opvoeding. Als je zelf al niet weet of een bestand bij Windows of Linux hoort, dan zou ik daar eerst eens mee beginnen ;)

Sowieso heeft Linux vrij veel opties aan boord om NTFS-partities te kunnen lezen dus de eerste stap zou zijn om Bitlocker te implementeren en daarna/daarmee een recente Linux-distro te laten dualbooten; enkele tips hierover staan op https://www.ctrl.blog/entry/dual-boot-bitlocker-device

Maar ja, als je al Windows 10 hebt en je hebt toevallig ook een versie "beter" dan Home, kan je natuurlijk ook Hyper-V opstarten binnen Windows 10, daar een Linux VM opstarten en dan kan je "klote" tot je een ons weegt want de VM zal voor 99.9999% niet de partities van de host zien (en andersom).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom zou je dat willen?

Én kun je tegenwoordig Ubuntu native in Windows draaien én is er iets als VirtualBox.
VBox is veel fijner om te oefenen dan dual-boot.

https://www.virtualbox.org/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

unezra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:09:
Waarom zou je dat willen?

Én kun je tegenwoordig Ubuntu native in Windows draaien én is er iets als VirtualBox.
VBox is veel fijner om te oefenen dan dual-boot.

https://www.virtualbox.org/
Het hangt er maar net vanaf wat je insteek is. Als je bekend wil worden met ubuntu/linux in het algemeen dan is een virtualbox of het subsysteem handig. Maar als je wilt overstappen, maar toch af en toe wat spul in windows moet/wil doen, dan is een dualboot wel handig

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Virtual machine lijkt mij een stuk logischer ja, als je je Linux stuk maakt laad je zo de originele image weer in. En als je het vaker gaat gebruiken, dan kun je altijd nog over naar dual boot.

Verder is MeM niet het juiste subforum. Ik zet hem naar het Windows clients subforum. Hopelijk is hij daar op z'n plek omdat het nu je primaire besturingssysteem is.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Gropah schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:16:
[...]
Het hangt er maar net vanaf wat je insteek is. Als je bekend wil worden met ubuntu/linux in het algemeen dan is een virtualbox of het subsysteem handig. Maar als je wilt overstappen, maar toch af en toe wat spul in windows moet/wil doen, dan is een dualboot wel handig
YMMV. :)

Ik heb vroegah best een tijdje dualboot gedraaid maar zat echt iedere keer in het verkeerde OS.
Moet je wéér alles afsluiten en 2 systemen tegelijkertijd beheren.

Tegenwoordig heb ik één desktop OS (Windows) en als ik iets met Linux wil of moet doen, start ik een vm, Ubuntu op Windows of ssh ik naar een van mijn servers. (Zoewel op kantoor als thuis.)

Juist als je wil overstappen van bijvoorbeeld Windows naar Linux, zou ik zorgen dat je voldoende bekend bent met Linux, dán VirtualBox of KVM in Linux configureren, Windows daar installeren (of een image trekken van je Windows installatie en en daar in laden zodat je niet alles opnieuw hoeft te installeren) en die opstarten als je Windows nodig hebt.

Virtualisatie is tegenwoordig zo volwassen, dat ik dat persoonlijk een fijnere oplossing vind. Ongeacht je host en je guest OS.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1