Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb op mijn huurhuis een set panelen liggen met toestemming van de woningbouw.
Deze set heb ik op een omvormer aangesloten met een lastscheider die is ingebouwd in de omvormer (Omniksol-3k-TL) die vervolgens aan een automaat is aangesloten.
Dit werkt al een paar jaar prima.
Nu ga ik verhuizen naar een andere woningbouw en heb ik toestemming gevraagd om deze op mijn huur platte dak te leggen.
Deze nieuwe woningbouw vereniging geven wel toestemming, maar...
De pv installatie moet door een erkende installateur worden aangesloten en NEN 1010 gekeurd zijn :?
De woningbouw moet toch naar mijn mening een huis installatie conform NEN 1010 laten keuren, toch niet een bewoner?
Wat een bewoner vervolgens aansluit heeft toch niks met een NEN 1010 te maken?
Kan hier iemand wat gebruikers info over delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@mongkut staat in de openingspost. Omvormer moet eigen groep hebben. Die zal er nu niet zijn en dus gemaakt moeten worden. Volgens NEN1010. Omdat het een dedicated groep is mag de omvormer met een stekker worden aangesloten. (op een enkel stopcontact.)
Dan zou je misschien het echte solar deel wel zelf kunnen doen. (voordat de electricien de groep heeft gemaakt, hoeft hij het alleen na te lopen en goed te keuren. Wel netjes doen dus. Maar wel te doen.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
onetime schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:32:
@mongkut staat in de openingspost. Omvormer moet eigen groep hebben. Die zal er nu niet zijn en dus gemaakt moeten worden. Volgens NEN1010. Omdat het een dedicated groep is mag de omvormer met een stekker worden aangesloten. (op een enkel stopcontact.)
Dan zou je misschien het echte solar deel wel zelf kunnen doen. (voordat de electricien de groep heeft gemaakt, hoeft hij het alleen na te lopen en goed te keuren. Wel netjes doen dus. Maar wel te doen.)
Dit alles heb ik al zelf gedaan inclusief in mijn oude huurwoning, zoals ik geschreven had.
Als ik die automaat weer op de rail plaats en aansluit wat moet er dan NEN1010 gekeurd worden, denk ik dan?
Ik heb vroeger wel papieren en opleiding gehad.
Moet ik nu officieel die automaat aan die e-monteur geven dat hij hem aansluit aan de rail?
Wat kan hij dan NEN1010 keuren (buiten dat hij werkt)?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6cqu9um84t18.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door mongkut op 03-03-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mongkut schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:43:
[...]

Dit alles heb ik al zelf gedaan inclusief in mijn oude huurwoning, zoals ik geschreven had.
Als ik die automaat weer op de rail plaats en aansluit wat moet er dan NEN1010 gekeurd worden, denk ik dan?
Moet ik nu officieel die automaat aan die e-monteur geven dat hij hem aansluit aan de rail?
[Afbeelding]
Die kan vaststellen dat je aardlekschakelaar niet deugd. Dat zal er ongetwijfeld nog eentje van het type AC zijn. ;)

Hoe zit het verder met het zadelen van je YMVK?

En die automatische schroefzekering is ook wel wat op aan te merken. Er zijn heel wat van die dingen die domweg niet afslaan wanneer dat wel zou moeten...

Dus ja, ik kan me nogal voorstellen dat een woningbouwvereniging niet wil instaan voor knutselarij aan de installatie door huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 05:06:
[...]

Die kan vaststellen dat je aardlekschakelaar niet deugd. Dat zal er ongetwijfeld nog eentje van het type AC zijn. ;)

En die automatische schroefzekering is ook wel wat op aan te merken. Er zijn heel wat van die dingen die domweg niet afslaan wanneer dat wel zou moeten...

