Thuisserver P120 32mb intern hoe en wat Helup

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Ik heb een P120 met 32 intern en 2GIG HD staan en wil met de buurman kabelinternet gaan delen en eventueel dat ding ook als fileserver gebruiken met een extra HD.

Waarmee welk OS kan ik het het beste doen?
Bij SEArch kon ik niets naar mijn tervredenheid vinden geen Linux daar kan ik niet mee werken....

Ik heb OSen zat liggen NT 4 Win 2000 Win ME Win 98se Win 3.11 etc.

Ik heb ooit gehoord van een Proggie dat vanaf een flop draait zonder OS ooit iemand van gehoord :?

Graag jullie advies... :)

Verwijderd

volgens mij kunj ding alleen gebruiken als internet router aangezien het nogal een trage bak is.
Dat Os wat op 1 floppy draait in freesco van linux. Dat is wel degelijk een OS, alleen erg klein. Het is een uitgeklede versie van linux. Er gaan 2 netwerkkaarten in die pc. floppy maken met freesco, hij vraagt een aantal dingen en het ding draait. Is niet zo erg moelijk. Ik ben ook een linux newbie en het is mij ook gelukt.

Er hoeft als die klaar is geen monitor/toetsenbord/muis aan, en ook geen Hd in. je kunt hem vanaf een andere pc in het netwerk via de browser configureren. dus poortje mappen enzo....

werkt echt perfect

Verwijderd

Neem dan eens een kijkje op http://freesco.org en download daar het progje voor op 1 diskette :)

Verwijderd

Geen linux? Hmmm, dan zou ik voor NT gaan, izz te doen op die bak van je (beetje langdurige install, maar als het eenmaal staat ben je er vanaf, ja toch)

Ennuh een proggie op een floppy zonder OS :?
Dat kan niet, Zonder OS draait er verdomd weinig (nix eigenlijk)

Verwijderd

Wij hebben hier op precies eenzelfde computer win2k advanced server lopen. Draait ook nog een FTP server op en een mail server. De bediening is bagger traag (maar hoevaak zit je er nou aan?) maar het functioneert perfect :D

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
gaat dit verhaal ook op voor een p1 75 16mb? Ik bedoel dat Freesco.... En werkt dat ook met een ISDN kaart? En kan ik dan ook softwarematig de verbinding verbreken? (dus niet stekkertje eruit trekken en er weer in douwen....)

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50

GaMbiNo

1337

Op dinsdag 24 juli 2001 19:57 schreef bart1234 het volgende:
gaat dit verhaal ook op voor een p1 75 16mb? Ik bedoel dat Freesco....
Makkelijk, freesco draait al op een 486 met 4 Mb geloof ik.... :)

• bart1234
Op dinsdag 24 juli 2001 20:00 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

gaat me eigenlijk meer om het isdn-verhaal...

Verwijderd

Win98 met winproxy 1.4!!!!!!!

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 20:10 schreef Boomschors het volgende:
Win98 met winproxy 1.4!!!!!!!
Waarom dan geen Windows 98 met Win Route Pro 4.1 ???

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Windows 98??? doe dan maar NT, Win98 is echt minder geschikt als server dan NT, tenzij je het leuk vindt vaak te rebooten.. :)

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 20:16 schreef Big Tazzz het volgende:

[..]

Waarom dan geen Windows 98 met Win Route Pro 4.1 ???
Winproxy is erg simpel te installeren
en het werkt.

• bart1234
Op dinsdag 24 juli 2001 20:19 schreef GaMbiNo het volgende:
Windows 98??? doe dan maar NT, Win98 is echt minder geschikt als server dan NT, tenzij je het leuk vindt vaak te rebooten.. :)
Geheel mee eens. Winnt4 heeft voor mij eigenijk maar 1 bezwaar: ik heb het nog nooit geinstalled laat staan geconfiged... Maar als het zo is van: NT installen, winroute installen en configgen, klaar is bart, zou dat heel mooi zijn....

• dhm00
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Win OS

Dus 2000 is niet te doen :?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Nee, ik heb het nog wel gedraaid op een P166MMX met 32 mb ram maar dat kon nog net... :)

P120 is weer iets trager...denk dat ie dat toch niet gaat redden...

