GPU Upgrade (2xHD7970 CF)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zoek een?
Grafische kaart.
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn grafische kaart. Om de volgende redenen:
• Momenteel heb ik een CF opstelling, die vaker in nieuwere games ondersteuning mist
• Mijn grafische kaarten verbruiken veel, onder full load (CPU+GPU synthetische belasting, in games zal dit minder zijn) zie ik de pc tot 650W uit de muur trekken. Dit geeft natuurlijk als gevolg dat er veel warmte uit de grafische kaarten komt, maar ook dat om een beetje koel te blijven, de ventilatoren ook een tandje hoger/luider moeten werken.
• Door mijn CF opstelling heb ik 2 keer 2/2.5 PCI-ex sloten in gebruik en heb ik niet echt meer ruimte om nog andere uitbreidingskaarten te gebruiken. En daardoor ligt de Asus PCI-ex U3.1 kaart nog steeds in de kast.
• De performance begint toch wel af te nemen in nieuwe games.
• Ik wil ook naar 1440/4k over schakelen.

Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk wel onder de €1000 blijven. Al kriebelt het een beetje om een 2080ti te bestellen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel neig ik richting een nvidia, mogelijk van Asus. Bij een AMD denk ik dat ik bij Sapphire blijf. Maar dat kan nog veranderen. Mijn track record is:
• Point of View 6800LE
• Sapphire HD4890 reference design
• Sapphire HD7970 Dual-X.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#Product
1Intel Core i7-5930K Boxed
1Asus X99-DELUXE/U3.1
2Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5
1Antec Eleven Hundred
1Cooler Master Nepton 120XL
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32
1Corsair Professional Gold AX750
1Samsung 970 Pro 1TB

De CPU draait op 4.2GHz, de GPU's op 1100/6000.
Mijn 3DMark scores (niet recent):
Fire Strike: 12621
Time Spy: 4671

Games
Redelijk uiteenlopend. First person shooters zoals wolfenstein ed. Simulatie zoals Space engineers, Action-adventure als Assassin's Creed of Tomb Raider, Race games zoals Dirt Rally, en meer

Resolutie
Momenteel 1080p. In de toekomst wil ik richting 1440 of 4k, maar dat is afhankelijk van de kaart die ik uiteindelijk aanschaf en de prijzen van 4k schermen.

Mijn vraag?
Normaal lukt het me wel om nieuwe hardware aan te schaffen, alleen bij deze is het wat moeilijker omwille van de leeftijd van de kaarten. Ik vind het namelijk niet makkelijk om mijn huidige setup te toetsen aan de recente kaarten.
Als ik het goed heb, presteren mijn kaarten vergelijkbaar met een GTX980. Maar hoe een RX580/580 of vega kaart te vergelijken is, vind ik moeilijk.
Ik las laatst dat iemand hier op tweakers met een RX580 30-50fps op 1440 en alles medium haalde in de laatste Assassins Creed (Odyssey?). Echter haal ik dat ook ongeveer met mijn setup op 1080p met alles op high en dan zie ik zelfs dat maar 1 van de 7970's aan het werk is, en dus CF uit staat in dat spel.

Als ik uitga dat mijn setup dezelfde performance haalt als een GTX980 (non-ti) en daarmee de nieuwere kaarten vergelijk, dan lijkt het alsof er bij AMD pas een performance winst is bij een Vega. Maar ook bij nvidia zie ik pas bij een RTX2070 genoeg performance winst om ook maar een upgrade te veroorloven.
Zie bv: https://www.gamersnexus.n...view-benchmark-vs-vega-56

Ben ik nu zo mis en zou zelfs een RX580 een leuke upgrade zijn voor mijn systeem? Of was de HD7970 zo een goede kaart, en is de performance na deze kaarten zo hard blijven stil staan? En moet ik maar minimaal €500 neertellen voor een 2070 om toch maar iets van performance winst te hebben?

Verder is ook de vraag of het verstandig is om mijn huidige voeding te blijven te gebruiken of dat er toch een nieuw exemplaar moet komen? Op zich was de Corsair AX750 een goede voeding en zal ook 750W nog steeds voldoende zijn bij een nieuwe kaart. Alleen is de voeding ondertussen natuurlijk al wat op leeftijd (aangeschaft eind 2012) dus ik weet niet of het wijsheid is om ook die te vervangen.

Alle reacties

• kluyze
  • Niet online
Niemand een idee of mening wat mij meer inzicht geeft?

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:06
RX 580 vs HD7970

Maar als je (later) op 1440p gaat gamen, zou ik toch echt een RTX 2070 aanraden, een RX580 trekt dat niet.

Don't let perfect be the enemy of good.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 18:04
Voor 1440P wil je wel minimaal ~1070 performance voor een beetje soepele beelden. De RTX 2070 is qua prijs/prestatie maar meh.

Ik zou naar een RTX 2060 of 1660Ti kijken. Prima kaarten voor 1440p. Als 2e hands iets voor je is kan ik een 1080 ti aanraden als je die kunt vinden voor €500,-

Je voeding gaat nog wel een jaar of 3-4 mee.

[ Voor 26% gewijzigd door Randleman op 07-03-2019 11:49 ]

• kluyze
  • Niet online
Maar dus een RX580 zal niet veel winst geven tov. mijn huidige setup? Dan wordt het deze keer nog eens een nvidia.

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-01 16:19
Misshien een vega 56/64?? Schijnen veel smoother te draaien dan de nvidia kaarten (YouTube: RTX 2070 vs VEGA 64 Test in 8 Games), uiteraard wel undervolten.
Pagina: 1