Opdracht aannemer blijkt onuitvoerbaar

Pagina: 1
Acties:

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:41
Beste medetweakers,

Ik wil even het volgende aan jullie voorleggen. Ik wil binnenkort vloerverwarming laten plaatsen.
Hiervoor heb ik een aannemer benaderd die dit voor mij kan uitvoeren, de offerte hiervoor was €2100 met als uitgangspunt dat de vloerverwarming in de bestaande dekvloer wordt gefreesd. De uitvoering is eind mei gepland. De opdracht is ongeveer 3 weken geleden gegeven.

Nu blijkt mijn dekvloer op sommige plekken maar een dikte te hebben van 10 mm, (veel) te weinig om vloerverwarming in te kunnen frezen. De oplossing van aannemer is het volledig weghakken van de dekvloer, de vloerverwarming op matten leggen en hier dan een nieuwe dekvloer overheen te storten.

Een op zich acceptabele oplossing, echter geeft hij aan dat het geheel hierdoor wel bijna 3x zo duur gaat worden. Dit zie ik niet zitten. Daarom wil ik van de overeenkomst af. Dat lijkt me ook goed mogelijk omdat de opdracht zoals deze nu verstrekt is, niet uitvoerbaar blijkt.

Ik kan op het wereldwijdeweb echter weinig vinden over overeenkomsten die niet uitvoerbaar blijken. Heeft één van jullie al eens met dit bijltje gehakt?

(ik verwacht overigens geen grote problemen met de aannemer. Ik heb het bovenstaande bij hem aangegeven en sindsdien krijg ik geen contact meer met hem. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen wil ik hem toch een officieel bericht sturen dat de overeenkomst niet door gaat)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Slavink89 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:35:
Beste medetweakers,

Ik wil even het volgende aan jullie voorleggen. Ik wil binnenkort vloerverwarming laten plaatsen.
Hiervoor heb ik een aannemer benaderd die dit voor mij kan uitvoeren, de offerte hiervoor was €2100 met als uitgangspunt dat de vloerverwarming in de bestaande dekvloer wordt gefreesd. De uitvoering is eind mei gepland. De opdracht is ongeveer 3 weken geleden gegeven.

Nu blijkt mijn dekvloer op sommige plekken maar een dikte te hebben van 10 mm, (veel) te weinig om vloerverwarming in te kunnen frezen. De oplossing van aannemer is het volledig weghakken van de dekvloer, de vloerverwarming op matten leggen en hier dan een nieuwe dekvloer overheen te storten.

Een op zich acceptabele oplossing, echter geeft hij aan dat het geheel hierdoor wel bijna 3x zo duur gaat worden. Dit zie ik niet zitten. Daarom wil ik van de overeenkomst af. Dat lijkt me ook goed mogelijk omdat de opdracht zoals deze nu verstrekt is, niet uitvoerbaar blijkt.

Ik kan op het wereldwijdeweb echter weinig vinden over overeenkomsten die niet uitvoerbaar blijken. Heeft één van jullie al eens met dit bijltje gehakt?

(ik verwacht overigens geen grote problemen met de aannemer. Ik heb het bovenstaande bij hem aangegeven en sindsdien krijg ik geen contact meer met hem. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen wil ik hem toch een officieel bericht sturen dat de overeenkomst niet door gaat)

Alvast bedankt!
Het is andersom. Jij wil niet van de overeenkomst af, de aannemer wil dat. Hij gaat immers niet voor EUR 2.100 die vloerverwarming aanleggen, en hij kan van de overeenkomst af omdat het uitgangspunt is dat hij dit gewoon in kan frezen.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:50
Slavink89 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:35:
Ik denk dat je even op aannemeningsovereenkomst moet zoeken, dan vindt je wel wat informatie hierover.

