Bod op huis gedaan, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:37

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Wij hebben een huis gevonden, geboden en uiteindelijk overeenstemming bereikt over de prijs onder voorbehoud van financiering. Jeej, huis gekocht *O*

Maar wat nu precies?
Er word nu een concept verkoopcontract opgesteld door de verkoopmakelaar. Ik ben aan het rondneuzen voor vannalles en nog wat:
- hypotheek adviseur, twijfel over mijn bank en de Hypotheker
- notaris voor de overdracht en hypotheekakte
- taxateur voor hypotheek aanvraag

Nu zit ik alleen met het juiste stappenplan, wat moet ik eerst regelen? Ter info, ik heb geen aankoopmakelaar aan wie ik dit kan vragen of die dit voor me regelt.
Tot nu toe heb ik nog geen goed stappenplan kunnen vinden. Op de website van VEH staat wel een stappenplan bijvoorbeeld maar dit houd op tot je bij het stukje hypotheek aankomt. Het gaat me juist om dat stukje, van het overeengekomen bod tot aan de overdracht.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eerst een taxatie laten uitvoeren (indien niet gedaan) en een bouwkundige keuring (indien niet gedaan).

Sowieso zal je uitsluitsel moeten geven aan de kopers dat de financiering wel/niet rond is op datum X, die ergens in het voorlopig koopcontract staat. Dat kan (nadruk) over een week zijn maar het kan ook over 9 weken zijn.

Een beetje nette hypotheek-aanvraag, zonder tegenslagen, en met alle vooraf ingevulde & correcte formulieren: een weekje (of iets meer). Als het constant herberekeningen / andere adviseurs worden, week of 6?

Ik zou gewoon een intermediair in de hand nemen, ook voor de stappen die je nog moet zetten / nemen. Dat kan een bank zijn (bijvoorbeeld je eigen bank), een "third party" zoals de Hypotheker maar ook VEH (als je lid bent) kan veel voor je betekenen.

Zelf heb ik alles uit handen gegeven bij NHP; elk stapje is a) duidelijk en b) geprijsd. Wil je geen taxatie? Goed, scheelt bedrag X. Wil je geen whatever? Goed, scheelt bedrag Y.

Je kan in ieder geval morgen al je werkgever(s) aanspreken: werkgeversverklaring volledig & correct laten opstellen. Eventueel (als je die nog niet hebt) ook je jaaropgaven en recente loonstroken (2 stuks elk minder dan 3 maanden oud) opvragen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

Reinier

\o/

Je kent de topicreeks Topicreeks: Ervaring met huis kopen?

Ik vind het wat gedurfd, een woning zonder makelaar kopen terwijl je blijkbaar niet weet wat er allemaal bij komt kijken :)

Maar gefeliciteerd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03
Er vanuit gaande dat je niet boven budget hebt gekocht zou ik nu een aantal hypotheek gesprekken/offertes aanvragen en dan kijken waar je de beste voorwaarden kunt krijgen (en het beste gevoel hebt, ook niet geheel onbelangrijk) :).

Voor het aanvragen moet je een boel gegevens aanleveren zoals:
- Werkgeversverklaring en/of Intentieverklaring (nodig als je een tijdelijk contract hebt)
- Aangifte inkomstenbelasting
- Concept koopcontract
- Rekeningafschrift van spaarrekening(en)
- Opgave van beleggingen
- Verbouwingsspecificatie (schatting)
- Opgave van leningen
- Opgave DUO studielening

Heb dat even van deze site gehaald:
https://bieb.knab.nl/hypo...e-heb-je-nodig-en-wanneer

Volgens mij moesten wij alleen een salarisstrook en werkgeversverklaring aanleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:50

Aganim

I have a cunning plan..

- Begin met de hypotheekadviseur/intermediair, die kan al een deel van het traject inzetten voordat je de conceptkoopakte binnen hebt. Dit gaat je kostbare tijd schelen, aangezien de tijd tot de ontbindende voorwaarden verlopen altijd krap is.
Ook kan de adviseur in de gaten houden welke stukken nog missen. Een tussenpersoon kan wat duurder zijn, maar een goede kan je prima begeleiden in het proces.
- indien van toepassing: plan alvast een afspraak voor een technische keuring en koppel deze aan de verkoopmakelaar. Het kan druk zijn, dus hoe eerder je begint, hoe beter. Sommige bureaus maken zelf de afspraak met de verkoopmakelaar, een belletje geeft uitsluitsel.
- maak alvast een afspraak met een taxateur, ook deze hebben het soms druk.
- regel alvast je werkgeversverklaring, een vinkje of streepje op de verkeerde plaats kan al een afkeurpunt zijn, dus die wil je ook niet op het laatste moment nog geregeld hebben.

Verder kan je inderdaad de gegevens die @Road-runner83 noemt alvast bij elkaar rapen, die heb je grotendeels toch al nodig zodat een hypotheekadviseur een goede offerteaanvraag kan doen.

Ik heb recentelijk een huis gekocht zonder aankoopmakelaar, het is goed te doen, maar het proces is inderdaad soms wat ondoorzichtig. Nogmaals: een goede tussenpersoon kan je daar prima doorheen leiden.

Succes in ieder geval! d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Reinier schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:04:
Ik vind het wat gedurfd, een woning zonder makelaar kopen terwijl je blijkbaar niet weet wat er allemaal bij komt kijken :)
Als je een goede hypotheekadviseur in de hand neemt heb je die makelaar imho niet echt nodig.

Dus regel die eerst, en dan moet 't goedkomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik neem aan dat je:
  • Al een keer bij een hypotheekadviseur of bank bent aangeschoven zodat je weet of je het hypothecair rond kunt krijgen.
  • Op de hoogte bent van het feit dat je de kosten-koper zelf mag moet betalen.
  • Een bod hebt gedaan op voorwaarde dat je de financiering rond kunt krijgen
Dan rest alleen nog:
  • Een hypotheek regelen.
  • Taxatie uit laten voeren door een makelaar/taxateur, maar daar kan je hypotheek-advieurs/-verstrekker je mee op weg helpen.
  • Bouwkundige keuring. Of je die uit wil en moet voeren zijn de meningen hier over verdeeld. Persoonlijk zou ik die niet zo snel uitvoeren bij een nieuwere woning (< 10 jaar oud). Maar het heeft ook te maken met of je zelf bouwkundig inzicht en/of verstand van zaken hebt.
  • Overeenstemming vinden over de lijst van roerende zaken.
  • Notaris zoeken waar je de overdracht plaats wil laten vinden.
Ik vind de OP erg summier; je geeft aan nog te twijfelen tussen je (huis)bank en de Hypotheker. Persoonlijk zou ik zelf nooit aanschuiven bij de huisbank, dat heb ik zelf bij mijn eerste hypotheek gedaan en beschouw ik als een van de domste beslissingen in mijn leven. Naast de Hypotheker zijn er ook tig andere (goedkopere) onafhankelijke hypotheekadviseurs, met de nadruk op onafhankelijk. De kosten van de hypotheekadviseur zijn aftrekbaar, reken dat mee, aan het eind van de rit is het verschil in kosten tussen de ene of de andere netto (na belastingaftrek) kleiner.

Schuif zo snel mogelijk bij een hypotheekadviseur aan; die kan je over alle volgende stappen informeren en je hierbij helpen.

Edit: samengevat dus wat @TERW_DAN hierboven zegt.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@Harrie_ als ik zou moeten kiezen zou ik weer voor de onafhankelijke adviseur gaan. In mijn geval een klein bedrijf dat met je meedenkt.
Tel daarbij op dat het 1000 euro goedkoper was dan De Hypotheker en dan is de keus snel gemaakt. Dus ja, het was even 2000 euro aftikken, maar alles was daarmee van voor tot achter geregeld (incl verzekeringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@TERW_DAN dat zeg ik toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Klopt, ik ben 't gewoon vooral erg met je eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik heb bij de laatste keer gekozen voor een onafhankelijke partner en daarmee terecht gekomen bij een partij die maar zelden hypotheken uitgeeft maar als ze het doen wel met goede condities.

Kijk dus even rond en denk na wat je wilt. Uiteindelijk voelt het allemaal ontzettend spannend maar dat valt an sich best wel mee. Weten dat je de financiering rond hebt is prima en daarmee kun je dan rustig voorbereiden voor de overdracht.

Geniet er ook een beetje van, Dit doe je als het goed is niet heel vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@Harrie_ dat voorbehoud financiering maakt voor je bod geen fluit uit. Je koopcontract is bindend en daar moet dat instaan. Dan heb je nog 3 dagen om te ontbinden. Ben vooral benieuwd of TS er eentje is van die vele die ik in de omgeving hoor die niet weet dat er een flinke zak eigen geld mee moet tegenwoordig. En daarmee verkopers dus behoorlijk irriteert.
Reden dat ik me dat afvraag is idd de summiere OP die weinig voorkennis doet vermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:37:
@Harrie_ dat voorbehoud financiering maakt voor je bod geen fluit uit. Je koopcontract is bindend en daar moet dat instaan.
Je en als je en bod doet zonder voorbehoud krijg je een koopcontract voorgeschoteld waar geen voorbehoud in opgenomen staat; uiteindelijk gaat verkoper niet alleen akkoord met het exacte bedrag maar ook met de daarbij wel of niet opgenomen voorbehouden.

Neemt trouwens niet weg dat als je onder voorbehoud biedt dat je dan nog wel even moet controleren of het wel in het koopcontract staat... Maar om nou te zeggen dat het voor je bod geen fluit uit maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harrie_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:43:
[...]

Je en als je en bod doet zonder voorbehoud krijg je een koopcontract voorgeschoteld waar geen voorbehoud in opgenomen staat; uiteindelijk gaat verkoper niet alleen akkoord met het exacte bedrag maar ook met de daarbij wel of niet opgenomen voorbehouden.

