[KPN VDSL] Problemen met downloaden & netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57
Mijn vraag

Sinds jaar en dag heb ik al problemen met mijn netwerk, zodra er op de xbox een flinke update begint valt iptv van kpn uit, ditzelfde is met mijn desktops, zodra deze een stevige download beginnen valt iptv van kpn weg.

Mijn netwerk setup is als volgt ;

Experia V10 modem van kpn --> LAN 1 IPTV 1
LAN 2 IPTV 2
LAN 3 Zyxel POE switch
LAN 4 Netgear switch

-De 2 iptv ontvangers van KPN zitten rechtstreeks op het modem ( zit nog wel een patchpanel tussen ).
-Op de zyxel POE switch zitten IP camera's.
-Op de netgear zit het volgende bekabeld : 2x desktop, xbox one S, android mediaspeler, ICS2000 station, Qnap TS 251+ NAS, ook dit komt allemaal vanaf een patchpanel.

Dan nog de nodigde wifi apparatuur ( wifi enkel in gebruik van de experia box V10 ) : 3x telefoon, tablet, laptop, Tv, Chromecast, Printer, Rituals geur ding.

Mijn DHCP pool heb ik in het modem ingesteld van xxx.xxx.x.1 tot en met xxx.xxx.x.200 . De IP cameras, NAS, zyxel en netgear switch heb ik een statisch ip gegeven boven de xxx.xxx.x.201 range. Al het andere spul krijgt automatisch een IP van het modem.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Xperia V10 KPN ( vdsl 100/30 )
Zyxel GS1200-5HP
Netgear GS108Ev3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

IMGP snooping op de switches aangezet, bracht geen verbetering. Xperia modem gereset naar fabrieksinstellingen hielp ook niet. DHCP pool ingekort en vaste hardware een IP gegeven buiten de DHCP pool. IPTV kastjes van kpn op de netgear aangesloten in plaats van op het modem, probleem blijft bestaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44

talin

ES-MA

Galaxis schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:05:
Mijn vraag

Sinds jaar en dag heb ik al problemen met mijn netwerk, zodra er op de xbox een flinke update begint valt iptv van kpn uit, ditzelfde is met mijn desktops, zodra deze een stevige download beginnen valt iptv van kpn weg.
kan je uitleggen wat je bedoeld met: "valt uit" geen beeld, foutmelding in beeld, freeze van beeld, box uit?
hoe zitten de IPTV's aangesloten? insteekkaart? losse setup box?
Mijn DHCP pool heb ik in het modem ingesteld van xxx.xxx.x.1 tot en met xxx.xxx.x.200 . De IP cameras, NAS, zyxel en netgear switch heb ik een statisch ip gegeven boven de xxx.xxx.x.201 range. Al het andere spul krijgt automatisch een IP van het modem.
welke range? 192? 172? alle subnetten gelijk?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

IMGP snooping op de switches aangezet, bracht geen verbetering. Xperia modem gereset naar fabrieksinstellingen hielp ook niet. DHCP pool ingekort en vaste hardware een IP gegeven buiten de DHCP pool. IPTV kastjes van kpn op de netgear aangesloten in plaats van op het modem, probleem blijft bestaan.
ik zou zeggen, ga uitsluiten!
alles van het netwerk, en bijv. met 1 apparaat ( desktop ) direct op modem aansluiten.
grote file downloaden en als de desktop goed blijft functioneren zit het niet in dat stukje.
dan 1 IPTV aansluiten, direct op modem poort, file downloaden en kijken wat er gebeurd.
tot je het apparaat hebt aangesloten en het mis gaat.

verder kan je kijken of er een firmware update voor de IPTV's is ( of voor de tv's zelf )

verder kan je gaan monitoren, een monitor programmaatje die bijv. de verbinding in beeld brengt.
elke sec een ping naar het ip adres van ene apparaat.
als het mis gaat en het apparaat is niet meer te pingen is de verbinding weg.
is die nog wel te pingen zit het in het apparaat zelf.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:09

lier

MikroTik nerd

Welk abonnement heb je en met welke snelheid is het modem verbonden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@talin
Het zijn de standaard KPN boxen van het merk Arris als ik mij niet vergis, subnetten zijn gelijk, in de switches heb ik bij de gateway het ip adres van het kpn modem ingevuld. Alle apparaten zitten in de 192 range.

Uitsluiten is inderdaad nu de volgende stap, ik ga dat van het weekend doen, doordeweeks heb ik er niet echt de tijd voor.

