Is Googles nieuwe bloatware niet gewoon malware for Windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Beste lezers,

Vandaag zag ik 3 nieuwe "programma's" die ik niet geinstalleerd heb: Google Docs, Sheets en Slides. Drie icoontjes op mijn desktop en drie in het startmenu van windows. Normaal heb geen probleem met Google, maar ik had geen idee waar ze vandaag kwamen en ik kon ze met geen mogelijkheid verwijderen. Nu blijkt het dat ze met de synchronisatie app van Google foto's mee komen (en andere google apps).

Is een programma dat zonder melding ongerelateerde dingen op je pc 'installeert' niet gewoon malware :?

Krijg ik straks bij het installeren van bijvoorbeeld een Netflix app een extra icoon op me bureaublad en startmenu een icoontje voor Spotify, Tele2 en Redtube :? :? :? De mensen bij Google vertellen me dood leuk dat het niet erg is. Het is namelijk geen programma en je hoeft er niet op te klikken en zolang je bepaalde URL's niet gebruikt merkt je er niks van 8)7

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Koen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Zijn het niet gewoon Google Chrome Desktop Shortcuts? Oftewel snelkoppeling naar de webapplicaties van Google Docs/Sheets/Slides. Als je de snelkoppeling opent wordt er waarschijnlijk gewoon Google Chrome opgestart met URL docs.google.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Antwoord op je support-vraag:
Hi Koen,

rather than apps, I believe they are simply shortcuts to a web browser which opens at the docs etc. site.

I just delete them from the desktop, unless you see something else?
En daar ben ik het redelijk mee eens; je zegt hier op GoT dat je het niet eens kan verwijderen? Want? Krijg je een foutmelding?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 06-03-2019 18:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Onder de cookiewet moet je expliciet toestemming geven voordat software (of snelkoppelingen) op je computer mag worden geïnstalleerd. Je kunt hierover een klacht indienen bij de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Volgens google is het niet geïnstalleerd:

"The products you mention are not installed on your Window computer in any way."

https://support.google.com/docs/thread/2092110?hl=en

Als ik in het startmenu de wat het ook is wil verwijderen wordt "programma's en onderdelen" geopend (zelfde als bij vele programma's). In je programma's is echter niets terug vinden over Google Docs, Sheets of Slides. Het enig van Google in de lijst is Google Chrome en Backup and Sync.

In de service voorwaarde die je bij de installatie ziet kan ik niks terug vinden over de 3 extra 'features'. (https://policies.google.c...?hl=nl&gl=NL#toc-software)

ps: sorry voor de late reactie. Ik werd onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Rechtsklik -> Delete?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Dan kom je in je lijst met programma's en onderdelen, maar omdat het geen programma is staat het er niet tussen. Je kunt ook niet zien dat je Backup en Sync moet verwijderen om er vanaf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@MC trouble
Als je Google drive wil downloaden voor computer... Dan ga je al akkoord voordat je het installatie programma kan downloaden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CcGpzYZl.png

Bij het installeren van "installbackupandsync.exe" komt er weer een vraag: "Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?"

De 'Google Docs, Sheets en Slides' waar jij het over hebt, zijn onderdeel van dat programma, en dus geen bloatware of malware. Ik weet niet of je windows 10 gebruikt, maar als je de tegels (shortcuts) in het startmenu niet wil hebben kan je ze gewoon van start loshalen.

We hebben het hier dus over shortcuts en geen extra stukjes software.. Gedownloade/installeerde software kan kiezen dat de hoofd -applicatie een 'button' krijgt (start applicatie), maar ook meerdere shortcuts kan toevoegen naar bijv: help/online info/instellingen enz. Deze hebben allemaal directe betrekking tot de hoofdapplicatie.

[ Voor 21% gewijzigd door peteroff op 07-03-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Ik gebruik indd Windows 10. De tegels zijn inderdaad gewoon vast/lost te maken. In het startmenu zelf is dit niet mogelijk.

In de service voorwaarde kan ik nergens vinden dat ze geïnstalleerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
MC trouble schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:30:
Ik gebruik indd Windows 10. De tegels zijn inderdaad gewoon vast/lost te maken. In het startmenu zelf is dit niet mogelijk.

In de service voorwaarde kan ik nergens vinden dat ze geïnstalleerd worden...
Dit hoeft ook niet worden vermeld in de service voorwaarde.. Waarom?
Software voor een printer kan ook gewoon extra tegels plaatsen naar bijv: help en tools. Die tegels kan je inderdaad loshalen, maar blijft wel in het startmenu zelf bestaan (als onderdeel van het programma).
Overigens gebeurd het niet vaak dat programma's extra tegels plaats, maar Google heeft dat handig voor je gedaan. Hierdoor valt het extra op dat er dingen (tegels) bij komen, die je daar evt niet wil hebben.

Je kan evt startmenu koppelingen verwijderen door eens naar: ( C: \ ProgramData \ Microsoft \ Windows \ Start Menu ) te wandelen. Maar volgens mij is dat niet je ergernis.

[ Voor 23% gewijzigd door peteroff op 07-03-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
De Docs, Sheets en Slides zijn weer geen programma's, maar linkjes naar andere onderdelen van Google drive. Van wat ik nu gelezen heb zou een los print programma vermeld moeten worden in de voorwaarde. Net als een anti cheat software bij een game.

Als Docs, Sheets en Slides onderdeel van backup en sync zijn lijkt me dat je dat ergens terug moet kunnen vinden. Ik krijg het idee dat op deze manier alles op je pc gelinkt kan worden; partners van google, bedrijven die hun links op iedereens pc willen plaatsen enz.
Pagina: 1