Overkapping met 1 of 2 zijden open?

Pagina: 1
Acties:

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn overkapping en vraag me nu af of je erg last gaat hebben van de wind als je een overkapping hebt met 2 open zijden..

Voordeel van 2 open zijn is weer dat je meer rondom van de tuin ziet, nadeel kan dus weer de wind zijn.

Iemand ervaringen hiermee?

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12 20:07
Ik zou voor twee zijden open gaan. Als dit te winderig is kan je een verweiderbaar windscherm plaatsen voor de dagen dat er teveel wind is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zet glasplaten aan de zijkanten, problem solved.
Af en toe een keer afspuiten en zemen en klaar ben je.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
Gewoon 2 open zijkanten maken je kan altijd nog een zijkant dichtmaken

• YinYang
Glasplaten inderdaad ook een goede optie!

Ik denk dat ik sowieso de helft dicht maak van de zijkant en dan de andere helft of een laag hekje (want komt ook beplanting aan die kant tegen de overkapping aan) of glas is dan idd een optie.

Dus denk dat ik alles dan maar bestel m.u.v. het hekje of glasplaat.... :)

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kom een beetje laat binnenvallen. Inmiddels al heel wat afdakken gezet maar er zijn een aantal factoren die nogal invloed hebben of je last hebt van de wind:
• Open zijden t.o.v. van de standaard wind-richting (googlen; dit kan per regio verschillen)
• Andere barrieres in de omgeving; zit er naast je afdak een heg of muur die wind wegneemt?
• Locatie (aan de kust of landinwaarts)

Ik heb inmiddels verschillende afdakken gezet in de regio 's-Hertogenbosch, wanneer deze een beetje 'handig' geplaatst is t.o.v. de windrichting en staan wat andere barrieres omheen dan heb je met 2 of zelfs 3 zijden open totaal geen last van wind.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
Of je draait een paar ogen in het hout en je zorgt dat je een tentdoek kan spannen? Maar kijk naar de windrichting, dat is het belangrijkste.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• YinYang
Harrie_ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:59:
Kom een beetje laat binnenvallen. Inmiddels al heel wat afdakken gezet maar er zijn een aantal factoren die nogal invloed hebben of je last hebt van de wind:
• Open zijden t.o.v. van de standaard wind-richting (googlen; dit kan per regio verschillen)
• Andere barrieres in de omgeving; zit er naast je afdak een heg of muur die wind wegneemt?
• Locatie (aan de kust of landinwaarts)

Ik heb inmiddels verschillende afdakken gezet in de regio 's-Hertogenbosch, wanneer deze een beetje 'handig' geplaatst is t.o.v. de windrichting en staan wat andere barrieres omheen dan heb je met 2 of zelfs 3 zijden open totaal geen last van wind.
Dat van de windrichting is inderdaad een goeie. In ons geval staat de overkapping helemaal achterin de tuin. De achterkant van de overkapping is het westen, de ene zijkant waarover ik twijfel ligt dus op het zuiden.

Meest voorkomende windrichting is ZW, dus het komt schuin van achteren dan via de zijkant binnen zegmaar... Alleen heb ik aan de kant van de open zijkant ook nog een paar meter schutting staan (in het verlengde van achterkant overkapping aan de westkant), dus die zal ook wel wat wind tegenhouden. Dan is de zijkant half dicht maken voldoende lijkt me, omdat het sowieso niet snel vol op de zijkant (bij wind uit het zuiden) komen.

Daarnaast zit aan de zuidkant van de overkapping (dus aan kant van de open zijkant) op zo'n 3 meter afstand een hek met klimop en daarvoor wil ik nog bamboe gaan plaatsen, welke een meter of 6 hoog wordt.

Ik verwacht dus dat de zuid-/zuidwest wind best aardig tegengehouden gaat worden.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Heb je toevallig een schetsje? creëert een iets makkelijker beeld? Ook gezien je 6m hoog bamboe wilt plaatsen, das best hoog als erfafscheiding :)

Wind heeft natuurlijk voor en nadelen, ik had vroeger een overkapping van 3x3 met de voorzijde open, kon amper wind in, laag dak en heb daar amper gezeten ivm de hitte die niet weg kon. Eigenlijk zou je willen dat je in het voorjaar uit de wind kunt zitten, en zomers een verkoelend windje hebt. ik zou zoals @The Eagle aangeeft voor glas gaan, en dan een schuifpui, je hebt dan altijd zicht in de tuin, en naar wens kun je de wind toelaten

Revive the guild!

Pagina: 1