Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is, moet ik een smart TV willen of moet ik bij een domme TV + chromecast blijven? Is dat überhaupt wel mogelijk?

Ik ben eigenlijk faliekant tegen smart TV's, omdat het dan aan een netwerk hangt en dus z'n hele leven updates nodig heeft. Iedereen met een beetje brein kan je vertellen dat Samsung/Sony/Phillips dat natuurlijk niet de hele levensduur gaat doen. Met levensduur denk ik dan aan 10-15 jaar. Daarnaast zijn er al meerdere artikelen verschenen dat mensen afgeluisterd en bekeken werden door de microfoon en camera in Samsung televisies, dus moeten we überhaupt wel een smart TV willen?

Aan de andere kant, wat zou ik met een smart TV kunnen wat een chromecast niet kan? Als ik mensen hoor over smart TV's dan gaat het vaak over Netflix en Youtube. Dat kan een Chromecast ook. Dus waarom zou ik dan een smart TV willen?

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

Cyphax

Moderator LNX
Er zijn wel TV's met ingebouwde casting, scheelt je een Chromecast. Het is niet zozeer dat ie dan meer kan dan een Chromecast, maar het is wel gemakkelijk.

Ik zou me er totaal geen zorgen over maken. Als nou een bepaald model smart-tv het mooiste beeld geeft maar je wilt 'm niet aan het netwerk hangen, dan kan dat, prik je er alsnog een Chromecast in.
Mijn tv zit dus allang niet meer aan het netwerk. De software is onderhand verouderd en een Chromecast is iets prettiger in het gebruik (vnml bij het navigeren, wat op een oudere smart-tv, tergend traag bij sommige merken). Smart-tv in name only dus. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Ik ben al een dikke 2 jaar erg blij met m'n smart TV. Gewoon met een afstandsbediening Netflix opstarten (is letterlijk een knop op mijn afstandsbediening), paar keer op pijltje drukken om een film of serie te vinden en die dan starten is zoveel makkelijker dan eerst m'n mobiel pakken, unlocken, Netflix opstarten, film/serie vinden, starten en dan casten naar tv. Laat staan als je tussendoor even wilt pauzeren, doorspoelen, wilt switchen, etc.

En als vroeg of laat je smart TV te oud wordt voor updates, dan kan je er altijd nog een mediaplayer, zoals een Chromecast, op aansluiten. Het is niet alsof je voor altijd vast zit aan de ingebouwde functies van een smart TV, je kan elke smart TV ook gewoon als een dumb TV gebruiken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:09

Funky22

Guild invite

Ik moet niks van die domme tv apps hebben hier is het htpc en shield eraan en klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Funky22 op 05-03-2019 21:31 ]

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik ben het helemaal met je eens @Verwijderd. Ik wil ook geen smart tv hebben in huis. Onzin dat zo een ding online moet zijn. Ik heb een Chromecast en daarnaast gebruik ik een Xbox om bijvoorbeeld Netflix te kijken.

Gewoon dom houden dat ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
nldls schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:35:
Ik ben het helemaal met je eens @Verwijderd. Ik wil ook geen smart tv hebben in huis. Onzin dat zo een ding online moet zijn. Ik heb een Chromecast en daarnaast gebruik ik een Xbox om bijvoorbeeld Netflix te kijken.

Gewoon dom houden dat ding.
Waarom is een Xbox en Chromecast die verbinding maken met internet prima, maar een smart TV niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Xbox gebruik ik zelf om te gamen online bijvoobeeld. Chromecast ben ik ook niet blij mee, maar helaas is er geen minimale andere optie om dit voor elkaar te krijgen (Apple TV zou kunnen). Maar de TV zelf is een apparaat waar ik de logica niet van begrijp dat ie online moet zijn, los van Netflix, Spotify, etc. Systeem zelf hoeft van mij niets te doen. Updates op de tv zijn imo bullsh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

Cyphax

Moderator LNX
nldls schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:39:
Maar de TV zelf is een apparaat waar ik de logica niet van begrijp dat ie online moet zijn, los van Netflix, Spotify, etc. Systeem zelf hoeft van mij niets te doen.
Ik heb heel sterk de indruk dat je het juist prima begrijpt. Hij hoeft helemaal niet online te zijn, maar hij kan het wel voor dingen als Netflix of Spotify. Of NPO. Of een van die andere streamingdiensten.
Updates op de tv zijn imo bullsh...
Maarja, dan krijgen apps op smart-tv's een slechte naam, omdat ze niet onderhouden worden.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
nldls schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:39:
Xbox gebruik ik zelf om te gamen online bijvoobeeld. Chromecast ben ik ook niet blij mee, maar helaas is er geen minimale andere optie om dit voor elkaar te krijgen (Apple TV zou kunnen). Maar de TV zelf is een apparaat waar ik de logica niet van begrijp dat ie online moet zijn, los van Netflix, Spotify, etc. Systeem zelf hoeft van mij niets te doen. Updates op de tv zijn imo bullsh...
Als je verbeteringen wilt, dan zal 'ie verbinding moeten maken met het internet. Van je telefoon vind je het toch ook niet erg dat 'ie constant update?