De aannemer geeft al aan dat hij de originele overeenkomst niet uit kan voeren en daar gewichtige redenen voor heeft (werk is niet uitvoerbaar voor dat geld). Gewoon een mailtje sturen dat je niet het verhoogde bedrag wilt betalen voor de nieuwe opdracht en allebei verder gaan.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bijna altijd wordt verwezen naar de UAV (uniforme voorwaarden), deze kan je op voorhand alvast doornemen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0031190/2012-03-01

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 06-03-2019 11:06 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02
Ik heb hetzelfde gehad, zelfs de vloer uitgehakt, verwarming laten leggen en nieuwe dekvloer laten storten. Dan is het (incl huur apparaat) net niet 2x zo duur :)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Je schrijft 'op sommige plekken is de dekvloer maar 10mm dik', dan zou ik een sloophamer huren en net als Zebby hiervoor al aangaf zelf die plekken uithakken.
Wellicht kun je de nieuwe dekvloer een heel weinig hoger maken (deuren moeten wel open kunnen)

[ Voor 24% gewijzigd door frisianstar op 06-03-2019 17:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:49
Wat dacht je van gewoon een briefje/email"

"Ik krijg je niet meer te pakken. Hierbij ook nog een schriftelijke bevestiging dat aangezien jouw inschatting nu 3 keer zo hoog is als wat we oorspronkelijk dachten dat de opdracht op dit moment niet door gaat"

Volgens mij kan je altijd nog teruggrijpen naar wetteksten en voorwaarden.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ik verwacht dat voor beide partijen snelle duidelijkheid het belangrijkste is. Aannemer heeft nog niet veel kosten gemaakt, en zal de vrijgekomen tijd ook weer in kunnen vullen.

Het lijkt me trouwens niet de aannemer die de overeenkomst niet kan uitvoeren, Het is de opdrachtgever die de randvoorwaarden van de aanbieding niet kan waarmaken.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Montagehoogte is nog steeds 15 mm.
Daarnaast werkt vloerverwarming beter met een cm of wat materiaal erop.

Uithakken kun je zelf, en het leggen van de leidingen zelfs ook wel. Deuren inkorten komt er dan nog bij.

Maar, hoe dan ook, het is het zeker waard!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat zegt de aannemer er zelf over? Want in principe moet je dit gewoon onderling kunnen regelen.

Officieel is dit een grijs gebied waar je vele kanten mee uit kan gaan puur afhankelijk van wat er op papier staat. En kan het gaan van dat jij hem kan verplichten het te leggen tegen die prijs tot dat hij jou kan verplichten om het uiteindelijke bedrag te betalen.

Dat is puur afhankelijk van de letterlijke bewoordingen en de benoemde uitzonderingen etc. etc.

Alleen puur praktisch heeft niemand er belang bij om dit door te zetten, oftewel bel morgen de beste man en overleg hoe je hier in goed overleg uit gaat komen, hoe sneller je dit afhandelt hoe minder kosten hij nu al maakt.
Ik zou het gewoon erop gooien dat je grofweg max 2500 begroot hebt hiervoor en dat daarom de offerte wel kon, maar dat je simpelweg geen 6300 euro kan betalen oftewel als jullie beiden er niet vanaf zien gaat het een heel naar en lang traject worden.

De aannemer zal ook niet zitten te wachten op een klus waarvan hij weet dat hij via deurwaarder etc zijn geld moet halen.

Alternatief is dat je deels dingen zelf gaat doen, maar zoals Zebby al zegt, reken dan alsnog maar op 2x de kosten (naast je eigen investering die je erin gaat doen qua tijd/effort)

• Slavink89
Heren,

Bedankt voor alle reacties! Om even een aantal vragen te beantwoorden:
peltco schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:26:
Wat dacht je van gewoon een briefje/email"

"Ik krijg je niet meer te pakken. Hierbij ook nog een schriftelijke bevestiging dat aangezien jouw inschatting nu 3 keer zo hoog is als wat we oorspronkelijk dachten dat de opdracht op dit moment niet door gaat"

Volgens mij kan je altijd nog teruggrijpen naar wetteksten en voorwaarden.
Dit heb ik uiteraard al gedaan, hier wordt echter dus niet meer op gereageerd. Het teruggrijpen naar wetteksten is nu juist wat ik wil doen, maar hier kan ik nog te weinig relevante info over vinden.
MeTooPV schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:28:
Ik verwacht dat voor beide partijen snelle duidelijkheid het belangrijkste is. Aannemer heeft nog niet veel kosten gemaakt, en zal de vrijgekomen tijd ook weer in kunnen vullen.

