Tweede Router aansluiten op bestaand netwerk lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1188224

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb een groot probleem met mijn router aan te sluiten, ik heb van alles al geprobeerd en ben al dagen bezig tot ik er een beetje moedeloos van werd/word vandaar dat ik hier maar mijn vraag neerzet in de hoop dat het snel is opgelost.

Ik ben pas verhuist naar een huis waar de DSL aansluiting in de meterkast zit, met als gevolg dat ik op de tweede verdieding (woonkamer) hele slechte wifi verbinding heb. Mijn provider is tele2 maar hun kunnen niks voor mij betekenen en moest maar kabels door trekken werd mij gezegd. Het model van de router van Tele2 is: h369a. Maar ik ben hier echt niet tevreden mee als ik kijk dat ik boven al geen verbinding meer heb athans super zwak.

Nu ben ik met uitpakken van mijn spullen nog een tweede router tegen gekomen die misschien heel goed te pas kan komen, hij is wel al wat ouder maar doet het nog voor de rest prima. De Sweex LW310V2 300N.
Deze router heb ik vanuit de meterkast onder aangesloten met een internetkabel in LAN1 poort en boven in de Sweex in de WLAN poort om zo door te verbinden. Nu heb ik in LAN1 en in de laptop ook een internetkabel aangesloten zodat ik in de Sweex router kan komen.

Ik heb van te voren ook even via start, cmd, ipconfig nagekeken en dit zijn de gegevens van de router in de meterkast:

IPv4-Adres: 192.168.1.3
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.1.1

De gegevens van de router boven geeft die dit aan:

IPv4-Adres: 192.168.31.100
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.31.1

Als ik inlog op mijn router boven (Sweex) heb ik om te beginnen even een ander wachtwoord WPA2 Personal - AES aangemaakt en een MAIN SSID zodat ik mijn router makkelijker herken. Omdat 1 internetkabel verbonden is via LAN1 onder/ WLAN boven, heb ik via de Sweex onder Security Setting een WAN PING gedaan toen kreeg ik de status dat die connected is en zie ik dit in beeld:

Network Status:
Internet Connection Connected
WAN IP 192.168.1.9
Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
Primary DNS Server 62.58.48.30
Secondary DNS Server 62.58.153.220
Connection Mode Dynamic IP
Connection Timer 00:07:36

Service Status:
IP Address 192.168.31.1
DHCP Server Enable
NAT Enable
Firewall Enable

System Status:
System Time 00:15:18
System Date 2019-03-05 Tue 19:25:56
Connected Clients 2
Firmware Version I2_V3.3.5r_sweex_01
Boot Version 2.1.0
LAN MAC Address 00:16:0A:21:3E:A0
WAN MAC Address 00:16:0A:21:3E:A5
Hardware Version 2.0

De DNS is hetzelfde als op de router onder, misschien kan ik die gegevens er ook even bijhalen, dit geeft de router onder aan:

DHCP Server: ON
LAN IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Start IP Address: 192.168.1.2
DHCP End IP Address: 192.168.1.254

Bij WLAN Advanced daar staat dat MAC Disabled is maar ik denk dat ik hier niks aan moet veranderen
X Disable MAC ACL - Enable MAC ACL

en dan DLS Link Information:

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Actual Rate(Up/Down) 33032/111214 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 36384/113638 kbps
Noise Margin(Up/Down) 5.7/5.6 dB
Line Attenuation(Up/Down) 2.1/8.8 dB
Output Power(Up/Down) 2.4/13.3 dBm
Data Path(Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 8/8
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 83/80 symbols
Profile 17a
Showtime Start 3 h 32 min 35 s
LinkEncap G.993.2_Annex_K_PTM
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 10/1625

DSL Connection Status:

Type PPPoE
DSL Transfer Mode PTM
IP Version IPv4
NATOn
IP Address 143.176.88.115/255.255.255.255
DNS 62.58.48.30/62.58.153.220/0.0.0.0
IPv4 Connection Status Connected
IPv4 Online Duration 3 h 19 min 6 s
Disconnect Reason None
WAN MAC 20:e8:82:f1:3c:d0

