Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATIradeon8500
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hallo,

Onze zoon vindt het leuk om te fotograferen. Dat doet hij tot nu toe met een Fuji Finepix F550EXR compactcamera. Nu wil hij graag een betere camera maar hij heeft een beperkt budget en zal hem tweedehands moeten aanschaffen.

Wat hij belangrijk vind:
- Goede macro opnames van bloemen en insecten
- Fotografeert vogels dus wat zoom is onmisbaar
- Actie fotografie (vogels etc.)
- Moet ook nog redelijk presteren bij schemer

Wat minder belangrijk is:
- Maakt weinig foto's binnen zoals feestjes
- Maakt geen portret foto's
- Formaat
- Accuduur

Het budget; rond 150-200 Euro dit dan inclusief eventuele lenzen.

Ik heb geen benul van camera's laat staan tweede hands.
Ik op dit forum proberen te voorkomen dat onze zoon van zijn spaarcentjes miskoop begaat :)

Wie kan helpen adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
in die prijsrange zou ik voor een 2e hands systeemcamera gaan, bijvoorbeeld een

Lumix GF6 voor 115 euro met lens

Lumix G6 voor 200 euro, zonder lens

Nog een Lumix GF6 met lens etc. 200 euro

Bij M43 camera's is macro heel makkelijk te doen via 'macro extension tubes'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATIradeon8500
  • Niet online
Beste euchromatic,

Kijk daar kunnen we wat mee :)

Vooral de laatste spreekt me aan, helemaal compleet.

Weet je zo hoeveel x optische zoom die heeft in vergelijking met de 15x van onze F550EXR ?

En voor een habbekrats haal je er de macro optie bij in China :)

Dank voor je reactie !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
ATIradeon8500 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:25:

Weet je zo hoeveel x optische zoom die heeft in vergelijking met de 15x van onze F550EXR ?
De 14-45 lens is 45/14=3.2x zoom, maar door de grotere sensor zal de fotokwaliteit een stuk hoger liggen dan de Fuji. Er ook een 14-140 10x zoomlens, dat kan later een mooie upgrade zijn. Maar voor creatieve foto's is zoom niet belangrijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATIradeon8500
  • Niet online
euchromatic schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:50:
[...]

De 14-45 lens is 45/14=3.2x zoom, maar door de grotere sensor zal de fotokwaliteit een stuk hoger liggen dan de Fuji. Er ook een 14-140 10x zoomlens, dat kan later een mooie upgrade zijn. Maar voor creatieve foto's is zoom niet belangrijk :-)
Bedankt zover, ik ga dit morgen met onze zoon bekijken! Je hebt goed richting gegeven lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Je wilt vogels fotograferen. Hoe vaak is dat maximaal ingezoomd met de huidige camera?

Aantal x zoom, zegt enkel iets over de verhouding tussen max ingezoomd (tele) en max uitgezoomd (groothoek). Het aantal mm's zegt in dat opzicht veel meer.

De Fuji camera heeft een bereik van 66mm 24 - 360mm (omgerekend). De genoemde 14-45 zal omgerekend een bereik van 28-90mm hebben. Dat betekent aanzienlijk minder tele. Ook met de genoemde 14-140 (omgerekend 28-280mm) lens, ga je iets minder tele krijgen dan wat de Fuji biedt.

Zeker wanneer je nu vaak max ingezoomd fotografeert, ga je in dat opzicht inleveren. Nou kun je dat weer compenseren doordat je met de grotere sensor betere kwaliteit foto's hebt en daardoor ook kunt uitknippen.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 06-03-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:03
LA-384 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 06:46:

De Fuji camera heeft een bereik van 66mm - 360mm (omgerekend). De genoemde 14-45 zal omgerekend een bereik van 28-90mm hebben. Dat betekent aanzienlijk meer groothoek en aanzienlijk minder tele. Ook met de genoemde 14-140 (omgerekend 28-280mm) lens, ga je iets minder tele krijgen.

