Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2133 vs 2400 In mijn Lenovo ideapad 510s-14isk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Kort vraagje, ik heb een "Lenovo IdeaPad 510S-14ISK 80TK" met daarin 8GB aan 2133MHz geheugen

Ik ben aan het kijken of ik het ram geheugen kan upgraden naar 16gb. Dit kon volgens de support service van Lenovo. Ze rade me deze reepjes aan: https://www.lenovo.com/us...3-ECC-SoDIMM/p/4X70J67438

Auw! Die prijs.....

Na wat googlen kwam ik deze twee tegen:
- https://www.crucial.com/u...-510s-(14-inch)/CT8904761
- https://www.amazon.com/dp...r_tw_dp_U_x_MT0FCb2FET3JK

Een betere prijs! Dat heb ik er wel voor over. Het enigste verschil is de kloksnelheid. Deze bovenstaande links zijn 2400MHz maar mijn laptop heeft van 2133MHz van de fabriek mee gekregen.

Kan mijn laptop die 2400MHz geheugen ook draaien? (De lenovo meneer zei: absoluut niet! Hij wil natuurlijk dat ik bestel via de lenovo winkel.)

Alvast bedankt voor de hulp!

Owen

Update:

"
Een update!

Na wat telefoontjes & chats met de support blijkt het toch dat mijn model laptop tot maar 8GB ondersteunt. Helaas dus, maar:

De achterliggende rede waarom ik mijn Ram geheugen wil vervangen is de problemen die ik heb met deze laptop. Ik krijg elke 20/30 minuten een BSOD, met telkens verschillende fout meldingen... (De laptop is buiten de garantie)

Ik heb 3x opnieuw een verse windows 10 installatie gedaan, en al mijn drivers zijn zeker up-to-date. MemTest86 draait 3 uur zonder problemen. Ik denk dus dat dit een hardware fout is. Vandaar mijn vraag naar Ram geheugen hier.

Nu verdacht ik het werkgeheugen als eerst, vandaar dat ik vroeg naar vervangende opties betreft Ram geheugen hier. Nu vertelde ik het zelfde verhaal tegen de verschillende Lenovo medewerkers. Een medewerker was er heilig van overtuigd dat het mijn SSD is die het probleem veroorzaakt!

Wat denken jullie? SSD of mijn Ram Geheugen?
"

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 18:14 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sneller geheugen kan prima in een langzamere computer, andersom niet. Dit zal dus prima werken. Maar je computer zal dus op 2133 blijven als hij geen 2400 aan kan. Geheugen zal dan ook op 2133 draaien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-11 18:55
After instant saving $ 254,99.

Daar moest ik toch echt even grienen.....

• WrR0n
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-11 09:24
Ik heb zelf een Lenovo IdeaPad 510-15ISK. Bij mijn laptop zit 4GB van 8 vast gemaakt in het moederbord. En heb mijn laptop van 8GB naar 12GB upgrade laatst. Er is een kast dat je dan 20GB hebt.
Microkid schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 05:42:
Sneller geheugen kan prima in een langzamere computer, andersom niet. Dit zal dus prima werken. Maar je computer zal dus op 2133 blijven als hij geen 2400 aan kan. Geheugen zal dan ook op 2133 draaien.
Als er 4GB vast zit en deze draait 2133 en prikt 1 ram stick van 2400 dan zal die op 2133 draaien als het moederbord wel aan kan.

Maar prijs van crucial is veel beter dan die bij lenovo. Ik had die crucial gedaan. Zelf heb bij mijn upgrade 8GB stick van crucial er in gepikt. (y)

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties!!

Ik heb nog nooit eerder een laptop open geschroefd. Zijn er speciale dingen waarbij ik moet opletten?

Ik zag dit filmpje op youtube over mijn exacte laptop. YouTube: How to upgrade RAM memory in Lenovo 510s laptop

Het lijk niet heel erg complex om zelf te doen. Trouwens, moet ik na een Ram upgrade mijn besturingssysteem opnieuw installeren?

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:16:
Super bedankt voor de reacties!!

