Toon posts:

Netwerk in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Voor onze nieuwbouwwoning, welke ongeveer 3e kwartaal klaar is, ben ik al een tijdje aan het bedenken hoe ik het netwerk straks het beste in kan delen.

Vandaag zijn leidingen afgetekend, waarnaar ze komende week worden gefreesd. Dus in principe zijn posities al redelijk bepaald.

Ik zal even wat punten op een rij zetten;

- provider is Ziggo
- in 7 ruimtes komt een data aansluiting
- er zijn 3 acces point aansluitingen
- TV/mediaspeler etc wordt voornamelijk bedraad aangesloten
- wifi is voornamelijk voor smartphone, laptop/printer, ps4/wiiU, chromecast

Ik dacht zelf om vanuit het Ziggo modem naar een switch te gaan die ook PoE ondersteunt voor de acces points. Ik heb dus 10 UTP aansluitingen nodig. Een switch van 8 geeft me dus 7 aansluitingen + de 3 vrije aansluitingen op het modem = 10. Is dit handig? Of zou ik gewoon een grotere switch moeten pakken?

Vervolgens denk ik eraan om de wifi van het modem uitzetten en alleen de 3 acces points gebruiken.

Ik heb de volgende switch en acces points in gedachten;

Ubiquiti UniFi Switch 8-60W
Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO (3X)

Ik hoor heel graag jullie ideeën. Ik hoef niet het duurste van het duurste, maar het moet wel goed zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Je kan de wifi op een Ziggo modem niet zelf uitschakelen dacht ik. Daarvoor moet je je modem in Bridge laten zetten, maar dan heb je weer een eigen router nodig. Kan je wel een Ubiquiti USG nemen :+

Je zou kunnen gaan voor een grotere switch met PoE. Wat ik zelf gedaan heb, is een Switch 8-60W en daarnaast een US-24. Poorten in overvloed mocht er in de toekomst nog het e.e.a. bijkomen. Monteer je alles eerst af in een patch panel? :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

3 PRO's voor een "gemiddelde tussenwoning"? Was je van plan WiFi te verhuren aan de buren 6 tuinen verderop? Het klinkt een beetje als overkill maar ongetwijfeld is dit uitgekozen op basis van je bouwtekening, tussenmuren / materiaal etc?

Als je maar 3 AP aansluitingen zelf ziet, dan is een 8-poort PoE misschien wat prijzig? Sterker nog; als je in de buurt van je "AP aansluitingen" ook gewoon 220V hebt, denk ik dat het net zo mooi / handig is om de PoE-adapter van Ubiquiti zelf te gebruiken en je switches (in de meterkast) eenvoudig een 2x 8-poorts NetGear ofzo ervan te maken.

Andersom, maar dat is dan weer een ander dingetje; ik zou Ziggo helemaal buiten spel zetten. Modem laten bridgen (als dat nog kan in oktober), dan een eigen router neerzetten (EdgeRouter, USG, NetGear 7000, Asus 68U, whatever) en dan de opstelling uit mijn vorige paragraaf meepikken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wil je ook nog iets van een centrale NAS opstellen?

Persoonlijk zou ik als het even kan één switch aanschaffen, maar dan een PoE exemplaar en daar alles op prikken. Aan die switch hang je dan een router/firewall en daar achter je Ziggo modem in bridge.

Zo'n PoE switch is wat duurder, maar omdat het er maar 1 is, ook eenvoudiger qua opzet.

Zelf zit ik de denken aan zo'n ding (of iets vergelijkbaars):
pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...

Oh, laat al je netwerkpunten meteen dubbel uitvoeren. Dus niet één kabel, maar altijd 2. Qua kosten is dat nauwelijks duurder en een stuk flexibeler. Op plekken waar je al weet dat je meer aansluitingen nodig gaat hebben, ook meteen regelen. (Hier in mijn nerdhol heb ik 4 aansluitingen, hadden er ook wel 6 mogen zijn achteraf.)

