Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 20:42
Goeieavond,

Na 8 jaar te werken als shopmanager heb ik mijn huidige job opgezegd en ontslagbrief ingediend.
Mijn zaakvoerder was er niet blij mee en had verschillende dreigingen tegen mij opgezet.

Nu er was een USB-stick waar ik voorbije week een export had gedaan van een .PST bestand en deze naar mijn USB geplaatst om mijn contacten en agenda over te zetten.

Het .PST bestand heeft mijn hele mailbox geback-upt en dit op mijn USB.
Omdat ik vandaag op installatie was heeft de zaakvoerder mijn USB gevonden en natuurlijk ook het .PST bestand. En deze heeft hij ook bijgehouden in zijn bezit..

Technisch : Onze mailboxen zitten wel in O365, maar er is geen beveiliging in Outlook of Office 365 voor het weigeren van export PST bestanden.. Ook niet op de USB-poorten van de PC :)

Hij dreigt er eventueel mee om hiervoor juridische stappen te ondernemen, wanneer we het soms niet eens geraken in mijn opzegperiode.

Nu is dit tot zijn recht? Bestaat hier een specifieke wetgeving in (België) ?
Mijn bedoeling is nooit geweest om mijn mails of andere bijlage te gebruiken bij de nieuwe werkgever..

Dit is wel een specifieke 'juridische' vraag, maar ik hoop dat hier mensen zijn die me naar de juiste bronnen of dienstverlening kunnen wijzen.

Alvast bedankt Tweakers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:41

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dus je hebt email van je werkgever op een usb-stick van je werkgever in een kantoor van je werkgever. Is er dan een probleem? Hij heeft de usb-stick immers niet thuis bij je gevonden?

Of staat er in je arbeidscontract al dat je geen zaken op een usb-stick mag kopiëren?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
ik ben geen jurist dus je gaat met mijn verhaal waarschijnlijk niets kunnen maar ik geloof dat relaties en communicaties gedaan in zakelijke tijd met zakelijke goederen ook eigendom zijn van de zaak.
Dat jij dit exporteert en meeneemt is (denk ik) diefstal. Jij kan namelijk niet bewijzen dat jij deze gegevens gaat gebruiken om je voormalig werkgever (bedoeld of onbedoeld) te benadelen.

En serieus.. wat moet je met die mail en contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
thunder7 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:14:
Dus je hebt email van je werkgever op een usb-stick van je werkgever in een kantoor van je werkgever. Is er dan een probleem? Hij heeft de usb-stick immers niet thuis bij je gevonden?

Of staat er in je arbeidscontract al dat je geen zaken op een usb-stick mag kopiëren?
In mijn arbeidscontract staat hier niets van genoteerd.

De USB-stick is mijn persoonlijke stick (C3PO van Star-wars)
Hij heeft de USB-stick niet bij mij thuis gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
Hennie-M schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:15:
ik ben geen jurist dus je gaat met mijn verhaal waarschijnlijk niets kunnen maar ik geloof dat relaties en communicaties gedaan in zakelijke tijd met zakelijke goederen ook eigendom zijn van de zaak.
Dat jij dit exporteert en meeneemt is (denk ik) diefstal. Jij kan namelijk niet bewijzen dat jij deze gegevens gaat gebruiken om je voormalig werkgever (bedoeld of onbedoeld) te benadelen.

Ik weet niet wat ik met die mail en contacten zou doen..
Er zaten nog privé nummers in die gesynchroniseerd waren op mijn smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Ik zou zeggen, dikke bluf.

See you in court. Ook al zou je het niet winnen, hoe groot is de kans dat ze überhaupt een zaak aanspannen.....

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pragmatisch: aangeven dat je niet precies wist dat de PST-export alles zou doen; aanbieden dat zij een export maken van contacten + agenda?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:03
TheNewBlood schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:11:
Goeieavond,

Na 8 jaar te werken als shopmanager heb ik mijn huidige job opgezegd en ontslagbrief ingediend.
Mijn zaakvoerder was er niet blij mee en had verschillende dreigingen tegen mij opgezet.

Nu er was een USB-stick waar ik voorbije week een export had gedaan van een .PST bestand en deze naar mijn USB geplaatst om mijn contacten en agenda over te zetten.