Het lijkt me trouwens niet de aannemer die de overeenkomst niet kan uitvoeren, Het is de opdrachtgever die de randvoorwaarden van de aanbieding niet kan waarmaken.
De aannemer is op locatie komen kijken en heeft toen op basis van de dekvloer rondom het kruipluik ingeschat dat het moet kunnen. Echter hoorde ik later van mijn buren dat zij ook vloerverwarming hebben laten installeren waarbij ze tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen. Het lijkt mij dat dit
onder de waarschuwingsplicht van de aannemer valt .
Gomez12 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:10:
Wat zegt de aannemer er zelf over? Want in principe moet je dit gewoon onderling kunnen regelen.

Officieel is dit een grijs gebied waar je vele kanten mee uit kan gaan puur afhankelijk van wat er op papier staat. En kan het gaan van dat jij hem kan verplichten het te leggen tegen die prijs tot dat hij jou kan verplichten om het uiteindelijke bedrag te betalen.

Dat is puur afhankelijk van de letterlijke bewoordingen en de benoemde uitzonderingen etc. etc.

Alleen puur praktisch heeft niemand er belang bij om dit door te zetten, oftewel bel morgen de beste man en overleg hoe je hier in goed overleg uit gaat komen, hoe sneller je dit afhandelt hoe minder kosten hij nu al maakt.
Ik zou het gewoon erop gooien dat je grofweg max 2500 begroot hebt hiervoor en dat daarom de offerte wel kon, maar dat je simpelweg geen 6300 euro kan betalen oftewel als jullie beiden er niet vanaf zien gaat het een heel naar en lang traject worden.

De aannemer zal ook niet zitten te wachten op een klus waarvan hij weet dat hij via deurwaarder etc zijn geld moet halen.

Alternatief is dat je deels dingen zelf gaat doen, maar zoals Zebby al zegt, reken dan alsnog maar op 2x de kosten (naast je eigen investering die je erin gaat doen qua tijd/effort)
Zoals gezegd, reageert de aannemer niet meer op mijn berichten. Dus hoe hij er over denkt weet ik niet...
Ik zal hem vandaag nog een keer proberen te bellen. Ik heb ook het idee dat de aannemer het zo wel goed vindt en al door is gegaan, maar ik wil het juridisch even goed afdichten zodat er achteraf geen verrassingen kunnen komen.

En ik denk dat ik nu meer zelf ga doen, of dat ik de bestaande radiatoren gewoon laat zitten. Even afhankelijk van de kosten en de meerwaarde die de vloerverwarming de woning gaat geven.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Slavink89 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:02:

[...]

Dit heb ik uiteraard al gedaan, hier wordt echter dus niet meer op gereageerd.
Heb je daar een vraag in gesteld dan?
Vanuit de aannemer bezien is het wellicht ook gewoon een mededeling die hij al had verwacht, en is het niet eens in hem opgekomen om daar op te reageren. Als je dit gewoon hebt gemaild, kun je het m.i. als afgedaan beschouwen.

• Slavink89
BertS schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:12:
[...]

Heb je daar een vraag in gesteld dan?
Vanuit de aannemer bezien is het wellicht ook gewoon een mededeling die hij al had verwacht, en is het niet eens in hem opgekomen om daar op te reageren. Als je dit gewoon hebt gemaild, kun je het m.i. als afgedaan beschouwen.
Ik heb hem verschillende keren gebeld en gemaild, waarin ik ook expliciet aangeef dat als de opdracht meer dan €6.000 gaat kosten ik er niet mee door wil gaan en waarin ik ook vraag of hij dit naar mij kan bevestigen (of afwijzen, maar dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben).

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Slavink89 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:15:
[...]

Ik heb hem verschillende keren gebeld en gemaild, waarin ik ook expliciet aangeef dat als de opdracht meer dan €6.000 gaat kosten ik er niet mee door wil gaan en waarin ik ook vraag of hij dit naar mij kan bevestigen (of afwijzen, maar dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben).
Maar het is heel simpel: zonder jouw expliciete akkoord kan hij nooit 4k (of 200%) meerwerk uitvoeren. Dat risico gaat een aannemer natuurlijk nooit nemen.

In hoeverre is er al werk uitgevoerd door hem?

[ Voor 4% gewijzigd door BertS op 07-03-2019 08:18 ]

• Slavink89
BertS schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Maar het is heel simpel: zonder jouw expliciete akkoord kan hij nooit 4k (of 200%) meerwerk uitvoeren. Dat risico gaat een aannemer natuurlijk nooit nemen.

