Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02
Beste lezers,

Ik ben ongeveer een jaar terug begonnen met fotografie als hobby. Veel geld heb ik hier helaas (nog) niet voor te besteden. Voornamelijk loop ik gewoon rond in de stad of in natuurgebieden en maak daar foto's.

Hierbij merk ik dat ik met de standaard lens vaak objecten of scene's die ik op de gevoelige plaat wil vastleggen, niet dichtbij genoeg kan halen. Zodoende besloot ik dat het tijd was om een zoomlens aan te schaffen.

Ik heb toen ik begon een Nikon D3300 Zwart gekocht met een standaard AF-P DX 18-55mm F/3.5-5.6G VR objectief.
Tevens heb ik hier een UV-filter en polarisatiefilter van het merk Hoya met een diameter van 55mm voor dit objectief

Echter heb ik vrij weinig kennis van zaken als beginner. Hoewel ik me zoveel mogelijk probeer in te lezen, vroeg ik me af jullie dit voor de beginnende fotograaf een goed zoomobjectief vinden of dat er betere tegen ongeveer dezelfde prijs beschikbaar zijn?

In de pricewatch kwam ik onderstaande lenzen tegen, waarbij de Tamron lens er voor mij als winnaar uit kwam, puur vanwege het gewicht. In principe doen ze verder qua specs niet erg voor elkaar onder zo lijkt me.

pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)
pricewatch: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro (Nikon)

Ik kan in ieder geval opmaken dat op deze objectieven mijn filters niet zullen passen, maar hier kan ik eventueel later nog andere filters voor aanschaffen.

Ik heb ongeveer €175 te besteden

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kijkend naar de 3 belangrijkste eigenschappen van een objectief (goede scherpte, groot diagragma en lage prijs) kun je 2 van de drie in één lens vinden, maar nooit 3 van de 3. Je zult voor jezelf moeten bepalen waar je concessies wilt doen.

175 euro is niet veel geld, sterker nog het is bar weinig. Misschien dat je beter af bent met iets 2e hands. Stabilisatie, of zoals Nikon het geloof ik noemt VR, is wel handig op brandpuntsafstanden van >150mm. Maar goed, ook dat heeft weer z'n prijs.

Dus stel jezelf de vraag: wat betekent "goed" voor mij? Voor mij betekent het een goede scherpte en groot diafragma, maar niet tegen elke prijs. Dat betekent dat ik zelden meer dan 1.000 euro over heb voor een lens. En dus dat ik op mijn 70-200 f2.8 géén IS kan betalen, en dat mijn 24-70 een f4 is en geen f2.8. Concessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Icephase schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:35:
Kijkend naar de 3 belangrijkste eigenschappen van een objectief (goede scherpte, groot diagragma en lage prijs) kun je 2 van de drie in één lens vinden, maar nooit 3 van de 3. Je zult voor jezelf moeten bepalen waar je concessies wilt doen.

175 euro is niet veel geld, sterker nog het is bar weinig. Misschien dat je beter af bent met iets 2e hands. Stabilisatie, of zoals Nikon het geloof ik noemt VR, is wel handig op brandpuntsafstanden van >150mm. Maar goed, ook dat heeft weer z'n prijs.

Dus stel jezelf de vraag: wat betekent "goed" voor mij? Voor mij betekent het een goede scherpte en groot diafragma, maar niet tegen elke prijs. Dat betekent dat ik zelden meer dan 1.000 euro over heb voor een lens. En dus dat ik op mijn 70-200 f2.8 géén IS kan betalen, en dat mijn 24-70 een f4 is en geen f2.8. Concessies.
Een interessante vraag. Ik werk wel veel met een goed statief en schiet niet erg veel uit de hand. dus dan zou voor mij denk ik de concessie op scherpte liggen.

Ik sta eventueel ook open voor een iets duurdere lens hoor. dat betekend dan gewoon dat ik moet door sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Bjarne666 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:50:
[...]

Een interessante vraag. Ik werk wel veel met een goed statief en schiet niet erg veel uit de hand. dus dan zou voor mij denk ik de concessie op scherpte liggen.

Ik sta eventueel ook open voor een iets duurdere lens hoor. dat betekend dan gewoon dat ik moet door sparen.
Ik heb jaren met een lichtgewicht Tamron 55-200 lens (van €99) voor mijn canon rondgelopen. Was altijd zeer te spreken over de optische kwaliteit maar ging op gegeven moment wel de stabilisatie missen. Maar dat lijkt me voor jou niet een probleem als je toch met statief schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
Bjarne666 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:50:
[...]

