Warmtemeter op radiatoren plaatsen bij verhuur deel woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1188264

Topicstarter
Ik heb een woning gekocht die ik geheel ga verbouwen. De woning heeft 2 verdiepingen. Op de eerste verdieping ga ik zelf wonen. De verdieping daarboven verbouw ik tot studio en wil ik gaan verhuren.
Nu wil ik voorkomen dat de huurder de verwarming aanzet en tegelijkertijd lekker het raam open. M.a.w. ik wil grip op de stookkosten houden en deze doorberekenen aan de huurder van de studio.

Nu denk ik eraan om een warmtemeter op de radiatoren in de studio te plaatsen. Klopt het dat ik een warmtemeter op alle radiatoren in de gehele woning moet plaatsen of alleen in de de studio? Wanneer het alleen in de studio hoeft begrijp ik niet goed hoe het verbruik daaruit afgeleid kan worden.

Of is er een andere manier waarop ik mijn probleem kan oplossen? Ik hou het graag eenvoudig en voordelig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Simpel eenvoudig en voordelig is een all-in prijs bepalen die uitgaat van een redelijk hoog verbruik.

Hebben we het over kamerverhuur of een zelfstandige woonruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27
@twain4me Dat is vragen om extreme verbruiken want dan is er geen enkele prikkel om zuinig te zijn.

@Anoniem: 1188264 Volgens mij kun je verbruik in GJ terugrekenen naar m3 gas, maar nee kunt natuurlijk vrij eenvoudig naar rato berekenen zoals op elke radiator een meter hangt. Hoewel, de bovenverdieping profiteert natuurlijk sowieso van jouw warmte beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je ook je CV in verschillende zones? Dus niet zo dat als jij een weekend weg bent boven de verwarming ook niet aangaat?

Enige correcte manier van meting is volume en temperatuurverschil. Zie;
https://www.kamstrup.com/...ons/thermal-energy-meters

Die metertjes op de radiatoren zelf is zo onnauwkeurig als het maar kan zijn.

Heb je de elektra ook achter een eigen meter gedaan? Want anders gaan ze gewoon aan de elektrische kachel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56

Illusion

(the art of)

Als je toch gaat verbouwen: eigen ketel + gasmeter+ watermeter plaatsen.
Heb je ook warm douchewater afgedekt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
Illusion schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:34:
Als je toch gaat verbouwen: eigen ketel + gasmeter+ watermeter plaatsen.
Heb je ook warm douchewater afgedekt.
en nog een voordeel geen aparte zone regeling oid nodig.
hang aan die ketel een moduleren kamerthermostaat. en de bewoner kan zelf bepalen wat zijn verbruik is.
(en de temperatuur die hij/zij verlangt)

en nog een voordeel met 2 ketels. je hebt geen last van elkaar als je toevallig op hetzelfde tijdstip warm water pakt. (oke of je dit gaat redden met de standaard 1,5 kubs water meter daar heb ik zo mijn twijfels over)
eventueel kan je wel een grotere hoofd water meter laten plaatsen waarna je afsplitst naar een tussen watermeter.(deze is voor de huurder) .plaats een hoofdleiding van voldoende grootte bijv koper 28 of kunststof 32 mm en dan door laten lopen tot en met de aftaking van de tussen meter.

Hier zit 22 mm tussen de watermeter,s(woningbouw/appartement) en hier merken we wel iets van elkaar, maar is nou niet zoveel dat je zegt van goh wat vervelend. het is echt minimaal maar wil jij een lekkere stortdouche en je huurder wil ook tegelijkertijd douchen dan betwijfel ik of dat 22 mm toereikend is.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 06-03-2019 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:30
miciel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 03:28:
[...]
Hier zit 22 mm tussen de watermeter,s(woningbouw/appartement) en hier merken we wel iets van elkaar, maar is nou niet zoveel dat je zegt van goh wat vervelend. het is echt minimaal maar wil jij een lekkere stortdouche en je huurder wil ook tegelijkertijd douchen dan betwijfel ik of dat 22 mm toereikend is.
Of je last van elkaar hebt met warmwatergebruik zal in de meeste gevallen meer met de warmwatercapaciteit van de ketel samenhangen dan met de leidingdiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

Galois

1811 - 1832

Je hebt toch van die gastussenmeters die je kunt plaatsen? Volgens mij mag je dat 'zelf' (lees: erkend bedrijf) doen en zonder tussenkomst van het energiebedrijf. De zgn. 'hoofdmeter' die plaatst het energiebedrijf en mag je niet aankomen. Als je ergens op de gasleiding dan zo'n tussenmeter plaatst, dan weet je wat het verbruik is na die plek?

