Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC voor 4K TV

Pagina: 1
Acties:

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 04:47
Leuk dat er BBG is over een HTPC. Zelf heb ik alleen ervaring met bouwen van desktop computers en de rest zoals HTPC en HIFI is allemaal nieuw voor mij. Pardon my noobness maar ik heb wel wat vragen, waarbij ik denk dat jullie mij kunnen helpen :)

Ik heb zelf online beetje gelezen van alles en ben er zelf niet uit. Ik ga binnenkort op mijzelf wonen en wil mijn media en apparatuur slim inrichten, wat ik kan bedienen vanuit een sofa op een 4K TV. Wat zelf graag doe:
  • Muziek draaien via youtube of spotify
  • Westerse series kijken via Netflix
  • Film bestanden afspelen (mkv, etc.)
  • Films/series streamen via webbrowser (non-westerse series)
Voor de 1ste 2 dingen zijn dingen zoals een Chromecast Ultra of Nvidia Shield perfect vanwege de inbouwde apps en UI wat je goed kunt bedienen met je mobiel of afstandbieiding op goede afstand. Een HTPC zou dan minder fijn werken omdat de windows netflix software meer gericht is op PC gebruikers (ipv 'Sofa' gebruikers). Volgens mij heeft de chromecast en shield geen browsing mogelijkheden, dus ik ben geforceerd om een HTPC te bouwen en koppelen (of laptop?)?

Wat betreft de HTPC, is een AMD Athlon 200GE Boxed sterk genoeg om te browsen op websites en daar (4K of HD) films of series te streamen? (Er zit geen CPU fan bij? Wordt het niet te warm?)

Dus als ik het bovenstaande allemaal wilt doen en koppelen met je HIFI, moet je feitelijk een chromecast (of iets vergelijkbaar) koppelen met je versterker en aan je versterker zit ook gekoppeld je HTPC, en via je versterker via een ARC HDMI naar je TV? (Of op alle apparaten koppelen met TV en je TV met optische kabel naar je versterker?)

Thanks allen :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
@Hexxagon

Je maakt best een eigen topic aan, dit topic diende om de BBG samen te stellen.

- Muziek Spotify/Youtube: kan inderdaad met Shield of Chromecast (Ultra)

- Streamen van Netflix: kan inderdaad met Shield of Chromecast (Ultra)

- Film bestanden afspelen: waar staan die dan op? Een usb stick, een usb harde schijf, een NAS? Over hoeveel bestanden gaat dat, hoe vaak komt dit voor?
  • Een Chromecast is helemaal bedoeld om te streamen. Je kunt wel bestanden vanop je telefoon naar de Chromecast streamen (afhankelijk van welke app je gebruikt), maar je telefoon blijft dan de hele tijd actief, niet zo goed voor batterij.
  • Een Shield heeft een USB poort waarop je verwijderbare opslag kan aansluiten en die ja kan navigeren. Prima om sporadisch een externe harde schijf op aan te sluiten. Een Shield kan ook werken als een Cast doelwit zoals een Chromecast, maar dit gebruik je best om content te streamen, niet voor lokale content op je telefoon (het kan, maar zelfde nadeel als Chromecast). En
  • Op een HTPC kun je Kodi installeren, een interface bedoeld om makkelijk met een afstandsbediening te werken. Je kunt in Kodi aanwijzen waar je bestanden staan en die bouwt daaruit dan een film/serie bibliotheek. Kodi werkt op ongeveer alles: Linux/Windows/Android pc's, telefoons, tablets, ARM bordjes (Raspberry Pi), enzovoort. De OSMC Vero 4K+ uit de BBG werkt bv op Kodi (en in de achtergrond Linux).
    Even ter zijde, maar als je veel bestanden hebt, die je op meerdere toestellen wil kunnen aanspreken, is een NAS aan te raden. Afhankelijk van het type NAS kun je daarop een mediaserver (bv Plex) installeren/activeren waardoor je bv met je telefoon een film op een Chromecast kan laten afspelen zonder dat je telefoon dat bestand zelf moet afspelen. Als je dit interessant vindt, kijk bv eens naar een product: Synology DiskStation DS218play (moeten ook nog schijven in).
- Streamen via een webbrowser: Dat is omslachtig vanuit je zetel, voor mij is het een vereiste dat alles wat ik op tv afspeel met een afstandsbediening moet werken (vriendin en ook eigen gemak), met een browser kan dat haast niet. Je zou met een draadloos toetsenbord met ingebouwd touchpad kunnen kiezen, is nog steeds lang niet hetzelfde gemak als een afstandsbediening. Als je een laptop hebt, probeer die eerst een tijdje aan je tv te hangen om te testen of je daar mee uit de voeten kan, voor je iets koopt.
Ik zou een alternatief zoeken om die series te streamen, ik ben er vrij zeker van dat die er zeker ook zijn, maar daar is dit forum niet de plaats voor. Legaal alternatief is Crunchyroll, er is een Android TV app en kan ook casten naar Chromecast, maar ik weet ook dat niet alle series daarop te zien zijn.