Zeker wanneer je nu vaak max ingezoomd fotografeert, ga je in dat opzicht inleveren. Nou kun je dat weer compenseren doordat je met de grotere sensor betere kwaliteit foto's hebt en daardoor ook kunt uitknippen.
Mag ik dit heel even corrigeren? De Fuji heeft een zoom van 24-360mm, dus dat is juist méér groothoek dan de voorgestelde systeemcamera.

Ik kan meegaan in de suggestie van de systeemcamera, maar houd rekening mee dat het te besteden bedrag al snel toeneemt als je ook macro en tele erbij wilt nemen. voor 150 euro heb je idd een goede body en standaardzoom, maar reken op minimaal 100 euro extra voor een telezoomlens (40-150 of 45-200) en voor macro zou je dan kunnen kijken naar een Raynox macro-opzetfilter voor ca 60 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Canon 450D met 18-55 en 55-250 IS. Zal niet binnen €200 passen, maar ik vraag me af wat wel als ik de eisen zie. Tussenringensetje voor de 18-55 erbij, dan kun je ook macro.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@mikekiwi Dat had ik idd niet goed gezien vanochtend. Bedankt voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

Garyu

WW

Universal Creations schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:22:
Canon 450D met 18-55 en 55-250 IS. Zal niet binnen €200 passen, maar ik vraag me af wat wel als ik de eisen zie. Tussenringensetje voor de 18-55 erbij, dan kun je ook macro.
In principe zou een willekeurige Canon / Nikon van tussen 2000 en 2010 voor die prijs wel te vinden moeten zijn. Een Canon 350D of een Nikon D40 zijn bijvoorbeeld ook prima camera's, zeker als zaken als snelle AF en low-light kwaliteiten niet zo'n belangrijke rol spelen. Natuurlijk is bij veel tele wel fijn als je je sluitertijd kort kan houden, en dan heb je wel weer wat aan hogere-ISO-bij-minder-ruis van nieuwere camera's. Maar in principe moet er voor 200€ toch al wel een redelijke tweedehands DSLR te krijgen zijn?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX 1050 TI
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Maar is een spiegelreflexcamera in dit prijssegment een betere optie dan een systeemcamera en zouden jullie de nikon d3200 met 18-55mm kit lens voor 185 Euro aanbevelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
V&A aangeboden: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart is misschien een optie. Nieuwprijs is rond de €270 dus met een beetje geluk kan je hem wel onder de €200 krijgen.

Iedereen die ik ken en met deze (en oudere/nieuwere versies) gewerkt heeft was altijd zeer tevreden. Heeft grote zoom waardoor macro ook wel goed mogelijk is.

Ik denk dat je met een superzoom (zoals die genoemd worden) prima binnen budget kan blijven en zowel de vogels als de bloemetjes prima kan fotograferen. Vaak hebben dit soort cameras ook net wat meer opties om in te stellen dan een normale compact waardoor je al een beetje kan proeven aan het echte werk van een luxere camera.

Het enige nadeel is dat ze een wat kleinere sensor hebben dan de systeemcameras en dus bij minder licht wat slechter gaan presteren. Maar je hebt altijd beperkingen of in zoom range, of in lichtgevoeligheid of in budget.

Volgende artikel staan er een aantal genoemd (uit 2017) en daar kan je een en ander lezen en kijken of je die types tweedehands kan vinden.
https://www.dpreview.com/...mer-long-zoom-compacts/10

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 07-03-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

Garyu

WW

Systeemcamera vs DSLR is optisch zeer vergelijkbaar. Qua budget zou ik een camera als de hierboven genoemde eerder overwegen als alternatief.

Een goedkope systeemcamera zou ik eerder niet aanraden. Bij dslr krijg je met dit budget meer waar voor je geld. Het blijft echter een erg krap budget en je zit altijd met de technologie van een of meerdere generaties terug.

