Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineNL
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 23:58
Beste Tweakers

Om maar even met een "korte" samenvatting te beginnen:
Bij mijn vader is een aantal jaar geleden een zeldzame ziekte geconstateerd waardoor hij niet meer kan werken. Hij heeft altijd zijn eigen bedrijf gehad en was de enige kostwinner in het gezin. Hij had gelukkig een lange tijd voor dat hij ziek werd een (netto verzekering?) afgesloten, mocht er ooit iets gebeuren waardoor hij nooit meer zou kunnen werken.

De eerste paar jaar van zijn ziekte ging dit allemaal prima, verzekering werd altijd netjes uitbetaald en nooit klachten gehad. Helaas werd dit vorig jaar anders. Kennelijk geld de "netto verzekering" sinds (2013?) niet meer. Omdat de verzekeraar hier vorig jaar pas mee kwam hebben zij gezegd dat mijn vader dat van de jaren ervoor niet terug hoefde te betalen. Maar zijn uitkering is nu wel flink ingekort. Verzekeringsagent heeft volgens hem gedaan wat die kan maar hier was niets meer aan te veranderen. Daardoor is mijn vader van €3.000 netto naar €3.000 bruto gegaan. Daarnaast moet die ook nog de verzekering zelf iedere maand betalen. Hij houdt uiteindelijk iets van €1300-1500 over. Daar komt die iedere maand net mee rond en mijn broertje en ik helpen onze ouders ook waar we kunnen.

Nu komt het grootste probleem. In de loop der jaren is de originele verzekering een aantal keer overgenomen door een andere partij en inmiddels staat het bij een grote internationale verzekeraar. Alleen worden de betalingen slechter en slechter. Iedere maand moet mijn vader achter de verzekeraar aan bellen waarom het zo lang duurt. Inmiddels zijn we nu zo ver dat ze van de maand februari nog niets betaald hebben. Hij moet iedere maand een vervolgformulier invullen over zijn ziekte en ziekenhuisafspraken. Zijn vorige formulier heeft hij op 11-02 verstuurd en een bevestigingsmail terug van gehad.

Volgende week moet hij dus weer de volgende brief invullen en hij heeft zijn uitkering van vorige maand nog niet gehad. Momenteel loopt mijn vader over van stress en dit is zéér slecht voor zijn ziekte. De rekeningen liggen te wachten maar er is geen geld. Sommige zijn zelfs al betaald door mij of mijn broertje. Ook geld voor benzine wordt door mij/mijn broertje betaald zodat hij naar het ziekenhuis kan. (Voor zijn ziekte moet hij speciaal naar Nieuwegein wat ~1 uur rijden is)

Vorige week donderdag heeft hij voor het laatst gebeld met de verzekeraar en kreeg telefonisch de reactie "U kunt de betaling vrijdag, maandag of uiterst dinsdag verwachten". Maar aan de hand van mijn topic kunnen jullie al raden dat dat niet is gebeurd.

Excuses voor de lange post, maar wat kunnen we hier tegen doen? Het enige wat mijn vader wilt is zijn geld op tijd krijgen zodat hij gewoon zijn rekeningen kan betalen en geen extra stress heeft.
Alvast bedankt voor jullie eventuele hulp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou eens contact zoeken met https://ombudsmanschadeverzekeringen.nl/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Verschrikkelijk om te lezen! Hoe wordt je stijlvol genaaid :( . Ik zou de zaak zeker voorleggen bij de ombudsman, desnoods kassa. Dit is toch geen manier van met mensen omgaan. Ik snap dat dit soort zaken erg veel energie kosten, nog ff doorbijten. Ik kan persoonlijk weinig direct advies geven, maar wil jullie veel sterkte wensen. Witteboorden? :r

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 16:50
We hebben het hier over een AOV.

Die is normaal bruto-bruto. De premie is aftrekbaar, de uitkering belast.

Als je kunt aantonen dat je nooit premie hebt afgetrokken, is de uitkering tot de som van de betaalde premies onbelast (tenminste, dat is bij lojfrentes het geval: https://www.belastingdien...f-stortingen-afgetrokken/) . Hoe je dat met de verzekeraar regelt, weet ik niet. Misschien kunnen zij stoppen met inhouden van belasting als zij het complete dossier hebben.