Neemt trouwens niet weg dat als je onder voorbehoud biedt dat je dan nog wel even moet controleren of het wel in het koopcontract staat... Maar om nou te zeggen dat het voor je bod geen fluit uit maakt...
Zoals je het beschrijft maakt het dus geen fluit uit voor je bod :) Het moet in je contract staan. Als je geen verstand hebt van contracten, laat dat iemand nakijken die dat wel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:37:
...Ben vooral benieuwd of TS er eentje is van die vele die ik in de omgeving hoor die niet weet dat er een flinke zak eigen geld mee moet tegenwoordig.
In het gunstige geval gaat het "alleen" om de overdracht die uit eigen zak gefinancierd moet worden (en zelfs daarvan heb je volgend jaar inderdaad nog een leuk fiscaal postje op te voeren).

Maar inderdaad; taxatiewaarde / WOZ-waarde / koopprijs kunnen relatief ver uit elkaar liggen en dan kan je zomaar tegen de muur lopen dat een financier niet meer dan, bijvoorbeeld, 260K aan je wil uitlenen terwijl je 300K voor het huis geboden had "want dat past wel met ons inkomen". Mag je toch snel 50K uit eigen spaarpot ophoesten bij de notaris...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:21
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:46:
[...]

Zoals je het beschrijft maakt het dus geen fluit uit voor je bod :) Het moet in je contract staan. Als je geen verstand hebt van contracten, laat dat iemand nakijken die dat wel heeft.
Het maakt wel uit, want als je de voorwaarde niet noemt bij je bod zal de verkoper ervan uitgaan dat je dat voorbehoud niet maakt. Mogelijk accepteert de verkoper die voorwaarde niet alsnog, dan heb je dus gewoon geen huis (want er komt geen koopovereenkomst).
MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:47:
[...]

In het gunstige geval gaat het "alleen" om de overdracht die uit eigen zak gefinancierd moet worden (en zelfs daarvan heb je volgend jaar inderdaad nog een leuk fiscaal postje op te voeren).
Vind je? Hypotheekakte 600e, taxatie 400e, adviseur 1000e, keuring 250e, totaal 2250e. Daarvan krijg je max 1125e terug. Grootste pijn zit in de niet aftrekbare overdrachtsbelasting.

OT: zoals iedereen al zegt, asap naar hypotheekverstrekkers/-adviseur.

[ Voor 28% gewijzigd door cryptapix op 05-03-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@cryptapix liever 50% terug van weinig geld dan 0% van minder geld ;) Het is dus maar net hoeveel kosten er gemaakt gaan worden in die posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:54:
@cryptapix liever 50% terug van weinig geld dan 0% van minder geld ;) Het is dus maar net hoeveel kosten er gemaakt gaan worden in die posten.
Ja, je kunt het duurder maken en dus meer terugkrijgen, maar dat is volslagen belachelijk. Dat kost je netto altijd meer terwijl je er niets meer voor krijgt. En mijn voorbeeld is nieteens de allergoedkoopste weg.

En natuurlijk is iets terugkrijgen beter dan niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:00
Ten eerste, gefeliciteerd met je bijna woning!

Heb je al met de verkopende makelaar gesproken? Het in in zijn/haar belang om jullie zo goed mogelijk te begeleiden. Dit versoepelt de uiteindelijke afhandeling. Destijds mijn woning ook zonder aankoopmakelaar gekocht. De verkoopmakelaar heb ik allerlei vragen kunnen stellen. Deze werden netjes beantwoord.

Daarnaast zal een hypotheekverstrekker/adviseur jullie ook goed begeleiden. Je zal diverse documenten moeten aanleveren. De adviseur geeft wel aan wanneer wat aangeleverd moet worden. Ook kent hij/zij wel een partij die de woning taxateert en evt. een bouwkundig raport opstelt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cryptapix schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:49:
[...]

Het maakt wel uit, want als je de voorwaarde niet noemt bij je bod zal de verkoper ervan uitgaan dat je dat voorbehoud niet maakt. Mogelijk accepteert de verkoper die voorwaarde niet alsnog, dan heb je dus gewoon geen huis (want er komt geen koopovereenkomst).

[...]

Vind je? Hypotheekakte 600e, taxatie 400e, adviseur 1000e, keuring 250e, totaal 2250e. Daarvan krijg je max 1125e terug. Grootste pijn zit in de niet aftrekbare overdrachtsbelasting.

OT: zoals iedereen al zegt, asap naar hypotheekverstrekkers/-adviseur.
Lol wie gaat daar in hemelsnaam vanuit? Heerlijk hoe Tweakers altijd hypothetische situaties 'uitdiepen', je gaat je huis inderdaad niet verkopen omdat iemand een voorwaarde mondeling niet gezegd heeft en die later erin wil, ondanks dat de voorwaarde standaard is in nagenoeg ieder modelcontract. Nee echt, het maakt niks uit. Als je als verkoper die voorwaarde schriftelijk niet erin wilt kan dat altijd. En dan haken veel (alle?) kopers af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
R-wink schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:00:
Ten eerste, gefeliciteerd met je bijna woning!

Heb je al met de verkopende makelaar gesproken? Het in in zijn/haar belang om jullie zo goed mogelijk te begeleiden. Dit versoepelt de uiteindelijke afhandeling. Destijds mijn woning ook zonder aankoopmakelaar gekocht. De verkoopmakelaar heb ik allerlei vragen kunnen stellen. Deze werden netjes beantwoord.
Je weet dat de verkoopmakelaar partijdig is, en wel voor de verkoper? Je vraagt de advocaat van je wederpartij toch ook niet om advies?
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Lol wie gaat daar in hemelsnaam vanuit? Heerlijk hoe Tweakers altijd hypothetische situaties 'uitdiepen', je gaat je huis inderdaad niet verkopen omdat iemand een voorwaarde mondeling niet gezegd heeft en die later erin wil, ondanks dat de voorwaarde standaard is in nagenoeg ieder modelcontract. Nee echt, het maakt niks uit. Als je als verkoper die voorwaarde schriftelijk niet erin wilt kan dat altijd. En dan haken veel (alle?) kopers af.
Dit is absoluut niet hypothetisch. In genoeg steden is de markt zo overspannen dat verkopers genoeg keuze hebben uit kopers die een dergelijk voorbehoud niet maken/nodig hebben. En als ik mondeling overeenstemming heb bereikt, ga ik als verkoper niet zomaar ineens extra voorwaarden accepteren, zeker niet als er genoeg gegadigden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@cryptapix maar je gaat wel mondeling akkoord met dezelfde voorwaarde ondanks je enorm sterke positie? Dat slaat nergens op. Als jij als verkoper dat bij voorbaat niet wil dan is dat duidelijk vooraf en doet het nog steeds niet ter zake ten tijde van het mondelinge bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Anoniem: 224360 ik lees nergens dat de verkoper mondeling akkoord is gegaan met een financieringsvoorbehoud? Als het mondeling besproken is, is het wat vreemd om dat schriftelijk niet meer vast te willen laten leggen ja. Een verkoper hoeft niet op voorhand te zeggen of zelfs maar te weten dat hij een financieringsvoorbehoud niet accepteert. Dat kan hij volledig (willen) laten afhangen van de biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:43
MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:04:
Ik zou eerst een taxatie laten uitvoeren (indien niet gedaan) en een bouwkundige keuring (indien niet gedaan).

Sowieso zal je uitsluitsel moeten geven aan de kopers dat de financiering wel/niet rond is op datum X, die ergens in het voorlopig koopcontract staat. Dat kan (nadruk) over een week zijn maar het kan ook over 9 weken zijn.
Even sec gezien hoef je niet te laten weten dat het wel rond is. Je kan ook prima je financieringsvoorbehoudstermijn (scrabble anyone?) laten verstrijken als je toch zeker weet het huis te kunnen kopen. Als je toch niet meer wil of kunt kopen na die termijn ben je de pineut.
TERW_DAN schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:22:
[...]

Als je een goede hypotheekadviseur in de hand neemt heb je die makelaar imho niet echt nodig.
Bij mij was het precies andersom. Hypotheek is gewoon de juiste formules en regels kennen, huizenmarkt is veel subjectiever.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@cryptapix alles was hypothetisch, ik volg enkel de lijn die jij schetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Aganim schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:13:
- Begin met de hypotheekadviseur/intermediair, die kan al een deel van het traject inzetten voordat je de conceptkoopakte binnen hebt. Dit gaat je kostbare tijd schelen, aangezien de tijd tot de ontbindende voorwaarden verlopen altijd krap is.
Ook kan de adviseur in de gaten houden welke stukken nog missen. Een tussenpersoon kan wat duurder zijn, maar een goede kan je prima begeleiden in het proces.
- indien van toepassing: plan alvast een afspraak voor een technische keuring en koppel deze aan de verkoopmakelaar. Het kan druk zijn, dus hoe eerder je begint, hoe beter. Sommige bureaus maken zelf de afspraak met de verkoopmakelaar, een belletje geeft uitsluitsel.
- maak alvast een afspraak met een taxateur, ook deze hebben het soms druk.
- regel alvast je werkgeversverklaring, een vinkje of streepje op de verkeerde plaats kan al een afkeurpunt zijn, dus die wil je ook niet op het laatste moment nog geregeld hebben.

Verder kan je inderdaad de gegevens die @Road-runner83 noemt alvast bij elkaar rapen, die heb je grotendeels toch al nodig zodat een hypotheekadviseur een goede offerteaanvraag kan doen.

Ik heb recentelijk een huis gekocht zonder aankoopmakelaar, het is goed te doen, maar het proces is inderdaad soms wat ondoorzichtig. Nogmaals: een goede tussenpersoon kan je daar prima doorheen leiden.