Dus ja, ik kan me nogal voorstellen dat een woningbouwvereniging niet wil instaan voor knutselarij aan de installatie door huurders.
Maar dit heeft toch niks met mijn pv installatie te maken?
Dus als ik het goed begrijp; als een elektricien een groep bij maakt met een apart stopcontact, of deze er al zit, hoef ik alleen maar een kabel met stekker aan mijn omvormer te maken, en kan ik dan zo in deze wcd steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Inderdaad, ze hebben al te maken met knutselarij bij wietplantages wat al heel wat woningbranden heeft opgeleverd. Maar anderzijds, zo'n NEN1010 keuring kost honderden euro's als ik het goed heb begrepen. Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat ze mensen die het beleid van het kabinet volgen (verduurzamen woning) opzadelen met ridicule keuringskosten die een groot deel van het voordeel wegnemen. Aanleg of keuring door een installatiebedrijf zou genoeg moeten zijn als eis lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
mongkut schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:43:
[...]Dit alles heb ik al zelf gedaan inclusief in mijn oude huurwoning, zoals ik geschreven had.
[Afbeelding]
Het gaat hen er om dat de wijziging correct is uitgevoert. Een NEN1010 keuring moet controleren of alle regels zijn gevolgd.
Geef aan wat hieronder staat en vermeld, liefst met copieen van je papieren, dat je zelf de betreffende papieren ook hebt behaald. Vergeet ook zeker niet dat de versie van de NEN1010 van tijdens de bouw de geldige is. En protesteer tegen de kosten waarmee ze je op willen zadelen.
(Je hebt dat externe kastje toch wel met 4mm2 aangesloten?)
[...]Die kan vaststellen dat je aardlekschakelaar niet deugd. Dat zal er ongetwijfeld nog eentje van het type AC zijn. ;)

Je zult vast gelijk hebben, maar dat is voor rekening van de woningbouw omdat dat de bestaande installatie is.
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:38:
[...] Maar dit heeft toch niks met mijn pv installatie te maken?
Dus als ik het goed begrijp; als een elektricien een groep bij maakt met een apart stopcontact, of deze er al zit, hoef ik alleen maar een kabel met stekker aan mijn omvormer te maken, en kan ik dan zo in deze wcd steken?
Dat zou wel mijn interpretatie zijn, maar misschien willen ze zelfs dat alle spanningvoerende draden door een installateur zijn aangebracht.

Na nog een keer alle betreffende reacties te hebben gelezen denk ik dat ze jouw solar installatie ook NEN1010 gekeurd willen hebben. De laatste versie NEN1010 heeft daar idioot veel regels voor. In mijn ogen eigenlijk bedoeld voor bedrijfs installaties.

[/offtopic]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
onetime schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:08:
[...]
Na nog een keer alle betreffende reacties te hebben gelezen denk ik dat ze jouw solar installatie ook NEN1010 gekeurd willen hebben. De laatste versie NEN1010 heeft daar idioot veel regels voor. In mijn ogen eigenlijk bedoeld voor bedrijfs installaties.
Bedankt voor de info.
Ik heb het nu zo geregeld dat de erkende installateur langs komt en het automaatje van mijn oude woning in mijn nieuwe woning conform de regels aansluit met 4mm2 op de zelfde groepenkast en dat ik zelf de omvormer met de vmvk kabel (met zadels) aansluit aan het automaatje zoals het nu ook zit.
Hier krijg ik dan een officiële bon van.
Wat bedoel je nu precies met een NEN1010 voor mijn solar installatie?
Ik heb 12 panelen die ik op heb gesplitst in 2 strings en plat op het dak liggend, vast gemaakt hebt met een Van der Valk Solar Systems zonneschans 10 graden.
De kabels met pluggen zijn officieel geleverd en allemaal door gelust, wat kan een NEN 1010 keuring hier op toepasbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 18:19
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:57:
[...]

Bedankt voor de info.
Ik heb het nu zo geregeld dat de erkende installateur langs komt en het automaatje van mijn oude woning in mijn nieuwe woning conform de regels aansluit met 4mm2 op de zelfde groepenkast en dat ik zelf de omvormer met de vmvk kabel (met zadels) aansluit aan het automaatje zoals het nu ook zit.
Ik heb 12 panelen die ik op heb gesplitst in 2 strings en plat op het dak liggend, vast gemaakt hebt met een Van der Valk Solar Systems zonneschans 10 graden.
De kabels met pluggen zijn officieel geleverd en allemaal door gelust, wat kan een NEN 1010 keuring hier op toepasbaar zijn?
het is een beetje onzinig en een beetje zinnig. ;)

je hebt helemaal niks nen1010 nodig voor zonnepanelen op huur woning.
(maar als je het negeert dan ben je natuurlijk een rund.
staan best veel goede dingen in, en volg dat gezonde verstand. :Y )

je kunt wel een nen1010 keuring nodig hebben als je de panelen wil overdragen aan de woningbouw stichting (ze mogen dat eisen als ze dat willen en terecht je wil niet weten wat sommige klunzen soms doen.).
maar voor privé gebruik is dat niet nodig.

