Beter verdelen Internet bandbreedte in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1188324

Topicstarter
Ik woon in een studentenhuis waar het internet beneden niveau is voor 5 mensen.
(50MB Download / 5MB Upload)

Vaak als ik Netflix kijk of aan het gamen ben zie ik dat het internet traag is of skipped in games.

Gaat een tweede router hierbij helpen of kan ik beter kijken naar unlimited 4G thuis?

En als een 2de router gaat helpen wil ik graag weten hoe.. krijgen beide 50mb 5up of leent de eerste router aan de 2de?

Beste antwoord (via Anoniem: 1188324 op 20-03-2019 17:42)

Anoniem: 639074

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:36:
[...]
Helaas zit een internet update er niet in aangezien mijn huisgenoten niet meer willen betalen per maand.
Dat geloof ik graag als zij in hun eentje de volle "50 Mbit/s down / 5 Mbit/s up" aan het leegtrekken zijn. :+
Maar zodra iedereen toegang vraagt gaat dat voorspelbaar fout.

Ga je deze aansluiting met QoS eerlijk opsplitsen in 5 eenheden van "10 Mbit/s down / 1 Mbit/s up" dan is de lol er waarschijnlijk snel af.
Gewoon kijken wie er met "die snelheid" nog steeds niet wilt dokken voor een snellere verbinding. :P

Je kunt de speeds met een router niet magisch oprekken, maar wel eerlijker verdelen.
Als iedereen meer snelheid wilt op hetzelfde moment, dan ontkom je niet aan een sneller abonnement.
Het zal niemand de kop hoeven kosten als je die paar euro extra door vijf deelt.

Je kunt ook een sneller abo nemen en iedereen middels QoS naar rato laten betalen.
Wie alsnog sneller internet wilt, mag dan ook meer bijdragen aan de kosten. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58
2e router gaat niets voor je doen. Hooguit in de bestaande router kijken of daar wat in te stellen valt zodat je eerlijker het internet kunt delen.

Unlimited 4g zal waarschijnlijk wel een hogere latency hebben. Maar wellicht valt er mee te gamen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Anoniem: 1188324 Je hebt volgens mij de klok wel horen luiden maar hebt werkelijk geen idee waar de klepel hangt, of zie ik dat fout? ;) Niet erg, hoor, maar dan kun je beter zo de vraag stellen. Anders ben ik wel benieuwd naar wat jij denkt dat een router doet.

Anyway, nee, twee routers neerzetten omdat je internet te traag is slaat echt nergens op. Je hebt een snellere internetverbinding nodig. Of een tweede internetverbinding, maar dat hangt af van de mogelijkheden op jouw adres en of je die bij je kamer krijgt.

4G zou kunnen. Geen idee hoe dat zit met de latency, waar @Arunia je terecht voor waarschuwt, maar wellicht zijn de games die je speelt helemaal niet zo latency-gevoelig.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 05-03-2019 22:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
50 Mbit is ruim voldoende om netflix te kunnen kijken en tegelijk te kunnen gamen. Misschien kun je je huidige router anders instellen, of een betere router kopen. Zoek eens op bufferbloat om te zien welke instellingen je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik de bandwidth per gebruiker instellen met QoS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:38:
Kan ik de bandwidth per gebruiker instellen met QoS
Het is echt lastig goed te helpen zo. Een paar vragen om beter op weg te komen:

1. Schets eens hoe je hele netwerk er uit ziet, uit welke onderdelen bestaat het en wat is er allemaal aangesloten (merk en typenummer), zowel bedraad als draadloos.

2. Wat is het probleem precies? Wat gebeurd er? In welke applicaties? Welke apparaten hebben last van het probleem? En treed het altijd op, of alleen op bepaalde momenten?

3. Wat heb je al geprobeerd om het op te lossen? Wat gebeurde er? Waarom werkte het niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-03-2019 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:11:
[...]

Het is echt lastig goed te helpen zo. Een paar vragen om beter op weg te komen:

1. Schets eens hoe je hele netwerk er uit ziet, uit welke onderdelen bestaat het en wat is er allemaal aangesloten (merk en typenummer), zowel bedraad als draadloos.

2. Wat is het probleem precies? Wat gebeurd er? In welke applicaties? Welke apparaten hebben last van het probleem? En treed het altijd op, of alleen op bepaalde momenten?

3. Wat heb je al geprobeerd om het op te lossen? Wat gebeurde er? Waarom werkte het niet?
Netwerk 50Mbps Download 5Mbps Upload.

We wonen met 5 mensen in een huis. We hebben 1 router, 5 mobiele telefoons en 1 vaste computer en 3 laptops.