Ik snap de haat/angst voor smart TV's nooit. Wil je niet dat 'ie online gaat, om wat voor reden dan ook, dan verbind je 'm niet. Wil je het wel, want je ziet wel de meerwaarde van het verbinden (zoals makkelijker Netflix en YouTube kijken), dan verbind je 'm wel. Simpel zat.

Natuurlijk is het jammer dat na 3+ jaar de meeste functies verouderd zijn en daardoor traag of niet (goed) meer werken, maar dan heb je er mogelijk al wel 2-3 jaar plezier van gehad. Dat is mij in ieder geval meer waard dan die 2-3 jaar omslachtiger zaken op m'n tv kijken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Hahn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:53:
[...]

Ik snap de haat/angst voor smart TV's nooit. Wil je niet dat 'ie online gaat, om wat voor reden dan ook, dan verbind je 'm niet. Wil je het wel, want je ziet wel de meerwaarde van het verbinden (zoals makkelijker Netflix en YouTube kijken), dan verbind je 'm wel. Simpel zat.
Klopt helemaal, dus daarom is de mijne niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
nldls schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Klopt helemaal, dus daarom is de mijne niet online.
Enige reden die je geeft is 'updates zijn bullshit', maar je zegt niet waarom je dat vindt. Updates op je mobiel vind je toch ook geen bullshit? Waarom op een tv wel?

Ik snap niet waarom je omslachtig via je Xbox Netflix zou gaan kijken ipv gewoon de afstandsbediening van je tv te gebruiken, zonder dat je Xbox ook nog eens stroom moet gaan trekken (en net zo goed updates krijgt). Maar doe je ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik meer bang voor ben is dat updates (net zoals op je telefoon of PC) vereist worden omdat het veiligheidsupdates zijn of andere updates waar je niks van merkt, maar waar je telefoon alleen maar trager van wordt.

Ik had inderdaad niet overwogen om die TV simpelweg niet aan het internet te hangen. Dan hoeft hij ook geen updates te krijgen en is het dus een domme TV. Echter, krijg je dan niet perikelen met het installeren van de TV waarbij internet vereist is? Dat soort fratsen zie ik Samsung wel trekken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
De TV werkt volgens mij prima out of the box @Verwijderd Ik heb een samsung smart tv die niet verbonden is en dat levert geen problemen op.

@Hahn Ik doe dit ook met de reguliere afstandsbediening. Ik heb een Logitech Harmony waar alles mee bedient wordt, dus dat is geen extra ding. Dat mijn telefoon updates binnen haalt vind ik prima. Dat gaat om veiligheidsupdates voornamelijk en daar ben ik blij mee. Dat dit ook voor de TV zou gelden begrijp ik zeker, maar ik zie er simpelweg de urgentie niet van. Waarom moet een TV online zijn. Als ik hem alleen online kon zetten voor de diensten die ik gebruik, prima, maar dat gaat (logisch!!) niet. Als je de TV online zet gaat dit ook altijd via Samsung zelf en daar heb ik 0 behoefte aan, logisch of niet.

Maar overigens heb ik geen enkel probleem met mensen die hier compleet anders over denken, ieder zijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd Gewoonweg niet te druk over maken. Zo'n beetje elke tv wordt tegenwoordig geleverd met "smart"-functionaliteit. Zoeken naar een "domme" tv is niet meer dan het jezelf onnodig moeilijk maken.