Succes in ieder geval! d:)b
Ook zonder tussenpersoon, puur in je eentje is een huis kopen prima te doen. Zowel koop of verkoop heb ik zonder beiden gedaan. Echter op het moment dat hier over een Forumpost moet maken nadat je gekocht hebt tja.. Dan zou ik professionele hulp inschakelen. Ben ook benieuwd of je überhaupt een voorbehoud van financiering en/of bouwkundige keuring.

Anders, zoek gewoon de standaard lijstjes die naar bovenkomen bij wat zoeken, gebruik een enigszins gerenommeerde bron, wees vanaf nu zorgvuldig en als je gezond verstand en goede logica hebt komt het wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Ik heb nog niet alles goed genoeg gelezen om er mu op terug te komen, even een paar dingetjes ophelderen:

- Het bod is gedaan onder behoud van financiering. Ik heb via mijn bank (Rabo) het hypotheek dossier meermaals doorlopen bij en hieruit kwam naar voren dat het zou koeten lukken. Ik verwacht hier geen problemen mee
- Een zak geld mee nemen, check. +/- 25% eigen geld.
- De reden voor de hypotheker zou zijn dat deze bijna letterlijk om de hoek zit.
- Heb geen openstaande schulden, studieschuld of BKR registratie.
- Een begroting voor de nieuwe woonsituatie heb ik ook al gemaakt en deze komt ook aardig rond.
- Een bouwkundige keuring doen we niet.
- Ik heb al diverse stukken verzameld; jaaropgaves, salarisstroken, werkgeversverklaring

De reden voor dit topic is voor mij ook meer om de jusote volgorde te achterhalen in hoe de voortzetting van de koop aan te pakken. Wat ik er tot nu toe uitgehaald heb is het advies: naar een hypotheekadviseur toe gaan en daar advies/begeleiding vragen. Of dit via de aankoopmakelaar te spelen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Just_I zo te horen heb je het een heel eind op de rit. Neem inderdaad contact op met een hypotheekadviseur en ga je hypotheek rondmaken. De hypotheekadviseur zal je vertellen hoe en wanneer je bijv. de woning moet laten taxeren. Gebruik de verkoopmakelaar alleen bij vragen of het huis en win bij hem (of haar?) geen advies in over zaken die in het koopcontract staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:04:
...

Een beetje nette hypotheek-aanvraag, zonder tegenslagen, en met alle vooraf ingevulde & correcte formulieren: een weekje (of iets meer).
Weekje (of iets meer)? Veel te krap. Ik heb 3x een huis gekocht, en het duurde 3x minstens 4 weken. Zelfs bij mijn huidige hypotheekaanvraag waarbij ik 50% zelf inbreng, alles direct had ingeleverd en geen poespas duurde het 5 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08

PcDealer

HP ftw \o/

Just_I schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:03:

- Heb geen openstaande schulden, studieschuld of BKR registratie.
Zeker weten? Of bedoel je geen achterstanden?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

Ik heb nog niet alles goed genoeg gelezen om er mu op terug te komen, even een paar dingetjes ophelderen:

- Heb geen openstaande schulden, studieschuld of BKR registratie.klaring
Heb de de mogelijkheid om rood te kunnen staan op je bankrekening(en?) If so, zet deze mogelijkheid dan stop en regel een schriftelijke bevestiging. Bij veel hypotheekgevers geldt dat de mogelijkheid tot roodstaan gelijk staat aan een schuld hebben van wat je max rood kan staan.

Ondanks dat ik ook bijna 1/3e deel van de woning uit eigen middelen betaalde moest ik 3 jaar geleden een bewijs overleggen dat ik niet rood kon staan.. (ondanks dat de eigen middelen op diezelfde rekening stond 8)7 )

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06
Josk79 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:46:
[...]

Weekje (of iets meer)? Veel te krap. Ik heb 3x een huis gekocht, en het duurde 3x minstens 4 weken. Zelfs bij mijn huidige hypotheekaanvraag waarbij ik 50% zelf inbreng, alles direct had ingeleverd en geen poespas duurde het 5 weken.
Dit. 4 jaar geleden een ander huis gekocht, duurde 8(!!) weken voordat alles initieel geregeld was.
Daarna had mijn hypotheektussenpersoon ook nog eens "vergeten" dat de offerte verlengd moest worden (eigenlijk waren ze gewoon vergeten te vermelden aan de hypotheekverstrekker dat de overdracht pas 5+ maanden verder lag) en hebben ze hem dus opnieuw moeten aanvragen, met net iets andere regels (na 1 juli 2015...).
Uiteindelijk wel goedgekomen, maar door hun eigen fouten heb ik ook hun kosten niet betaald. (Had ik graag wel gedaan als het dan in een keer goed was, had me 3 hartverzakkingen gescheeld...)

In 1 week alles geregeld kan alleen in uitzonderlijke gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 922281

...
- Een bouwkundige keuring doen we niet.
...
Dat vind ik, behoudens enkele uitzonderingen (nieuw huis met garantie, of als je zelf bouwkundig ingenieur bent), echt niet slim. Penny wise, pound foolish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-05 20:18
[...]

jij noemt dingen standaard die dat niet zijn en bij je bod is het wel degelijk fijn om te weten of je koper onder voorbehoud doet of niet, er zijn genoeg mensen die liever 5.000 minder willen zonder voorbehoud want dat geeft ze een veel fijner gevoel. als koper weet je dat helemaal niet altijd van je verkoper en vice versa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Dat vind ik, behoudens enkele uitzonderingen (nieuw huis met garantie, of als je zelf bouwkundig ingenieur bent), echt niet slim. Penny wise, pound foolish.
Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een appartement koopt in een redelijk nieuw complex met een active en goede VVE, zie ik weinig noodzaak voor een bouwkundige keuring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
Alleen al om aan je onderzoeksplicht te voldoen zou ik een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Ook heeft zo iemand geen roze bril op en kijkt wat kritischer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FrankSpin schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:05:
[...]

Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een appartement koopt in een redelijk nieuw complex met een active en goede VVE, zie ik weinig noodzaak voor een bouwkundige keuring.
Ook in een appartement kan van alles mis zijn. Verder heb je als koper gewoon een onderzoeksplicht. Nou is die natuurlijk vormvrij, maar met een bouwkundige keuring van 2-300 euro heb je daar meteen en goed aantoonbaar aan voldaan. Ik begrijp echt niet dat mensen daarop bezuinigen. Het kost niet veel als je het wel doet, de downside als je het niet doet is potentieel gigantisch, en de kans dat de downside zich manifesteert is ook nog eens aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Katerin schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:04:
[...]

jij noemt dingen standaard die dat niet zijn en bij je bod is het wel degelijk fijn om te weten of je koper onder voorbehoud doet of niet, er zijn genoeg mensen die liever 5.000 minder willen zonder voorbehoud want dat geeft ze een veel fijner gevoel. als koper weet je dat helemaal niet altijd van je verkoper en vice versa
Lever me dan het modelcontract aan waar het voorbehoud standaard niet opgenomen is, want dat schreef ik.....En gevoelens zijn heel leuk bij het kopen van een huis, maar contracten zijn bepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 14:06
FrankSpin schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:05:
[...]

Er zijn de laatste 10 jaar aardig wat "mooie nieuwe" bouwvallen gebouwd, ook in hoogwaardige complexen.
We hebben een appartement welke we verhuren in een complex in Eindhoven die al meerdere malen lekkages, betonrot (ja, in een gebouw wat opgeleverd is in 2009...) en andere gare dingen heeft gehad.

Een bouwkundige keuring moet je gewoon altijd doen, niet doen maakt je sowieso juridisch slap als er wel iets blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
[...]

je weet nooit wat tegen komt in de tijd dat je daar net woont . van slechte ketel tot lekkages allerlei dingen die je een hoop geld kunnen kosten .

nu bespaar je een paar 100 euro maar ik zou dat altijd doen.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Just_I Puur over de ontbindende voorwaarde van financiering: een normale termijn in een voorlopig koopcontract is ca 6 weken. In die tijd krijgen de meeste mensen het wel rond, zelfs als je nog een keer wat aanvullende info moet geven. Als alles in 1x soepel loopt kan het ook wel sneller. Maar het is altijd weer gedoe als je tegen die datum aanloopt, dan moet je uitstel vragen aan de verkoper enz. Dus check even in het contract- als men daarin een periode korter dan een week of 5 noemt, vraag dan of het iets langer kan, puur omdat je dan weet dat het binnen die periode waarschijnlijk wel lukt. Als je een "ingewikkeld geval" bent (eigen zaak, geen vast contract of wat dan ook) dan beter vooraf al wat langer vragen, met opgave van reden. De makelaar zal daar niet gek van kijken, die wil voor zijn klant ook vooral gewoon duidelijkheid.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316357

Allereerst gefeliciteerd!

Voordat je de aanvraag voor de hypotheek kan doen moet je eerst het voorlopig koopcontract tekenen.
Alle gegevens over de woning die nodig zijn voor de hypotheekaanvraag staan daar namelijk in.

Je kunt trouwens tegenwoordig je hypotheek ook helemaal zelf regelen via hypotheek24.nl.
Scheelt je al gauw een paar duizend euro voor dezelfde hypotheek. En het grote voordeel vind ik dat je zelf kiest welke hypotheek, bij welke verstrekker en omdat je het zelf uitzoekt heb je ook een beter idee wat het allemaal precies is.

Zelf heb ik mijn hypotheek ook zo aangevraagd. In elke stap van het proces heb je een stappenplan met documenten die je moet uploaden om verder te gaan met je aanvraag.
Grote voordeel hiervan vind ik zelf dat je meteen de documenten kan uploaden zodra je ze hebt en de aanvraag doorzetten. Je hoeft dus geen afspraak met een adviseur te maken.