Mijn huisgenoten kijken veel netflix. Als ik dan bijvoorbeeld game dan heb ik nog wel oké ping 24ms ~ 50ms en soms dus 300ms als iemand download. Vaak merk ik ook dat ik prima ping heb (24ms) en dan als nog teleport over de map (ik denk overbelasting). Dit gebeurd vaak als er meerdere mensen op het netwerk zitten.

Ik heb de router gerest en fabrieksinstellingen teruggezet.

Ik heb nog geen andere routers geprobeerd. Ik zat dus te denken aan een router met QoS?

TP-Link Archer C1200 - QoS
TP-Link Archer C9 - Bandwith Control

Helaas zit een internet update er niet in aangezien mijn huisgenoten niet meer willen betalen per maand.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

[...]
Dat geloof ik graag als zij in hun eentje de volle "50 Mbit/s down / 5 Mbit/s up" aan het leegtrekken zijn. :+

Ga je deze aansluiting met QoS eerlijk opsplitsen in 5 eenheden van "10 Mbit/s down / 1 Mbit/s up" dan is de lol er waarschijnlijk snel af.
Gewoon kijken wie er met "die snelheid" nog steeds niet wilt dokken voor een snellere verbinding. :P

Je kunt de speeds met een router niet magisch oprekken, maar wel eerlijker verdelen.
Als iedereen meer snelheid wilt op hetzelfde moment, dan ontkom je niet aan een sneller abonnement.
Het zal niemand de kop hoeven kosten als je die paar euro extra door vijf deelt.

Je kunt ook een sneller abo nemen en iedereen middels QoS naar rato laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:58:
[...]

Tuurlijk ga ik het eerlijk verdelen, als ik het echt zat was had ik ze allang uit de router gekicked af en toe ;)

Ik geef dan denk ik iedereen 8Mbps download en Max Mbps upload zodat er wat speling is.

Kan je met QoS het internet eerlijk vedelen onder de apparaten of is het meer bedoeld als voorrang?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1188324 op 06-03-2019 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

50/5 is zat. Ik ga er even vanuit dat je via een wired verbinding games speelt.

Met behulp van de DSLReports speedtest op een wired verbinding kun je kijken of je last hebt van bufferbloat. Dat zou verklaren waarom jij lag ervaart als iemand anders het netwerk belast.

Met een router die SQM/QoS ondersteunt kun je dit vervolgens oplossen en kunnen er probleemloos 4 mensen downloaden/netflixen terwijl een ander games speelt. Goedkoopste router die dat out of the box kan is zover ik weet een Edgerouter ER-X. Heeft geen wifi, dus dat moet je apart regelen.
De SQM/QoS op een ER-X is standaard OK, maar wil je ook automatisch eerlijke verdeling van down en uploadsnelheid dan wil je die router flashen met OpenWRT en de cake traffic shaper gebruiken, dat zou ideaal zijn voor een studentenhuis, maar is wel wat meer werk.

[ Voor 22% gewijzigd door Kanarie op 06-03-2019 02:07 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kanarie schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:04:
50/5 is zat. Ik ga er even vanuit dat je via een wired verbinding games speelt.

Met behulp van de DSLReports speedtest op een wired verbinding kun je kijken of je last hebt van bufferbloat. Dat zou verklaren waarom jij lag ervaart als iemand anders het netwerk belast.

Met een router die SQM/QoS ondersteunt kun je dit vervolgens oplossen en kunnen er probleemloos 4 mensen downloaden/netflixen terwijl een ander games speelt. Goedkoopste router die dat out of the box kan is zover ik weet een Edgerouter ER-X. Heeft geen wifi, dus dat moet je apart regelen.
De SQM/QoS op een ER-X is standaard OK, maar wil je ook automatisch eerlijke verdeling van down en uploadsnelheid dan wil je die router flashen met OpenWRT en de cake traffic shaper gebruiken, dat zou ideaal zijn voor een studentenhuis, maar is wel wat meer werk.
Heb je ook nog andere keuzes kwa routers die je recommandeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Elke router die OpenWRT kan draaien en een beetje redelijke SoC, RAM en Flash heeft gaat werken met de SQM traffic shaper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:11:
[...]

Heb je ook nog andere keuzes kwa routers die je recommandeert?
Linksys WRT1200AC, die heeft onder OpenWRT werkende WiFi en een CPU snel genoeg voor traffic shaping op verbindingen tot zo'n 400Mbit.
johnkeates schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:15:
Elke router die OpenWRT kan draaien en een beetje redelijke SoC, RAM en Flash heeft gaat werken met de SQM traffic shaper.
Yup, al is werkende wifi niet altijd gegarandeerd.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Kanarie schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:20:
[...]