De Athlon 200GE wordt wel met koeler (en ventilator) geleverd en is sterk genoeg om te browsen en video te kijken. Alleen past de boxed koeler met ventilator niet in de A300 DeskMini uit het BBG systeem, je moet er een andere ventilator op plaatsen of een lagere, max 45mm hoge AM4 compatibele koeler er bij kopen (pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4). Dat lijkt me in jouw geval wel allemaal overkill, een Kodi of Android TV box zal ook wel werken. Dit is een heel goede plaats voor advies over Kodi boxes https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916.

Je tv heeft waarschijnlijk ook apps ingebouwd, je kunt proberen of die voor jou volstaan.

Receiver: je sluit best je HTPC/Kodi-box/AndroidTV-box/Chromecast aan op een HDMI ingang van de receiver. De receiver heeft dan een HDMI uitgang die je verbindt met een HDMI ingang van de TV. ARC (Audio Return Channel) betekent dat het geluid van de TV naar de receiver gaat (omgekeerde richting daarom return dus), maar dat gebruik je dus niet als je media eerst naar je receiver en dan pas naar de TV gaat. ARC ondersteunt alleen ongecomprimeerd stereo geluid, surround geluid moet gecomprimeerd, via ARC houdt surround op bij DTS en Dolby Digital, dus geen DTS HD, Dolby Atmos, etc. De implementatie is anders bij elke fabrikant en er zijn zelfs TV's die gewoon geen surround geluid ondersteunen over ARC. Ik krijg ARC tussen mijn Samsung TV en (oudere) Harman Kardon receiver gewoon niet aan de praat. Vanaf HDMI 2.1 is er eARC dat wel ongecomprimeerd surround geluid ondersteunt. Voor zover ik weet zijn er al wel receivers die HDMI 2.1 ondersteunen, maar de TV's moeten dit jaar uitkomen (bv LG's OLEDC9 serie en hoger, niet de B9). ARC dient vooral voor wanneer je de smart functionaliteit van de TV wilt gebruiken en toch het geluid langs een receiver wil laten gaan. Maar ik zie eigenlijk weinig voordeel aan ARC tegenover SPDIF, behalve dan HDMI-CEC, je kunt de receiver met de TV aan laten gaan. Ik bestuur zelf HTPC/TV/receiver met een pricewatch: Logitech Harmony Companion universele remote en heb een macro die alles samen in- en uitschakelt.

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 04:47
Thanks @MacPoedel voor uitgebreide post :)
- Film bestanden afspelen: waar staan die dan op? Een usb stick, een usb harde schijf, een NAS? Over hoeveel bestanden gaat dat, hoe vaak komt dit voor?
Helaas vaker dan dat ik wil. Vroeger van oudsher ging ik altijd via USB stick en dat speelde ik dan af via een goedkoop mediaspeler. Ik kijk graag films en series vanuit eigen land en omstreken en dat is gewoon niet te verkrijgen hier tenzij ik denk ik satelliet neem en misschien abonnement vanuit die landen (geen idee hoe dat gaat werken nog, moet ik nog induiken).
Een Chromecast is helemaal bedoeld om te streamen. Je kunt wel bestanden vanop je telefoon naar de Chromecast streamen (afhankelijk van welke app je gebruikt), maar je telefoon blijft dan de hele tijd actief, niet zo goed voor batterij.
Een Shield heeft een USB poort waarop je verwijderbare opslag kan aansluiten en die ja kan navigeren. Prima om sporadisch een externe harde schijf op aan te sluiten. Een Shield kan ook werken als een Cast doelwit zoals een Chromecast, maar dit gebruik je best om content te streamen, niet voor lokale content op je telefoon (het kan, maar zelfde nadeel als Chromecast). En
Kan je niet je Shield bedienen met je mobiel of afstandbediening of Shield controller zodat jij je telefoon niet belast om een youtube playlist af te spelen?
Op een HTPC kun je Kodi installeren, een interface bedoeld om makkelijk met een afstandsbediening te werken. Je kunt in Kodi aanwijzen waar je bestanden staan en die bouwt daaruit dan een film/serie bibliotheek. Kodi werkt op ongeveer alles: Linux/Windows/Android pc's, telefoons, tablets, ARM bordjes (Raspberry Pi), enzovoort. De OSMC Vero 4K+ uit de BBG werkt bv op Kodi (en in de achtergrond Linux).
Even ter zijde, maar als je veel bestanden hebt, die je op meerdere toestellen wil kunnen aanspreken, is een NAS aan te raden. Afhankelijk van het type NAS kun je daarop een mediaserver (bv Plex) installeren/activeren waardoor je bv met je telefoon een film op een Chromecast kan laten afspelen zonder dat je telefoon dat bestand zelf moet afspelen. Als je dit interessant vindt, kijk bv eens naar een product: Synology DiskStation DS218play (moeten ook nog schijven in).
Ja bedankt, ik heb ook toendertijd ingelezen over een NAS. Was ook een nieuw wereld voor mij. Dit lijkt erg op een eigen server runnen binnen je huiskring. Dus dat je vanuit verschillende applicaties (mobiel/PC) toegang hebt tot een folder met foto's of films.