Verwijderd

Jongens, ik zie hier nou al 400x freesco voorbij komen, die jongen wil hem ook eventueel als fileserver inzetten met evt. een extra hdd. dan heb je aan freesco toch geen ruk (lekkere fileserver, 300Kb vrije ruimte als het niet minder is), of je moet erg handig met linux zijn, die zooi op schijf plaatsen, daarna wat gaan zitten configgen en dan heb je nog steeds weinig.

Win2000 is overigens wel mogelijk, je moet alleen tijdens de install een zooi geheugen erin proppen, welke je er naderhand weer uit kan halen, als je klaar bent met alles instellen.
Nogmaals, NT is in mijn ogen hier de beste keuze, veilig, makkelijk, fileserver etc. de hele rambam kan dan.

Verwijderd

ik zou in jou geval toch echt voor windows nt gaan .

mocht dat niet lukken dan kun je altijd nog win95/98 draaien in combinatie met winroute

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Windows NT (server) + Winroute..
kan prima.....

of idd een *nix based iets..

een linux distro (redhat, ofzo)

Of (zelf nog niet na gekeken, maar ziet er wel ok uit) E-Smith linux..
is zeg maar redhat, maar dan gericht op simpel serverwerk.. www, smtp, pop3, inet delen, de hele teringzooi...

en te beheren via een webinterface.. dummie-proof :)

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 20:00 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

386 DX al :-)

Verwijderd

lekkere fileserver, 300Kb vrije ruimte als het niet minder is
Nou lees ik hier in de MANUAL :P dat je het hele FREESCO gebeuren ook op een harde schijf kan pleuren met een beetje gelinuxpuzzel. Dat wordt aangeraden voor fileserver. Misschien vonden ze de 300kB zelf toch ook wat weinag.

Ik denk overigens dat FREESCO wel een goede keus is als je een beetje wilt knutselen. Niet erg moeilijk trouwens. Ik kon het ook en dat wil best wat zeggen. Het loop al oke op een gammele 386 dus op je p120 zal het wel gigantisch blazen.

Speelt er iemand anders trouwens ook wel eens XT CGA spelletjes op zijn >geluidsbarriere Athlon/Peentium, alleen om te zien hoeveel harder je dan gaat? Of ben ik de enige??:)

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

op een P90 hier met 16 mb ram win 98 met sygate en blackice traag met booten ach minuutje of 4 voordat alles aan de gang is maar werkt prima :)

bediening is traaaag maar ja doe er nooit wat mee :)

Sommige mensen....

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:33

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

'k heb nu een P90@100mhz met 32mb ram, 2Gb SCSI schijfje en een MGA vga kaartje en daar draait WinNT4 met Sygate, @guard, Edonkey en ServU op.. ook staat er pc anywhere op, maar dat lagged wel behoorlijk over Lan.

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

het linux gedoe als je de freesco installatie op hardisk wil zette..
uiteraard pas als je het script setup
hebt gedraaid..

eerst type je dus "setup" en dan krijg je een prachtig menu
dan als alles werkt en je bent blij..
type je op de prompt..

move2hdd
oftewel move to harddisk :))
en vanaf daar kan je samba (voor windows) file sharing installeren...
maar kijk gewoon es rond..
met zo'n pc , als je geen GUI hoeft heb je een beest van een machine..
met GUI is en blijft het eem slome bak...

succes

btw
ik draai freesco al 50 dagen...en 50 dagen uptime

Verwijderd

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Win OS
Dus 2000 is niet te doen
Is lezen nou zo moeilijk? ;)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
als ik jou was zou ik er windows NT opzetten.. dat is echt mooi voor jou systeempje..

vervolgens winroute o.i.d. installeren en je hebt een pracht van een router..

natuurlijk kun je ook 'gewoon' fileserven dan :) is die computer snel zat voor

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

ik heb het hier ook gewoon met NT gedaan op m'n ouwe quake bak (166 m 48 mb erin, en een netwerkkaart waar NT drivers bij zitten (<- het moeilijkste deel :))

install is breezie:
boot pc van CD
setup
pleur evt. bestaande schijfdingen eraf, maak nieuwe partities (1GB system en de rest als PMN ruimte voor bijv. downloads of FTP opslag) en doe de dingen die op het scherm staan. als je weleens een RC van windows Chicago in je tengels hebt gehad dan is het hele proces deja vu en anders lijkt het gewoon heel erg op win95 instellen.