Linksys WRT1200AC, die heeft onder OpenWRT werkende WiFi en een CPU snel genoeg voor traffic shaping op verbindingen tot zo'n 400Mbit.

[...]

Yup, al is werkende wifi niet altijd gegarandeerd.
Ik denk dat een router als router gebruiken en de bestaande meuk als AP gebruiken een goede zet is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:04:
[...]

Tuurlijk ga ik het eerlijk verdelen, als ik het echt zat was had ik ze allang uit de router gekicked af en toe ;)

Ik geef dan denk ik iedereen 8Mbps download en Max Mbps upload zodat er wat speling is.

Kan je met QoS het internet eerlijk vedelen onder de apparaten of is het meer bedoeld als voorrang?
Het hele punt met 'eerlijk verdelen' is dat je dat juist niet wil hebben. Door 'harde' limieten krijg je het probleem dat wanneer er slechts 1 persoon gebruik maakt van het netwerk dat deze alsnog met een snelheidsbeperking zit. Of juist het tegenovergestelde; Iedereen op 1 persoon na maakt flink gebruik van het netwerk, maar die ene persoon 'eist' effectief nog steeds zijn portie op zonder er gebruik van te maken.

Bandbreedte moet worden toegekend daar waar nodig, wanneer deze nodig is.

QoS zou echter al flink moeten helpen. Of eerder genoemde oplossingen welke 'slim' om gaan met de beschikbare bandbreedte. (En bekabeld spelen is met deze situatie zo ongeveer een must mocht je dat nog niet doen)

Is een snellere verbinding trouwens geen mogelijkheid? 5 moderne studenten op een 50Mbit lijn is nogal karig.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 06-03-2019 03:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11
[...]

Netwerk 50Mbps Download 5Mbps Upload.

We wonen met 5 mensen in een huis. We hebben 1 router, 5 mobiele telefoons en 1 vaste computer en 3 laptops.

Mijn huisgenoten kijken veel netflix. Als ik dan bijvoorbeeld game dan heb ik nog wel oké ping 24ms ~ 50ms en soms dus 300ms als iemand download. Vaak merk ik ook dat ik prima ping heb (24ms) en dan als nog teleport over de map (ik denk overbelasting). Dit gebeurd vaak als er meerdere mensen op het netwerk zitten.
Hoe downloaden jullie in huis? Hoeveel huisgenoten downloaden er met torrent clients of met een nieuwsgroepen clients? Ik gok dat er torrent clients zijn. Deze staan in standaardinstellingen te enthousiast staan afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EricJH schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 05:45:
[...]
Hoe downloaden jullie in huis? Hoeveel huisgenoten downloaden er met torrent clients of met een nieuwsgroepen clients? Ik gok dat er torrent clients zijn. Deze staan in standaardinstellingen te enthousiast staan afgesteld.
Daar noem je wat, in dat geval trek je met 5 hongerige studenten ook met gemak een 500Mbps/500Mbps verbinding leeg.

En kies dan meteen een router die VPN soepel ondersteunt, een Asus (met Merlin) bijvoorbeeld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 15:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

kleine titelfix :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
De vraag die nog niet is gesteld, zit nu iedereen op de wifi? Of een enkeling ook bedraad?

Ik verwacht dat QoS beperkt zal helpen als je WiFi het aantal (hongerige) clients niet trekt.

Want "we zijn maar met 5 man" dat kunnen dus tenminste gauw 10 clients worden vanwege smartphone, tablets/laptops. En dan nog mogelijk overige apparatuur die verspreid in het huis zit.

Niet ongebruikelijk bij een standaard routertje van de provider.

Daarnaast in kaart brengen welke wifi kanalen al gebruikt wordt kan de storing ook bedwingen.

Want je gamed op een laptop? Kijk eens of je die bedraad kan koppelen. Scheelt dus ook alweer een hele hoop.

Maar anyway dit is een beetje de 101 van wifi en zijn al voldoende topics voor langs gekomen met exact dezelfde omstandigheden of soortgelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:00:
50 Mbit is ruim voldoende om netflix te kunnen kijken en tegelijk te kunnen gamen. Misschien kun je je huidige router anders instellen, of een betere router kopen. Zoek eens op bufferbloat om te zien welke instellingen je moet hebben.
Dat is niet voldoende als TS ook nog eens dat moet delen.

