Anoniem: 1188324 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 02:04:
[...]
Tuurlijk ga ik het eerlijk verdelen, als ik het echt zat was had ik ze allang uit de router gekicked af en toe
Ik geef dan denk ik iedereen 8Mbps download en Max Mbps upload zodat er wat speling is.
Kan je met QoS het internet eerlijk vedelen onder de apparaten of is het meer bedoeld als voorrang?
QoS is bedoeld als voorrangsregel, niet voor 'eerlijke' verdeling. Daar kun je zoals al aangegeven traffic shaping voor gebruiken.
Maar...
Stap terug, het technische probleem - lees: exact op welk punt het knelt - is nog niet boven water. Als je niet goed je knelput identificeert, kan het zijn dat je een non-issue gaat aanpakken en daarmee geen steek verder komt.
Grof gezegd kun je last hebben van vier dingen:
- download zit helemaal vol. Gevolg doorgaans: lagere throughput. Weinig impact op latency.
- upload zit helemaal vol. Gevolg doorgaans: latency schiet omhoog, daardoor ook lagere throughput.
- router (bijv NAT-tabel) zit aan z'n grenzen. Gevolgen doorgaans: meer latency, lagere throughput, mogelijk onvoorspelbaar gedrag.
- je verbindt via WiFi en daar (en dus niet op layer 3) gaat het mis.
Elk van deze zaken heeft een andere oplossing. Jij lijkt op de download te focussen, terwijl dat niet voor de hand ligt op basis van de symptomen die je beschrijft. Als de download vol zit, zou je eigenlijk alleen problemen moeten hebben met zaken die hoge bandbreedte vergen (lees: de meest veeleisende Netflix stream gaat haperen of schakelt terug naar lagere bitrate). Wat je beschrijft klinkt eerder als probleem met upload of router zelf.
Of je verbindt via WiFi. Dan heb je gewoon in de lucht een probleem en zit je in een totaal ander speelveld (wat je nadrukkelijk niet met andere router oplost).
Hamvragen die dan opkomen en je nog niet genoemd hebt:
- welke internetprovider heb je?
- welke router heb je nu (ook als je het van je provider hebt heeft dat ding een merk+model)?
- hoe ben jij met het thuisnetwerk verbonden als je problemen hebt, bedraad of draadloos? En indien draadloos in de 2.4GHz of 5GHz?
- hoe downloaden de mensen in jouw huis? Zitten daar (zoals al eerder gevraagd) mensen tussen die bittorrent gebruiken?
Met traffic shaping mensen cappen op een deel van de verbinding werkt absoluut (mits je de juiste hard- en software hebt en het goed configureert - vooral dat laatste lijkt me hier een uitdaging), maar het is hopeloos inefficient. Voor het overgrote deel van de tijd is er zat bandbreedte voor iedereen en geen enkele reden om in te grijpen. Als iemand om 3u 's nachts de verbinding plat wil trekken voor een download is dat vrijwel nooit een probleem.