Qua netwerk: 6A

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-10 21:14
Wifi op Ziggo modem kan wel gewoon uit gezet worden.

Behalve dubbel uitgevoerde LAN aansluitingen, ook coax naar een aantal ruimtes. Als je TV rechtstreeks wilt aansluiten. Of ga je via Ziggo-Go werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
ik ben voor een J9983A gegaan, das een 24poort POE+ managed switch maar deze heeft geen fans (dus lekker stil)
poe budget is met 180watt niet weinig (mijn cisco wap371 trekt maar 11 watt in rust) , dus ik heb me voorbereid tot 3 accespoints , 4 IP camera's , 1 IP parlefoon en 1 IP parlefoonschermpie

alsook, probeer shizzle zoals chromecasten te vermijden... probeer te youtube/netflix ook op kabel te doen ,via ps3 of appletv ..
chromecast kan , als ie ver van je ap staat, je complete accespoint bezet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nieuwbouwwoning zonder glasvezel :?
Masimo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:00:
Wifi op Ziggo modem kan wel gewoon uit gezet worden.

Behalve dubbel uitgevoerde LAN aansluitingen, ook coax naar een aantal ruimtes. Als je TV rechtstreeks wilt aansluiten. Of ga je via Ziggo-Go werken?
Nu nog COAX aanleggen? Waarom? TV's gaan toch steeds meer gewoon op UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Dat zou je verwachten inderdaad. Helaas blijft ziggo vasthouden aan de coaxkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@Verwijderd Waarom niet de 16 Poorts 150 Watt Ubiquiti switch in de meterkast plaatsen? Dan kan je alles via PoE(+) voeden, heb je geen dubbele switch, heb je alles van hetzelfde merk en kan je dus ook de Ubiquiti controller gebruiken voor al je apparatuur.

Later kan je dan alsnog bijv. een USG toevoegen, of Gen2 controller, of verderop andere PoE(+) switches plaatsen zoals de 8 poorts Ubiquiti variant.

Geloof me, dat wil je op termijn alsnog als je eenmaal met Ubiquiti begint, dus begin gewoon goed. Ik heb mijn 24 poorts TP-link switch na 6 maanden ook met zwaar verlies ingeruild voor een Ubiquiti 24-250W variant, omdat ik bij nader inzien alles van hetzelfde merk wilde hebben.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Taro schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:08:
@Verwijderd Waarom niet de 16 Poorts 150 Watt Ubiquiti switch in de meterkast plaatsen? Dan kan je alles via PoE(+) voeden, heb je geen dubbele switch, heb je alles van hetzelfde merk en kan je dus ook de Ubiquiti controller gebruiken voor al je apparatuur.
Moet je maar net willen. Zelf zou ik het uitermate ongelukkig van worden om mijn switches te *moeten* beheren met een extra tool. Gewoon via de webinterface of CLI van de switch zelf.

Don't get me wrong, ik vind de AP's heel fijn werken, maar ik vind het absoluut niet prettig dat ze geen eigen on-board controller hebben. Aruba heeft dat wel, is helaas ook 8x zo duur.

Zelf heb ik daarom gekozen voor de EdgeRouter en niet Unifi. Mocht ik ooit voor hun switches gaan, word dat ook Edge en niet Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Hier bevalt dat prima hoor, je kunt makkelijk centraal wijzigingen doorvoeren ipv per stuk. Moet wel zeggen dat ik de controller eerst op een NAS had draaien en nu een Gen2+ heb, ook omdat ik wat Ubiquiti camera's heb hangen en de NAS soms niet meer bereikbaar was ivm een verkeerde switch configuratie :)

Maar ieder uiteraard zijn keuze en voorkeur, voor alles valt wat te zeggen. Bij een nieuw huis zou ik inderdaad 2 poorten per kamer plaatsen, Cat 6A gebruiken en 1 switch in de meterkast plaatsen, nooit meerdere.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-10 18:53
De pro is waarschijnlijk zwaar overkill.

