19V aangesloten op Pico-PSU moederbord dood

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 21:57
Ik heb per ongeluk 19V laptoptvoeding op mijn Pico-PSU aangesloten.
Sindsdien heeft het moederbord de geest gegeven.
De Pico Psu zelf heeft er geen probleem mee gehad (getest op een ander moederbord).

Het betreft een Asrock B75M-ITX.

Nu kan ik dit moederbord natuurlijk gewoon weggooien en een andere zoeken (wat niet vanzelfsprekend lijkt).
Maar we zijn hier toch bij tweakers.
Iemand enige tips wat als eerste zou begeven op dit moederbord ?

Ik ben ietwat onderlegd in electronica, solderen ben ik niet vies van, maar ik heb niet voldoende kennis om een moederbord te trouble-shooten.
Maar tussen de tweakers moeten er toch een paar zijn die me op de juiste weg kunnen zetten.

alvast bedankt,

Xavier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem met PicoPSU is dat het eigenlijk alleen de 5V en 3.3V van de externe 12V voeding afleidt en de "12V" ongewijzigd van de voeding doorlaat richting moederbord. Je bent met PicoPSU dus *erg* afhankelijk van de kwaliteit van je 12V voeding. Als je per ongeluk 19V aansluit erop, heb je dus ongefilterd 19V op alle 12V lijnen richting het moederbord gezet :X

Die 12V lijnen gaan op een modern moederbord hoofdzakelijk richting de spanningsregelaars voor de CPU. Als je pech hebt is daar flinke schade ontstaan... heb je geluk dan zit er een SMD zekering tussen die doorgebrand is. Eerste stap is dus om op zoek te gaan naar SMD zekeringen in de buurt van de ATX en (vooral) ATX12V connectoren. Als die overduidelijk doorgebrand zijn kun je ze met een druppeltje soldeertin overbruggen zodat het weer werkt. Let wel dat je daarna nul zekering meer hebt, dus een evt volgende misser blaast IC's wel op :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 21:57
Ik heb 3 polyfuses gevonden op het bord, maar deze zijn niet doorgebrand.

Gisteren nog eens gans het bord met het vergrootglas bekeken, maar kan niet direct iets doorgebrand vinden.