Overigens is bruto-bruto gunstiger dan netto-netto. Je verplaatst immers inkomen van jaren met een hoger inkomen naar jaren met een lager inkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door t_captain op 05-03-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineNL
Bedankt, meteen gedaan!
t_captain schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:24:
We hebben het hier over een AOV.

Die is normaal bruto-bruto. De premie is aftrekbaar, de uitkering belast.

Als je kunt aantonen dat je nooit premie hebt afgetrokken, is de uitkering onbelast. Hoe je dat met de verzekeraar regelt, weet ik niet. Misschien kunnen zij stoppen met inhouden van belasting als zij het complete dossier hebben.

Overigens is bruto-bruto gunstiger dan netto-netto. Je verplaatst immers inkomen van jaren met een hoger inkomen naar jaren met een lager inkomen.
Het probleem is niet het bedrag dat betaald wordt, dat hebben we aanvaard nadat onze verzekeringsagent heeft gedaan wat hij kon. Het probleem is dat er vaak veel te laat betaald wordt, inmiddels al 3 weken. En dit is niet de eerste keer, het gebeurd bijna iedere maand dat ze te laat zijn. Eind vorig jaar heeft hij bijv. november pas in december gekregen en december én januari in januari. Dat waren stressvolle "feestdagen" voor mijn vader.

Hij vraagt mij of mijn broertje nóóit om geld. Ik denk zelfs dat hij het pijnlijk vind en hij heeft moeite met ons aan te kijken als we iets voor hem betalen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01
Over de (financiele) stress:
  • kijk of je je vader kunt ontzorgen. Laat de verzekering naar een aparte rekening (op hun naam) storten met een automatische overschrijving naar hun betaalrekening. Voor de eerste maand storten jij en je broertje het bedrag als buffer (formeel een lening). Ideaal gezien monitoren jullie die rekening en niet je vader.
Over de verzekeraar/verzekering:
  • een ombudsman is eigenlijk niet bedoeld om individuele klachten op korte termijn op te lossen
  • dien een officiele klacht in bij de verzekeraar over de late betaling
  • nadat de verzekeraar de klacht niet afdoende heeft afgehandeld zijn vervolgstappen mogelijk. Dat kan juridisch zijn of bijvoorbeeld het klachteninstituut (helaas biedt Kifid volstrekte willekeur).
  • documenteer alle late betalingen, acties en met name ook de schade die veroorzaakt wordt door de late betaling. Dat kan vervolgschade zijn en wettelijke rente. Dit wordt de hefboom voor een eventuele toekomstige procedure.
  • overweeg ook een klacht over de administratieve last. Elke maand moeten rapporteren voor een ziekte die al lang aanwezig is en waar artsen geen plotselinge verbetering verwachten is absurd.
  • het klinkt me vreemd in de oren dat een verzekering die begonnen is met uitkeren nog steeds premieplichtig zou zijn. Laat dat checken aan de hand van de originele polisvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Rukapul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:49:
  • een ombudsman is eigenlijk niet bedoeld om individuele klachten op korte termijn op te lossen
Dat kan ik niet opmaken uit de informatie van de betreffende site. Sterker nog, het wekt de indruk er juist te zijn voor de individuele consument. Korte termijn oplossingen zijn het inderdaad nooit maar je moet toch ergens beginnen.
Ik heb wel eens te maken gehad met een ombudsman van een andere sector en daar werd ook zeer persoonlijk ingegaan op de betreffende klacht. Uiteindelijk was dat binnen een half jaar prima opgelost.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Kan een rechtsbijstandverzekering hierin niets betekenen? Als je ouders die hebben, that is...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Side note, hoeveel is die premie per maand eigenlijk? Die moet wel flink hoog zijn om van 3k bruto 1300netto over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Laatst online: 11-10 20:48

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Ardana schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:07:
Kan een rechtsbijstandverzekering hierin niets betekenen? Als je ouders die hebben, that is...
Als ze dat niet hebben is dat zo aangevraagd toch? die kosten zijn zeker te doen.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:56

LankHoar

Langharig tuig

En indien niet lijkt me een bezoekje aan het juridisch loket niet onverstandig.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bjarne666 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:00:
[...]