Het .PST bestand heeft mijn hele mailbox geback-upt en dit op mijn USB.
Omdat ik vandaag op installatie was heeft de zaakvoerder mijn USB gevonden en natuurlijk ook het .PST bestand. En deze heeft hij ook bijgehouden in zijn bezit..

Technisch : Onze mailboxen zitten wel in O365, maar er is geen beveiliging in Outlook of Office 365 voor het weigeren van export PST bestanden.. Ook niet op de USB-poorten van de PC :)

Hij dreigt er eventueel mee om hiervoor juridische stappen te ondernemen, wanneer we het soms niet eens geraken in mijn opzegperiode.

Nu is dit tot zijn recht? Bestaat hier een specifieke wetgeving in (België) ?
Mijn bedoeling is nooit geweest om mijn mails of andere bijlage te gebruiken bij de nieuwe werkgever..

Dit is wel een specifieke 'juridische' vraag, maar ik hoop dat hier mensen zijn die me naar de juiste bronnen of dienstverlening kunnen wijzen.

Alvast bedankt Tweakers!
Juridisch lijkt me het al niet een al te sterke zaak voor de zaakvoerder maar van zijn aanpak lusten de honden natuurlijk geen brood:

-Ten eerste snuffelt hij zonder jouw toestemming rond op jouw privé USB stick;
(En neemt hij niet ook zomaar jouw privébezit in beslag????)
-Ten tweede lijkt zijn dreigement nogal op een poging tot chantage.

Je moet je natuurlijk afvragen of je een juridisch conflict wil maar als hij dat daadwerkelijk door wil zetten kan hij zich hiermee zomaar in zijn eigen voet hebben geschoten. Interessante vraag voor een echte jurist ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
mhr-zip schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:24:
Ik zou zeggen, dikke bluf.

See you in court. Ook al zou je het niet winnen, hoe groot is de kans dat ze überhaupt een zaak aanspannen.....
Meh, geen idee hoe de Belgische wetgeving in elkaar zit, maar moedwillig bij een zelf beindiging van je arbeidsovereenkomst, je eigen gegevensdrager meenemen naar je eigen werkplek om vervolgens deze bewust in een door een werkgever verstrekte computer te stoppen, vervolgens een doelgerichte selectie te gaan maken in je door de werkgever profiel, op zoek naar een bestand die puur voor zakelijke communicatie en klanten bestand is opgesteld, om vervolgens al deze data/communicatie,zonder specifieke toestemming te gaan kopiëren en betrapt worden ? ...... en dan is jouw advies “see you in court” ? ;w

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
De back-up is wel gebeurd voor mijn opzegperiode, maar ik weet natuurlijk niet of dit meer waarde heeft.

Maar natuurlijk kan hij er op het moment met doen wat hij wilt, dus als hij een wijziging doet komt het op een recente datum..

Ik ben nog altijd van mening dat ik geen database heb 'gekraakt' of 'export' heb gedaan van een CRM/ERP pakket , want deze gegevens zijn natuurlijk veel vertrouwelijker (klantengegevens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Ik zeg altijd maar zo: alle data op het netwerk en email is van de werkgever.
In overleg (schriftelijk) zou je wat data mee kunnen nemen.

In dit geval heeft je werkgever gelijk, en kan hier over moeilijk doen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 19-09 14:52
je hebt recht op privacy op je werk, maar niet het recht op een volledige kopie. de data op informatiesystemen is eigendom van de werkgever.

Stel nu dta je je mailbox niet hebt bijgehouden en er nog cv’s van sollicitanten op jouw pst staan, ziekmeldingen van collega’s of die ene pikante foto van die collega bij het fietsenhok. Dan heeft je leidinggevende zojuist een datalek voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:09
MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:26:
Pragmatisch: aangeven dat je niet precies wist dat de PST-export alles zou doen; aanbieden dat zij een export maken van contacten + agenda?
Dat lijkt me lastig gezien bovenstaand verhaal van TS, onnozel doen over wat er in een PST bestand staat wordt misschien als ongeloofwaardig gezien?
Hennie-M schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:15:
Jij kan namelijk niet bewijzen dat jij deze gegevens gaat gebruiken om je voormalig werkgever (bedoeld of onbedoeld) te benadelen.