Zelf heb ik mijn voorlopig koopcontract toen op zaterdag getekend. Op zondag heb ik alle documenten geupload zodat ze op maandag de aanvraag voor de hyptheekofferte al konden doen.
De week er na een taxateur langs laten komen goedkoopste notaris uitgezocht via internet en dat is het allemaal wel.

Een hypotheek is tegenwoordig niet meer zo moeilijk, je hebt eigenlijk 2 opties linear en annuitair. Geen ingewikkelde beleggingsconstructies zoals het vroeger allemaal kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:37
Bouwkundige keuring zou ik sowieso wel uit laten voeren. Gaf in mijn geval nog een paar punten die voor overdracht verholpen werden. Deze punten had ik zelf niet gezien.

Ander punt wat ik zelf prettig vond is het koopcontract na laten zien door een jurist. Dat heb ik bij VEH laten doen. Na het doorlezen en noteren van alle punten heb ik samen met de jurist het hele contract doorgenomen en hebben ze ruim tijd genomen om al m'n vragen te beantwoorden. Dat voelde heel prettig, zeker omdat die juridische teksten toch vrij moeilijk te doorgronden zijn als je niet in de materie zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik zie in dit topic heel veel de bouwkundige keuring terugkomen (voor het geld hoef je het niet te laten) maar daarbij wel de ondertoon dat het:
• absoluut niet slim is om dit niet te doen
• zo ongeveer de standaard is dat je er een laat uitvoeren

Ik wil hierbij for the record even opmerken dat slechts bij 1 op de 5 verkopen een bouwkundige keuring plaatsvindt en dat de kwaliteit van die keuringen sterk wisselt omdat feitelijk iedereen zo'n keuring mag uitvoeren zonder daar een specifieke opleiding, examen of certificaat voor behaald/gevolgd te hebben.

Los van dat iedereen een mening mag hebben over die bouwkundige keuring (en wanneer je die wel of niet uit zou voeren) mag enige nuance wel in dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Reinier schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:04:
Je kent de topicreeks Topicreeks: Ervaring met huis kopen?

Maar gefeliciteerd!
Nou nou, zo spannend is het ook allemaal niet hoor. Met een beetje inlezen op internet kom je een heel eind weet ik uit ervaring. Daarnaast hebben banken zelf vaak ook prima hypotheek adviseurs. Het ging voor mij iig van een leien dakje.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 22:37

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Wat betreft de bouwkundige keuring; zeker laten doen! Mochten er achteraf zaken gaan spelen waarbij verborgen gebreken kunnen worden aangetoond en je geen bouwkundige keuring hebt gedaan voldoe je niet aan je onderzoeksplicht en kan je dus geen aanspraak maken op het verhalen op de verkoper.

Dit is een extreem scenario maar aangezien er toch een hoop geld gemoeid gaat bij het kopen van een huis zou ik niet besparen op de 3 a 400 euro die een bouwkundige keuring kost.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 22:35
Bansheeben schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:07:
[...]

Nou nou, zo spannend is het ook allemaal niet hoor. Met een beetje inlezen op internet kom je een heel eind weet ik uit ervaring. Daarnaast hebben banken zelf vaak ook prima hypotheek adviseurs. Het ging voor mij iig van een leien dakje.
Een slager die zijn eigen vlees keurt 8)7

Ik zou raden een hypotheekadviseur te nemen die onafhankelijk is tenzij je perse een hypotheek wilt afsluiten bij een specifieke bank. Hij kan je dan helpen om meerdere offertes te krijgen van verschillende hypotheek verstrekkers.

Wat ook mooi is dat een hypotheekadviseur fiscaal aftrekbaar is. Je krijgt dus wel wat terug van die kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 06-03-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 08-05 18:55
Kijk ook verder dan de hypotheker of je bank. Zijn genoeg kleinere assurantiekantoren of vrije hypotheek adviseurs. In mijn beperkte ervaring in ieder geval heel positief. Niet duur (hypotheker vond ik dat wel), kan jaar erna langs voor hulp bij belastingaangifte (zonder meerprijs) en vergelijkt alle hypotheken en neemt hopelijk de tijd voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:15:
[...]

Een slager die zijn eigen vlees keurt 8)7

Ik zou raden een hypotheekadviseur te nemen die onafhankelijk is tenzij je perse een hypotheek wilt afsluiten bij een specifieke bank. Hij kan je dan helpen om meerdere offertes te krijgen van verschillende hypotheek verstrekkers.

Wat ook mooi is dat een hypotheekadviseur fiscaal aftrekbaar is. Je krijgt dus wel wat terug van die kosten.
Nee hoor. Jij keurt de slager zijn vlees. Ik begrijp niet waarom je jezelf als keurmeester zo gewillig uitvlakt. Het idee achter de meeste concepten van hypotheken is helemaal niet zo lastig te begrijpen en zo'n onafhankelijke hypotheekadviseur kost je alleen maar nog meer geld en gedoe naar mijn idee. Maar goed, iedereen zijn eigen pakkie aan

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

Reinier

\o/

Bansheeben schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:07:
[...]
Met een beetje inlezen op internet kom je een heel eind weet ik uit ervaring.
Blijkbaar niet, want hij geeft juist aan dat hij niet genoeg info heeft kunnen vinden :)

Maar goed, ik snap dit topic niet aangezien er een topicreeks met 9000 posts (ofzo) over dit onderwerp is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
[...]
Mochten er achteraf zaken gaan spelen waarbij verborgen gebreken kunnen worden aangetoond en je geen bouwkundige keuring hebt gedaan voldoe je niet aan je onderzoeksplicht en kan je dus geen aanspraak maken op het verhalen op de verkoper.
[...]
Door wie heb je je dit wijs laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Harrie_ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:55:
[...]

Door wie heb je je dit wijs laten maken?
Het is wat zwart-wit gesteld door mij maar het telt wel degelijk mee; zie veh:

https://www.eigenhuis.nl/...nde-bouw/onderzoeksplicht

Als er zaken gaan spelen die een bouwkundige bijvoorbeeld wel had kunnen opmerken sta je zonder bouwtechnische keuring erg zwak. Een bouwkundigrapport voorkomt discussies en laat zien dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Zie ook:

https://ak-advocaten.eu/bouwkundige-keuring-standaard/

[ Voor 33% gewijzigd door juggle op 06-03-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
Just_I schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:55:
Wij hebben een huis gevonden, geboden en uiteindelijk overeenstemming bereikt over de prijs onder voorbehoud van financiering. Jeej, huis gekocht *O*

Maar wat nu precies?
Er word nu een concept verkoopcontract opgesteld door de verkoopmakelaar. Ik ben aan het rondneuzen voor vannalles en nog wat:

Nu zit ik alleen met het juiste stappenplan, wat moet ik eerst regelen? Ter info, ik heb geen aankoopmakelaar aan wie ik dit kan vragen of die dit voor me regelt.
Tot nu toe heb ik nog geen goed stappenplan kunnen vinden. Op de website van VEH staat wel een stappenplan bijvoorbeeld maar dit houd op tot je bij het stukje hypotheek aankomt. Het gaat me juist om dat stukje, van het overeengekomen bod tot aan de overdracht.
Gefeliciteerd! Ja, het wordt nog een spannende periode maar het zal uiteindelijk wel meevallen. (Ik had ook maar 2 maanden geleden mn sleutels van mn 1e huis gekregen).

Het beste is, dat je iig een 1e gesprek zult hebben met je hypotheekadviseur (Tenzij je niet van plan bent om te nemen) om een gevoel te krijgenof het klikt. Ik heb zelf 1tje online geregeld die voor 1k alles geregeld had. Wat was ik blij dat ik hem had gekozen, scheelt zoveel energie om alles onder controle te hebben.

Ook kan je beter nu al te beginnen met aanvraag van werkgeversverklaring, dit kan achteraf tijd schelen. En hou het proces in de gaten bij de makelaars, soms kunnen ze je helemaal gek maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Het is wat zwart-wit gesteld door mij maar het telt wel degelijk mee; zie veh:

https://www.eigenhuis.nl/...nde-bouw/onderzoeksplicht

Als er zaken gaan spelen die een bouwkundige bijvoorbeeld wel had kunnen opmerken sta je zonder bouwtechnische keuring erg zwak.
Ik haal uit dat artikel eigenlijk weinig relevants. Ik zie dit staan:
Voor onderzoek naar de bouwkundige staat van een woning kun je een bouwkundige inschakelen. Deze stelt een keuringsrapport op. Hiermee weet je beter wat je koopt.
Een bouwkundige keuring is altijd nog een visuele inspectie en we praten hier over verborgen gebreken. Ik zie de relatie ook niet zo tussen die twee. Wat is dan het idee? Dat je, wanneer je een bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren, en later blijkt er toch een verborgen gebrek te zijn dat je dan sterker staat 'omdat de expert het ook niet heeft gezien' :?

Ik kan geen jurisprudentie vinden over verborgen verbreken waarbij het uitvoeren van een bouwkundige keuring (waar een gebrek niet is geconstateerd) kracht bijdraagt aan het al dan niet 'verborgen' zijn van dat gebrek om maar wat te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Harrie_ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:25:
[...]

Ik haal uit dat artikel eigenlijk weinig relevants. Ik zie dit staan:

[...]

Een bouwkundige keuring is altijd nog een visuele inspectie en we praten hier over verborgen gebreken. Ik zie de relatie ook niet zo tussen die twee. Wat is dan het idee? Dat je, wanneer je een bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren, en later blijkt er toch een verborgen gebrek te zijn dat je dan sterker staat 'omdat de expert het ook niet heeft gezien' :?