je mag gewoon een nieuwe groep met juiste kabel in of bij je meter kast plaatsen.
(juiste kabel kan 4mm zijn maar ook 6mm, gewoon de kabel soort gebruiken die al gebruikt word in je meter kast. 6mm is vrij standaard tegenwoordig, maar je ziet soms ook wel 4mm.
of te wel gewoon de regels volgen, nen1010 is niet slecht.)
en daar op sluit je de omvormer op aan, no prob.
pas als je weer gaat verhuizen is er dan mischien een probleem, maar mischien neem je dan de panelen wel weer mee en dan maakt het niet uit.

(eigenlijk net zo als dat je een serre aan je huur huis mag bouwen.
breek je hem af als je gaat verhuizen, niks keuring nodig is gewoon persoonlijk.
wil je hem over dragen aan de volgende bewoner, dan komen er regels bij kijken. ;)
maar gezond verstand blijft boven alles gaan.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-03-2019 15:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
migjes schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:12:
[...]

het is een beetje onzinig en een beetje zinnig. ;)

je hebt helemaal niks nen1010 nodig voor zonnepanelen op huur woning.
(maar als je het negeert dan ben je natuurlijk een rund.
staan best veel goede dingen in, en volg dat gezonde verstand. :Y )

je kunt wel een nen1010 keuring nodig hebben als je de panelen wil overdragen aan de woningbouw stichting (ze mogen dat eisen als ze dat willen en terecht je wil niet weten wat sommige klunzen soms doen.).
maar voor privé gebruik is dat niet nodig.

je mag gewoon een nieuwe groep met juiste kabel in of bij je meter kast plaatsen.
(juiste kabel kan 4mm zijn maar ook 6mm, gewoon de kabel soort gebruiken die al gebruikt word in je meter kast. 6mm is vrij standaard tegenwoordig, maar je ziet soms ook wel 4mm.
of te wel gewoon de regels volgen, nen1010 is niet slecht.)
en daar op sluit je de omvormer op aan, no prob.
pas als je weer gaat verhuizen is er dan mischien een probleem, maar mischien neem je dan de panelen wel weer mee en dan maakt het niet uit.

(eigenlijk net zo als dat je een serre aan je huur huis mag bouwen.
breek je hem af als je gaat verhuizen, niks keuring nodig is gewoon persoonlijk.
wil je hem over dragen aan de volgende bewoner, dan komen er regels bij kijken. ;)
maar gezond verstand blijft boven alles gaan.)
Bedankt, voor je info, dit is ook wat ik dacht, alleen een groep xtra groep aanleggen naast de (oude) meterkast van de woningbouw vereniging, kan ik begrijpen dat dit door een officiële installateur moet gebeuren (terwijl ik dit ook kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 30-04 18:19
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:36:
[...]
Bedankt, voor je info, dit is ook wat ik dacht, alleen een groep xtra groep aanleggen naast de (oude) meterkast van de woningbouw vereniging, kan ik begrijpen dat dit door een officiële installateur moet gebeuren (terwijl ik dit ook kan doen).
zelfs de extra groep aanleggen, dat mag je gewoon zelf doen.
maar dan moet je die groep wel weer verwijderen als je verhuist.

(ik kan het laten doen soms wel erg zwaar aanraden, niet iedere woningbouw heeft altijd toffe groepen kasten.
zo had ik in mijn oude huis 2x16A en zat 99,9% van mijn gebruik dus op 1x16A.
ik had daar ook hele langzame groepen om het nog voor elkaar te krijgen.
maar als je een moderne meterkast hebt kun je het wel zelf doen.
gebruik wel je gezonde verstand, en er zijn veel kleine regeltjes waar je wel rekening mee wil houden.
heb je daar kleine twijfels over of je wel alles weet, dan is laten doen geen enkele schande. ;)
ook tip's vragen mag. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
[...]

Vergeet ook zeker niet dat de versie van de NEN1010 van tijdens de bouw de geldige is. En protesteer tegen de kosten waarmee ze je op willen zadelen.
Dat is niet altijd het geval. Bij een ingrijpende wijziging (en dat is dit meestal) moet het voldoen aan de huidige eisen. Dat geldt in ieder geval voor de aanpassing.
Zie ook https://www.123groepenkas...n-elektrische-installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:57:
[...]