Ik denk als ik met de tijd wil mee gaan wil ik wel een NAS. Echter, dit ding is niet goedkoop, ik denk dat ik zo'n 400-500 euro kwijt ben. Volgens mij op de DS218 play heb je ook transcoden, dus dan zou je vanuit daar je films kunnen streamen. Ook al twijfel ik of 4k gaat lukken met die transcoden + smoothly over wifi naar je TV streamen. NAS in combinatie met je HTPC die aangesloten zit op je TV lijkt me beter, maar NAS + HTPC gecombineerd zijn geen goedkope oplossingen? (Een USB stick afspelen is goedkoper en back-ups via externe HDD (en dat in de kluis gooien) is niet eens veel slechter? :/)
De Athlon 200GE wordt wel met koeler (en ventilator) geleverd en is sterk genoeg om te browsen en video te kijken. Alleen past de boxed koeler met ventilator niet in de A300 DeskMini uit het BBG systeem, je moet er een andere ventilator op plaatsen of een lagere, max 45mm hoge AM4 compatibele koeler er bij kopen (pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4). Dat lijkt me in jouw geval wel allemaal overkill, een Kodi of Android TV box zal ook wel werken. Dit is een heel goede plaats voor advies over Kodi boxes https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916.
Merci. Heel handig dit.
Receiver: je sluit best je HTPC/Kodi-box/AndroidTV-box/Chromecast aan op een HDMI ingang van de receiver. De receiver heeft dan een HDMI uitgang die je verbindt met een HDMI ingang van de TV. ARC (Audio Return Channel) betekent dat het geluid van de TV naar de receiver gaat (omgekeerde richting daarom return dus), maar dat gebruik je dus niet als je media eerst naar je receiver en dan pas naar de TV gaat. ARC ondersteunt alleen ongecomprimeerd stereo geluid, surround geluid moet gecomprimeerd, via ARC houdt surround op bij DTS en Dolby Digital, dus geen DTS HD, Dolby Atmos, etc. De implementatie is anders bij elke fabrikant en er zijn zelfs TV's die gewoon geen surround geluid ondersteunen over ARC. Ik krijg ARC tussen mijn Samsung TV en (oudere) Harman Kardon receiver gewoon niet aan de praat. Vanaf HDMI 2.1 is er eARC dat wel ongecomprimeerd surround geluid ondersteunt. Voor zover ik weet zijn er al wel receivers die HDMI 2.1 ondersteunen, maar de TV's moeten dit jaar uitkomen (bv LG's OLEDC9 serie en hoger, niet de B9). ARC dient vooral voor wanneer je de smart functionaliteit van de TV wilt gebruiken en toch het geluid langs een receiver wil laten gaan. Maar ik zie eigenlijk weinig voordeel aan ARC tegenover SPDIF, behalve dan HDMI-CEC, je kunt de receiver met de TV aan laten gaan. Ik bestuur zelf HTPC/TV/receiver met een pricewatch: Logitech Harmony Companion universele remote en heb een macro die alles samen in- en uitschakelt.
Stel ik wil de video op TV, maar audio uit je Hi-Fi systeem. Wat kan er dan gedaan worden? Als ik je post oz lees, dan neem ik een HTPC (Of Vero 4K+) en dan moet er een HDMI verbinding zijn tussen je mediaplayer en TV. De media bestanden/webbrowser stream (video) gaat over je TV, en je audio (mediaplayer naar TV) kan met ARC (DTS/Dolby Digitial) of SPDIF (optische kabel) naar je Receiver?