Je kunt niet bewijzen dat je het wel of niet gaat doen. Eerste feit is blijkbaar dat de baas op privé-bezit van een werknemer gaat zoeken. Dat ie wat vindt is vers twee. Als je je mailbox exporteert voor alleen de contacten, dan neem je in principe ook bedrijfsgevoelige informatie mee..

Als je na acht jaar dienstverband stel op sprong weg wilt, vind ik het niet vreemd dat er paniekerig gereageerd wordt. Je kunt eigenlijk alleen maar open zijn over waarom je de backup maakte, waarom je weg wilt, en hoe de overdracht in zijn werk moet gaan voordat je echt weg bent??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
biomass schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:52:
[...]

Dat lijkt me lastig gezien bovenstaand verhaal van TS, onnozel doen over wat er in een PST bestand staat wordt misschien als ongeloofwaardig gezien?

[...]

Je kunt niet bewijzen dat je het wel of niet gaat doen. Eerste feit is blijkbaar dat de baas op privé-bezit van een werknemer gaat zoeken. Dat ie wat vindt is vers twee. Als je je mailbox exporteert voor alleen de contacten, dan neem je in principe ook bedrijfsgevoelige informatie mee..

Als je na acht jaar dienstverband stel op sprong weg wilt, vind ik het niet vreemd dat er paniekerig gereageerd wordt. Je kunt eigenlijk alleen maar open zijn over waarom je de backup maakte, waarom je weg wilt, en hoe de overdracht in zijn werk moet gaan voordat je echt weg bent??
Natuurlijk heb ik de back-up gemaakt voor mijn contacten en agenda.. Ik ben ook open voor waarom ik weg wil en natuurlijk op een mooie manier afsluiten na 8 jaar. Maar dit was daarstraks eerder een dreiging van 'ik ga er mee naar het gerecht en u kloten' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:20
Breezers schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:40:
[...]

Meh, geen idee hoe de Belgische wetgeving in elkaar zit, maar moedwillig bij een zelf beindiging van je arbeidsovereenkomst, je eigen gegevensdrager meenemen naar je eigen werkplek om vervolgens deze bewust in een door een werkgever verstrekte computer te stoppen, vervolgens een doelgerichte selectie te gaan maken in je door de werkgever profiel, op zoek naar een bestand die puur voor zakelijke communicatie en klanten bestand is opgesteld, om vervolgens al deze data/communicatie,zonder specifieke toestemming te gaan kopiëren en betrapt worden ? ...... en dan is jouw advies “see you in court” ? ;w
Wat is de winst voor de werkgever....
Wat zijn de kosten die er mee gemoeid zijn....

Ik zeg niet dat je het gaat winnen, alleen de kans dat al die moeite genomen gaat worden. En wat willen ze er dan mee bereiken? Ontslag? Foei, mag je niet meer doen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
Ontslag is geen probleem, want dat is al gebeurd.

Ik ben in ieder geval verder geholpen door jullie reacties!
Hier mag een slotje op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is ook lastig hier iets over te zeggen zonder te weten wat voor type bedrijf het is (hoeveel waarde heeft de data) en of er een (gecommuniceerd) beleid is voor dit soort zaken.
Daarnaast is het ook niet duidelijk of het nu om een persoonlijke mailbox gaat of een algemeen ?

Zonder afspraken heeft jouw werkgever geen grondslag om ongevraagd en onaangekondigd jouw persoonlijke (mail) data in te zien. Hier is vrij veel over te vinden zoals hier: https://www.arbeidsrechte...prive-werknemer-werkgever. Ook van Arnoud is er (onderhand wel wat gedateerd) een mooi stuk dat het e.e.a. samenvat: https://www.iusmentis.com/internetten/prive-ophetwerk/

Of hiermee ook een recht wordt verschaft voor het maken van een kopie kan ik er echter niet direct uit opmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2019 22:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een slotje is niet nodig op een topic als je je oplossing hebt. Zie daarvoor ook onze faq betreffende topiceinde.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1