Naast de vaste aansluitingen moet je ook nog denken aan nas/hue/domotica/pv omvormer enz dus zou gewoon een 16 poorts switch nemen.

Ikzelf hou altijd aantal aansluitingen x 1.5 + 1 aan voor de switch dus in jouw geval 10 x 1.5 = 15 + 1 = 16 poorts switch.

Poe of geen poe switch is geheel afhankelijk van je budget! En of je wel of niet allergisch bent voor een sloot aan poe adapters in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties alvast.

Als ik zo door de reacties lees dan maak ik hieruit op dat de acces points wellicht te zwaar zijn? Wat zijn goede alternatieven?

De switch hoeft inderdaad geen poe te hebben als ik ga werken met de poe adapters. En het zijn er maar 3 voor zover. Dan zou ik voor een 16 poorts switch kunnen gaan zonder poe ondersteuning wat natuurlijk qua prijs best wel verschilt. Daar denk ik nog even over na. Dan zou ik op zoiets uitkomen: Netgear GS116 16-Poorts Gigabit Switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

kabeltjekabel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:39:
Nieuwbouwwoning zonder glasvezel :?

[...]

Nu nog COAX aanleggen? Waarom? TV's gaan toch steeds meer gewoon op UTP.
Je kan met keystones gaan werken. Ik heb hier naast de dozen met 2x netwerk ook dozen met coax + netwerk voor bij de televisies.

Deze + deze (utp was beter achteraf) + deze

Gelijk voor de toekomst :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 06:11:
Bedankt voor de reacties alvast.

Als ik zo door de reacties lees dan maak ik hieruit op dat de acces points wellicht te zwaar zijn? Wat zijn goede alternatieven?
Zelfde Merk maar dan de AC Lite O-) ;)

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

En gewoon zendvermogen naar low zetten via de controller en de send rate in de controller aanpassen dat deze minimaal ~24Mbps doet zodat je devices geen brakke 1mbit wifi signaal hebben en dan pas na 't andere accesspoint "springen". eventueel send rate nog hoger zetten naar bijv 32 of zelfs 54Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 06:11:
Och, te zwaar.

Als een tientje meer of minder niet uit maakt zou ik ze gewoon kopen. Ik heb zelf 3 van die dingen in huis, waarvan 2 in gebruik. (Dacht dat ik er 3 nodig zou hebben, bleken er maar 2 te zijn.)

Zó duur zijn ze nu ook weer niet en mocht je toch wat zwaarder spul nodig hebben in de toekomst, dan hangt het al.
De switch hoeft inderdaad geen poe te hebben als ik ga werken met de poe adapters. En het zijn er maar 3 voor zover. Dan zou ik voor een 16 poorts switch kunnen gaan zonder poe ondersteuning wat natuurlijk qua prijs best wel verschilt. Daar denk ik nog even over na. Dan zou ik op zoiets uitkomen: Netgear GS116 16-Poorts Gigabit Switch?
Als je toch nieuwbouw gaat doen, zou ik niet met PoE injectors werken maar gewoon met een centrale PoE switch met voldoende poorten. Qua aanschaf iets duurder, qua gemak en installatie afwerking een stuk prettiger.

Als je niet hoeft te letten op een paar tientjes meer of minder, zou ik dáár niet op gaan bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:29
unezra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:34:
[...]

Och, te zwaar.

Als een tientje meer of minder niet uit maakt zou ik ze gewoon kopen. Ik heb zelf 3 van die dingen in huis, waarvan 2 in gebruik. (Dacht dat ik er 3 nodig zou hebben, bleken er maar 2 te zijn.)

Zó duur zijn ze nu ook weer niet en mocht je toch wat zwaarder spul nodig hebben in de toekomst, dan hangt het al.

[...]

Als je toch nieuwbouw gaat doen, zou ik niet met PoE injectors werken maar gewoon met een centrale PoE switch met voldoende poorten. Qua aanschaf iets duurder, qua gemak en installatie afwerking een stuk prettiger.