Bedankt voor de info.
NEN 1010 en NPR 5310 gaan jouw hele huidige constructie onderuit schoffelen, dat kan ik je alvast op een briefje geven.

1) Je brengt een ingrijpende wijziging aan in een bestaande installatie zonder het gehele deel te conformeren aan huidige normen.
2) Wat zijn de installatievoorschriften voor wat betreft aardlekschakelaar van je omvormer? Indien aardlekschakelaar voorgeschreven is dat 100% zeker geen Type AC. Indien aardlekschakelaar niet strikt benodigd moet je Aardverspreidingsweerstand voldoende laag zijn. Weet jij dat van die oude hut met mogelijk half weggerotte aardpen? Zelfs als die laag genoeg is zou je dan nog die ALS moeten bypassen en dan voldoe je niet meer aan "met 1 handeling afschakelen".
3) Heb je nagedacht over mogelijke overbelasting van je railsysteem? Je gaat PV-stroom invoeden parallel met je netaansluiting. Wat voor hoofdzekering heb je? Waarvoor is het railsysteem van die antieke kast geschikt?
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:38:
[...]

Maar dit heeft toch niks met mijn pv installatie te maken?
4) Omvormers mogen helemaal niet met een stekker aangesloten worden. Staat gewoon 1:1 in 551.7.2;
de opwekeenheid mag niet met een contactstop en contactdoos op de eindgroep zijn aangesloten,
5) NEN 1010 kent inderdaad een hoofdstukje "inspectie", (wat volgens mij inderdaad helemaal niemand doet voor woonhuizen). Denk aan polariteitstesten, weerstandstesten, isolatietesten.
6) Heb je zo'n sticker aangebracht?
Afbeeldingslocatie: https://klantportal.solarclarity.nl/pub/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/7/0/700102-5c7c3b26629cb.jpeg
7) Heb je een werkschakelaar bij je omvormer?
712.536.2.1.6 Om onderhoud aan en vervanging van de omvormer mogelijk te maken, moeten
voorzieningen aanwezig zijn om de PV-omvormer te scheiden van de AC-zijde en de DC-zijde.
En daarnaast staat er nog een hele sloot regeltjes over aarding en vereffening. De frames etc. moeten allemaal geaard zijn.

O-) O-)

Aan de hand van bovenstaande lijst kun je alvast zelf checken waar je allemaal al niet aan voldoet. Je kunt er ook direct een toetsje voor die installateur van maken, kijken hoeveel punten hij aankaart.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]
liefst met copieen van je papieren, dat je zelf de betreffende papieren ook hebt behaald.
Kan hij beter niet doen...
[...]
Vergeet ook zeker niet dat de versie van de NEN1010 van tijdens de bouw de geldige is.
Absoluut niet. De huidige norm is van toepassing op;
wijzigingen of uitbreidingen van installaties, met inbegrip van delen van de bestaande installatie die door de wijzigingen of uitbreidingen worden beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 23-04 20:09

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:03:
[...]

Kan hij beter niet doen...

[...]

Absoluut niet. De huidige norm is van toepassing op;

[...]
Misschien maakt het niet heel veel uit...
Je bent zelf verantwoordelijk totdat, je een verzekering nodig hebt..:-)
https://logischverzekerd....-elektrische-installatie/

Ik heb deze discussie ook al eens gevoerd in het Wp forum..
Elke aanpassing zou een nieuwe keuring zijn volgens mijn keuringsmeester..
Die jaarlijks zijn NEN papieren haalt enz enz
Dus ja..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gewoon niet knoeien. Zo moeilijk is het niet.

Dat gezegd hebben; hoe kan het dat je in 2019 een *andere* woning betrekt en daar zo'n smeltzekeringenkast aantreft? Normaliter wordt dat spul gesaneerd bij bewonerwissel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:36:
Gewoon niet knoeien. Zo moeilijk is het niet.

Dat gezegd hebben; hoe kan het dat je in 2019 een *andere* woning betrekt en daar zo'n smeltzekeringenkast aantreft? Normaliter wordt dat spul gesaneerd bij bewonerwissel.
Waarom, is betrouwbaarder dan die moderne rommel. Neemt alleen wat meer ruimte in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Waarom, is betrouwbaarder dan die moderne rommel. Neemt alleen wat meer ruimte in.
Je bedoeld dat de kortsluiting veel meer vuurwerk opleverd achter zo'n smeltzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:31:
[...]