In hoeverre is er al werk uitgevoerd door hem?
Klopt, dat meerwerk is ook duidelijk. Alleen de originele opdracht staat nog wel steeds.
De opdracht is nog helemaal niet uitgevoerd, ook nog niet hard ingepland. Hij is 3 weken geleden in opdracht gegeven, vorige week is de aannemer door mij op de hoogte gesteld dat de opdracht niet uit te voeren is. De opdracht zou ergens eind mei uitgevoerd moeten gaan worden.

• Gomez12
Slavink89 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:15:
[...]
Waarom geef je hem geen duidelijkheid? Wat je nu in wezen tegen hem zegt is : voor elk bedrag tussen de 2100 en 5999 staat de opdracht en moet die gewoon uitgevoerd gaan worden.
De aannemer hoeft enkel te reageren als hij boven de 6000 uit gaat.

Ik zou als aannemer bij zo'n vraag eens even goed bij mezelf gaan nadenken of ik niet een paar honderd euro korting ergens kan geven om onder de 6000 te blijven en dan behoud je gewoon de opdracht.

Ik zou als aannemer ook helemaal niet reageren op dit soort berichtjes, want het voegt niets toe om hierop te gaan reageren totdat de eindafrekening er is.

Stel dat de aannemer gaat reageren en hierop een akkoord geeft, mag hij dan wel beginnen en uiteindelijk een rekening van 5999,- presenteren?

Zet gewoon in een nette brief / email dat je deze opdracht cancelled maar dat je op zich wel interesse hebt in een nieuwe offerte nav de gewijzigde omstandigheden en wat dan je budget is waarbinnen die nieuwe offerte moet liggen.
En niet dat wissie-wassie gedoe waarbij je een groot vrij gebied laat tussen 2100 en 6000 en hij daar maar op moet antwoorden. En je feitelijk niets echt afspreekt.
Gewoon originele opdracht cancelen en dan nieuwe offerte laten maken voor nieuwe opdracht met nieuw budget zodat iedereen weet waar die aan toe is.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Twee dingen die in mij opkomen:

1) Er zijn bedrijven die ook in beton kunnen frezen. Dat is wel duurder, maar waarschijnlijk niet zo duur als jouw oplossing.

2) Als je de dekvloer verwijdert, vloerverwarming legt en een nieuwe dekvloer stort, houd er dan rekening mee dat die minimaal 6cm moet zijn. Zoals hierboven al gezegd krijg je dan problemen met bijvoorbeeld je deuren.

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:44:
[...]

Waarom geef je hem geen duidelijkheid? Wat je nu in wezen tegen hem zegt is : voor elk bedrag tussen de 2100 en 5999 staat de opdracht en moet die gewoon uitgevoerd gaan worden.

Ik zou als aannemer bij zo'n vraag eens even goed bij mezelf gaan nadenken of ik niet een paar honderd euro korting ergens kan geven om onder de 6000 te blijven en dan behoud je gewoon de opdracht.

Ik zou als aannemer ook helemaal niet reageren op dit soort berichtjes, want het voegt niets toe om hierop te gaan reageren totdat de eindafrekening er is.

Stel dat de aannemer gaat reageren en hierop een akkoord geeft, mag hij dan wel beginnen en uiteindelijk een rekening van 5999,- presenteren?

Zet gewoon in een nette brief / email dat je deze opdracht cancelled maar dat je op zich wel interesse hebt in een nieuwe offerte nav de gewijzigde omstandigheden en wat dan je budget is waarbinnen die nieuwe offerte moet liggen.
En niet dat wissie-wassie gedoe waarbij je een groot vrij gebied laat tussen 2100 en 6000 en hij daar maar op moet antwoorden. En je feitelijk niets echt afspreekt.
Gewoon originele opdracht cancelen en dan nieuwe offerte laten maken voor nieuwe opdracht met nieuw budget zodat iedereen weet waar die aan toe is.
Je rekt het begrip aanbod en aanvaarding hiermee nodeloos op en zo werkt de praktijk niet. Haviltex gaat niet mee in je verhaal. Verdere advies is wel prima hoor.

Verwijderd

Ik heb gewoon in de beton gefreesd met een vloerfrees en diamant kop. 3 dagen ploeteren voor 500 meter. Dekvloer was 1cm en dus zat ik in de beton met 1 cm.