Ik kan geen jurisprudentie vinden over verborgen verbreken waarbij het uitvoeren van een bouwkundige keuring (waar een gebrek niet is geconstateerd) kracht bijdraagt aan het al dan niet 'verborgen' zijn van dat gebrek om maar wat te noemen...
Het betreft het voldoen aan de onderzoeksplicht. Er zijn wel uitspraken te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar mensen die zich hebben laten adviseren door een bevriende aannemer of makelaar. Denk bijvoorbeeld aan schimmelvorming die wordt veroorzaakt door een verkeerde folie in de muur. In principe een verborgen gebrek maar als je dan akkoord gaat om de schimmelvorming aan te pakken en erachterkomt dat de folie moet worden vervangen sta je zonder keuring wel lastiger in dit vraagstuk.

Uiteraard geldt de wet dat een verborgen gebrek moet worden gemeld door verkoper en zal (indien dit overduidelijk is) altijd ten gunste van eiser worden beslist. Mijn punt is dat het meehelpt wanneer er ruimte voor discussie is.

[ Voor 3% gewijzigd door juggle op 06-03-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 16:33
juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Het betreft het voldoen aan de onderzoeksplicht. Er zijn wel uitspraken te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar mensen die zich hebben laten adviseren door een bevriende aannemer of makelaar. Denk bijvoorbeeld aan schimmelvorming die wordt veroorzaakt door een verkeerde folie in de muur. In principe een verborgen gebrek maar als je dan akkoord gaat om de schimmelvorming aan te pakken en erachterkomt dat de folie moet worden vervangen sta je zonder keuring wel lastiger in dit vraagstuk.

Uiteraard geldt de wet dat een verborgen gebrek moet worden gemeld door verkoper en zal (indien dit overduidelijk is) altijd ten gunste van eiser worden beslist. Mijn punt is dat het meehelpt wanneer er ruimte voor discussie is.
Ik ben het in deze toch eens met hierboven. De noodzaak zoals hier geschetst wordt, is niet zo dwingend als gesteld wordt m.i.
In jouw voorbeeld zou een bouwkundige keuring wellicht het probleem voor de aankoop al aan het licht zijn gebracht, waarna je uiteindelijk alsnog zelf voor de kosten opdraait. Het enige voodeel is dat je bij de prijsonderhandeling wat meer leverage hebt, maar dat speelt momenteel (volgens mij) niet meer.

Voor veel mensen wellicht wel verstandig om het te doen, wanneer ze 0,0 verstand hebben van bouwen en verbouwen, maar ook prima zelf te beoordelen ;)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Ik had een bod uitgebracht op een huis. Onder voorbehoud van financiering. Wat gezien mijn inkomen en de prijs van het huis geen probleem mocht zijn. Mondeling.
Makelaar belde: ik had het hoogste bod. Maar het huis werd aan een ander gegund, want die had geen voorbehoud gemaakt...

Als jij mondeling een bod uitbrengt, maar vervolgens schriftelijk daar nog even wat voorwaarden aan denkt te kunnen knopen, kan het zo maar zijn dat de verkoper afhaakt, zeker in de huidige markt. En nee, dat is dus niks hypothetisch...

Andersom zou ik het als koper ook niet accepteren als de verkoper ineens voorwaardes toevoegt of schrapt: dan gaat er nog even over de prijs gepraat worden want je was mondeling wat anders overeengekomen, ongeacht hoe "standaard" die voorwaardes ook mogen zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pietervs schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:02:
[...]

Ik had een bod uitgebracht op een huis. Onder voorbehoud van financiering. Wat gezien mijn inkomen en de prijs van het huis geen probleem mocht zijn. Mondeling.
Makelaar belde: ik had het hoogste bod. Maar het huis werd aan een ander gegund, want die had geen voorbehoud gemaakt...

Als jij mondeling een bod uitbrengt, maar vervolgens schriftelijk daar nog even wat voorwaarden aan denkt te kunnen knopen, kan het zo maar zijn dat de verkoper afhaakt, zeker in de huidige markt. En nee, dat is dus niks hypothetisch...

Andersom zou ik het als koper ook niet accepteren als de verkoper ineens voorwaardes toevoegt of schrapt: dan gaat er nog even over de prijs gepraat worden want je was mondeling wat anders overeengekomen, ongeacht hoe "standaard" die voorwaardes ook mogen zijn.
Ah je hebt het nu dus over een andere situatie waarin er meerdere biedingen naast elkaar lopen. Dat moet van te voren ook helder zijn, anders is dat niet zo netjes van de makelaar. Appels met peren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 01:55
Just_I schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:55:

Maar wat nu precies?

Gefeliciteerd! Komende twee / drie weken worden even hectisch om alles te regelen maar dan is ook alles rond.

De taxateur kan je door de hypotheekadviseur laten regelen als je die adviseur inschakelt. Eerste stap is nu om de hypotheekaanvraag in gang te zetten en een adviseur te zoeken als je die nog niet hebt gevonden en wel nodig hebt. Ik zelf wel nodig hebt omdat er partijen zijn die execution only een hypotheek aanbieden. Zou ik je alleen niet adviseren.

Zoek een adviseur die bij jou, je omstandigheden en bij je woning past. Bij het eerste gesprek dat ik recent met een adviseur had vielen 25 van de 30 hypotheekaanbieders af en de adviseur vond het zelf ook teveel werk dus wilde er niet aan beginnen. Daar kwam ik gelukkig ruim op tijd achter. Banken kennen hun eigen regels ook niet zo goed dus tenzij je een 13 in een dozijn woning gaat kopen is dat ook niet altijd handig.

De hypotheekadviseur van de bank biedt alleen de hypotheken van die bank. Niet zo erg als je weet wat je zoekt en zelf de voorwaarden en kosten van de verschillende aanbieders hebt vergeleken. Weet / kan je dat niet dan is een onafhankelijke adviseur handig want die kan dan het vergelijk voor jouw maken.

Ga vooral bij een paar adviseurs langs op gesprek. Dat eerste gesprek is gratis en biedt je de mogelijkheid om er achter te komen of er een klik is met je adviseur en die adviseur voor jou een hypotheek kan verzorgen.

De notaris kan je regelen zodra de hypotheekaanvraag is ingediend tenzij de overdracht over twee weken is, dan moet je nu beginnen. Vraag een aantal offertes op bij verschillende notarissen in de buurt. De koper betaald de rekening voor de notaris en kiest ook de notaris uit. Kies dus die notaris die jou het beste bevalt ook al moet de verkoper dan een stukje rijden.

Knab heeft een hoop informatie op hun website staan waaronder deze. Ze bieden zelf ook hypotheken aan maar los daarvan is de informatie op hun site ook waardevol om door te nemen.

Een bouwkundige keuring is op zich wel handig om te doen maar hangt ook erg af van de woning die je gaat kopen. Als het een vrij nieuw huis is waar zo op het oog niet aan gehobbiet is zou je het kunnen overslaan. Het kost ook weer niet de wereld en in een week tijd weet je globaal of er wat aan de hand is en welk onderhoud je de komende 2 / 3 jaar kan verwachten.

Zoek vast alle documenten bij elkaar. De hypotheek is over het algemeen in een week geregeld maar die week start pas nadat de aanvraag compleet is ingediend inclusief het taxatierapport.
Je kan inmiddels belastingaangifte doen over 2018 dus die zal je vast en zeker mee moeten sturen. Mocht je die aangifte nog moeten doen dan heb je wat te doen dit weekend ;) Het lijstje van wat nodig is staat op de eerste pagina door iemand anders genoemd.

Na de hypotheekaanvraag ontvang je bij acceptatie een voorlopig voorstel en offerte. Let in die offerte even op de datum tot wanneer het renteaanbod geldig is en wat de kosten zijn om dat te verlengen. Voor die datum moet de overdracht plaatsvinden anders kost het je dus extra geld om de offerte te verlengen. Als je nu al een datum voor de overdracht hebt is het dus handig om bij de keuze voor de hypotheek dit mee te nemen.

Na ondertekening van de offerte is de hypotheek rond en kan je wachten tot je naar de notaris kan voor de overdracht. Spreek een uur voor overdracht af bij de woning voor een laatste inspectie en het opnemen van de meterstanden. Dan ga je naar de notaris, onderteken je de akte van levering en de hypotheekakte en dan krijg je de sleutels. Paar dagen later ontvang je van het kadaster bericht dat de woning op jouw naam is gezet en ben je helemaal formeel eigenaar. Mocht je die brief niet ontvangen (na een week) even bellen met je notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:00
cryptapix schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:06:
[...]

Je weet dat de verkoopmakelaar partijdig is, en wel voor de verkoper? Je vraagt de advocaat van je wederpartij toch ook niet om advies?
Joh...
Het is geen boeman (ga ik vanuit). Tuurlijk, de verkopende partij is voor diegene het belangrijkst. Wil niet zeggen dat je diegene geen vragen over de verdere afhandeling kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 15:04
[b]Harrie_ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:25:[/b

[...]

Een bouwkundige keuring is altijd nog een visuele inspectie en we praten hier over verborgen gebreken. Ik zie de relatie ook niet zo tussen die twee.
Die relatie hangt erg af van de competentie van de persoon die de keuring uitvoert.
Een doorgewinterd "keurmeester" heeft röntgen-ogen en ziet meer dan eigenlijk zichtbaar is. Hem vallen kleine details op, die duiden op grote(re) onzichtbare gebreken. Om vochtigheid op onzichtbare plekken te meten, is niet persé breekwerk nodig. Daar is meetapparatuur voor. Vers verfje op plekken waar koudebruggen kunnen zijn. Er is genoeg te beleven bij een "visuele" keuring.
En het nederlandse huizenbestand is matig genoeg, dat een gedegen keuring iig in flink meer dan 1/5 van de gevallen uiterst raadzaam is.