Een statief gaat foto's gemaakt met een onscherpe lens niet scherper maken. Je kan wel langere belichtingstijden gebruiken met een bijbehorend kleiner diafragma foto's maken wat meestal wel een positief effect op de scherpte heeft. Daarnaast zijn lenzen met een kleiner maximaal diafragma goedkoper, en heb je ook geen beeldstabilisatie nodig met een statief. Dus in plaats van een concessie op scherpte te doen kan je beter een concessie op maximaal diafragma doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Hielko schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:59:
[...]

Een statief gaat foto's gemaakt met een onscherpe lens niet scherper maken. Je kan wel langere belichtingstijden gebruiken met een bijbehorend kleiner diafragma foto's maken wat meestal wel een positief effect op de scherpte heeft. Daarnaast zijn lenzen met een kleiner maximaal diafragma goedkoper, en heb je ook geen beeldstabilisatie nodig met een statief. Dus in plaats van een concessie op scherpte te doen kan je beter een concessie op maximaal diafragma doen.
Bedankt voor je advies, wat voor een lens zou je me aanraden in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
2e hands kun je wellicht nog wat geld uitsparen:

V&A aangeboden: Sigma 70-300mm F4.0-5.6 D APO Macro (Nikon)

V&A aangeboden: Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Nikon)

Zowel de genoemde Tamron als Sigma zijn geen hoogstandjes, maar je kunt er prima foto's mee maken. Zeker geschikt als starters lens.

Aangezien je in natuurgebieden bent te vinden, zou ik voor minder dan 300mm zeer zeker niet gaan!

Ik gebruik zelden filters op mijn lenzen. Schade beperk ik wel met de zonnekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11

sapphire

Die-hard pruts0r

De Sigma 70-300 APO was mijn eerste telelens die ik ooit kocht. Ja er zijn betere lenzen maar dat hou je (bijna) altijd. Ik heb er enorm veel plezier mee gehad en echt wel leuke foto's mee kunnen schieten!
Voor €100 heb je met zoiets een leuke instap lens :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 15:53
Geef liever iets meer uit aan een tweedehands 55-200 VR. Je hebt dan optisch een betere lens en vooral ook stabilisatie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Universal Creations schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:20:
Geef liever iets meer uit aan een tweedehands 55-200 VR. Je hebt dan optisch een betere lens en vooral ook stabilisatie.
Hi,

Bedoel je dan 1 van deze lenzen?
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 15:53
De eerste is zonder VR en zou ik niet kiezen. De tweede is de VR II en wat duurder dan de eerste VR.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Universal Creations schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:48:
De eerste is zonder VR en zou ik niet kiezen. De tweede is de VR II en wat duurder dan de eerste VR.
Thanks, als deze nog beschikbaar is eind van de maand dan kan ik deze wellicht betalen. dan ga ik proberen die te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Onderstaande 2 lenzen passen in je budget (in D iig, maar moet in NL op marktplaats ook lukken, want veel aanbod, weinig vraag)

(even naar beneden scrollen voor de aangeboden lens)
https://www.ebay.de/itm/T...nc&_trksid=p2047675.l2557

https://www.ebay.de/itm/f...nc&_trksid=p2047675.l2557

Dan heb je nog flink meer tele dan met een 55-200. Die zou mij te kort zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-03-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Bjarne666 kijk eens wat ik in onze eigen V&A vind. :P

V&A aangeboden: Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Veel te duur!

https://www.ebay.de/itm/N...0d2565:g:xUUAAOSwaP5ccWu~

Max. 100€ waard, zo'n plastic tele-kit-lensje.
En, zoals hierboven al geschreven, liever het complete budget (~175€) uitgeven aan een Af-s 70-300 VR. Die lens is tevens van degelijker materiaal gemaakt. (alternatief Af-p 70-300 VR)

[ Voor 29% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-03-2019 04:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 09:51
Drunken_Bear schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:03:
[...]

Thanks, als deze nog beschikbaar is eind van de maand dan kan ik deze wellicht betalen. dan ga ik proberen die te kopen
Je zou even marktplaats in de gaten kunnen houden. Daar komt nog wel eens een leuke 70-300 van de wat betere kwaliteit voorbij.

De Nikon is daar altijd de duurste van maar de goed Tamron versie is er ook nog regelmatig te vinden.
Of als je wilt kan je ook kijken naar een 80-400 van bijvoorbeeld Sigma.
Ik heb deze zelf tweedehands voor €200 gescoord en ben er wel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, dan doe ik ook nog ff een zoomduit in het objectiefzakje.