elke debiel kan het. echt. probeer het maar eens.
}:O

Verwijderd

Gewoon Windows ME met Win Route Lite installeren. Heb ik ook gedaan op een P166MMX met 128Mb PC133. Het draait als een trein. Router, Firewall, FTP Server, Shoutcast Server, Mail Server. De gehele opstart duurt ongeveer een klein minuutje en de snelheid is goed mee te leven.

• KeeP IT ReaL
  • Laatst online: 21-08 15:14
Ik zou zelf e-smith draaien dat werkt perfect. Het is heel makkelijk te instaleren. Verder kan je makkelijk ftp accounts aanmaken en je kan ook nog een html en mail server draaien. Het proggie is gratis dus das ook makkelijk hiero is de link ftp://ftp.e-smith.nl/e-smith/current/iso/e-smith-4.1.2.iso
Dit proggie moet je echt effe proberen

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Op dinsdag 24 juli 2001 22:23 schreef nigelator het volgende:
'k heb nu een P90@100mhz met 32mb ram, 2Gb SCSI schijfje en een MGA vga kaartje en daar draait WinNT4 met Sygate, @guard, Edonkey en ServU op.. ook staat er pc anywhere op, maar dat lagged wel behoorlijk over Lan.

Succes!
en hoe hebben we een p90 op 100 gekregen ???? ik ben benieuwd mij lukt het niet maar ja ik zit met een compraq prosignia server bak :9~

Sommige mensen....

• Vm1heA
  • Laatst online: 17-08 17:58
ik heb zelf een P90 met 32 MB als ftp/http/fileserver/printserver en router draaine, bij mij draait er sygate op ( legaal)
loopt erg goed

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op woensdag 25 juli 2001 02:31 schreef speedysplaza het volgende:
Gewoon Windows ME met Win Route Lite installeren. Heb ik ook gedaan op een P166MMX met 128Mb PC133. Het draait als een trein.
...
BEEP!
Voor de installatie van WindowsME is minimaal een 150MHz computer nodig.
Druk op een toets om de installatie af te breken.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 12:45 schreef Ook het volgende:

[..]

BEEP!
Voor de installatie van WindowsME is minimaal een 150MHz computer nodig.
Druk op een toets om de installatie af te breken.
Is een commando voor om dat te omzeilen :)

• Ook

Ook

Yes I can!

Op woensdag 25 juli 2001 13:08 schreef SickBastard het volgende:

[..]

Which is??

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

[..]

Doe die hd in een snelle bak, installeer en als ie voor het eerst reboot zet je de hd in je slome bak.,
Zou best kunnen werken

• Ook

Ook

Yes I can!

Op woensdag 25 juli 2001 13:40 schreef Hyperbird het volgende:

[..]

Zou best kunnen werken
Is dat je eigen id of baseer je dat ook ergens op..??
Klinkt ook niet echt als "het commando" waar SickBastard op doelde.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Gewoon Windows ME met Win Route Lite installeren. Heb ik ook gedaan op een P166MMX met 128Mb PC133. Het draait als een trein. Router, Firewall, FTP Server, Shoutcast Server, Mail Server. De gehele opstart duurt ongeveer een klein minuutje en de snelheid is goed mee te leven.
Bij het maken van een server lijken mij verschillende dingen van belang:

1.) Stabiliteit
2.) Snelheid
3.) Mogelijkheden

Windows ME biedt geen van die drie, dat is puur een besturingssysteem voor een werkstation en zelfs daarvoor is ie vaak nog niet stabiel genoeg.

Als je nou echt een goeie server wil zou ik toch echt Win9x en WinME uit me hoofd zetten...
Neem liever Windows NT/2000, of als je bedreven ben in Linux is Linux ook een optie...
en natuurlijk Freesco :)

Zelf zou ik voor WinNT gaan op jouw systeempje.