@Anoniem: 1188324 Vraag eerst aan je verhuurder, die kan mogelijk het abonnement upgraden. Verder heb ik een hekel eraan als mensen zelf gaan prutsen zonder dat te laten weten. Ik heb ervaring met studenhuizen en hoevaak daar een extra AP/router voor problemen zorgt is echt ongelooflijk. Nog erger is dat ze het daarna weer gewoon terugplaatsen. Nee, de meeste studenten hoeven bij mij niet op credits te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Met @Fore! ik heb het idee dat wifi eerder de bottleneck is dan de 50mbit bandbreedte zelf. Maar de vraag is dus hoe de studenten (en game pc) verbonden zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01

lier

MikroTik nerd

Welke provider hebben jullie?
Welk modem/router (type/model/firmware versie)?

In dit hele topic mis ik een goede probleemanalyse, in plaats daarvan wordt gelijk in oplossingen gedacht.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Onderschat het aantal clients hier niet.
Iedereen heeft een smartphone en een computer. Dat maakt al 10 clients.
Doe er dan nog de gameconsoles en eventueel 2TVs bij, misschien nog een internetradio of een paar tablets...

Wij wonen met 5 thuis, en zitten boven de 20 clients.

Ik weet niet of die 50 Mbit het grote probleem is. Als er een paar clients een zwakke wifi verbinding hebben, dan heeft dat ook invloed op de rest. Dekt jouw router nu voldoende het hele huis af? Het je overal minstens 4 van de 5 wifi blokjes?

Testje met een extra AP (iemand heeft misschien nog wel iets liggen) kan snel gebeuren, en dan weet je weeral meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:04:
[...]

QoS is bedoeld als voorrangsregel, niet voor 'eerlijke' verdeling. Daar kun je zoals al aangegeven traffic shaping voor gebruiken.

Maar...

Stap terug, het technische probleem - lees: exact op welk punt het knelt - is nog niet boven water. Als je niet goed je knelput identificeert, kan het zijn dat je een non-issue gaat aanpakken en daarmee geen steek verder komt.

Grof gezegd kun je last hebben van vier dingen:
- download zit helemaal vol. Gevolg doorgaans: lagere throughput. Weinig impact op latency.
- upload zit helemaal vol. Gevolg doorgaans: latency schiet omhoog, daardoor ook lagere throughput.
- router (bijv NAT-tabel) zit aan z'n grenzen. Gevolgen doorgaans: meer latency, lagere throughput, mogelijk onvoorspelbaar gedrag.
- je verbindt via WiFi en daar (en dus niet op layer 3) gaat het mis.

Elk van deze zaken heeft een andere oplossing. Jij lijkt op de download te focussen, terwijl dat niet voor de hand ligt op basis van de symptomen die je beschrijft. Als de download vol zit, zou je eigenlijk alleen problemen moeten hebben met zaken die hoge bandbreedte vergen (lees: de meest veeleisende Netflix stream gaat haperen of schakelt terug naar lagere bitrate). Wat je beschrijft klinkt eerder als probleem met upload of router zelf.
Of je verbindt via WiFi. Dan heb je gewoon in de lucht een probleem en zit je in een totaal ander speelveld (wat je nadrukkelijk niet met andere router oplost).

Hamvragen die dan opkomen en je nog niet genoemd hebt:
- welke internetprovider heb je?
- welke router heb je nu (ook als je het van je provider hebt heeft dat ding een merk+model)?
- hoe ben jij met het thuisnetwerk verbonden als je problemen hebt, bedraad of draadloos? En indien draadloos in de 2.4GHz of 5GHz?
- hoe downloaden de mensen in jouw huis? Zitten daar (zoals al eerder gevraagd) mensen tussen die bittorrent gebruiken?

Met traffic shaping mensen cappen op een deel van de verbinding werkt absoluut (mits je de juiste hard- en software hebt en het goed configureert - vooral dat laatste lijkt me hier een uitdaging), maar het is hopeloos inefficient. Voor het overgrote deel van de tijd is er zat bandbreedte voor iedereen en geen enkele reden om in te grijpen. Als iemand om 3u 's nachts de verbinding plat wil trekken voor een download is dat vrijwel nooit een probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
buiten het technische: is er draagvlak voor een andere manier van capaciteitsdeling?
als je qos gebruikt, nemen anderen dan genoegen met langzamere downloads als jij fanatiek aan het gamen bent?
als je een bandwidth limiter gebruikt, nemen anderen dan genoegen met een continu lage snelheid terwijl de andere slots op dat moment niks aan het doen zijn?
als er nu al geen draagvlak is voor een snellere internetverbinding, gaat dit dan wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat je gewoon afspraken moet maken. Op zich moet 50 mbit genoeg zijn, maar als je het toch met 5 mensen betaalt kun je dat misschien nog upgraden?