De kop was wel op. Kreeg 10€ borg terug van de 300 meen ik mij te herinneren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag is of als je dat laat doen, inclusief de arbeid, het nog goedkoper is... Dikkere dekvloer kan nooit kwaad ook. Beetje massa is goed voor de audio ;)

Daarnaast, mijn draagvloer is maar 5cm... Om daar feitelijk nog een centimeter vanaf te snoepen lijkt me wat veel...

• Slavink89
Gomez12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:44:
[...]

Je neemt mijn tekst nu wat letterlijker dan ik hem bedoelde. Uiteraard zal het geheel nu duurder worden, maar het moet wel binnen de perken blijven. Ik krijg het gevoel dat de prijs erg hoog ingezet wordt, aangezien de opdracht toch al binnen is.

Je laatste zin is waar het me in dit topic ook om gaat. Ik zoek naar de juiste weg om dit juridisch af te handelen naar hem toe, waarop moet ik me beroepen (juridisch) nu de opdracht zoals deze is gegeven niet uit te voeren is?
Dennis schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:48:
Twee dingen die in mij opkomen:

1) Er zijn bedrijven die ook in beton kunnen frezen. Dat is wel duurder, maar waarschijnlijk niet zo duur als jouw oplossing.

2) Als je de dekvloer verwijdert, vloerverwarming legt en een nieuwe dekvloer stort, houd er dan rekening mee dat die minimaal 6cm moet zijn. Zoals hierboven al gezegd krijg je dan problemen met bijvoorbeeld je deuren.
Ik zit nog aan een 3e mogelijkheid te denken, het storten van een nieuwe dekvloer van ongeveer 3cm en daar de vloer verwarming daarna in laten frezen. Reden om dit te doen is een kozijn dat van de vloer tot het plafond loopt. Met 5 cm nieuwe dekvloer wordt de vloer hoger dan de onderkant van het raam. Met 3cm gaat dit net goed (meegerekend dat hier nog een egaline laag en PCV vloer op komt)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met 5 cm anhydrietvloer is egaline niet nodig, die vloeit gelijk vlak (horizontaal) uit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Slavink89
frisianstar schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:34:
Met 5 cm anhydrietvloer is egaline niet nodig, die vloeit gelijk vlak (horizontaal) uit.
Klopt, maar dat is een voorwaarde van de vloerenboer. Ze willen zelf een laag egaline eroverheen gooien ivm garanties.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slavink89 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Je neemt mijn tekst nu wat letterlijker dan ik hem bedoelde. Uiteraard zal het geheel nu duurder worden, maar het moet wel binnen de perken blijven. Ik krijg het gevoel dat de prijs erg hoog ingezet wordt, aangezien de opdracht toch al binnen is.

Je laatste zin is waar het me in dit topic ook om gaat. Ik zoek naar de juiste weg om dit juridisch af te handelen naar hem toe, waarop moet ik me beroepen (juridisch) nu de opdracht zoals deze is gegeven niet uit te voeren is?

[...]

Ik zit nog aan een 3e mogelijkheid te denken, het storten van een nieuwe dekvloer van ongeveer 3cm en daar de vloer verwarming daarna in laten frezen. Reden om dit te doen is een kozijn dat van de vloer tot het plafond loopt. Met 5 cm nieuwe dekvloer wordt de vloer hoger dan de onderkant van het raam. Met 3cm gaat dit net goed (meegerekend dat hier nog een egaline laag en PCV vloer op komt)
Volgens mij moet de dekvloer minimaal 5cm zijn. Daaronder wordt wapening aangeraden, en dat wordt weer lastig met je vloerverwarming. Daarnaast kun je pas frezen als die vloer echt helemaal droog is. Dat kan lastig zijn met de planning.

Ik zou toch lekker die dekvloer eruit tikken, vloerverwarming op netjes en nieuwe vloer storten. Is overigens wel iets wat prima zelf te doen is.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2019 17:30 ]

Verwijderd

Zelf een dekvloer maken is nu niet echt iets wat ik een hobbyist zou aanraden. 'Eruit tikken' is een klus met zwaar materiaal en duizenden kilo's afval. En dan eindig je met helemaal niets....

• Slavink89
MikeyMan schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Volgens mij moet de dekvloer minimaal 5cm zijn. Daaronder wordt wapening aangeraden, en dat wordt weer lastig met je vloerverwarming. Daarnaast kun je pas frezen als die vloer echt helemaal droog is. Dat kan lastig zijn met de planning.