• Vm1heA
  • Laatst online: 17-08 17:58
en dan ook nog, pc133, wat heb je er in godsnaam aan, sneller dan 66 MHz loopt het echt niet.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Win NT en 2000 pro draaien niet of nauwelijks op 32 MB (geeft redelijke hoeveelheden BSOD)

Of minimaal 128 MB d'r in of Linux d'r op.

Eerst linux compleet d'r op zetten, in XWindows configureren, en dan opruimen.

Specs? Zie ondertitel...

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:34
ik heb zelf een tijdje clarkconnect gebruikt (gestripte redhat linux distro) werkte prima, configureren was een eitje

edit:

www.clarkconnect.org by the way

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Heb toevallig vandaag een servertje in elkaar gedraaid waar ik al lang onderdelen voor loop te sparen ..moet enorm stil zijn, geen draaiende onderdelen hebben nagenoeg (HDD kan in powersaving) ..

1) DFI intel TX chipset bordje, dimm/simm ..
2) Pentium 75 @ 3.2volt
3) 32 mb sdram + 32 mb EDO = 64mb:)
4) Paar netwerkkaartjes, USB muis en toetsenbord, 1 mb Numbernine Image s3 trio kaartje
5) Jazzdrive 1Gb , binnenkort Quantum bigfoot 2gb

Dit alles draait windows98 uitstekend, hij boot op binnen een seconde of 40-50, en voelt nog wel redelijk "snappy" aan . Gooi er vanavond windows95 shell32 overheen, scheelt weer wat geheugen. Winroute lite voor internet sharing / dhcp server .

Dit loopt dus allemaal uitstekend, kan er gewoon prima mee browsen en internetten en wat progjes starten / gebruiken.
Op dinsdag 24 juli 2001 19:40 schreef killerb het volgende:
volgens mij kunj ding alleen gebruiken als internet router aangezien het nogal een trage bak is.
Dat Os wat op 1 floppy draait in freesco van linux. Dat is wel degelijk een OS, alleen erg klein. Het is een uitgeklede versie van linux. Er gaan 2 netwerkkaarten in die pc. floppy maken met freesco, hij vraagt een aantal dingen en het ding draait. Is niet zo erg moelijk. Ik ben ook een linux newbie en het is mij ook gelukt.

Er hoeft als die klaar is geen monitor/toetsenbord/muis aan, en ook geen Hd in. je kunt hem vanaf een andere pc in het netwerk via de browser configureren. dus poortje mappen enzo....

werkt echt perfect

• Noork
  • Niet online
je kan ook nt 3.51 gebruiken. is ook 32 bits, maar loopt ietsje sneller dan nt 4

• Roelant
  • Niet online
Daar ben ik dan wel extreem nieuwschierig naar want ik liep tegen de zelfde melding aan, en heb nog wel een masjientje waar ik dat graag op zou willen zetten.

• monkel
  • Laatst online: 18:34
kan je er trouwens niet een p166 of 200 inzetten met wat extra geheugen?
ben je misschien 200 piek kwijt en kan je win2000 draaien

Verwijderd

Er is geen heel groot voordeel van win2k t.o.v. nt4 als je alleen internet wil delen en het beestje als fileserver wil draaien.

De minimum systeem eisen voor een NT4 machine is een 486 met 12MB geheugen. Maar dan houd je niks over. OP een p120 32 MB loopt een NT4 server systeem al prima en staat hij voor 95% van de tijd uit z'n virtuele neus te eten. Ikzelf heb NT4 server geinstalleerd op een p200MMX met 32MB (later geupgrade tot 64MB) en deze doet prima dienst om een xs4all fast adsl account te sharen. Doet mbv IIS 4 ook dienst als www/ftp server.

Verder is er nu ook een gateway/router distributie van Mandrake 8 (Mandrake 8 SNF). Schijnt erg makkelijk te installeren te zijn en geheel remote controllable. Als je dan echter op NETBIOS niveau files wil sharen zul je nog wel SAMBA moeten installeren op je linux PC.

ThaZZit!