[ Voor 15% gewijzigd door Vanoverdegrens op 06-03-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
Wat betreft de bouwkundige keuring; zeker laten doen! Mochten er achteraf zaken gaan spelen waarbij verborgen gebreken kunnen worden aangetoond en je geen bouwkundige keuring hebt gedaan voldoe je niet aan je onderzoeksplicht en kan je dus geen aanspraak maken op het verhalen op de verkoper.
Als je het wel doet en een gebrek is niet uit de bouwkundige keuring naar boven gekomen dan werkt je onderzoeksplicht zelfs tegen je: als een bouwkundige het gebrek niet heeft kunnen aanwijzen wordt het lastig hard te maken dat de verkoper het wel wist.

Dus het is wat mij betreft meer een geval van hoeveel waarde je er voor je eigen gevoel uit haalt dan dat het je echt helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

spone schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:27:
[...]

Als je het wel doet en een gebrek is niet uit de bouwkundige keuring naar boven gekomen dan werkt je onderzoeksplicht zelfs tegen je: als een bouwkundige het gebrek niet heeft kunnen aanwijzen wordt het lastig hard te maken dat de verkoper het wel wist.

Dus het is wat mij betreft meer een geval van hoeveel waarde je er voor je eigen gevoel uit haalt dan dat het je echt helpt.
Volgens mij ligt dit anders; indien iets niet in de keuring naar voren komt wil dit niet automatisch zeggen dat het dan niet opgemerkt zou kunnen zijn door de verkoper. Een rechter zal gaan kijken of er aannemelijk kan worden gemaakt dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek voor de verkoop. Dat is namelijk in strijd met de wet.

Het is wel zo volgens mij dat je als kopende partij een onderzoeksplicht hebt. Als je kan aantonen dat je een onderzoek hebt gedaan en het is niet naar voren gekomen ligt dit heel anders dan wanneer je geen onderzoek hebt gedaan. In het laatste geval bestaat dus de twijfel of het tijdens een bouwtechnische keuring wel naar voren zou zijn gekomen waardoor je dus minder sterk staat bij een geschil met de verkopende partij.

Het gaat dus om preventie.

[ Voor 3% gewijzigd door juggle op 06-03-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:49
Een dingetje wat mij opvalt over het "onder voorbehoud van financiering" en de datum die daaraan vast hangt.
Je mag gerust je hypotheek pas na die datum rondhebben. Die datum zegt alleen dat je van de koop af kan zien omdat je de financiering niet rond krijgt. Is het voorbehoud verlopen, dan zit je eraan vast en gaat het geld kosten om alsnog onder de koop uit te komen.
Is financiering geen enkel probleem en kun je de waarborgsom voldoen dan moet je ervoor zorgen dat ten tijde van de overdracht het geld beschikbaar is. That's it.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:19:
[...]
Het is wel zo volgens mij dat je als kopende partij een onderzoeksplicht hebt. Als je kan aantonen dat je een onderzoek hebt gedaan en het is niet naar voren gekomen ligt dit heel anders dan wanneer je geen onderzoek hebt gedaan. In het laatste geval bestaat dus de twijfel of het tijdens een bouwtechnische keuring wel naar voren zou zijn gekomen waardoor je dus minder sterk staat bij een geschil met de verkopende partij.
Het woord 'onderzoeksplicht' wordt continu verkeerd uitgelegd en ten onrechte in verband gebracht met een bouwkundige keuring (omdat het een onderzoek is?).

De onderzoeksplicht houdt in dat je na de overdracht niet op 'verborgen gebreken' kunt beroepen van zaken die je had kunnen onderzoeken. Dat betekent o.a. dat je had kunnen testen dat alle elektrische voorzieningen werken en dat je bijvoorbeeld had kunnen zien dat de deur niet goed sluit. Dat betekent dat je in de praktijk (door een rechter) niet verantwoordelijk gehouden kunt worden voor zaken die je als leek niet had kunnen weten maar die een expert wel aan had kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Even een algemene opmerking: het gaat om een eengezinswoning, geen appartement.
PcDealer schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:50:
[...]

Zeker weten? Of bedoel je geen achterstanden?
Ik zou niet weten waar ik een achterstand van zou moeten hebben. Verder heb ik geen kredieten/leningen, geen telefoon op afkoop, geen private lease auto, geen persoonlijke leningen, geen creditcard of de mogelijkheid tot roodstand.
[...]

Ieder zo zijn eigen mening, wij hebben besloten om het niet te doen.
mddd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:04:
@Just_I Puur over de ontbindende voorwaarde van financiering: een normale termijn in een voorlopig koopcontract is ca 6 weken. In die tijd krijgen de meeste mensen het wel rond, zelfs als je nog een keer wat aanvullende info moet geven. Als alles in 1x soepel loopt kan het ook wel sneller. Maar het is altijd weer gedoe als je tegen die datum aanloopt, dan moet je uitstel vragen aan de verkoper enz. Dus check even in het contract- als men daarin een periode korter dan een week of 5 noemt, vraag dan of het iets langer kan, puur omdat je dan weet dat het binnen die periode waarschijnlijk wel lukt. Als je een "ingewikkeld geval" bent (eigen zaak, geen vast contract of wat dan ook) dan beter vooraf al wat langer vragen, met opgave van reden. De makelaar zal daar niet gek van kijken, die wil voor zijn klant ook vooral gewoon duidelijkheid.
Voorlopig houd ik de 6 weken aan voor het verkrijgen van financiering. Ik verwacht geen problemen daarmee. Ik heb vast contract voor onbepaalde tijd, genoeg loon voor de gevraagde hypotheek som.

Het enige punt waar ik wel wat twijfels over heb is dat ik nog een restant van een hypotheek heb. Ik heb in het verlden een appartment gehad en deze in 2016 verkocht. Hierna dus niet direct wat anders waardoor de hypotheek in een verhuis overgang kwam (wat afgelopen januari is afgelopen). Het ging hier o een opbouwspaarhypotheek waar ik tot de dag van vandaag nog op inleg. Dit bedrag wil ik uiteraard ook inzetten voor de nieuwe woning.
Dit weerhoud mij er ook van op dit moment om de hypotheek zelf te regelen op het internet.
Zebby schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:24:
Kijk ook verder dan de hypotheker of je bank. Zijn genoeg kleinere assurantiekantoren of vrije hypotheek adviseurs. In mijn beperkte ervaring in ieder geval heel positief. Niet duur (hypotheker vond ik dat wel), kan jaar erna langs voor hulp bij belastingaangifte (zonder meerprijs) en vergelijkt alle hypotheken en neemt hopelijk de tijd voor je.
Voor de Hypotheker zou het regelen van de hypotheek ongeveer €2500,- moeten kosten met adviseur of €1500,- bij online zelf regelen. Bij mijn bank zou ik rond de €1400,- kwijt zijn voor de adviseur maar zal im hoogstwaarschijnlijk niet de voordeligste hypotheek krijgen. Verder ben ik nog niet heel diep op dit onderwerp ingedoken.

Op dit moment heb ik een aantal notarissen aangeschreven om een offerte uit te brengen. De notaris moet ik namelijk aangeven bij de verkoopmakelaar aangezien hij hier het koopcontract heen moet sturen zodra deze getekend zijn.

De verkoopmakelaar heeft goed zijn best gedaan om het huis aan ons te verkopen. Ik heb hier dan ook wel een goed gevoel bij.

@Reinier : Ik heb tevergeefs gezocht naar dit topic voor het posten van dit topic. Ik ga dit zeker ook nog doornemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Deze laatste reactie van TS getuigt nogal van een arrogantie, waardoor ik mij afvraag waarom TS dit topic is begonnen. Hij lijkt alles onder controle te hebben.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
JukeboxBill schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:01:
Deze laatste reactie van TS getuigt nogal van een arrogantie, waardoor ik mij afvraag waarom TS dit topic is begonnen. Hij lijkt alles onder controle te hebben.
Ik ben niet arrogant en wil ook niet zo over komen maar waarom komt het bij jou zo over? Is het de opmerkingn over het niet laten uitvoeren van een bouwkundige keuring?

De reden voor het starten van dit topic was om duidelijkheid te krijgen in de te volgen stappen. Ik geef aan welke stappen ik doorlopen heb en waar ik nu mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:14
JukeboxBill schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:01:
Ik zie geen arrogantie bij TS. Bedoel je niet iets anders?

Dit soort dingen doen de meeste mensen hooguit een paar keer in hun leven, en dan kun je beter een paar vragen te veel dan te weinig stellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Just_I wij hebben onze hypotheek ook via de bank. Ze konden naast een hypotheek van de bank ook bij een stuk of 4 andere verstrekkers een hypotheek regelen. Bleek bij ons dat die van de bank niet het voordeligst/beste voor ons was, dus zitten we nu bij een andere partij. Wel via onze bank geregeld. Heel tevreden over en geen absurde kosten. Dus het kan prima via de bank naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Harrie_ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:24:
[...]

Het woord 'onderzoeksplicht' wordt continu verkeerd uitgelegd en ten onrechte in verband gebracht met een bouwkundige keuring (omdat het een onderzoek is?).