Je hebt dan wel een extra cv-ketel nodig, dus al met al gaat het je wel 1500 euro kosten... Maar wellicht de moeite van onderzoeken waard...

Maar als je gaat verbouwen en de te verhuren studio is goed geïsoleerd, dan zal het verbruik (in euro's, want daar lijkt het om te gaan) wel mee te vallen. Het zal op jaarbasis (in de zomermaanden zal de huurder niet stoken) om maximaal 500 m3 meer bij onzuinig gebruik? Dus paar tientjes per maand? Om dan de investering van 1500 euro (of meer) eruit te halen...

Zo'n warmtemeter is niet heel betrouwbaar en de kans is groot dat een kritische huurder hier over gaat zeuren... Een eenvoudige google-sessie en de huurder heeft talloze argumenten.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Een simpele meter op de radiatoren zijn niet nauwkeurig, en door een ventilator onder de radiator te plaatsen kun je veel meer verbruiken dan dat de meter aangeeft. Zo'n meter gebruiken voor facturatie is niet ideaal, en een huurder zal daar (zeker terecht) tegen in bezwaar in gaan...

Een volume meting met temperatuur van het water is een goed manier, al is dit wel een stuk duurder; 400 euro is niet raar wat je aan materialen kwijt bent. Dan kun je wel exact en betrouwbaar meten.

Persoonlijk voor een studio lijkt mij een eigen CV ketel wel ideaal; dan kan de huurder ook gewoon stoken als jij in de winter een weekend weg bent, plus jij zal geen last hebben van zijn stook en douche gedrag. Plus de kosten zijn ondubbelzinnig duidelijk voor de huurder En hij kan zelf de gasstanden uitlezen waardoor hij ook gemakkelijk zelf controle kan hebben/krijgen op zijn energieverbruik.

Wellicht valt het buiten je vraag; maar ik neem aan dat de verhuur wel op een legale wijze gebeurd? Dus dat je een hypotheek hebt op de woning waarbij je een deel van de woning mag verhuren, dat je een vergunning hebt vanuit de gemeente, dat de bovenwoning ook een eigen postadres heeft en een eigen toegangsdeur krijgt vanuit buiten?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

twain4me schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:26:
Simpel eenvoudig en voordelig is een all-in prijs bepalen die uitgaat van een redelijk hoog verbruik.

Hebben we het over kamerverhuur of een zelfstandige woonruimte?
cryptapix schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:32:
@twain4me Dat is vragen om extreme verbruiken want dan is er geen enkele prikkel om zuinig te zijn.

@Anoniem: 1188264 Volgens mij kun je verbruik in GJ terugrekenen naar m3 gas, maar nee kunt natuurlijk vrij eenvoudig naar rato berekenen zoals op elke radiator een meter hangt. Hoewel, de bovenverdieping profiteert natuurlijk sowieso van jouw warmte beneden.
Dat is ook vragen om problemen bij een kritische huurder. Servicekosten moeten nader gespecificeerd worden en als verhuurder mag je enkel de daadwerkelijke kosten doorberekenen en een kleine toeslag voor administratiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07
Galois schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:14:

Zo'n warmtemeter is niet heel betrouwbaar en de kans is groot dat een kritische huurder hier over gaat zeuren... Een eenvoudige google-sessie en de huurder heeft talloze argumenten.
Wij hebben in onze VVE ook warmtemeters op de radiatoren bij gebrek aan beter. Inmiddels al drie eigenaren gehad, ook met talloze argumenten die gewoon kleihard verloren voor de rechter. Dus op zich kan 't wel.