Wat doen studenten tegenwoordig met internet? In mijn tijd waren het torrents en dan was vooral het aantal connecties een probleem en niet eens zozeer de bandbreedte. Ik denk dat je daar gewoon met elkaar over moet praten en dan de software goed instellen dat die niet te veel connecties maakt en niet alle bandbreedte pakt. Met vijf mensen moet dat toch te doen zijn, anders moet je een router aanschaffen die het internet kan beperken per gebruiker.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 10:41
Zoals al eerder genoemd: QoS is een 'voorrangsregel', dat betekend dat jou (game)packets voorrang hebben ten opzichte van bijvoorbeeld netflix verkeer / torrent verkeer. Dat lost één van de problemen op: jouw hoge ping.

Over netflix: als er 4 man tegelijk netflix kijken, zal de 50Mbit mogelijk niet genoeg zijn. Maar dat probleem lost Netflix lost dat zelf op door een passende resolutie te pakken voor de beschikbare bandbreedte.

Oftewel; zet QoS op voor de games en dan ben je er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PetervdM schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:06:
[...]

als er nu al geen draagvlak is voor een snellere internetverbinding, gaat dit dan wel lukken?
Bovendien: apparatuur om dit te realiseren is ook niet gratis. Als er geen draagvlak is om meer te betalen ga je daar ook nat natuurlijk.
Marzman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Wat doen studenten tegenwoordig met internet? In mijn tijd waren het torrents en dan was vooral het aantal connecties een probleem en niet eens zozeer de bandbreedte. Ik denk dat je daar gewoon met elkaar over moet praten en dan de software goed instellen dat die niet te veel connecties maakt en niet alle bandbreedte pakt. Met vijf mensen moet dat toch te doen zijn, anders moet je een router aanschaffen die het internet kan beperken per gebruiker.
Aantal connecties haalde de oude routers onderuit, onbeperkte uploadbandbreedte de verbinding an sich. Tegenwoordig zijn connecties doorgaans niet het probleem wat ze ooit waren (maar we weten niet hoe verouderd de router van TS is...), uploadbandbreedte is dat net zo goed als vroeger toen we een 2Mbps/200kbps verbinding deeldens. Evt torrent clients beperken tot max 1/6 van de totale upload (zeg 750kbps in dit geval, en LET OP HOOFDLETTERS, want 1B=8b) is vaak voldoende.
reb3lzrr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:46:
[...]

In theorie makkelijk, in praktijk lastiger, aangezien verkeer van/naar de meeste game clients geen DSCP flags hebben waarmee je dat verkeer kunt herkennen. Je moet dan gaan werken met dingen als source/destination IP. Is prima te doen als je weet waar je mee bezig bent, maar ik gok dat dat hier beetje te hoog gegrepen is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04 18:10
dion_b schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:01:
[...]

Grof gezegd kun je last hebben van vier dingen:
- download zit helemaal vol. Gevolg doorgaans: lagere throughput. Weinig impact op latency.
- upload zit helemaal vol. Gevolg doorgaans: latency schiet omhoog, daardoor ook lagere throughput.
Appart, als ik maximaal download gaat mijn ping naar 100ms en als ik maximaal upload blijft mijn ping laag 8)7
(Glasvezel)

OnTopic:
Een EdgeRouter X met SMART QOS gaat zeker helpen. Het heeft mijn ping tijden goed geholpen, en lekker stabiel gemaakt.
Ondertussen weer op de Ziggo Connectbox welke ping tijden in orde houdt. Glasvezel voor servers. Ik heb als student niks te klagen dat betreft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dion_b schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:

[...]

In theorie makkelijk, in praktijk lastiger, aangezien verkeer van/naar de meeste game clients geen DSCP flags hebben waarmee je dat verkeer kunt herkennen. Je moet dan gaan werken met dingen als source/destination IP. Is prima te doen als je weet waar je mee bezig bent, maar ik gok dat dat hier beetje te hoog gegrepen is.
Je hebt geen DSCP flags nodig en je hoeft niets heel specifiek te configureren met moderne SQM/QoS oplossingen.

"Mice" flows, bijvoorbeeld game of VoIP verkeer, krijgen automatisch voorrang daarin, "elephant" flows krijgen een fair share van de bandbreedte per IP (met "cake") of per flow (met fq_codel+htb).
Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn en is de ideale oplossing voor de gedeelde home-broadband use case, vooral als je veel bufferbloat hebt.
KingHorse schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:42:
[...]
Appart, als ik maximaal download gaat mijn ping naar 100ms en als ik maximaal upload blijft mijn ping laag 8)7
(Glasvezel)
Mijn Ziggo verbinding heeft 400ms bufferbloat bij een volle download, 0ms bij een volle upload. Mijn xs4all VDSL verbinding is precies omgekeerd. Die problemen zijn op beide verbindingen verholpen met cake.