Nog steeds is een dslr of ook een systeemcamera denk ik een goede optie omdat je er zo veel van kan leren. Je kan alles instellen, je kan oneindig veel tutorials en materiaal online vinden en het systeem later uitbreiden.

Een premiumzoom is ook leuk en biedt makkelijker een complete package. Maar de leerfactor is kleiner en ook de mogelijkheden op de middellange termijn beperkter. Vandaar mijn suggestie van een oude dslr als goede instapper. Een telelens a la 55-200 is voor de genoemde use case wel een belangrijke extra aanschaf.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Philip Ross schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:51:
V&A aangeboden: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart is misschien een optie. Nieuwprijs is rond de €270 dus met een beetje geluk kan je hem wel onder de €200 krijgen.

Iedereen die ik ken en met deze (en oudere/nieuwere versies) gewerkt heeft was altijd zeer tevreden. Heeft grote zoom waardoor macro ook wel goed mogelijk is.

Ik denk dat je met een superzoom (zoals die genoemd worden) prima binnen budget kan blijven en zowel de vogels als de bloemetjes prima kan fotograferen. Vaak hebben dit soort cameras ook net wat meer opties om in te stellen dan een normale compact waardoor je al een beetje kan proeven aan het echte werk van een luxere camera.

Het enige nadeel is dat ze een wat kleinere sensor hebben dan de systeemcameras en dus bij minder licht wat slechter gaan presteren. Maar je hebt altijd beperkingen of in zoom range, of in lichtgevoeligheid of in budget.

Volgende artikel staan er een aantal genoemd (uit 2017) en daar kan je een en ander lezen en kijken of je die types tweedehands kan vinden.
https://www.dpreview.com/...mer-long-zoom-compacts/10
Als je kiest voor een kleinere sensor, zou ik sowieso eerder de FZ300 overwegen. Deze heeft f/2.8 over het hele bereik. En met 25x zoom is dat echt genoeg. Dit levert een veel beter beeld op zodra je gaat inzoomen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
Universal Creations schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:28:
[...]

Als je kiest voor een kleinere sensor, zou ik sowieso eerder de FZ300 overwegen. Deze heeft f/2.8 over het hele bereik. En met 25x zoom is dat echt genoeg. Dit levert een veel beter beeld op zodra je gaat inzoomen.
De fz300 is inderdaad de betere camera maar ook iets duurder en er stond vooral nu een vrij nieuwe fz82 op v&a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Garyu schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:52:

Een goedkope systeemcamera zou ik eerder niet aanraden. Bij dslr krijg je met dit budget meer waar voor je geld. Het blijft echter een erg krap budget en je zit altijd met de technologie van een of meerdere generaties terug.
Zo is het. Voor vogels wil je zoveel mogelijk mm hebben. En vogels in actie vraagt nog om een snelle autofocus. Dat gaat voor 200€ niet lukken.
Nikon D300 + Sigma 100-300/4 is waarschijnlijk het goedkoopste 2e hands waarmee goede resultaten mogelijk zijn. Dan zit je wel tussen de 500 en 550€.
Met langzamere/slechtere autofocus is de tip van @Universal Creations met de Canon 450D een goede. Vliegende vogels gaat wel meer missers opleveren dan mijn tip, maar je blijft in de buurt van het budget.
Echt binnen budget blijf je met een dood systeem. Een Olympus E510 of E520 + 14-42 + 40-150 krijg je voor minder dan 150€ geregeld. En als je zo weinig uitgeeft, is een dood systeem imo geen bezwaar. Nog altijd een leuke kamera om veel mee te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATIradeon8500
  • Niet online
Een ieder hartelijk bedankt voor de tips.

We proberen momenteel de FZ82 te bemachtigen. We hadden al in de gaten dat die 200 euro aan de krappe kant is voor de wensen. Inhoudelijk zijn we zeker wijzer geworden we gaan ons voordeel er mee doen!
Pagina: 1