Je bedoeld dat de kortsluiting veel meer vuurwerk opleverd achter zo'n smeltzekering?
En de 4 mm2 bedrading in zo'n kast
En de 50% overbelasting voordat hij springt

Draai er een 25A pasmoer in en succes gegarandeerd :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:45:
[...]

NEN 1010 en NPR 5310 gaan jouw hele huidige constructie onderuit schoffelen, dat kan ik je alvast op een briefje geven.

1) Je brengt een ingrijpende wijziging aan in een bestaande installatie zonder het gehele deel te conformeren aan huidige normen.
2) Wat zijn de installatievoorschriften voor wat betreft aardlekschakelaar van je omvormer? Indien aardlekschakelaar voorgeschreven is dat 100% zeker geen Type AC. Indien aardlekschakelaar niet strikt benodigd moet je Aardverspreidingsweerstand voldoende laag zijn. Weet jij dat van die oude hut met mogelijk half weggerotte aardpen? Zelfs als die laag genoeg is zou je dan nog die ALS moeten bypassen en dan voldoe je niet meer aan "met 1 handeling afschakelen".
3) Heb je nagedacht over mogelijke overbelasting van je railsysteem? Je gaat PV-stroom invoeden parallel met je netaansluiting. Wat voor hoofdzekering heb je? Waarvoor is het railsysteem van die antieke kast geschikt?

[...]

4) Omvormers mogen helemaal niet met een stekker aangesloten worden. Staat gewoon 1:1 in 551.7.2;

[...]

5) NEN 1010 kent inderdaad een hoofdstukje "inspectie", (wat volgens mij inderdaad helemaal niemand doet voor woonhuizen). Denk aan polariteitstesten, weerstandstesten, isolatietesten.
6) Heb je zo'n sticker aangebracht?
[Afbeelding]
7) Heb je een werkschakelaar bij je omvormer?

[...]

En daarnaast staat er nog een hele sloot regeltjes over aarding en vereffening. De frames etc. moeten allemaal geaard zijn.

O-) O-)

Aan de hand van bovenstaande lijst kun je alvast zelf checken waar je allemaal al niet aan voldoet. Je kunt er ook direct een toetsje voor die installateur van maken, kijken hoeveel punten hij aankaart.
Ik denk dat wel 99% van de installaties door alle installateurs aangelegd worden nooit/niet aan deze "regels" kunnen voldoen.
Als deze "regels" zo worden uitgevoerd die jij omschrijft is de terug verdien tijd wel dubbel zo hoog...
Al de installaties die nu worden aangelegd op bestaande woonhuizen worden aangelegd door cowboys uit het Oostblok met weinig tot geen papieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat wel 99% van de installaties door alle installateurs aangelegd worden nooit/niet aan deze "regels" kunnen voldoen.
Als deze "regels" zo worden uitgevoerd die jij omschrijft is de terug verdien tijd wel dubbel zo hoog...
Al de installaties die nu worden aangelegd op bestaande woonhuizen worden aangelegd door cowboys uit het Oostblok met weinig tot geen papieren.
Het hebben van "papieren" staat los van het wel of niet knoeierig aanleggen. Jij begon hier notabene met papieren te schermen, en er klopt allemaal geen hout van.

Die woningbouwvereniging wil zich uiteindelijk gewoon indekken en als die installateur nog enige beroepseer heeft dan stempelt hij niet af voor dingen die niet deugen.

Het saneren van die groepenkast moet gewoon door de woningbouwvereniging gelapt worden wat mij betreft. Het enige waar jij dan nog mee zit is je sticker, je werkschakelaar, aarding van frames, etc. Is allemaal niet de hoofdprijs.
Rol-Co schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:38:
[...]

Draai er een 25A pasmoer in en succes gegarandeerd :+
Hoeft niet, je kunt ook alleen het steentje van de 10/16A wegbreken...

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2019 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:42:
[...]

Het hebben van "papieren" staat los van het wel of niet knoeierig aanleggen. Jij begon hier notabene met papieren te schermen, en er klopt allemaal geen hout van.