Ik gebruik nu al een paar jaar cake om een kleine LAN party van 12 man op een 50/5 verbinding in goede banen te leiden. Steam downloads, youtube/twitch kijken en gamen tegelijk, het is allemaal geen probleem.
Sinds we cake gebruiken op die LAN party hoef je je niet langer te verontschuldigen voor laggende mede-gamers omdat Windows wat updates ging downloaden, of voor het bufferen van een live voetbalstream.

[ Voor 6% gewijzigd door Kanarie op 06-03-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fore! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 07:39:
De vraag die nog niet is gesteld, zit nu iedereen op de wifi? Of een enkeling ook bedraad?

Ik verwacht dat QoS beperkt zal helpen als je WiFi het aantal (hongerige) clients niet trekt.

Want "we zijn maar met 5 man" dat kunnen dus tenminste gauw 10 clients worden vanwege smartphone, tablets/laptops. En dan nog mogelijk overige apparatuur die verspreid in het huis zit.

Niet ongebruikelijk bij een standaard routertje van de provider.

Daarnaast in kaart brengen welke wifi kanalen al gebruikt wordt kan de storing ook bedwingen.

Want je gamed op een laptop? Kijk eens of je die bedraad kan koppelen. Scheelt dus ook alweer een hele hoop.

Maar anyway dit is een beetje de 101 van wifi en zijn al voldoende topics voor langs gekomen met exact dezelfde omstandigheden of soortgelijke.
Ik ben de enige die kabel gebruikt, de rest gebruikt wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is cake?
Ik wil max €100 uitgeven.
Zij willen niet meer betalen en ik wil dat wel, ik ga niet meer betalen terwijl hun alles leeg trekken met netflix. Ik wil alleen gamen dus ongv ~8Mbps download.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 1188324 op 06-03-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:14:
Wat is cake?
Zij willen niet meer betalen en ik wil dat wel, ik ga niet meer betalen terwijl hun alles leeg trekken met netflix. Ik wil alleen gamen dus ongv ~8Mbps download.
Ik denk dat hij dit bedoeld :

https://www.bing.com/sear...09A2048409D1FC94BA995E538

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:14:
Wat is cake?
Cake is een moderne traffic shaper ideaal voor home routers, met een focus op (relatief) makkelijke configuratie, eerlijke verdeling van bandbreedte en lage latencies.

Wat voor apparatuur heb je nu? Router, modems, switches, etc?

Als je al een aparte wifi AP/router hebt kun je een ER-X kopen. Die kan out the box goede SQM/QoS (ze noemen het bij deze fabrikant Smart Queue QoS) zodat je goed kunt blijven gamen als huisgenoten het internet voltrekken.

Als je er ook WiFi bij wilt, als all-in-one, zou een Netgear R6220 met OpenWRT er op snel genoeg moeten zijn voor jouw doeleinden. Maar hier moet je dan nog wel zelf OpenWRT op flashen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanarie op 06-03-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We hebben 1: Technicolor TC7200. Waar iedereen dus opzit.

Flashen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:23
dus je zit met 20e allemaal draadloos op een "oud" modempie ?

eerste stap: checken of je geen dingen kan bekabelen...
idealiter trek je ook een kabel naar plekken waar je wifi niet optimaal werkt om daar een extra zender te zetten
dat kan prima bv een RT-AC66U zijn (ik zie dr eentje voor 5 tientjes op vraag & aanbod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:45:

Flashen is wel een probleem. Er bestaan geen kant-en-klare alternative firmware images voor de TC7200, en als je al een custom build ervoor in elkaar zou kunnen zetten (onwaarschijnlijk tenzij je een embedded Linux guru bent) zal de modem niet online komen op het Ziggo netwerk omdat alleen signed images toegelaten worden. Stel dat je dat onwaarschijnlijk genoeg aan de praat krijgt is het een verouderd model met minimale beschikbare resources voor functionaliteiten die hier besproken zijn. Practisch gezien: no chance.