Ik heb nog nooit eerder een laptop open geschroefd. Zijn er speciale dingen waarbij ik moet opletten?
Gebruik een pasje/plectrum om de achterklep los te maken. Het plastic beschadigd snel.
Ik zag dit filmpje op youtube over mijn exacte laptop. YouTube: How to upgrade RAM memory in Lenovo 510s laptop

Het lijk niet heel erg complex om zelf te doen. Trouwens, moet ik na een Ram upgrade mijn besturingssysteem opnieuw installeren?
Nee

Die Lenovo stick heeft ECC geheugen. Jouw dimm's niet. Je zou even moeten kijken op je laptop of deze ook ECC geheugen gebruikt. Anders grote kans dat het niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Een update!

Na wat telefoontjes & chats met de support blijkt het toch dat mijn model laptop tot maar 8GB ondersteunt. Helaas dus, maar:

De achterliggende rede waarom ik mijn Ram geheugen wil vervangen is de problemen die ik heb met deze laptop. Ik krijg elke 20/30 minuten een BSOD, met telkens verschillende fout meldingen... (De laptop is buiten de garantie)

Ik heb 3x opnieuw een verse windows 10 installatie gedaan, en al mijn drivers zijn zeker up-to-date. MemTest86 draait 3 uur zonder problemen. Ik denk dus dat dit een hardware fout is. Vandaar mijn vraag naar Ram geheugen hier.

Nu verdacht ik het werkgeheugen als eerst, vandaar dat ik vroeg naar vervangende opties betreft Ram geheugen hier. Nu vertelde ik het zelfde verhaal tegen de verschillende Lenovo medewerkers. Een medewerker was er heilig van overtuigd dat het mijn SSD is die het probleem veroorzaakt!

Wat denken jullie? SSD of mijn Ram Geheugen?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 16:51

World Citizen

FreeReef.nl

De leverancier die aangeeft hoeveel geheugen er maximaal in kan... is uit 20 jaar onderzoek nou niet de meest betrouwbare bron gebleken.

Volgens mij draaide ik indertijd vaker mobo's met op papier "te veel" geheugen... dan dat ik me er netjes aan hield.

Eigenlijk kun je dit beter testen. Probleem is... dat sommige reepjes niet perse hoeven te werken en andere weer wel. Een hele grote bak met allemaal verschillende soorten geheugen voor je neus hebben staan is dan wel ideaal.

FreeReef.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Welke CPU zit er in ?
(systeeminfo)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 5erveD
Hoort de SSD die erin zit bij de laptop of heb je die er zelf later in gezet.
Kan je die wisselen voor een andere die je hebt liggen om te testen ?

Wanneer is de laatste keer dat je hem hebt schoon gemaakt ?

[ Voor 17% gewijzigd door 5erveD op 08-03-2019 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/qmxlk5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/11hq91k.jpg

Tijdens het typen van deze reactie kreeg ik weer twee BSOD.....

Het gaat om een Lenovo 510s 14ISK laptop met een 256 GB SSD (Van de fabriek, ik heb de laptop nog nooit open gehaald) 8GB Geheugen van het merk SK Hynix.

De SSD is een aantal dagen geleden geformatteerd tijdens de nieuwe windows 10 installatie.

De processor is een: Intel(R) Core(TM) i5-6200U CPU @ 2.30GHz

Ik heb al een aantal Minidump DMP. logs op deze verse windows 10 installatie, is hier iemand die mij kan helpen analyseren van deze foutmelding log?

Alvast super bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 23:35 ]

• 5erveD
Je kunt de codes uitlezen met bluescreenviewer.
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt! de boosdoener lijkt "ntoskrnl.exe"

"APC_INDEX_MISMATCH ntoskrnl.exe"

Iemand enig idee?

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11 17:40
je kan zelf ook googelen.
na een snelle google word driver probleem meerderen malen genoemd.
probeer eens je drivers van je pc te updaten. GPU, CPU zoveel mogelijk :P

edit--
ze wijzen vaak naar kapotte RAM of driver issue

edit2
Waar naar gewezen word met drivers:

Nvidea/AMD
Realtek
probeer niet nodige programma`s te laten opstarten zoals realtek zet deze uit in taakbeheer.
Gewoon veel googlen en dingen proberen
succes

[ Voor 46% gewijzigd door jeppekroezen op 09-03-2019 01:16 ]

• 5erveD
Je hebt natuurlijk ook even gelezen hoe het programma werkt ;-)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd qua RAM hoort dit bij je CPU. DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600

Advies van ECC DDR4-2400 vat ik ff niet, maar met 8GB heb je genoeg. Je mist driver-updates waarschijnlijk na nieuwe W10 installatie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal!