Die woningbouwvereniging wil zich uiteindelijk gewoon indekken en als die installateur nog enige beroepseer heeft dan stempelt hij niet af voor dingen die niet deugen.

Het saneren van die groepenkast moet gewoon door de woningbouwvereniging gelapt worden wat mij betreft. Het enige waar jij dan nog mee zit is je sticker, je werkschakelaar, aarding van frames, etc. Is allemaal niet de hoofdprijs.

[...]

Hoeft niet, je kunt ook alleen het steentje van de 10/16A wegbreken...
Wat denk jij als ik een zonneboer in de arm neem, en vraag om een pv installatie van 3500 Wp op mijn huurhuis te leggen?
ik denk dat 99% van deze zonneboeren bij mij langs komen en een xtra groepje aan leggen, als die niet aanwezig is in de oude meterkast.
De panelen worden op het dak gemonteerd, en deze panelen worden wel of niet met een aardedraad aangesloten op de meterkast, en klaar is de zonneboer.
Die nieuwe meterkast wordt helemaal niet aangeraden om de offerte zo laag mogelijk te houden ivm concurrentie.
De nieuwe NEN 1010 keuring na de aansluiting van deze set op de installatie zal ook in 99% niet gebeuren.
Die sticker kan ik zo aanschaffen.
De werkschakelaar zit op mijn omvormer
De aarde draad kan ik zo monteren.
Wat is die ect. dan nog?

[ Voor 4% gewijzigd door mongkut op 05-03-2019 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
mongkut schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 00:58:
[...]

Wat denk jij als ik een zonneboer in de arm neem, en vraag om een pv installatie van 3500 Wp op mijn huurhuis te leggen?
ik denk dat 99% van deze zonneboeren bij mij langs komen en een xtra groepje aan leggen, als die niet aanwezig is in de oude meterkast.
De panelen worden op het dak gemonteerd, en deze panelen worden wel of niet met een aardedraad aangesloten op de meterkast, en klaar is de zonneboer.
Die nieuwe meterkast wordt helemaal niet aangeraden om de offerte zo laag mogelijk te houden ivm concurrentie.
De nieuwe NEN 1010 keuring na de aansluiting van deze set op de installatie zal ook in 99% niet gebeuren.
Wat is die ect. dan nog?
Iedere zonne boer werkt toch al volgens nen1010 ? Factuur van hem is dan toch voldoende met verklaring dat alles volgens norm aangesloten is. De principe werking van meterkast heeft niks met leeftijd te maken. Dus die zullen ze ook niet voor de lol vervangen als alles er in zit wat er in moet zitten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:36:
[...] Bedankt, voor je info, dit is ook wat ik dacht, alleen een groep xtra groep aanleggen naast de (oude) meterkast van de woningbouw vereniging, kan ik begrijpen dat dit door een officiële installateur moet gebeuren (terwijl ik dit ook kan doen).
Vraagt de woningbouw keuring of installatie volgens NEN1010 van de aansluiting of de hele installatie?
jobr schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:57:
[...]Dat is niet altijd het geval. Bij een ingrijpende wijziging (en dat is dit meestal) moet het voldoen aan de huidige eisen. Dat geldt in ieder geval voor de aanpassing.
Zie ook https://www.123groepenkas...n-elektrische-installatie
Een extra groep is een kleine en niet een ingrijpende wijziging.
Ja die groep zelf kan je beter naar huidige NEN1010 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
onetime schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:00:
[...]

Vraagt de woningbouw keuring of installatie volgens NEN1010 van de aansluiting of de hele installatie?

[...]

Een extra groep is een kleine en niet een ingrijpende wijziging.
Ja die groep zelf kan je beter naar huidige NEN1010 doen.
Ze zeggen tegen mij dat de pv installatie moet aangesloten worden volgens NEN1010 en moet voldoen aan deze norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Een extra aardlekautomaat in een apart kastje bij een oude meterkast bijplaatsen wordt inderdaad niet als een ingrijpende wijziging gezien. Bij de NEN opleiding is dat ook aangegeven. De meeste klanten hebben geen trek om honderden euro's uit te geven voor een nieuwe meterkast ook als dat wordt geadviseerd.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
SolarKing schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:07:
Een extra aardlekautomaat in een apart kastje bij een oude meterkast bijplaatsen wordt inderdaad niet als een ingrijpende wijziging gezien. Bij de NEN opleiding is dat ook aangegeven. De meeste klanten hebben geen trek om honderden euro's uit te geven voor een nieuwe meterkast ook als dat wordt geadviseerd.
Precies, als ja dit adviseert of in je offerte plaats, gaan ze naar de conculega die dit niet door berekend in zijn offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Wat is nou precies je probleem? Je wilt van iemand horen dat wat volgens de norm niet toegestaan is wel oke is zodat je je eigen achterste ingedekt hebt tegenover de woningbouwvereniging? Omdat anderen het fout doen het wel mag?