Een pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) is gewoon een goed objectief. Zelfs op een FF body doet 'ie het gewoon prima.
En 2de hands voor heel schappelijke prijzen te verkrijgen.

Een aantal recente foto's: https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/ zijn met dit objectief gemaakt. Ik vind het nog steeds een mooi stuk glas met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. d:)b

Je kunt er tevens prima panorama foto's mee maken: https://flic.kr/p/N8ZRFg
of deze: https://flic.kr/p/PKQa3h

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 07-04-2019 00:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Ik heropen dit draadje even. Een aantal maanden terug vroeg ik dus om advies om een zoomlens te kopen.
Helaas kreeg ik een financiële tegenvaller en kon destijds even geen lens kopen.

Nu heb ik deze mogelijk echter weer wel.

Ik ben er 2 op internet tegen gekomen welke mij wel interessant leken, alleen ik ben een beginner en nog niet helemaal thuis in de verschillen.

Lens 1:

Lens 2:

Vergelijking van de 2 lezen:
https://www.dpreview.com/...3_ed_vr&sortDir=ascending

De bedoeling is dat ik gewoon een zoomlens wil omdat de standaard kitlens niet voldoende is om in te zoomen op bepaalde momenten. Op zo'n moment wil ik dus van lens kunnen wisselen om toch een leuke foto te kunnen schieten.
Beide lenzen zijn voorzien van VR, welke eerder aan mij aangeraden werden in dit draadje.

Welke lens zouden jullie van deze kiezen? Ik heb een Nikon D3300 body.

[ Voor 4% gewijzigd door Drunken_Bear op 23-07-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

lens 1 (55-300) is nieuwer (later op de markt gebracht) en sluit aan op het bereik van je huidige 18-55 lens. Waar de zoom van je huidige lens ophoudt, gaat deze verder. Lens 2 heeft daarin een klein gat zitten. oftewel van 55mm tot 70mm heb je niets. Is dat erg? ik denk het niet.
Ik meen me te herinneren dat de 70-300VR ietsjes scherper is dan de 55-300 (marginaal), maar wel lichter is en een kleiner filterdraad heeft.

Ik zou voor de 70-300 gaan. Maar ze ontlopen elkaar in de praktijk vast niet veel.

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Je nikon 3300 is maar beperkt compatibel met de 70-300 Af-p lens: meer daarover hier. De 55-300 gaat je waarschijnlijk minder problemen opleveren (en €20,- besparen)

(En jammer - ik heb net voor €180,- mijn Nikon-mount Tamron 70-300mm 4.0-5.6 SP VC USD de deur uitgedaan. Maar dat was wel in Italie)

[ Voor 22% gewijzigd door bobcom op 23-07-2019 17:24 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hmm, ik ben alweer een tijdje uit het Nikon kamp weg. Goed dat @bobcom m'n verouderde kennis even een update heeft gegeven. Aan de TS, lekker voor de 55-300 gaan. Je zou ook nog naar een tweedehandse 70-300VR AF-S kunnen kijken. Die doet het wel goed op je D3300.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:05:
Je zou ook nog naar een tweedehandse 70-300VR AF-S kunnen kijken. Die doet het wel goed op je D3300.
Die Af-s 70-300 had ik eerder in het topic al aanbevolen. Mijn favoriet vanwege de degelijkere bouw in vergelijking met de Af-p en de 55-300. De optische kwaliteiten in deze klasse liggen niet ver uit elkaar.

De Af-p valt sowieso af vanwege compatibiliteitsproblemen, en de aangeboden 55-300 op marktplaats is veel te duur. Rond de 130€, meer is dat lensje niet waard. Sommige verkopers dromen van gouden bergen.

De Af-s 70-300 is helaas 2e hands wat duurder geworden. Zag er toen je dit topic opende op Ebay flink wat tussen 160-180€ weggaan, maar nu halen de meesten zo'n 200-210€.
Dan is een 55-300 voor ~130€ wel een alternatief, vanwege het geld.

@Drunken_Bear Neem je tijd. Zoek in je buurt en naar nette aanbieders. Vermijd verkopers die continue divers kameraspul verkopen. Die willen verdienen en dientengevolge het onderste uit de kan. De doodnormale overstapper/uitstapper die z'n spul kwijt wil, is meestal het beste adres. Veel succes met je zoektocht!
Bij vragen, hier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
@Vanoverdegrens @Sjaak_Afhaak @bobcom iedereen bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik dan inderdaad voor d 70-300mm ga. Het verschil tussen 55-70 mm is te overzien en maakt voor mij niet uit. Thanks!

Pagina: 1