De onderzoeksplicht houdt in dat je na de overdracht niet op 'verborgen gebreken' kunt beroepen van zaken die je had kunnen onderzoeken. Dat betekent o.a. dat je had kunnen testen dat alle elektrische voorzieningen werken en dat je bijvoorbeeld had kunnen zien dat de deur niet goed sluit. Dat betekent dat je in de praktijk (door een rechter) niet verantwoordelijk gehouden kunt worden voor zaken die je als leek niet had kunnen weten maar die een expert wel aan had kunnen wijzen.
Lees anders dit even; je bent behoorlijk stellig. Ik zou de proef niet op de som nemen in ieder geval maar ik ben dan ook een leek op het gebied van bouwtechnische gevallen :)

https://ondernemingsdatab...AR_EU21200401/?source=rss

Hmm artikel is betaald ineens?? Nou ja dit stond er o.a:

Bouwkundige keuring? Op de koper rust een onderzoeksplicht, zeker als hij er niet zonder meer van uit mag gaan dat de woning bepaalde eigenschappen bezit. Vaak is de koper niet (genoeg) deskundig om de onderhoudsstaat zelf te onderzoeken. Hij moet daarvoor dan een bouwkundig expert inschakelen. Let op. Als de koper de woning niet behoorlijk laat onderzoeken, loopt hij het risico zijn recht op herstel(kosten) te verspelen. Tip. Adviseer als aankoopmakelaar uw cliënt een bouwkundig onderzoek te laten verrichten. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, bent u dit zelfs verplicht.

Voorbeeld.Klaas koopt een woning uit 1930. Vanwege de leeftijd moet hij rekening houden met ouderdomsgebreken. Klaas is een leek en moet daarom een bouwkundig onderzoek laten verrichten. Doet hij dat niet en blijkt het dak lek te zijn, dan komt het herstel voor zijn eigen rekening.

Het artikel voegt er onderaan dan aan toe:

Als de koper van een oude woning geen bouwkundig onderzoek laat verrichten, moet hij rekening houden met de aanwezigheid van bepaalde gebreken. De verkoper is dan alleen aansprakelijk als hij de koper niet of onjuist heeft geïnformeerd over ernstige gebreken in de woning.

Waarbij ernstige gebreken dan moet worden bekeken.

Ook hier wordt gesteld onder kopje: "Onderzoeksplicht" dat je de kans loopt om niet je schade te kunnen verhalen wanneer je je onderzoeksplicht verzuimd hebt.

https://www.verborgen-gebreken.net/verborgen-gebreken

[ Voor 46% gewijzigd door juggle op 06-03-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Just_I schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:14:
[...]

Ik ben niet arrogant en wil ook niet zo over komen maar waarom komt het bij jou zo over? Is het de opmerkingn over het niet laten uitvoeren van een bouwkundige keuring?

De reden voor het starten van dit topic was om duidelijkheid te krijgen in de te volgen stappen. Ik geef aan welke stappen ik doorlopen heb en waar ik nu mee bezig ben.
Misschien is 'arrogant' niet de juiste term, maar je pareert alle goed-bedoelde opmerkingen van mede-tweakers op een manier dat je, naar mijn idee, niet echt hulp nodig hebt. Beschouw het dan eerder als een compliment.

Dat je geen bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren, zie ik ook niet direct als een probleem. Dat heb ik ook niet laten doen bij de laatste keer dat ik een huis kocht. Met mijn bouwkundige achtergrond vond ik dat ook niet nodig, misschien ook wel arrogant ;)

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb een bouwkundige keuring laten uitvoeren in ons koophuis uit 2006. Daar worden toch wel zaken bekeken die ik in eerste instantie niet zou hebben gezien. zoals;

- Lekkage van douchebak (blijkt vaak vocht onder de tegels te zetten waardoor die los komen) Dit is met vochtmeter onderzocht en was niet aan de orde.
- Diverse scheuren in pleisterwerk werden bekeken (werking van beton).

Tja het zal niet doorslaggevend zijn maar voor die paar 100 euro zou ik hieroip niet besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:46:
Ik heb een bouwkundige keuring laten uitvoeren in ons koophuis uit 2006. Daar worden toch wel zaken bekeken die ik in eerste instantie niet zou hebben gezien. zoals;

- Lekkage van douchebak (blijkt vaak vocht onder de tegels te zetten waardoor die los komen) Dit is met vochtmeter onderzocht en was niet aan de orde.
- Diverse scheuren in pleisterwerk werden bekeken (werking van beton).

Tja het zal niet doorslaggevend zijn maar voor die paar 100 euro zou ik hieroip niet besparen.
Ik heb het niet gedaan, recent huis en netjes onderhouden. Als je dan nog 5k extra kosten hebt aan wat simpel achterstallig onderhoud is dat jammer maar helaas, hoort er ook bij.

Het is niet zo dat je zonder bouwkundige keuring opeens geen enkel recht meer hebt. Je doet een bouwkundige keuring bij nieuwe panden vaak enkel zodat je weet of je nog wat onderhoud moet verrichten, handig als je heel krap zit.
Just_I schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:54:

Voorlopig houd ik de 6 weken aan voor het verkrijgen van financiering. Ik verwacht geen problemen daarmee. Ik heb vast contract voor onbepaalde tijd, genoeg loon voor de gevraagde hypotheek som.

Het enige punt waar ik wel wat twijfels over heb is dat ik nog een restant van een hypotheek heb. Ik heb in het verlden een appartment gehad en deze in 2016 verkocht. Hierna dus niet direct wat anders waardoor de hypotheek in een verhuis overgang kwam (wat afgelopen januari is afgelopen). Het ging hier o een opbouwspaarhypotheek waar ik tot de dag van vandaag nog op inleg. Dit bedrag wil ik uiteraard ook inzetten voor de nieuwe woning.
Dit weerhoud mij er ook van op dit moment om de hypotheek zelf te regelen op het internet.
Regel zo snel mogelijk dat je alle documenten hebt. Dit maakt een hypotheek procedure wat complexer waardoor het langer kan duren.
Ik had een relatief simpele situatie maar wij zaten met geld dat uit een erfenis kwam waardoor we al twee weken kwijt waren puur aan het regelen van bewijsstukken over de herkomst van dit geld.
Voor de Hypotheker zou het regelen van de hypotheek ongeveer €2500,- moeten kosten met adviseur of €1500,- bij online zelf regelen. Bij mijn bank zou ik rond de €1400,- kwijt zijn voor de adviseur maar zal im hoogstwaarschijnlijk niet de voordeligste hypotheek krijgen. Verder ben ik nog niet heel diep op dit onderwerp ingedoken.
Vergelijk online even de rentepercentages. Mijn eerste hypotheek was bij mijn bank omdat ik toen via mijn werkgever de laagste rente kreeg en ook lage advieskosten had.
Mijn nieuwe hypotheek is bij een partij waar ik zelf in eerste instantie niet naar had gekeken. We zijn hier toch op uit gekomen omdat deze partij wat voorwaarden hadden die in ons geval erg gunstig waren.

Toen ik eind vorig jaar naar de rentes keek waren de grote banken zoals ING en ABN AMRO niet heel voordelig qua rente, de voordeligste partijen waren enkel via een derde partij af te sluiten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 08-05 18:55
Just_I schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:54:

[...]

Even voor de zekerheid, maar 900 euro verschil in een hypotheek zit je heel snel aan met al 0,01% rente verschil. Staar je daar niet dood op, dat geld verdient zich ruimschoots terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:14
JukeboxBill schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:37:
Misschien is 'arrogant' niet de juiste term, maar je pareert alle goed-bedoelde opmerkingen van mede-tweakers op een manier dat je, naar mijn idee, niet echt hulp nodig hebt. Beschouw het dan eerder als een compliment.
"Zelfverzekerd" lijkt me een passender beschrijving dan.

Maar ja, voor TS: zo snel mogelijk met de hypotheekaanvraag beginnen inderdaad. Zo'n adviseur kan je meteen prima vertellen wat je allemaal moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

juggle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:25:
[...]

Lees anders dit even; je bent behoorlijk stellig. Ik zou de proef niet op de som nemen in ieder geval maar ik ben dan ook een leek op het gebied van bouwtechnische gevallen :)

[knip]
In het tweede artikel valt o.a. dit te lezen:
Is er sprake van een eigenschap die afwijkt van een normaal gebruik, dan moet om de eventuele aansprakelijkheid van de verkoper na te gaan de vraag beantwoord worden of koper geen twijfels had moeten hebben over die eigenschap. In het geval er bijvoorbeeld sprake is van een lek dak en de koper constateerde bij de bezichtiging van het huis lekkagesporen, dan had de koper twijfels moeten hebben over deze eigenschap van het dak en het dak moeten laten onderzoeken of over het dak vragen moeten stellen aan verkoper.

Bij dit laatste gaat het om de zogenaamde ‘onderzoeksplicht’ van de koper. Van de koper mag verwacht worden dat hij de staat van de woning onderzoekt, zonodig met behulp van een bouwkundige
Wanneer de hulp van een bouwkundige nodig is kun je natuurlijk over twisten, het is wel zo dat onze rechtsprekende macht hier vrij coulant in is richting koper. In tegenstelling tot het sentiment wat in dit (en andere) topic(s) een beetje gecreëerd wordt zal een rechter snappen dat je bij de aankoop van een jaren '80 tussenwoning ervan uit mag gaan dat het dak niet lekt als er geen zichtbare sporen zijn. Dat ligt natuurlijk wel anders wanneer je een woning van 100 jaar oud koopt die nog volledig gerenoveerd dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Harrie_ schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:46:
[...]

In het tweede artikel valt o.a. dit te lezen:

[...]