Je hebt serieus die frames niet geaard? Lol
[...]
Wat is die ect. dan nog?
Jij geeft bij herhaling geen details, dus dat is moeilijk vast te stellen. Wat maakt het ook uit? Je straalt uit dat het je toch allemaal niets kan schelen.

De norm heeft ook een stukje over de-rating van je systeem omdat het door de lange hoge stromen van het PV systeem gaat opwarmen. Maar dat boeit jou toch allemaal niet, want de gemiddelde beun kijkt daar ook niet naar tenslotte he.
SolarKing schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:07:
Getoonde bijgekluste automaat heeft geen aardlekfunctie. Met bijplaatsen van aardlekautomaat introduceer je "niet kunnen uitschakelen met 1 handeling". No way dat dat norm-conform is, of hij moet een niet-getoonde hoofdschakelaar hebben. Bij de NEN opleiding hebben ze je vast ook gewezen op mogelijke overbelasting van het railsysteem. Maar daar kijk je zeker ook niet naar omdat het anders te duur wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-03-2019 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:37:
[...]

Wat is nou precies je probleem? Je wilt van iemand horen dat wat volgens de norm niet toegestaan is wel oke is zodat je je eigen achterste ingedekt hebt tegenover de woningbouwvereniging? Omdat anderen het fout doen het wel mag?

Je hebt serieus die frames niet geaard? Lol

[...]

Jij geeft bij herhaling geen details, dus dat is moeilijk vast te stellen. Wat maakt het ook uit? Je straalt uit dat het je toch allemaal niets kan schelen.

De norm heeft ook een stukje over de-rating van je systeem omdat het door de lange hoge stromen van het PV systeem gaat opwarmen. Maar dat boeit jou toch allemaal niet, want de gemiddelde beun kijkt daar ook niet naar tenslotte he.

[...]

Getoonde bijgekluste automaat heeft geen aardlekfunctie. Met bijplaatsen van aardlekautomaat introduceer je "niet kunnen uitschakelen met 1 handeling". No way dat dat norm-conform is, of hij moet een niet-getoonde hoofdschakelaar hebben. Bij de NEN opleiding hebben ze je vast ook gewezen op mogelijke overbelasting van het railsysteem. Maar daar kijk je zeker ook niet naar omdat het anders te duur wordt?
lezen is voor sommige mensen een hele kunst.. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mongkut schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:33:
[...]

lezen is voor sommige mensen een hele kunst.. :X
Oke, dan zal ik het nog een keer voor je samenvatten;
mongkut schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:42:
De woningbouw moet toch naar mijn mening een huis installatie conform NEN 1010 laten keuren, toch niet een bewoner?
En met wat jij van die installatie gemaakt hebt wordt die keihard afgekeurd. En de woningbouwvereniging heeft al laten weten dat niet oké te vinden;
mongkut schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:42:
Deze nieuwe woningbouw vereniging geven wel toestemming, maar...
De pv installatie moet door een erkende installateur worden aangesloten en NEN 1010 gekeurd zijn
Ik heb je vervolgens op een aantal punten uit de norm gewezen waar je nu niet aan voldoet. Het is dan nu aan jou wat je daar verder mee doet. Linksom of rechtsom hebben we geen behoefte aan gezeur als dit;
mongkut schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:41:
[...]
mongkut schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:06:
[...]

Ze zeggen tegen mij dat de pv installatie moet aangesloten worden volgens NEN1010 en moet voldoen aan deze norm.
Het stukje over erkende installateur en keuring uit je eerste post in dit topic is komen te vervallen :?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-03-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
:|
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:51:
[...]
Linksom of rechtsom hebben we geen behoefte aan gezeur als dit;
Wat is gezeur, en wie zijn we?

[ Voor 4% gewijzigd door mongkut op 05-03-2019 21:03 ]