Dit waren alle gegevens die er nu instaan. Onder met de Router van Tele2 kan ik gewoon verbinden zowel met de kabel als Draadloos, ik heb nog een kabel van onder de router naar boven moeten trekken omdat anders het tv kastje van Tele2 het ook nog niet eens deed op de Sweex router, zoals ik op internet gelezen heb kan dit niet aangesloten worden op een tweede router maar dit weet ik niet zeker. Met deze instellingen hierboven heb ik alleen met de kabel internet verbinding op de Sweex router maar ik wil ook draadloos daarvan gebruik willen maken omdat ik niet eens normaal op internet kan komen met die router onder. Hij geeft hem wel aan in de lijst maar dan staat er verificatiefout soms doet die wel verbinden maar dan heb ik maar 7 mbps. Ik heb echt van alles al geprobeerd en ben al dagen bezig om dit aan de praat te krijgen en het wil maar niet lukken. Ik weet echt niet wat ik nog kan veranderen zodat alles perfect werkt en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen zodat alles wel netjes werkt.

Hopelijk is dit het goede forum waar ik mijn hele vraag heb gepost.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen router achter een router hangen. Want tenzij ik verkeerd lees, heb je nu 2 routers die elk DHCP-servers spelen en elk gateway zijn voor het eigen subnet.

Je zal moeten kijken of je de Sweex in/als AP-modus kan zetten; dan krijgt boven alles een IP-adres van de router beneden maar heb je boven wel wired & WiFi aangeboden door de Sweex.

Zie ook de sticky: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2019 19:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 15:48
Op je sweex router dien je je dhcp uit te zetten.
Je Tele2 router geeft dhcp uit.

Daarom werkt het niet lekker.
En geef je je sweex router een fixed ip adres in de range van de tele2 router

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga dat eens even proberen de DHCP uit te zetten op de Sweex, dat was me ook nog niet helemaal duidelijk met dat ip adres omdat ik nu een dynamisch ip adres heb en in de range, die AP ga ik nu ook even na kijken, ik hoop echt dat het lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MBSSID AP Isolation en AP Isolation kan ik vinden tussen Wireless onder Basic Settings maar die staan beide op Disabled, moet ik die Enable? Ondertussen ga ik even kijken of dat werkt met DHCP uit te zetten op de Sweex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Deze router heb ik vanuit de meterkast onder aangesloten met een internetkabel in LAN1 poort en boven in de Sweex in de WLAN poort om zo door te verbinden
Gebruik op de Sweex ook een LAN poort, i.p.v. de WAN poort.
Als dan ook nog DHCP op dat ding uitstaat en een ip heeft in de juiste range (zoals al aangegeven), moet het eigenlijk wel werken.

De "How To" waar @MAX3400 naar verwijst, legt het vrij duidelijk uit allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 05-03-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1188224 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:54:
MBSSID AP Isolation en AP Isolation kan ik vinden tussen Wireless onder Basic Settings maar die staan beide op Disabled, moet ik die Enable? Ondertussen ga ik even kijken of dat werkt met DHCP uit te zetten op de Sweex.
AP isolation zorgt ervoor dat clients op de WLAN niet met elkaar kunnen communiceren. Als je dat wilt, enablen. Wil je dat clients wel met elkaar kunnen praten (thuis is dat normaliter wat je wel wilt), dan disabled lated.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okeejj ik heb die AP inderdaad even ingeschakeld, de DHCP heb ik op de Sweex uitgeschakeld, en de LAN kabel van onder heb ik eens omgeplugd naar een LAN aansluiting op de sweex i.p.v. WLAN. Alleen krijg ik nu weer de melding dat internet misschien niet beschikbaar is. Ik denk dat dit misschien te maken heeft met het Ip dat in de Range van router 1 moet liggen. Hoe kan ik dit het beste na gaan wat in de range ligt en hoe ik dit het beste kan instellen op de Sweex want ik zie verschillende mogelijkheden.

