Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
Ik vind het erg leuk om bijvoorbeeld op vakantie video's te maken en dit later te monteren tot één film. Hiervoor heb ik een paar jaar geleden een tweedehands handycam gekocht: Sony HDR-CX115E. Dit is mij erg goed bevallen. Behalve dat de beeldkwaliteit goed is (gaat tot 50fps) past dit formaat prima in mijn broekzak. Omdat het een tweedehands camera is ben ik er ook niet zo 'bang' mee wat het filmen alleen maar leuker maakt.

Nu is deze camera recent door een technisch defect kapot gegaan en zoek ik een vervanger. Omdat ik niet heel erg in de wereld van filmcamera's zit vraag ik hier om advies wat te kopen. Door mijn vorige camera keek ik natuurlijk meteen weer naar een handycam maar ik vraag me af of dit het beste is in mijn situatie? Zo nee, waar moet ik naar kijken? Een compactcamera, systeemcamera of SLR?
En zo ja, wat is dan een goed type/merk voor een handycam?

Mijn wensen:
  • Losse camera (dus geen telefoon)
  • Budget van max €200
  • Kan nieuw of tweedehands zijn
  • Moet passen in (grote) broekzak
  • Stevig gebouwd
  • Full HD filmen
  • Fatsoenlijke audio (dus geen go-pro)
  • 50 of 60 fps

[ Voor 3% gewijzigd door Mycroft op 06-03-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:26
Wat heb je zelf al gevonden? Kijk eens in de pricewatch naar camcorders met 50 FPS

[ Voor 49% gewijzigd door Tomas_ op 07-03-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
Als voor jou audio het enige minpunt is van een actioncam kun je er ook een externe microfoon op aansluiten:
https://gopro.com/help/ar...icrophone-Recommendations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 15:54
Ik denk als je goede diepte wilt hebben met het schieten dan moet je een DSLR nemen, maar ik denk dat de duurdere cams ook voldoen.

Wellicht wil je ook investeren in een Gimbal, dat maakt de video's toch een stuk mooier en leuker als je monteert. Helaas gaat dit niet in je broekzak passen.

YouTube: seoul_wave

En je hebt ook een Drone nodig waarschijnlijk als je dit soort kwaliteit wilt opleveren 8)

--

Btw, als je een gimbal neemt voor camera en met je Iphone dan maak je videotechnisch betere shots dan alleen een 200 euro camera

YouTube: Gimbal Practice... Samsung S7 Edge & Zhiyun-Smooth-Q...

hier voorbeeld met alleen gimbal voor phone

[ Voor 24% gewijzigd door Hexxagon op 07-03-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29

JK

Framerate en beeldkwaliteit hebben niets met elkaar te maken. Dat heeft meer te maken met lens, sensor, chipset / bitrate.

Een actioncam heeft een grote beeldhoek, dus dan zou je dat achteraf moeten corrigeren, tenzij je je er niet aan stoort.

Ik film zelf mijn vakanties met twee compactcamera's (afhankelijk van waar ik heen ga, neem ik er één of twee mee), een Sony HX90V en een Panasonic LX15 De LX15 kan je vergelijken met een Sony RX100 Mark 3 a 4.. Ook beide niet de beste qua beeldkwaliteit, maar ze passen makkelijk in mijn broekzak en de Sony heeft 30x zoom, de LX15 (3x zoom) een grotere sensor en een f/1.4 lens om wat meer te spelen met scherptediepte en beter onder omstandigheden met minder licht. Voor mij acceptabel, maar echt mooi filmen doe je idd met een DSLR, daar komen echt mooie plaatjes uit met de juiste lenzen. Maar die kosten meer dan 200 euro en passen zeker niet in je broekzak.
Voor mij ook de reden om bijv. mijn systeemcamera met losse lenzen thuis te laten. Ik kom elk jaar 1 a 2x in Amerika en gewoon geen zin om met veel meuk rond te lopen, ondanks dat het eindresultaat vele malen mooier is.

Nu liggen de HX90V en LX15 boven jouw budget, maar toch wel geinig om te zien wat een 30x zoom kan doen. Kwaliteit ligt dan echt wel lager en de 1/2.3 inch sensor helpt er ook niet aan mee. Voordeel van HX90; draaibaar schermpje en elektronische viewfinder. Beeldkwaliteit zo-zo;

Dit videootje onlangs een keer gemaakt om die 30x zoom te laten zien;
YouTube: Sony HX90 30x zoom samples in the USA

Ik zou me dus wel afvragen of je ook optische zoom wil hebben of niet, niet alleen kijken naar framerate. :)

[ Voor 20% gewijzigd door JK op 07-03-2019 12:03 ]