• Machiel vlb
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-03-2021
tegenwoordig kan al deze dingen al met de meeste smart tv's

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Hexxagon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 05:02:

Kan je niet je Shield bedienen met je mobiel of afstandbediening of Shield controller zodat jij je telefoon niet belast om een youtube playlist af te spelen?
Ja ik zei het maar voor het uitzonderlijke geval dat je media die opgeslagen is op de telefoon naar de Shield (of Chromecast) zou willen streamen. Dat stukje bij de Shield had ik beter weggelaten, voordeel van de Shield versus Chromecast is dat die wel zelf apps kan draaien, een user interface en een USB poort heeft, dus als je lokale bestanden wilt afspelen, plug je gewoon een USB stick/harde schijf in
[...]

Ja bedankt, ik heb ook toendertijd ingelezen over een NAS. Was ook een nieuw wereld voor mij. Dit lijkt erg op een eigen server runnen binnen je huiskring. Dus dat je vanuit verschillende applicaties (mobiel/PC) toegang hebt tot een folder met foto's of films.

Ik denk als ik met de tijd wil mee gaan wil ik wel een NAS. Echter, dit ding is niet goedkoop, ik denk dat ik zo'n 400-500 euro kwijt ben. Volgens mij op de DS218 play heb je ook transcoden, dus dan zou je vanuit daar je films kunnen streamen. Ook al twijfel ik of 4k gaat lukken met die transcoden + smoothly over wifi naar je TV streamen. NAS in combinatie met je HTPC die aangesloten zit op je TV lijkt me beter, maar NAS + HTPC gecombineerd zijn geen goedkope oplossingen? (Een USB stick afspelen is goedkoper en back-ups via externe HDD (en dat in de kluis gooien) is niet eens veel slechter? :/)
Je kunt zo ver gaan als je zelf wilt met de harde schijven die je er in prikt. Met twee pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB heb je in totaal ongeveer €350 besteed. Een NAS is nog voor wel meer nuttig dan alleen media opslaan, dan heb je ineens ook een plaats om makkelijk data te delen tussen verschillende systemen.

Een NAS als HTPC gebruiken zou ik niet doen, die harde schijven draaien en maken geluid, ook als je geen TV kijkt. Mijn NAS staat niet in de woonkamer maar in de verdeelkast.
Moest je het toch liever zo willen, want het is effectief wel goedkoper, er zijn wel NAS toestellen die ook als mediaplayer dienst kunnen doen, maar je moet wel goed de specificaties nakijken voor ééntje die 4K kan afspelen. Ik denk dat andersom beter werkt, een mediaplayer voorzien van HDD(s), de Shield kan bv ook als Plex server dienst doen.

Backups via externe HDD's, ik vind dat zelf geklooi en doe het daarom ook nauwelijks.

Transcoden wil je trouwens vermijden, eigenlijk heb je best een client die al je videobestanden af kan spelen. Zeker 4K transcoden kan behoorlijk intensief zijn. Het is alleen voor de uitzonderingen dat ik eens transcode.
Stel ik wil de video op TV, maar audio uit je Hi-Fi systeem. Wat kan er dan gedaan worden? Als ik je post oz lees, dan neem ik een HTPC (Of Vero 4K+) en dan moet er een HDMI verbinding zijn tussen je mediaplayer en TV. De media bestanden/webbrowser stream (video) gaat over je TV, en je audio (mediaplayer naar TV) kan met ARC (DTS/Dolby Digitial) of SPDIF (optische kabel) naar je Receiver?
Het makkelijkst is HDMI tussen mediaplayer en receiver, beeld én geluid gaan naar de receiver dus. De receiver sluit je dan met HDMI aan op de TV, de receiver stuurt dan het beeld door naar de TV.
Op die manier ben je zeker dat je surround geluid helemaal juist bij de receiver komt (natuurlijk ook afhankelijk van je bron, je mediaspeler en je receiver). De receiver moet dan wel 4K ondersteunen als je zo'n video wilt doorgeven naar de TV.
Ondersteunt de receiver geen 4K, dan moet je de mediaplayer op de TV aansluiten, en dan inderdaad HDMI ARC van TV naar receiver, optisch audio van TV naar receiver, of optisch audio van mediaplayer naar receiver.
Ik zeg er nog wel even bij, niet alle TV's ondersteunen DTS en Dolby Digital over ARC. En DTS-HD/Dolby Digital MA werkt gewoon helemaal niet met ARC.