Gister was ik weg gevallen van internet en heb nu de internet kabel terug in de wlan gedaan en in de router bij WDS Bridge aangeklikt maar het wil nog niet helemaal werken, ik word een beetje gek van die sweex router, ik krijg het maar niet goed voor elkaar,, als ik de DCHP uitschakel dan val ik compleet van het netwerk af en IP adres heb ik ook proberen te veranderen maar dit helpt ook niet om een goede verbinding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kijk strakjes er weer even naar, ik moet heel eventjes nog wat dingetjes doen dan kan ik even bijkomen van dat uitzoeken allemaal. Is me toch een gedoe,, dacht eerst even een tweede router koppelen en klaar is kees maar er moet genoeg veranderd worden om dit te leiden tot een goede verbinding. Ik hoop dat we eruit komen en dat het opgelost is deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Anoniem: 1188224 persoonlijk zou ik die Sweex richting vuilsnisbak verplaatsen; nog afgezien van het werkend krijgen, heeft dat ding amper / geen "acceptabele" WiFi maar dat is mijn mening.

Verder ben ik in je laatste post een beetje de weg kwijt; je startpost bevatte veel info en IP'adressen etc. maar nu weet je eigenlijk zelf niet meer wat je waar aan het doen bent want geen idee meer welk IP-adres in welke range ligt. Ook WDS Bridging zou niet nodig moeten zijn (tenminste, niet naar mijn mening) dus of/waarom je daar aan het klikken bent geweest, geen idee.

Nou ben ik de rottigste niet om te vragen "post eens weer meer info" dus allicht zou je met het uitgebreide verhaal op https://www.helpmij.nl/fo...-omzetten-naar-accespoint verder kunnen? Moet je wel even "zelf" Ziggo & Tele2 intekenen ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hoii Max3400,

Hartstikke bedankt voor je hulp!
Ik neem je advies ten harte, ik zal er wel over na denken om misschien een recente router te kopen.
Wat heb ik nu gedaan, ik wist zelf ook even niet meer wat ik allemaal ingesteld en veranderd had eerst.
Ik heb je bericht vandaag na me werk pas gelezen en heb mijn router van sweex weer helemaal terug gezet naar de fabrieks instellingen, vervolgens heb ik stapje voor stapje precies gedaan wat ingesteld moest worden met je website die je stuurde:

https://www.helpmij.nl/fo...-omzetten-naar-accespoint

Ik zet deze ook op me eigen email voor als het ooit nog nodig zou zijn, ik ben super blij dat het werkt echt TOPP!! Nu is het probleem eindelijk opgelost! 100 maal Dank!

Gr Ricardo!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ochh ik heb alleen gezien dat ik maar 5 mbps aan snelheid heb, weet je toevallig hoe ik dit kan oplossen naar volle snelheid, ik denk dat het maar een kleine instelling ergens is.
Als ik inlog op de router zie ik dit staan:

Network Status

Internet Connection Not Connected
WAN IP 0.0.0.0
Subnet Mask 0.0.0.0
Gateway 0.0.0.0
Primary DNS Server 0.0.0.0
Secondary DNS Server 0.0.0.0
Connection Mode Dynamic IP
Connection Timer 00:00:00

Service Status

IP Address 192.168.1.253
DHCP Server Disable
NAT Enable
Firewall Enable

Ik had ook geprobeerd naar Statisch in te stellen maar dat leverde ook geen verbetering op, of ik doe iets verkeerds, dit had ik statisch:

Internet Configuration Wizard-Static IP

This Internet connection mode requires network address information from your Internet service provider.

IP Address: 192.168.2.253
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.253
Primary DNS Server: 192.168.1.253
Secondary DNS Server: 192.168.1.253(optional)

Als dit verholpen is dan doet die het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De wifi verbinding is nu wel iets meer geworden naar 39 mbps maar dan is het nog te weinig, ik denk dat een instelling ergens omgezet moet worden om zo de volle snelheid te krijgen denk ik maar welke dat precies is weet ik eigenlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet toevallig iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen zodat ik wel de goede snelheid heb? Ik kan wel verbinden maar is dusdanig slecht dat ik na een poosje automatisch weg val van de sweex router.
Nu heb ik alles ingesteld en moet ik hem alleen nog configureren geeft die aan als ik inlog bij de sweex router maar weet niet precies of ik statisch moet instellen of dynamisch en wat ik daar het beste kan invullen zie hierboven. Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Even voor de duidelijkheid je hebt nu de volgende situatie:

Tele 2 router DHCP aan
Sweex router DHCP uit en kabel aangesloten vanuit Tele2 router op de LAN poort.