• spine
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

gewoon lekker iets unix achtigs installeren....... geen microsoft spul erop zetten.....
want op zo'n traag bakkie loopt je geheugen heel snel vol en kan je met MS maximaal 1 maand uptime halen.... welk MS OS dan ook....
(ik spreek uit ervaring)
freesco is lekker simpel te installen OOK voor newbies.. :)

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

• bart1234
En gaat dat ook goed als je een Teles ISDN kaartje hebt (ISA)?? Bij mijn weten zijn daar geen linux-drivers voor... Het is dus mijn bedoeling om een ISDN verbinding te delen...

Verwijderd

Oeh! Teles ISDN kaart! Die oude teles kaarten van zo'n 3 a 4 jaar oud waren echt krengen om te installeren.

• spine
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

TELES nothing but trouble! :(
I dunno...
waarom zou je internet willen delen via isdn :P

krijg je alleen maar mot met je ouders *D

• venomous
  • Laatst online: 03-06 22:25
Ik heb Een NT 4.0 server met sygate office netwerk draaien werkt perfect uptime van een maand (tot nu toe)op de server draait ook een ftp en http server

ff voor alle duidelijkheid Hij kan geen linux anders was dit de beste oplossing omdat het een 120mhz proc is
en wat betreft de andere os zijn of te zwaar of te onstabiel bv win9x

Specs

• spine
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

Op donderdag 26 juli 2001 17:08 schreef venomous het volgende:
Ik heb Een NT 4.0 server met sygate office netwerk draaien werkt perfect uptime van een maand (tot nu toe)op de server draait ook een ftp en http server

ff voor alle duidelijkheid Hij kan geen linux anders was dit de beste oplossing omdat het een 120mhz proc is
en wat betreft de andere os zijn of te zwaar of te onstabiel bv win9x
true true :)
maar ik denk dat nt4.0 moeilijker instelbaar is dan freesco....
bekijk het maar es....
en ff voor de topicstarter....
als freesco niet is wat je wilt dan haal je gewoon de diskette eruit :) EZ!!!

Verwijderd

Gewoon NT 4.0 installeren. Daarna Winroute er op en toppie. NT 4.0 kan je ook nog ff beter dicht zetten dan dat niet stabiele gare win95/98

• dhm00
Op woensdag 25 juli 2001 19:03 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Daar ben ik dan wel extreem nieuwschierig naar want ik liep tegen de zelfde melding aan, en heb nog wel een masjientje waar ik dat graag op zou willen zetten.
Heel simpel Setup.exe /nm wat staat voor No Memory Check :)

• dhm00
Op donderdag 26 juli 2001 21:55 schreef sPiNe het volgende:

[..]

true true :)
maar ik denk dat nt4.0 moeilijker instelbaar is dan freesco....
bekijk het maar es....
en ff voor de topicstarter....
als freesco niet is wat je wilt dan haal je gewoon de diskette eruit :) EZ!!!
inderdaad Ik ehb snel die disk er weer uitgehaald, ik vond het niets :r

Ik heb er Win2000 op gezet maar kreeg ICS niet goed aan de praat en er was niet lekker op te werken gan nu ff op zoek naar NT 3.5 of 4......... Ooit gaat het wel lukken...

Het doel is dan dat ik ongeveer 5 mensen met internet ga bedienen en een beetje Lannen :)

• Ook

Ook

Yes I can!

Op donderdag 26 juli 2001 23:09 schreef dhm00 het volgende:

[..]

En negeert ie dan ook de minimale processor snelheid, of is het alleen om een tekort aan geheugen te maskeren..??

• Roelant
  • Niet online
Op donderdag 26 juli 2001 23:09 schreef dhm00 het volgende:
/nm
Hmm. Like that. Tnx!

• spine
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

Op donderdag 26 juli 2001 23:13 schreef dhm00 het volgende:

[..]

inderdaad Ik ehb snel die disk er weer uitgehaald, ik vond het niets :r

Ik heb er Win2000 op gezet maar kreeg ICS niet goed aan de praat en er was niet lekker op te werken gan nu ff op zoek naar NT 3.5 of 4......... Ooit gaat het wel lukken...

Het doel is dan dat ik ongeveer 5 mensen met internet ga bedienen en een beetje Lannen :)
jaja....
mischien kan je beter gewoon iemand anders vragen om het VOOR je te installeren?

Pagina: 1