Harrie_ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:59:
Kom een beetje laat binnenvallen. Inmiddels al heel wat afdakken gezet maar er zijn een aantal factoren die nogal invloed hebben of je last hebt van de wind:
• Open zijden t.o.v. van de standaard wind-richting (googlen; dit kan per regio verschillen)
• Andere barrieres in de omgeving; zit er naast je afdak een heg of muur die wind wegneemt?
• Locatie (aan de kust of landinwaarts)
Ik heb inmiddels verschillende afdakken gezet in de regio 's-Hertogenbosch, wanneer deze een beetje 'handig' geplaatst is t.o.v. de windrichting en staan wat andere barrieres omheen dan heb je met 2 of zelfs 3 zijden open totaal geen last van wind.
Dat van de windrichting is inderdaad een goeie. In ons geval staat de overkapping helemaal achterin de tuin. De achterkant van de overkapping is het westen, de ene zijkant waarover ik twijfel ligt dus op het zuiden.
Meest voorkomende windrichting is ZW, dus het komt schuin van achteren dan via de zijkant binnen zegmaar... Alleen heb ik aan de kant van de open zijkant ook nog een paar meter schutting staan (in het verlengde van achterkant overkapping aan de westkant), dus die zal ook wel wat wind tegenhouden. Dan is de zijkant half dicht maken voldoende lijkt me, omdat het sowieso niet snel vol op de zijkant (bij wind uit het zuiden) komen.
Daarnaast zit aan de zuidkant van de overkapping (dus aan kant van de open zijkant) op zo'n 3 meter afstand een hek met klimop en daarvoor wil ik nog bamboe gaan plaatsen, welke een meter of 6 hoog wordt.
Ik verwacht dus dat de zuid-/zuidwest wind best aardig tegengehouden gaat worden.