Wanneer de hulp van een bouwkundige nodig is kun je natuurlijk over twisten, het is wel zo dat onze rechtsprekende macht hier vrij coulant in is richting koper. In tegenstelling tot het sentiment wat in dit (en andere) topic(s) een beetje gecreëerd wordt zal een rechter snappen dat je bij de aankoop van een jaren '80 tussenwoning ervan uit mag gaan dat het dak niet lekt als er geen zichtbare sporen zijn.
Dat ligt natuurlijk wel anders wanneer je een woning van 100 jaar oud koopt die nog volledig gerenoveerd dient te worden.
Verkoper: "Die sporen zaten er al bij de bezichtiging". Dus, hoe toon je aan (of onderbouw je) dat je de boel hebt onderzocht en dus hebt voldaan aan je onderzoeksplicht? Juist ja, door het rapport van de bouwkundige keuring te laten zien. Kan je zonder: Ja, natuurlijk. Net zoals je ook zonder reisverzekering op reis kan gaan. Gaat meestal ook goed, toch raad ik het niemand aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:44
@Just_I proficiat... van groot geld bezitter naar grootgrond bezitter en groot schuldbezitter zo te lezen! >:)

Als ik het topic zo lees heb je alles wel zo'n beetje in het snotje.
voorlopig koopcontract
Ik zou de volgende de ontbindende voorwaarden opnemen:
  • onder voorbehoud financiering
  • Termijn zou ik op minimaal 6 weken zetten
  • onder voorbehoud bouwtechnokeuring. Mogelijk heeft de verkopende partij dat al laten doen. Als dat onafhankelijk is, kun je dat accepteren. Als je het niet vertrouwt, dan kun je een onafhankelijke vragen. Het kan overigens ook zijn dat de hypotheek verstrekker een bouwtechnokeuring eist. (ik ben zelf constructief ir, maar ik heb beide keren een keuring laten doen.)
  • Overdrachtsdatum; kies een datum die jij prettig vindt, heb je een ander huis dat je op moet zeggen (huur) of moet verkopen. Wil je nog op vakantie? etc. neem dat mee in de bepaling (maar mogelijk ben je dat al overeengekomen)
Lees in ieder geval het document goed, het is niet vanzelfsprekend dat een verkoopmakelaar dat wat je mondeling overeenkomt ook in het document opneemt (ze werken vaak met templates).

Hypotheek:
Doe je voor werk, op dit moment is de regelgeving zo dat je moet aflossen (ik kocht mijn huis in de tijd dat ik een deel nog aflossingsvrij mocht doen). Welke rentetermijn, bouwdepot, wat wil ik overhouden, annuitair/lineair, eerste periode versneld aflossen, etc. Met een beetje excel kennis kun je al vrij snel een overzicht voor jezelf maken en doe dat ook! Ga in ieder geval voorbereid naar dat eerste gesprek en weet waar je het over hebt. Het zijn allemaal persoonlijke keuzes en je bent niet alleen afhankelijk van de rekensheets van de tussenpersoon. Vroeger werden hypotheken ook wel verstrekt op WOZ verklaringen van de gemeente, dat is al lang niet meer zo O-) . De hypotheekverstrekker zal een taxatie vereisen (ook omdat hij maar tot een bepaald percentage mag financieren daarvan). Je mag hem zelf kiezen, mits de taxatie aan voorwaarden voldoet (je taxatie moet gevalideerd zijn), het kan zijn dat ze ook een taxateur voorstellen.

Notaris
Die mag je als aankopende partij kiezen (je betaalt hem immers ook). Het loont de moeite om wat rond te kijken. Het zijn over algemeen dure kopjes koffie... Maar wel nodig.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:00:
Regel zo snel mogelijk dat je alle documenten hebt. Dit maakt een hypotheek procedure wat complexer waardoor het langer kan duren.
Ik had een relatief simpele situatie maar wij zaten met geld dat uit een erfenis kwam waardoor we al twee weken kwijt waren puur aan het regelen van bewijsstukken over de herkomst van dit geld.
Ik ga vanavond of morgen even op de website van mijn bank neuzen om wat overzichten van de rekeningen te downloaden. Voor de bank- en spaarrekening moet dit wel lukken, het hyptheek deel is even zoeken denk ik (misschien wel in de oude onlien omgeveing). Indien ik dit niet kan vinden vraag ik het op via de bank.
Vergelijk online even de rentepercentages. Mijn eerste hypotheek was bij mijn bank omdat ik toen via mijn werkgever de laagste rente kreeg en ook lage advieskosten had.
Mijn nieuwe hypotheek is bij een partij waar ik zelf in eerste instantie niet naar had gekeken. We zijn hier toch op uit gekomen omdat deze partij wat voorwaarden hadden die in ons geval erg gunstig waren.

Toen ik eind vorig jaar naar de rentes keek waren de grote banken zoals ING en ABN AMRO niet heel voordelig qua rente, de voordeligste partijen waren enkel via een derde partij af te sluiten.
Ik ga van het morgen/ van het weekend hier wat verder induiken. Bij mijn eigen bank kwam ik uit op een rentepercentage van 1,85% voor 10 jaar vast. Bij een snelle scan op de hypotheker kwam ik het voordeligste uit bij ABN met 1,59% rente (weet zo even niet meer voor welke periode).
Zebby schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:26:
[...]

Even voor de zekerheid, maar 900 euro verschil in een hypotheek zit je heel snel aan met al 0,01% rente verschil. Staar je daar niet dood op, dat geld verdient zich ruimschoots terug.
Dat komt goed, een goede vergelijking zal hier vast bij helpen. Van het weekend duik ik hier dieper op in.
htca schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:47:
@Just_I proficiat... van groot geld bezitter naar grootgrond bezitter en groot schuldbezitter zo te lezen! >:)
Check, 130m² niet zo heel groot dus, check :P
Als ik het topic zo lees heb je alles wel zo'n beetje in het snotje.
voorlopig koopcontract
Ik zou de volgende de ontbindende voorwaarden opnemen:
  • onder voorbehoud financiering
  • Termijn zou ik op minimaal 6 weken zetten
  • onder voorbehoud bouwtechnokeuring. Mogelijk heeft de verkopende partij dat al laten doen. Als dat onafhankelijk is, kun je dat accepteren. Als je het niet vertrouwt, dan kun je een onafhankelijke vragen. Het kan overigens ook zijn dat de hypotheek verstrekker een bouwtechnokeuring eist. (ik ben zelf constructief ir, maar ik heb beide keren een keuring laten doen.)
  • Overdrachtsdatum; kies een datum die jij prettig vindt, heb je een ander huis dat je op moet zeggen (huur) of moet verkopen. Wil je nog op vakantie? etc. neem dat mee in de bepaling (maar mogelijk ben je dat al overeengekomen)
Lees in ieder geval het document goed, het is niet vanzelfsprekend dat een verkoopmakelaar dat wat je mondeling overeenkomt ook in het document opneemt (ze werken vaak met templates).
Vandaag de concept verkoopakte ontvangen. In de akte staat nu een termijn van 4 weken genoemd vanaf ondertekening koopcontract. Ik wil dit graag om laten zetten in 6 weken.
De overdrachtsdatum is reeds bekend, dit is op mijn voorstel geaccepteerd aangezien de oorspronkelijke overdracht in het weekend plaats zou vinden. Dit is verder geen probleem :)
Hypotheek:
Doe je voor werk, op dit moment is de regelgeving zo dat je moet aflossen (ik kocht mijn huis in de tijd dat ik een deel nog aflossingsvrij mocht doen). Welke rentetermijn, bouwdepot, wat wil ik overhouden, annuitair/lineair, eerste periode versneld aflossen, etc. Met een beetje excel kennis kun je al vrij snel een overzicht voor jezelf maken en doe dat ook! Ga in ieder geval voorbereid naar dat eerste gesprek en weet waar je het over hebt. Het zijn allemaal persoonlijke keuzes en je bent niet alleen afhankelijk van de rekensheets van de tussenpersoon. Vroeger werden hypotheken ook wel verstrekt op WOZ verklaringen van de gemeente, dat is al lang niet meer zo O-) . De hypotheekverstrekker zal een taxatie vereisen (ook omdat hij maar tot een bepaald percentage mag financieren daarvan). Je mag hem zelf kiezen, mits de taxatie aan voorwaarden voldoet (je taxatie moet gevalideerd zijn), het kan zijn dat ze ook een taxateur voorstellen.
Over hoe de hypotheek er uit moet komen te zien heb ik al een aardig idee:
  • Langere rentevaste periode (10 jaar)
  • Annuitair aangezien lineair te hoge maandlasten met zich meebrengt in het begin van de looptijd.
  • Geen bouwdepot of iets dergelijks, de woning is instapklaar
Notaris
Die mag je als aankopende partij kiezen (je betaalt hem immers ook). Het loont de moeite om wat rond te kijken. Het zijn over algemeen dure kopjes koffie... Maar wel nodig.

Succes!
Vandaag het een en andere op een rijtje gezet, verschillende notariskantoren aangeschreven en offertes vergeleken. De kosten zaten tussen de 800-1250 euro, de een had een vast tarief voor alles, de ander had verschillende bijkomende kosten, een vanafprijs dus.

Weer wat geleerd, er zit verschil in de kadasterkosten in het geval dat de hypotheekovereenkomst wanneer in een bepaald format word aangeleverd door de geldverstrekker. Sommige notarissen gaan uit van het laagste tarief en rekenen de eventueel meerkosten door, andere rekenen met het hoogste tarief, weer andere rekenen het laagste tarief en nemen eventueel meerkosten voor eigen rekening door dit van hun honorarium af te trekken.

Ik heb de keuze voor de notaris bijna vast staan, laat het nog even een beetje inzinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Heb twee jaar geleden ook een huis gekocht en ervoor gekozen alles zelf te regelen zonder aankoopmakelaar.

Heb toentertijd alle informatie die ik nodig had gehaald van de website van Vereniging Eigen Huis. (En die 100 andere stappenplannen en tips die online te vinden zijn)

Beste tip die ik heb meegekregen was het doen van een bouwtechnische keuring. Kostte me €400 maar heeft me door verborgen gebreken rond de €12.000 bespaart!
Pagina: 1