Als je niet hoeft te letten op een paar tientjes meer of minder, zou ik dáár niet op gaan bezuinigen.
Scheelt wel €200+ als je 24 poorten wil? Of zie ik wat merken/types over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waarom 3 APs?
Ik heb een nieuwbouwwoning met 2 verdiepingen. Op de bovenste verdieping een AP en op de BGG een AP en de vloer er tussenin heeft ook Wifi.

Verder zou ik Coax skippen en TV kijken met Ziggo Go en een Chromecast.

Zelf ik heb een soortgelijke opstelling met een TP Link 8 poorts PoE switch, 4 poorten met PoE. Dan kun je de rest gewoon aansluiten op de LAN poorten van het modem van Ziggo.

https://www.tp-link.com/u...ls/cat-42_TL-SG1008P.html
Een switch van 6 tientjes en levert genoeg voor de wensen. Dit in vergelijking met de switch die ik langs zag komen voor 240 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Hann1BaL op 09-03-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
3 AP's zijn wellicht iets aan de hoge kant inderdaad. Maar omdat wij zelf aan het bouwen zijn (vrijstaand, op een hoek, rondom tuin) kon ik zelf alle aansluitpunten aangeven bij de electricien. Ik heb de AP punten zo gunstig mogelijk gekozen zodat de dekking maximaal is. Het is wellicht te veel, maar in de ruwbouwfase een pijpje aanleggen kost minder moeite/tijd/geld dan later het één en ander te verleggen. Daarnaast wonen we nu tijdelijk in een noodvoorziening waar de WiFi nog uit het stenen tijdperk stamt. Geloof me daar word je helemaal niet vrolijk van, en de rest van het gezin ook niet 😉

Glasvezel laat ik overigens wel binnenleggen, want dat is toch kosteloos. Maar ik ben al jaren een tevreden gebruiker van Ziggo, dus daar wil ik gewoon meer verder gaan.

Na al jullie reacties twijfel ik nog even over de switch. Het wordt wel een 16 poorts, maar twijfel nog over welke. De AP's ga ik denk ik voor de AP-AC-LR ipv de PRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:26
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:12:
3 AP's zijn wellicht iets aan de hoge kant inderdaad. Maar omdat wij zelf aan het bouwen zijn (vrijstaand, op een hoek, rondom tuin) kon ik zelf alle aansluitpunten aangeven bij de electricien. Ik heb de AP punten zo gunstig mogelijk gekozen zodat de dekking maximaal is. Het is wellicht te veel, maar in de ruwbouwfase een pijpje aanleggen kost minder moeite/tijd/geld dan later het één en ander te verleggen. Daarnaast wonen we nu tijdelijk in een noodvoorziening waar de WiFi nog uit het stenen tijdperk stamt. Geloof me daar word je helemaal niet vrolijk van, en de rest van het gezin ook niet 😉

Glasvezel laat ik overigens wel binnenleggen, want dat is toch kosteloos. Maar ik ben al jaren een tevreden gebruiker van Ziggo, dus daar wil ik gewoon meer verder gaan.

Na al jullie reacties twijfel ik nog even over de switch. Het wordt wel een 16 poorts, maar twijfel nog over welke. De AP's ga ik denk ik voor de AP-AC-LR ipv de PRO.
Ik heb gekozen voor 2x de Lite.

Je wilt zo min mogelijk overlap tussen je AP’s. Het is dan niet logisch om long range AP’s te gebruiken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:39
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:12:

Ik zou de AP AC-LR toch even links laten liggen, die bieden alleen een beetje meerwaarde op de 2,4 GHz, en juist die band wil je zoveel mogelijk vermijden ;)
Pak de AP AC-Lite of de initieel gekozen AP AC-Pro's Kijk even hier onderaan de pagina: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/ Hier staan de "verschillen versimpeld in Max. Linkspeed naast elkaar

Kwa switch is het (vind ik persoonlijk) wel interessant om naar de UniFi 16 poorts PoE switch te kijken, (en evt. later naar de USG) zodat je zoveel mogelijk alles in 1 systeem houd :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1