Als je jouw pc / laptop aansluit met een kabel op de sweex heb je dan wel een goede snelheid?

Dan zou je daarnaast nog kunnen kijken of een ander WiFi kanaal een beter resultaat geeft.

Met een app als WiFi analyser kun je met je mobiel even kijken wat jouw buren gebruiken.

En je op instellingen op je pc / mobiel, etc kun je het beste dynamisch houden.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2019 14:40 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1188224 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:42:
De wifi verbinding is nu wel iets meer geworden naar 39 mbps maar dan is het nog te weinig, ik denk dat een instelling ergens omgezet moet worden om zo de volle snelheid te krijgen denk ik maar welke dat precies is weet ik eigenlijk niet
Wat had je verwacht?

Die Sweex router is a) low-end en b) hopeloos verouderd.

Als je ook maar enige performance-eis hebt met WiFi wil je in 5GHz gaan werken, dat kan de LW310V2 alvast niet. Die "300Mbps" waarmee geadverteerd wordt is een theoretische link rate, absoluut niet een haalbare netto throughput. Komt bij dat de instellingen die je daarvoor nodig hebt in een geisoleerde betonbunker hogere snelheden leveren maar in de echte wereld daadwerkelijk de boel vertragen. IRL kun je max 144Mbps link rate halen, en kun je netto max zo'n 2/3 daarvan halen, dus ~96Mbps - maar dat is enkel bij perfect signaal en bij perfecte apparatuur. Je meldt niet exact welke laptop je hebt en welk WLAN NIC daarin zit, maar in de meeste low-end apparaten van tegenwoordig zit een 1x1 SISO adapter. Daar kun je in WiFi-n niet 144Mbps halen (daar heb je 2x2 MIMO voor nodig) maar max 72Mbps link rate en dus netto zo'n 48Mbps. Dan zit je al aardig in de buurt van die 39Mbps, dat verschil kan komen door drukte in het kanaal en/of interferentie van netwerken in aangrenzende kanalen. Met andere woorden, die 39Mbps zou wel eens een prima waarde kunnen zijn om te halen met de apparatuur die je hebt.

Vind je dat je meer zou moeten kunnen halen? Geef dan allereerst aan welke laptop je hebt en welk WiFi-adapter daarin zit.

Of nog makkelijker, voer in een Windows command prompt het volgende uit als je verbonden bent met je netwerk:
code:
1
netsh wlan show interface

Post resultaat daarvan hier als platte text, dan kunnen we zien wat je hebt en waarom je die snelheid haalt.

Tenzij je uitermate beroerde instellingen hebt (40MHz kanaalbreedte bijvoorbeeld...) ga je echter niet veel kunnen veranderen met deze bejaarde Sweex. Een stabiele 39Mbps draadloos mag je best blij mee zijn (en is trouwens voor alle normale toepassingen zat, een Netflix-stream is hooguit zo'n 12Mbps en meestal 3.5Mbps), wil je significant meer dan ga je een moderner apparaat nodig hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 1188224 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:03:
Ik neem je advies ten harte, ik zal er wel over na denken om misschien een recente router te kopen.
Ga dan aub. geen router kopen hiervoor. Een router is een apparaat om verkeer tussen 2 verschillende netwerken te routeren. Maar dat wil jij niet, of dat heb je niet nodig. Je wilt gewoon in het bestaande netwerk een wifi punt toevoegen. Oftewel, je hebt een access point (AP) nodig. Dus kan je ook best een dedicated AP aanschaffen ipv. een router die je dan als AP gaat gebruiken.
Pagina: 1