Perilex contactdoos anders aangesloten nieuwe huis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:49
Hey Tweakers...

Wij zijn verhuisd en willen het inductiefornuis aansluiten.

De aansluiting zit er en heeft de zelfde groep/ampere als in het oude huis alleen de kabels in de doos zitten anders.

In het oude huis zitten er 2 blauwe kabels links en 2 bruine kabels rechts.

In het nieuwe huis zitten 2 blauwe kabels boven en 2 bruine kabels onder.

Is het nu zo simpel om de kabels het zelfde aan te sluiten als in het oude huis? Dus de 2 blauwe van boven naar links en 2 bruine van onder naar rechts of werkt dit zo niet?

Ik dacht vraag het is even na voordat ik een monteur laat komen.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pTOtzb2DeLz9o4uNH1axAPNl/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zMo3kMoVATgylmtaTloEwdSs/thumb.jpg

Foto links oude huis, foto rechts nieuwe huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
De oude aansluiting heeft wel heel veel bloot koper. :X Er zit toevallig niks verdraaid?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Volgens mij zat het in je oude huis niet aangesloten conform wat gangbaar is. Bij een kookgroep (2x fase, 2x nul) zitten normaalgesproken de nullen (blauw) boven en de fasen (bruin) onder.

Als het goed is kun je ook de stekker van je inductiefornuis losschroeven. Het lijkt me in deze beter om de situatie aan te houden zoals deze in je nieuwe woning in de muur zit en de aders in je stekker om te wisselen zodat deze correspondeert met je perilex-wandcontactdoos.

Hou er ook rekening mee dat het 2 paren zijn; 1 fase + nul (1x bruin + blauw) horen bij elkaar en de andere 2 horen ook bij elkaar. Onderop je inductiefornuis kun je als het goed is een sticker vinden waarop het aansluitschema staat. Zie hieronder voor een voorbeeld

Als je het aansluitschema volgt op je inductiefornuis dan zou deze op je perilex-wandcontactdoos uit moeten komen als volgt:
• N1 (blauw) linksboven
• N2 (blauw) rechtsboven
• L1 (bruin of zwart) linksonder
• L2 (bruin of zwart) rechtsonder
• PE (aarde) midden-boven

Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2017/02/perilex__trevlig__perilex_schema_1.jpg
Schema linksonder is van een kookgroep

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:52
Wat wij hier zien is een zogenaamde kookgroep met 2L, 2N en PE. In de oude situatie zit het niet goed aangesloten, in de nieuwe situatie wel (maar niet echt netjes). Je moet dus het snoer/stekker van het apparaat (laten) aanpassen en controleren zodat het allemaal weer klopt :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Meten is weten. Kan het verschil maken tussen 230V of 400V op je kookplaat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:49
Dan zal ik maar een monteur laten kijken aamgezien stroom niet mijn ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor zover ik weet is er geen officiële standaard voor perilex. Maw beide zijn niet fout, daarom moet je altijd meten. Je kan deze dus of in de aansluiting onder op de plaat aanpassen of in de muur.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Def_P Of het een officiële standaard is weet ik niet, maar volgens mij wordt er doorgaans wel de volgende schema's aangehouden:

Kookgroep
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/FileBrowser/downloads/perilex-aansluiting-1-fase.jpg

Krachtgroep
Afbeeldingslocatie: https://elektricienaanhuis.nl/wp-content/uploads/2017/07/Perilex_box_diagram.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
Harrie_ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:56:
@Def_P Of het een officiële standaard is weet ik niet, maar volgens mij wordt er doorgaans wel de volgende schema's aangehouden:

Kookgroep
[Afbeelding]

Krachtgroep
[Afbeelding]
Het is GEEN officiële standaard net zoals dat de ene monteur bij het aansluiten van een stopcontact deze de fase links doet, en de andere de fase rechts

Ik zou de stekker openmaken en de kleuren op de zelfde positie zetten als in je pirilex wcd
Controleer ook of de kleuren corresponderen met de aansluiting op je kookplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

GewoonJarmo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:33:
[...]
Het is GEEN officiële standaard net zoals dat de ene monteur bij het aansluiten van een stopcontact deze de fase links doet, en de andere de fase rechts
Nounou, rustig maar, officiële standaard of niet ik zeg alleen doorgaans wordt het aangesloten zoals op die plaatjes te zien is (en elke bron die je op internet gevonden krijgt geeft het zo aan). Dus ookal is het geen officiële standaard dan heeft het toch nog altijd de voorkeur om te doen wat het meest in de buurt komt van een 'standaard'?
GewoonJarmo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:33:
[...]
Ik zou de stekker openmaken en de kleuren op de zelfde positie zetten als in je pirilex wcd
Controleer ook of de kleuren corresponderen met de aansluiting op je kookplaat
Dat is toch precies wat ik mijn (uitgebreide) post hierboven zeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit is nou exact het probleem bij Perilex; er is niks vastgelegd. De (1e) nul zit meestal wel linksboven, de rest is helemaal loterij. Aan jou de keuze of je de bedrading van de stekker er op aanpast of, zeker nu een stuk makkelijker, het Perilex stopcontact aanpast.

Verder zou ik niet op aderkleur afgaan. Ik zou gewoon meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Def_P schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:41:
Voor zover ik weet is er geen officiële standaard voor perilex.
Klopt, maar wat onder jouw post staat is wel gebruikelijk. Ik heb al diverse keukens helpen verbouwen en wanneer ik een perilex 'oplever' schrijf ik op de doos altijd welke pin wat is. Zo is het meteen duidelijk of het een kookgroep is of 3fasen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56

BLACKfm

o_O

Multimeter pakken, kijken hoe je oude contacten lopen, kijken of dat met het nieuwe contact hetzelfde is, en anders aanpassen.

Geen hogere wiskunde, maar enkel op basis van kleurtjes en positie weet je het nooit zeker. Heb je die zaken niet (multimeter en schroevendraaier)? Dan schuif je even 50 euro in de hand van de eerste de beste electromonteur die er even 15 minuten naar kijkt en het voor je oplost.

Voor minder dan 50 euro heb je overigens ook een prima multimetertje.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BLACKfm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:33:
Multimeter pakken, kijken hoe je oude contacten lopen, kijken of dat met het nieuwe contact hetzelfde is, en anders aanpassen.

Geen hogere wiskunde, maar enkel op basis van kleurtjes en positie weet je het nooit zeker. Heb je die zaken niet (multimeter en schroevendraaier)? Dan schuif je even 50 euro in de hand van de eerste de beste electromonteur die er even 15 minuten naar kijkt en het voor je oplost.

Voor minder dan 50 euro heb je overigens ook een prima multimetertje.
Dit, en voor zulke gevallen is elk simpel 15 euro multimetertje prima. Doe jezelf daarna een plezier en kalk met een stift op die doos wat waar zit, dan heb je met een nieuwe kookplaat niet weer deze vragen of doe je de volgende bewoner een groot plezier.

Kijk idealiter ook even hoe het in je groepenkast zit, heb je een kookgroep etc.
Pagina: 1