Ik zou toch lekker die dekvloer eruit tikken, vloerverwarming op netjes en nieuwe vloer storten. Is overigens wel iets wat prima zelf te doen is.
Is zeker ook prima te doen, alleen zit ik er dan mee dat de vloer hoger wordt dan de onderkant van het raam. Daardoor is dat voor mij eigenlijk geen optie.

De vloerverwarming is onderdeel van een volledige renovatie van de beneden verdieping (3 meter uitbouwen, keuken verplaatsten, toilet verplaatsen, herindelen van de binnenmuren enz.). Hierin ga ik al veel zelf doen en daarom ga ik het tijdtechnisch gezien uitbesteden.

De technische invulling komt dan ook wel goed, het is alleen het juridische gedeelte waar ik geen kaas van heb gegeten 8)7

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juridisch? Zo ver ben je nog lang niet...

Eerst maar eens reactie van de aannemer... Als ie überhaupt nog reageert...

• Slavink89
MikeyMan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:19:
Juridisch? Zo ver ben je nog lang niet...

Eerst maar eens reactie van de aannemer... Als ie überhaupt nog reageert...
Hij reageert niet meer, dus waarschijnlijk een storm in een glas water. Maar ik wil, zoals ik eerder al aangaf, de overeenkomst officieel annuleren op basis van dat de opdracht niet uitvoerbaar is. Alleen kan ik hier verder niks over vinden. Misschien dat ik het mezelf ook te moeilijk maak hoor, dat kan ook.
Meer onder het motto van better safe than sorry.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:50
Slavink89 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:26:
[...]

Hij reageert niet meer, dus waarschijnlijk een storm in een glas water. Maar ik wil, zoals ik eerder al aangaf, de overeenkomst officieel annuleren op basis van dat de opdracht niet uitvoerbaar is. Alleen kan ik hier verder niks over vinden. Misschien dat ik het mezelf ook te moeilijk maak hoor, dat kan ook.
Meer onder het motto van better safe than sorry.
Antwoord is toch al een paar keer gegeven hierop?
Gewoon een, duidelijke, mail sturen dat je het opgegeven bedrag te hoog vindt en daarom de opdracht niet uit laat voeren. Noem eventueel een maximaal bedrag, of ga op zoek naar andere offertes.

Je maakt het jezelf echt veel te moeilijk. :F

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 11-03-2019 09:33 ]

Verwijderd

Panini schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:32:
[...]

Antwoord is toch al een paar keer gegeven hierop?
Gewoon een, duidelijke, mail sturen dat je het opgegeven bedrag te hoog vindt en daarom de opdracht niet uit laat voeren. Noem eventueel een maximaal bedrag, of ga op zoek naar andere offertes.

Je maakt het jezelf echt veel te moeilijk. :F
Dit precies. Die mail heeft hij ook al gestuurd.

Het is niet alsof je op een dag thuis komt en je een nieuwe vloer hebt en de aannemer je een factuur stuur van zesduizend euro.

Je hebt hem schriftelijk geïnformeerd daarmee is de kous af.

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:13:
[...]
Dit precies. Die mail heeft hij ook al gestuurd.
Nope, de TS heeft nu een onduidelijk iets gestuurd waarmee je alle kanten uit kan.

Er moet gewoon nog een simpele duidelijke annulering achteraan.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:21
Als het toch op beton is kan je toch een beetje weghalen van het normale beton. Alles verhogen en op matten leggen dan mag je echt gaan bij betalen o.a. voor alle deuren te verhogen schaven etc.

Maar neem iemand in de arm die het wel aan kan. Bij ons was alles gewoon netjes ingefreesd ook in het beton waar nodig. Wat moet dat moet toch.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Die aannemer maakt zich waarschijnlijk nergens druk om, de meesten hebben werk zat. Het gaat er vooral om dat TS zelf weet waar ie aan toe is. Dus @Slavink89 bel ze op dan kun je persoonlijk bevestigen dat het op dit moment niet doorgaat en weet je meteen ook de reactie (waarschijnlijk iets als "okee laat maar weten als we nog iets voor je kunnen doen").