Als ze dat niet hebben is dat zo aangevraagd toch? die kosten zijn zeker te doen.
Die rechtsbijstandsverzekering gaat alleen niets doen met al lopende problemen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 11:52
DivineNL schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:53:
Daarnaast moet die ook nog de verzekering zelf iedere maand betalen.
Dat is niet onmogelijk maar volgens mij ook niet gangbaar.
Bij de meeste verzekeringen (alle die ik ken) is er bij ziekte vrijstelling van premiebetalingen.
Soms pas na 1 jaar arbeidsongeschiktheid, soms al meteen.

Het lijkt me verstandig de voorwaarden na te lezen die bij afsluiting van de verzekering zijn overeengekomen.
Dus zelf op zoek naar dat papiertje in zijn archief, niet vragen bij de verzekeraar. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DivineNL
Rukapul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:49:
Over de (financiele) stress:
  • kijk of je je vader kunt ontzorgen. Laat de verzekering naar een aparte rekening (op hun naam) storten met een automatische overschrijving naar hun betaalrekening. Voor de eerste maand storten jij en je broertje het bedrag als buffer (formeel een lening). Ideaal gezien monitoren jullie die rekening en niet je vader.
Over de verzekeraar/verzekering:
  • dien een officiele klacht in bij de verzekeraar over de late betaling
  • nadat de verzekeraar de klacht niet afdoende heeft afgehandeld zijn vervolgstappen mogelijk. Dat kan juridisch zijn of bijvoorbeeld het klachteninstituut (helaas biedt Kifid volstrekte willekeur).
  • documenteer alle late betalingen, acties en met name ook de schade die veroorzaakt wordt door de late betaling. Dat kan vervolgschade zijn en wettelijke rente. Dit wordt de hefboom voor een eventuele toekomstige procedure.
  • overweeg ook een klacht over de administratieve last. Elke maand moeten rapporteren voor een ziekte die al lang aanwezig is en waar artsen geen plotselinge verbetering verwachten is absurd.
  • het klinkt me vreemd in de oren dat een verzekering die begonnen is met uitkeren nog steeds premieplichtig zou zijn. Laat dat checken aan de hand van de originele polisvoorwaarden.
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee!
Hebben ze, vanavond eens overleggen met ze.
GoldenSample schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:28:
Side note, hoeveel is die premie per maand eigenlijk? Die moet wel flink hoog zijn om van 3k bruto 1300netto over te houden.
De getallen ken ik (nog) niet precies. Ik heb mijn vader gevraagd alles vandaag bij elkaar te verzamelen zodat we er vanavond samen naar kunnen kijken.
daan! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:11:
[...]

Dat is niet onmogelijk maar volgens mij ook niet gangbaar.
Bij de meeste verzekeringen (alle die ik ken) is er bij ziekte vrijstelling van premiebetalingen.
Soms pas na 1 jaar arbeidsongeschiktheid, soms al meteen.

Het lijkt me verstandig de voorwaarden na te lezen die bij afsluiting van de verzekering zijn overeengekomen.
Dus zelf op zoek naar dat papiertje in zijn archief, niet vragen bij de verzekeraar. ;)
Gaan we doen.

Tot zo ver al bedankt voor jullie tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineNL
Kleine update (sorry voor de dubbele post)

Net een jaaropgave gehad en daar kwam dit uit:
Netto ontvangt mijn vader ~1680 per maand.
Dit is de consistentie van de betalingen (staan volgens mij wat typefouten in qua data):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQTY7bc.png

Overigens is de betaling van 01-03 nog niet ontvangen.

Zojuist even gebeld met de verzekeraar of we hier niet iets aan kunnen doen en het consistent kunnen maken. De vriendelijke mevrouw aan de telefoon vertelde alleen dat het met een fout "in het systeem" te maken had, net als in december.

Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat mijn vader van 13-11-2018 tot 09-01-2019 het heeft moeten doen met iets minder dan 1680 euro. Dat zijn ongeveer 57 dagen. Dat is nog net geen 30 euro per dag zonder rekeningen meegerekend.
Ook heb ik de klacht van de administratieve kant voorgelegd maar ze vertelde mij dat dit onderdeel is van de polisvoorwaarden en mijn vader hier niet onderuit kan komen.

Ik heb nu een mail adres ontvangen waar ik de klacht schriftelijk kan indienen, dit doe ik vanavond samen met mijn vader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Dit is lastige materie dus vraag advies van je rechtsbijstands verzekering maar kijk of je het via een echte advocaat kan doen ipv via de interne mensen (ze zijn wettelijk verplicht te betalen voor een externe advocaat)
De eerste paar jaar van zijn ziekte ging dit allemaal prima, verzekering werd altijd netjes uitbetaald en nooit klachten gehad. Helaas werd dit vorig jaar anders. Kennelijk geld de "netto verzekering" sinds (2013?) niet meer. Omdat de verzekeraar hier vorig jaar pas mee kwam hebben zij gezegd dat mijn vader dat van de jaren ervoor niet terug hoefde te betalen. Maar zijn uitkering is nu wel flink ingekort. Verzekeringsagent heeft volgens hem gedaan wat die kan maar hier was niets meer aan te veranderen. Daardoor is mijn vader van €3.000 netto naar €3.000 bruto gegaan. Daarnaast moet die ook nog de verzekering zelf iedere maand betalen. Hij houdt uiteindelijk iets van €1300-1500 over. Daar komt die iedere maand net mee rond en mijn broertje en ik helpen onze ouders ook waar we kunnen.
Het zou niet moeten kunnen wat hier gebeurd. Ze zullen nooit eerst het verkeerde uitkeren en dan aanpassen.Heel raar verhaal zet hier ook je rechtbijstand op en laat ze het de hele verzekering van voor naar achter uit pluizen. Ze mogen dan de verzekering elke keer naar een ander doorzetten maar voorwaarden zomaar aanpassen mag niet. Als het echt om een fout gaat dan gaan ze echt het geld halen bij jullie zo zijn ze ook weer. Verzekeraars zullen alles er aan doen om jullie geen geld te betalen / zo min mogelijk.

Maar als jullie al die jaren netto inleggen moet je netto krijgen en anders brutto bruto. Dus nu kan je de nieuwe premie gewoon bruto inleggen ipv netto kan je iets ruimte schelen.

Is er ooit nog een kans dat je vader kan gaan werken? zo niet probeer de bewijslast (dus niet elke maand) 1 keer per jaar te laten zijn. Plus je haalt anders maar gewoon een extra verklaring dat elke maand stress op levert en dus niet goed voor hem is dus 1 keer per jaar of zoiets.

Plus misschien kijken of jullie nog iets kunnen aanpassen in de kosten zoals goedkopere of geen auto (leent hij hem als hij naar het ziekenhuis moet bijvoorbeeld)

Ik heb zelf een dingtje gehad met een rechts bijstands verzekering dat ze me even meedeelde dat ze stopte met de verzekering omdat ik te veel gebruik maakte van de verzekering. Dus zetten ze dat gewoon in werking. Dat mag natuurlijk helemaal niet dus gewoon aangegeven dat ik niet akkoord was hier mee na wat gedoe stilletjes niet beindigt. Ze kunnen gewoon niet eenzijdig aanpassingen maken. Maar ze proberen alles er aan te doen om hun winsten te behouden.

En zet een stukje geld op de rekening klaar om de stress te verlichten. Zelf met mijn inkosten van freelancen doe ik het zelfde heb gewoon een grote buffer klaar staan waar ik elke maand gewoon afschrijf zodat ik elke maand het zeflde heb zonder een maand te missen.

[ Voor 17% gewijzigd door MeZZiN op 06-03-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je dit snel en makkelijk wilt oplossen zou jij samen met je broer even 1500-2000 euro op jullie ouders hun rekening kunnen storten zodat ze altijd genoeg buffer hebben en niet op de dag afhankelijk zijn van de uitbetaling van de verzekering.
Pagina: 1