Feit dat de TC7200 zo verouderd is biedt wel mogelijkheden - je kunt overwegen Ziggo te contacteren en aan te geven dat je gedoe hebt met WiFi (want dat ding doet sowieso geen dualband) wat wel eens een nieuwere modem op zou kunnen leveren. Of dat je probleem verhelpt... dat is een tweede. Met de eisen die je hier noemt heb je gewoon een eigen router nodig. Komt bij dat die oude BCM3383 in de TC7200 weliswaar weinig kan, maar wel lage latencies heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nieuw apparaat als AP gebruiken met betere wifi, dan na een maand het aansluitkabeltje daarvan vervangen door eentje die maar 10 mbit doet :+
reb3lzrr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:46:
Zoals al eerder genoemd: QoS is een 'voorrangsregel', dat betekend dat jou (game)packets voorrang hebben ten opzichte van bijvoorbeeld netflix verkeer / torrent verkeer. Dat lost één van de problemen op: jouw hoge ping.

Over netflix: als er 4 man tegelijk netflix kijken, zal de 50Mbit mogelijk niet genoeg zijn. Maar dat probleem lost Netflix lost dat zelf op door een passende resolutie te pakken voor de beschikbare bandbreedte.

Euh, een soort minimale bandbreedte per user valt toch ook onder de noemer 'QoS'?

[ Voor 71% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-03-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:45:

Dan zou ik....

- Netgear R6220 aanschaffen
- Netgear R6220 flashen naar OpenWRT (telnet methode met USB stick in dit geval)
- In de OpenWRT webinterface SQM/QoS instellen met cake, optioneel deze extra opties voor "fairness" van bandbreedte.
- TC7200 in bridge mode zetten
- De R6220 als enige wired apparaat aansluiten op de TC7200

[ Voor 15% gewijzigd door Kanarie op 07-03-2019 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

HollowGamer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 07:54:
@Anoniem: 1188324 Vraag eerst aan je verhuurder, die kan mogelijk het abonnement upgraden. Verder heb ik een hekel eraan als mensen zelf gaan prutsen zonder dat te laten weten. Ik heb ervaring met studenhuizen en hoevaak daar een extra AP/router voor problemen zorgt is echt ongelooflijk. Nog erger is dat ze het daarna weer gewoon terugplaatsen. Nee, de meeste studenten hoeven bij mij niet op credits te rekenen.
Ik weet niet hoe de situatie bij TS thuis is, maar de bewoners van een huis hebben het volste recht om dat gewoon te doen. Zij wonen daar, de huisbaas hoeft daar geen toestemming voor te geven want die heeft niets te maken met het LAN in dat studentenhuis. Zeker als de internetverbinding ook nog eens door hunzelf afgesloten en betaald wordt.

Uiteraard is het dan ook het probleem van de bewoners als er iets aan de hand is, en niet van de huisbaas.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:24
Hoe duur is een upgrade eigenlijk verdeeld over 4 man? Is dat niet 2 biertjes minder per maand per persoon? En je lost het makkelijk op zonder teveel prutsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hexxagon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 05:33:
Hoe duur is een upgrade eigenlijk verdeeld over 4 man? Is dat niet 2 biertjes minder per maand per persoon? En je lost het makkelijk op zonder teveel prutsen?
Weten we dan al dat het probleem zuiver een kwestie is van onvoldoende bandbreedte die je dus eenvoudig op die manier oplost? Nee, onderliggende oorzaak hebben we ivm ontbreken troubleshotting nog niet te pakken. Dit kun je niet stellen, voor hetzelfde geld ligt het probleem in de router en schiet je er niets mee op als je een upgrade doet van 50/5 naar 200/20.

Zo moeilijk is het toch niet? Eerst oorzaak boven water, dan pas passende oplossing proberen te vinden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
dion_b schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:28:
[...]

Weten we dan al dat het probleem zuiver een kwestie is van onvoldoende bandbreedte die je dus eenvoudig op die manier oplost? Nee, onderliggende oorzaak hebben we ivm ontbreken troubleshotting nog niet te pakken. Dit kun je niet stellen, voor hetzelfde geld ligt het probleem in de router en schiet je er niets mee op als je een upgrade doet van 50/5 naar 200/20.

Zo moeilijk is het toch niet? Eerst oorzaak boven water, dan pas passende oplossing proberen te vinden...
Klopt, wellicht kunnen ze het wel een maandje proberen. Zoveel moeite kost het niet indien dit mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hexxagon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 05:33:
€2,50 meer pp voor dubbel de snelheid. Maar mijn huisgenoten willen niet meer betalen omdat (zij er geen last van hebben en ik de enige ben die online games speelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:07:
[...]

Flashen is wel een probleem. Er bestaan geen kant-en-klare alternative firmware images voor de TC7200, en als je al een custom build ervoor in elkaar zou kunnen zetten (onwaarschijnlijk tenzij je een embedded Linux guru bent) zal de modem niet online komen op het Ziggo netwerk omdat alleen signed images toegelaten worden. Stel dat je dat onwaarschijnlijk genoeg aan de praat krijgt is het een verouderd model met minimale beschikbare resources voor functionaliteiten die hier besproken zijn. Practisch gezien: no chance.