Een tv koop je voor de beeldkwaliteit; dat lijkt me het uitgangspunt. Eventuele "smart"-functies zou je een keer kunnen proberen en als het voor jou voldoende is, prima. Zo niet, gebruik je gewoon - zoals velen - een extern device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Over de angst van de smart tv, bij de meeste tv's is dat drama maar ik heb een Panasonic tv uit 2013 waar alles nog perfect werkt, die Netflix, NPO, etc. Helemaal niets aan de hand, ook niet dat deze trager is of lags en dit was geen tv van € 2500, nee dit is mijn slaapkamer tv van € 350.
Ik weet dat dit niet geldt voor Samsung want daar heb ik al veel problemen gezien met smart TV. Ook met Philips volgens mij. Sony en LG heb ik geen ervaring mee.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar een domme TV met goede kwaliteit, voor het "smart" gedeelte zijn andere oplossingen die mijn voorkeur hebben. Helaas schijnen alle gangbare modellen zo'n beetje "smart" te zijn. Zonde natuurlijk want je betaalt toch voor de extra hardware, plus het feit dat het extra stroom vergt ondankt dat je het wellicht niet gebruikt. (Uiteraard gebruikt een chromecast oid ook stroom dus het zal op jaarbasis elkaar waarschijnlijk niet ontlopen maar toch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MzKzM73 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:21:
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar een domme TV met goede kwaliteit, voor het "smart" gedeelte zijn andere oplossingen die mijn voorkeur hebben. Helaas schijnen alle gangbare modellen zo'n beetje "smart" te zijn. Zonde natuurlijk want je betaalt toch voor de extra hardware, plus het feit dat het extra stroom vergt ondankt dat je het wellicht niet gebruikt. (Uiteraard gebruikt een chromecast oid ook stroom dus het zal op jaarbasis elkaar waarschijnlijk niet ontlopen maar toch)
Onzin. Rekenkracht heeft een TV sowieso nodig. Voor de hardware maakt het niet uit of je nu een netflix stream of een DVB-C/S/T stream loopt te decoden. Een GUI heb je ook al nodig vanwege het kunnen renderen van de verschillende menu's. Trek de eerste de beste SoC van de plank en je bent klaar. Die gaat echt niet meer stroom gebruiken omdat toevallig de Netflix app ook nog ergens bij geflashed is. En voor een producent is het alleen maar goedkoper om overal hetzelfde in te steken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:35:
Waar ik meer bang voor ben is dat updates (net zoals op je telefoon of PC) vereist worden omdat het veiligheidsupdates zijn of andere updates waar je niks van merkt, maar waar je telefoon alleen maar trager van wordt.

Ik had inderdaad niet overwogen om die TV simpelweg niet aan het internet te hangen. Dan hoeft hij ook geen updates te krijgen en is het dus een domme TV. Echter, krijg je dan niet perikelen met het installeren van de TV waarbij internet vereist is? Dat soort fratsen zie ik Samsung wel trekken namelijk.
Ik heb een zes jaar oude Samsung smart TV op de slaapkamer staan. Die werkt nog even snel als hij zes jaar geleden deed. Helaas worden de apps niet fatsoenlijk geüpdatet, waardoor het smart-gedeelte zo goed als nutteloos is. Aan de andere kant werkt films kijken via de ingebouwde mediaspeler (vanaf NAS en USB) gewoon nog prima. En anders heb ik nog altijd een Chromecast.

Maar langzaam is hij niet geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Janoz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:20:
[...]

Onzin. Rekenkracht heeft een TV sowieso nodig. Voor de hardware maakt het niet uit of je nu een netflix stream of een DVB-C/S/T stream loopt te decoden. Een GUI heb je ook al nodig vanwege het kunnen renderen van de verschillende menu's. Trek de eerste de beste SoC van de plank en je bent klaar. Die gaat echt niet meer stroom gebruiken omdat toevallig de Netflix app ook nog ergens bij geflashed is. En voor een producent is het alleen maar goedkoper om overal hetzelfde in te steken.
Maar dan zou je met een langzamere / zuinigere versie van de die SoC afkunnen. D'r hoeft dan bijvoorbeeld ook geen netwerk / wifi op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MzKzM73 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Maar dan zou je met een langzamere / zuinigere versie van de die SoC afkunnen. D'r hoeft dan bijvoorbeeld ook geen netwerk / wifi op.
Langzamere wat?? De meeste rekenkracht zit 'm in het decoderen, niet in het renderen van een simpele html5 GUI. Daarnaast denk ik dat het eerder duurder is om een variant zonder netwerk interface te vinden. En de aansluiting? Ik denk dat het meer kost om twee aparte productie lijnen neer te zetten omdat er in de helft van de gevallen een andere achterkant op geschroeft moet worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben zelf altijd een voorstander geweest om een TV zo dom mogelijk te houden totdate ik steeds meer smart-home dingen in huis begon te krijgen. Nu ben ik best wel blij met mijn android smart-tv. Mooie integratie met google home (voice activated) en licht scenes in huis. NAS app's direct op mijn tv i.p.v. via een losse media player en met casten ook gewoon een remote die alle functionaliteit overneemt van mijn telefoon. Omgekeerd ook mijn telefoon die alle instellingen van mijn TV direct aanstuurt (geen dubbele volume bediening meer etc met vasten).

Maar zoals anderen ook al aangeven.. ben benieuwd hoelang het ondersteund wordt en de performance bij updates nog voldoende blijft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1