@lier Betreft een vdsl lijn van kpn, 100/10 abonnement, modem traint in op 108/33 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
ik zou zeggen, start is een aantal simultane pings, eentje intern en eentje extern
op 1e zicht lijkt het alsof je gewoon te weinig bandbreedte hebt voor beide ...

ook kan je in taakbeheer je live netwerksnelheid nakijken.. als je daar 100mbit trekt, trekt ie simpelweg je lijn leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
ijske schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:00:
ik zou zeggen, start is een aantal simultane pings, eentje intern en eentje extern
op 1e zicht lijkt het alsof je gewoon te weinig bandbreedte hebt voor beide ...

ook kan je in taakbeheer je live netwerksnelheid nakijken.. als je daar 100mbit trekt, trekt ie simpelweg je lijn leeg
Ik begrijp je antwoord, maar het kan toch niet zo zijn dat als ik iets download de tv van kpn er mee stopt ? Ik ken genoeg mensen waarbij dat geen enkel probleem is. Ik neem dat er een soort van QOS standaard ingebakken zit in de xperia dat tv verkeer altijd prioriteer ten opzichte van ander verkeer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
Galaxis schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:04:
[...]

Ik begrijp je antwoord, maar het kan toch niet zo zijn dat als ik iets download de tv van kpn er mee stopt ? Ik ken genoeg mensen waarbij dat geen enkel probleem is. Ik neem dat er een soort van QOS standaard ingebakken zit in de xperia dat tv verkeer altijd prioriteer ten opzichte van ander verkeer ?
ik ken niet veel van het nederlandse systeem (als belg zijnde), maar ik dacht dat ze een aparte vlan gebruikte voor IPTV, of daar QoS opzit weet ik niet, lijkt me logisch van wel
ik moet ook even nadenken hoe je dat kan nakijken , dan moet je al met portsniffers aan het werk gaan ? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Galaxis schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:04:
[...]

Ik begrijp je antwoord, maar het kan toch niet zo zijn dat als ik iets download de tv van kpn er mee stopt ?
Correct, dat zou ook niet mogen gebeuren. Maar QoS gaat je daar niet bij helpen want dat bepaalt hoogstens "de voorrang" tussen 2 protocollen onderling maar niet "dat het protocol blijft leven". IGMP is zeker noodzaak maar omdat je "eerst" gecombineerde protocollen wegstuurt vanaf de Experia en pas "daarna" IGMP aanzet op je switch, heeft dat weinig / geen zin meer?

Als ik snel https://forum.kpn.com/int...experiabox-v10-qos-412652 lees, is er dus een andere opstelling nodig en op basis van jouw startpost zou ik dan zeggen: LAN1 & LAN2 afkoppelen, decoders aansluiten op LAN4 (switch) en op die switch IGMP aanzetten, nogmaals testen met je downloads.

Ter info (maar ik heb geen Experia meer); op een grofweg 600/600 glasverbinding van KPN vallen geen van de 3 decoders ook maar in enige hapering / uit als ik elders in huis de lijn volledig belast. Maar ik splits dan ook glas meteen af (Asus router) in VLAN's en pas daarna gaat het de kabels/switches over.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 06-03-2019 21:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Daar ben ik weer. Zojuist alles afgekoppeld van de EB box, enkel een 1 iptv arris kastje aangesloten van kpn, rechtstreeks op het modem, daarna mijn laptop een download laten starten op de 5G wifi, en na nog geen 10 seconden stopt het beeld ermee met de melding controleer uw verbinding.

De enige 2 apparaten welke dus verbonden zijn met de EB box zijn een Kpn iptv arris kastje en mijn laptop om een download te starten. Het enige wat ik nog zou kunnen proberen is het modem nog eens een fabrieksreset geven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:09

Wildfire

Joy to the world!

Galaxis schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:14:
Daar ben ik weer. Zojuist alles afgekoppeld van de EB box, enkel een 1 iptv arris kastje aangesloten van kpn, rechtstreeks op het modem, daarna mijn laptop een download laten starten op de 5G wifi, en na nog geen 10 seconden stopt het beeld ermee met de melding controleer uw verbinding.

De enige 2 apparaten welke dus verbonden zijn met de EB box zijn een Kpn iptv arris kastje en mijn laptop om een download te starten. Het enige wat ik nog zou kunnen proberen is het modem nog eens een fabrieksreset geven ?
Dat is zeer zeker niet de bedoeling. Kun je me misschien je postcode/huisnummer in een DM sturen, ik ben KPN monteur en kan dan in ieder geval even je verbinding nameten en kijken of me daar nog iets opvalt. Zal waarschijnlijk wel niet, maar het is maar een kleine moeite om even te kijken.

-- Edit: DM gehad en de lijn is gemeten. Niets raars te zien, zag er normaal uit. Misschien toch iets met de Experiabox ofzo? Heb TS aangeraden de helpdesk te bellen, veel meer zit er ook niet op (tenminste, als de factory reset van het modem geen soelaas biedt).

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 09-03-2019 12:43 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1