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Simpel mailtje sturen dat je geen reactie van hem hebt gekregen op eerdere berichten en er daarom, op basis van eerdere informatie, zonder tegenbericht vanuit gaat dat de opdracht is ingeleverd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:39
MeTooPV schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:28:

De opdrachtgever is hier niet de deskundige, dus dat gaat niet op. Het is de aannemer die eerst zegt het kan en wel voor 2300 euro. en daarna zegt, het kan niet, dus een andere oplossing kost +/- 6000.

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34
Het voegt misschien niet veel aan de discussie toe, maar wat ik me afvraag:
Nu blijkt mijn dekvloer op sommige plekken maar een dikte te hebben van 10 mm, (veel) te weinig om vloerverwarming in te kunnen frezen.
Wie kwam daar wanneer eigenlijk achter? Heeft de aannemer dit zelf geconstateerd nadat de offerte al afgegeven was? Of kwam jij er zelf achter toen je iets controleerde?

Wel herkenbaar, ik dacht (alweer even geleden) toen we ons nieuwe huis kregen dat ik de plavuizen wel even kon verwijderen voor onze nieuwe houten vloer. Toen het klaar was zat er een compleet nieuwe dekvloer in en geen vloerverwarming meer (geen tijd/budget). Stressen met de leverancier van de nieuwe vloer..

• Slavink89
WaterFire schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:26:
Het voegt misschien niet veel aan de discussie toe, maar wat ik me afvraag:

[...]

Wie kwam daar wanneer eigenlijk achter? Heeft de aannemer dit zelf geconstateerd nadat de offerte al afgegeven was? Of kwam jij er zelf achter toen je iets controleerde?

Wel herkenbaar, ik dacht (alweer even geleden) toen we ons nieuwe huis kregen dat ik de plavuizen wel even kon verwijderen voor onze nieuwe houten vloer. Toen het klaar was zat er een compleet nieuwe dekvloer in en geen vloerverwarming meer (geen tijd/budget). Stressen met de leverancier van de nieuwe vloer..
Wij kwamen er zelf achter, ik stond met onze buren te praten en die vertelde dat zij ook vloerverwarming hebben laten leggen (jaren geleden, ver voor dat wij naast hen woonde). Hun aannemer dacht ook (op basis van de laagdikte bij het kruipluik) dat de dekvloer voldoende dik zou zijn.
Ik ben daarna gelijk thuis aan de slag gegaan en heb een aantal proefpunten gemaakt, waarbij de dikte dus heel erg tegenviel.

@all, ik heb er nog een mail achteraan gestuurd. Hierin staat dat ik geen reactie meer heb gekregen en ik hem telefonisch ook niet heb kunnen bereiken en dat ik er vanuit ga dat de opdracht is geannuleerd.

Bedankt voor de input!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

Yucon

*broem*

Bel hem eens met een onbekend of ander nummer. Best kans dat hij dan ineens wel opneemt omdat dat mogelijk een nieuwe klant is.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 12-03-2019 07:46 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Ik zou nu gaan kijken naar droogbouw vloerverwarming / opbouwvloerverwarming. Leg je zelf matten neer, klik je de buis zelf in en kun je bijvoorbeeld afwerken met laminaat zonder een cementvloer.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Gomez12
Slavink89 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:31:
[...]
@all, ik heb er nog een mail achteraan gestuurd. Hierin staat dat ik geen reactie meer heb gekregen en ik hem telefonisch ook niet heb kunnen bereiken en dat ik er vanuit ga dat de opdracht is geannuleerd.
Is communiceren nu echt zo moeilijk?

Op basis waarvan ga je ervanuit dat de opdracht geannuleerd is? Omdat hij niet gereageerd heeft op jouw vorige vage mail waarop hij niets hoefde te doen zolang de opdracht onder de 5999 bleef. Je liet daarin zelf de optie open dat hij geen reactie hoefde te geven.

COMMUNICEER GEWOON DAT JIJ DE OPDRACHT ANNULEERT en dat je zonder tegenbericht binnen 1 week ervanuit gaat dat hij er mee instemt.

In wezen moet je het eens lezen vanuit de aannemer zijn kant.
- Je hebt een opdracht voor 2100
- De opdracht valt duurder uit
- Maar de klant geeft je een stilzwijgend akkoord tot 6000
- Vanuit het niets komt de klant met een mail dat hij ervanuit gaat dat de opdracht geannuleerd is.