Tevens heb ik er gratis wat opstart problemen bij gekregen nu. Soms komt de laptop niet verder dan dit zwarte scherm:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/bi3wj6.jpg

Ik sta op het punt om nieuw ram geheugen te proberen. Jullie raden aan geen 2400MHz te doen, dit is het enigste op 2133MHz wat ik kon vinden: https://www.amazon.com/dp...r_tw_dp_U_x_1KeHCb6TXH1CD

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Ik begrijp er werkelijk niets van. 8GB is genoeg, en wil je uitbreiden moet je weten wat er nu in zit. nu kom je met een module van $99,- ?. kijk gewoon wat er nu inzit en haal dezelfde. hier kun je makkelijk kijken voor RAM modules categorie: Geheugen intern

pricewatch: Crucial CT8G4SFD824A deze komt er uit via Crucial tool. die zal als er nu 2133 in zit ook op 2133 draaien, dan heb je 4GB (vast) en 8GB wisselbaar. (als je de losse 4GB omruilt voor 8GB)

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 10-03-2019 10:12 ]

• 5erveD
Ik denk dat er meer aan de hand is.
Je beeldscherm valt niet zomaar uit.
Maar als je er zo graag ram bij wilt steken moet je dat doen.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Zoals ik het begrijp kan dat niet gezien er maar 1 slot in zit.
En vaak werkte iets erbij steken prima, maar van 8 naar 16GB in 1 slot.... hmmm lastig.

"Memory 8192 MB , DDR4, 1866 MHz, Single-Channel, occupies 1 of 1 banks"

Ouderwetse fijne uitgebreide Review: https://www.notebookcheck...book-Review.175710.0.html

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_open_case_106a797933.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door World Citizen op 11-03-2019 19:44 ]

FreeReef.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp iedereen.

Ik stond op het punt om nieuw werkgeheugen van Crucial te bestellen toen ik een nieuwe ontdekking deed.

Ik heb een proces gevonden waarbij ik mijn laptop een BSOD kan geven. Als ik een grote power-point presentatie naar een video bestand wil exporteren valt na ongeveer 5 minuten de computer in een BSOD.

Is het converteren van een powerpoint een proces wat veel werkgeheugen vraagt? Dit zou een hoop verklaren wat betreft mogelijk defect werkgeheugen.

Trouwens, is er een tool/test die ik kan runnen om mijn SSD te checken. Lenovo medewerkers wezen alles naar een defect in de SSD. Ik wil dit graag nader onderzoeken.,

Bedankt voor jullie reacties!

Edit:

Ik kreeg de tip om HD Tune te runnen. Gedurende de tweede run van deze test crashte de laptop. En het resultaat was dit:

Irritante brom totdat de 100% van de BSOD voltooid was. Hier een linkje naar dat dump file.
https://bit.ly/2HfX5Bf

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2019 21:46 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:45:
Bedankt voor de hulp iedereen.

Ik stond op het punt om nieuw werkgeheugen van Crucial te bestellen toen ik een nieuwe ontdekking deed.

Ik heb een proces gevonden waarbij ik mijn laptop een BSOD kan geven. Als ik een grote power-point presentatie naar een video bestand wil exporteren valt na ongeveer 5 minuten de computer in een BSOD.

Is het converteren van een powerpoint een proces wat veel werkgeheugen vraagt? Dit zou een hoop verklaren wat betreft mogelijk defect werkgeheugen.

Trouwens, is er een tool/test die ik kan runnen om mijn SSD te checken. Lenovo medewerkers wezen alles naar een defect in de SSD. Ik wil dit graag nader onderzoeken.,

Bedankt voor jullie reacties!

Edit:

Ik kreeg de tip om HD Tune te runnen. Gedurende de tweede run van deze test crashte de laptop. En het resultaat was dit:

[YouTube: Lenovo 510s ISK]

Irritante brom totdat de 100% van de BSOD voltooid was. Hier een linkje naar dat dump file.
https://bit.ly/2HfX5Bf
Wouw, in die video lijkt het wel heel hard.

Maar, dit kan normaal zijn. Net als bij je CPU kan je SSD een C-state hebben die hem onder light use een beetje down tweaked. Als dat gebeurd hoor je wel vaker een high pitch geluid. Maar zoals je video ken ik het niet.

Is de laptop open geweest?

FreeReef.nl

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit heeft niets met Overclocking & Tweaking te maken. Schopje naar Processors, Moederborden & Geheugen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1