Maar als ik kon kiezen, dan zou ik voor één van de genoemde opties gaan:
1. eigen gas(tussen)meter en eigen CV-tje
2. GJ meter

of een nog niet genoemde optie is een aparte aansluiting voor gas en elektra. Voordeel, de huurder kan zelf een leverancier kiezen en betaald rechtstreeks. Nadeel, bij leegstand betaal je zelf voor twee aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 08:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Het is slim om je huurder in ieder geval een prikkel te geven om zuinig met warmte om te gaan. Doe je dat niet, dan kun je voor behoorlijke verrassingen komen te staan,

Een GJ meter werkt op basis van (water) flow en temperatuurverschil, behoorlijk overdone en duur voor wat je wilt.

De bekende metertjes op de radiator zijn anno 2019 nog steeds een veelgebruikte methode in flatgebouwen, waarbij de verwarmingskosten verdeeld moeten worden. Ik kom ze zelfs tegen in Zwitserland, waar men redelijk kritisch is als het gaat om meten en daarop afgerekend worden.
Ik denk dat het als relatieve meetmethode niet verkeerd is. Je moet dus ook op al je eigen radiatoren deze dingen plakken en dan kijken naar de verhouding tussen jouw totaal en dat van je huurder.

Als jij en/of je huurder ook warm water uit deze CV ketel halen, dan wordt bovenstaande methode erg onnauwkeurig en wordt het lastig meten...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 22:30
Een eenvoudige én voordelige manier is er waarschijnlijk niet.
Het eenvoudigste is waarschijnlijk een eigen ketel en voor het water/gas/elektra tussenmeters plaatsen, dan is alles gescheiden en kun je alles factureren.
Je kunt ook 2 zones in je cv creëren en in de studio een thermostaat plaatsen om de ketel onafhankelijk van jou aan te sturen. In dit geval kun je een warmtemeter in de zone voor de studio plaatsen om de verbruikte warmte te factureren. Warm water is dan echter niet gescheiden.
Ik denk dat je sowieso 2 zones moet maken, je wilt immers onafhankelijk van elkaar willen stoken nietwaar?
Of je moet de simpelste manier nemen en je ketel weersafhankelijk gaan regelen of op vaste aanvoertemperatuur zetten en overal thermostaatknoppen en op het eind een drukverschilregelaar plaatsen, maar of je dat moet willen?
Er zijn veel verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen, je zult zelf een afweging moeten maken tussen comfort, kosten en gemak...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Nog een vraag waar je overna kan denken: wil je de studio in de toekomst wellicht verkopen? Dan is een aparte aansluiting natuurlijk een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:35
om het een beetje helder te maken:

een CV ketel heb je vanaf 800 euro: https://www.cvkoopjes.nl/cv-ketels/?
orderby=price&orderway=asc&id_category=5&n=40&p=3. Dan moet 'ie natuurlijk nog geplaatst worden, dat zou je via Werkspot kunnen regelen.

Dit bedrijf rekent 350 euro voor installatie: https://www.cvtotaal.nl/cv-ketels/cv-ketel-plaatsing/# , dus dan heb je een ketel hangen vanaf 1000-1100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
miciel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 03:28:
[...]
ASW1 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:20:
[...]
Of je last van elkaar hebt met warmwatergebruik zal in de meeste gevallen meer met de warmwatercapaciteit van de ketel samenhangen dan met de leidingdiameter.
nope we hebben eigen ketels. als ik onder de douche sta en de bovenbuurman start zijn was machine
dan neemt de waterdruk/straal iets af. (en ik heb geeneens een regendouche) verder gelukkig geen temperatuur verschillen. omdat de gehele druk wat lager wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 06-03-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RuudvandeBeeten schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:33:
Nog een vraag waar je overna kan denken: wil je de studio in de toekomst wellicht verkopen? Dan is een aparte aansluiting natuurlijk een pluspunt.
Als je die apart wil verkopen wel. Maar dan moet je wel vergunning krijgen om de handel te splitsen, en is een eigen voordeur ook nodig. Wil je gewoon weer het geheel ooit verkopen dan zal het geen pré zijn dat er twee onafhankelijke CV ketels met onafhankelijke bediening zijn.
Pagina: 1