Dat is wat jij communiceert en tja, als je juridische gevolgen wilt hebben moet je dat soort grappen doen. Terwijl je ook gewoon duidelijk kan communiceren.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:46
Dat communiceert TS helemaal niet. Hij heeft een nieuwe aanbieding gekregen voor het op een andere manier aanleggen van de vloerverwarming en hij heeft aangegeven dat ie dat er niet voor over heeft. Aanbieding niet geaccepteerd dus geen opdracht. Van een stilzwijgend akkoord tot een bepaald bedrag is geen sprake.

Hij wil.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:18:
Dat communiceert TS helemaal niet. Hij heeft een nieuwe aanbieding gekregen voor het op een andere manier aanleggen van de vloerverwarming en hij heeft aangegeven dat ie dat er niet voor over heeft. Aanbieding niet geaccepteerd dus geen opdracht. Van een stilzwijgend akkoord tot een bepaald bedrag is geen sprake.
Ik denk dat je iets gemist hebt dan:
Ik heb hem verschillende keren gebeld en gemaild, waarin ik ook expliciet aangeef dat als de opdracht meer dan €6.000 gaat kosten ik er niet mee door wil gaan

Verwijderd

toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:37:
[...]

Ik denk dat je iets gemist hebt dan:

[...]
Dan mag je niet aannemen dat 5999 wel akkoord is......nogmaals Google haviltex eens.

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:42:
[...]

Dan mag je niet aannemen dat 5999 wel akkoord is......nogmaals Google haviltex eens.
Als ik haviltext google hebben ze het oa over intentie. Intentie van de aannemer lijkt me om de opdracht uit te voeren, intentie van de TS is om de opdracht uitgevoerd te krijgen.

Oftewel de intentie stemt overeen met het simpelweg uitvoeren en niet met het annuleren van de opdracht.

Dan praat haviltex nog over maatschappelijke kringen, maar als TS aangeeft dat boven 6000 de opdracht geannuleerd wordt dan geeft hij geen indicatie dat hij 5999 niet vanuit maatschappelijke kring kan betalen.

Of om even wikipedia te quoten :
maar dat ook gekeken moet worden welke betekenis de partijen aan de tekst gaven en wat ze over en weer van elkaar mochten verwachten.
De aannemer heeft zijn verwachtingen qua kosten uitgesproken (6000+) de TS heeft zijn verwachtingen qua kosten ook uitgesproken (6000-)
Oftewel de verwachtingen zijn aan beide kanten duidelijk.

Haviltex was leuk geweest als de TS geen bedrag had genoemd maar het nog vager had gehouden als bijv "Het moet wel redelijk blijven" etc. Maar doordat TS zelf een bedrag genoemd heeft lijkt haviltex mij niet van toepassing.

Verander de 6000 van TS eens naar 2200, is dan volgens jou Haviltex nog steeds van toepassing (je hebt nog steeds een grijs gebied)

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:49:
[...]

Als ik haviltext google hebben ze het oa over intentie. Intentie van de aannemer lijkt me om de opdracht uit te voeren, intentie van de TS is om de opdracht uitgevoerd te krijgen.

Oftewel de intentie stemt overeen met het simpelweg uitvoeren en niet met het annuleren van de opdracht.

Dan praat haviltex nog over maatschappelijke kringen, maar als TS aangeeft dat boven 6000 de opdracht geannuleerd wordt dan geeft hij geen indicatie dat hij 5999 niet vanuit maatschappelijke kring kan betalen.

Of om even wikipedia te quoten :

[...]

De aannemer heeft zijn verwachtingen qua kosten uitgesproken (6000+) de TS heeft zijn verwachtingen qua kosten ook uitgesproken (6000-)
Oftewel de verwachtingen zijn aan beide kanten duidelijk.

Haviltex was leuk geweest als de TS geen bedrag had genoemd maar het nog vager had gehouden als bijv "Het moet wel redelijk blijven" etc. Maar doordat TS zelf een bedrag genoemd heeft lijkt haviltex mij niet van toepassing.

Verander de 6000 van TS eens naar 2200, is dan volgens jou Haviltex nog steeds van toepassing (je hebt nog steeds een grijs gebied)
Uiteraard is Haviltex bij 2200 van toepassing, wat klinkt jou redelijker en billijker in de oren? Juist denken dat er een harde lijn van 5999/6000 realistisch is en dat partijen daardoor gebonden zijn lijkt mij wishful thinking.
Pagina: 1