Feit dat de TC7200 zo verouderd is biedt wel mogelijkheden - je kunt overwegen Ziggo te contacteren en aan te geven dat je gedoe hebt met WiFi (want dat ding doet sowieso geen dualband) wat wel eens een nieuwere modem op zou kunnen leveren. Of dat je probleem verhelpt... dat is een tweede. Met de eisen die je hier noemt heb je gewoon een eigen router nodig. Komt bij dat die oude BCM3383 in de TC7200 weliswaar weinig kan, maar wel lage latencies heeft.
Ik weet dat deze router niet optimaal is en niet zo goed. Ziggo zegt dat dit een up to date router is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1188324 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Ik weet dat deze router niet optimaal is en niet zo goed. Ziggo zegt dat dit een up to date router is.
Gooi het - als je een andere wilt - op de WiFi. Als router voldoet het inderdaad prima, maar dat ding voldoet niet aan de WiFi Power Promise.

Dan nog, doe dat pas als je duidelijk hebt waar het probleem nou echt zit en blijkt dat het de router is.

Kun je tijdelijk ergens een andere router (om het even welke) lenen om dat uit te sluiten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit even te kijken of er meerdere telefoon aansluitingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan zou ik eigen abbonement nemen.. mijn huisgenoten zijn nogal moeilijk over een nieuwe router installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Upgrade de verbinding, betaal zelf het verschil.
Vervolgens limiet je hun poort op 50mbit en 150mbit voor je zelf (indien je 200mbit neemt).
Ieder zijn zin dan toch?

[ Voor 4% gewijzigd door WeHoDo op 09-03-2019 22:33 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
met de current router kan ik dat helaas niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
Anoniem: 1188324 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:31:
[...]

€2,50 meer pp voor dubbel de snelheid. Maar mijn huisgenoten willen niet meer betalen omdat (zij er geen last van hebben en ik de enige ben die online games speelt).
Lastige zaak. Stel als ze allemaal wat streamen dan gaat dat prima af, maar misschien mis jij dan net de beetje snelheid om fatsoenlijk te gamen. Niet heel erg empathisch en zoveel geld is het niet per maand.

Ik zou gewoon (als je dat kunt veroorloven) een eigen abonnement nemen en omdat je weggaat bij het huis abonnement, betalen je huisgenoten opeens veel meer :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hexxagon schreef op zondag 10 maart 2019 @ 04:42:
[...]

Lastige zaak. Stel als ze allemaal wat streamen dan gaat dat prima af, maar misschien mis jij dan net de beetje snelheid om fatsoenlijk te gamen. Niet heel erg empathisch en zoveel geld is het niet per maand.

Ik zou gewoon (als je dat kunt veroorloven) een eigen abonnement nemen en omdat je weggaat bij het huis abonnement, betalen je huisgenoten opeens veel meer :z
Dat was ik ook van plan, omdat ze niet €2.50 meer per maand willen betalen voor 200mb ipv de nu 60mb. Snijden ze zich zelf in de vingers. Ik gebruik ook nog minder data dan hun, zij kijken de hele dag netflix terwijl ik struggle op mijn game die onder de 1mb gebruikt...

Ik heb het enigszins opgelost door mijn mobiele data te gebruiken voor de game. Mijn ping is ongv 30ms en het gebruik is 40mb per ~ 30min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je WMM aanzet en TXOP Max Rate op iets laags zet, is het dan niet opgelost?

WMM uitzetten als het nu aanstaat zou ook kunnen helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakerNummer op 10-03-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TweakerNummer schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:00:
Als je WMM aanzet en TXOP Max Rate op iets laags zet, is het dan niet opgelost?

WMM uitzetten als het nu aanstaat zou ook kunnen helpen.
Dit is weer met oplossing komen zonder diagnose. Rommelen aan WiFi layer 2 settings gaat alleen helpen als het probleem daar zit.

Sowieso, WMM zou anno 2019 altijd per default aan moeten staan, zet je het uit dan weigeren alvast alle iOS clients te connecten, dus al zou dat als workaround iets opleveren, is het hoogstwaarschijnlijk onacceptabel het uit te schakelen. TxOPs verlagen wint mogelijk iets aan latency maar met flinke kost qua throughput. Het zou me heel erg verbazen als dat iets uithaalt - en dat is *als* het een WiFi congestion issue is, wat wmb totaal nog niet vaststaat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1