Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koray66
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-05-2023
hoi allemaal,

heb wat klein beetje informatie nodig, Ik ben van plan om een car shoot te gaan doen voor een vriend voor in het donker een beetje en zonsondergang met een panasonic gh5s en dacht zelf ook even klein lampje op mijn camera.

nu is mijn vraag wat en wanneer is het beste om bepaalde iso,diafragma en sluiterstijd te gebruiken?

Ik had zelf bijvoorbeeld in gedachten

tijdens een zonsondergang clipshoot van een auto:

video profiel: V-log
diafragma 2.8
Iso: 800 of 600
Sluitingstijd: (ik had gehoord 2x het aantal hoeveel fps je gaat opnemen), dus ik wil filmen op 4k met 25fps, dan moet de sluitertijd op 1/50?

en in de avond:
Video profiel: Cinlike-D
Diafragma: 6 (weet niet momenteel)
Iso: 800
Sluitingstijd: ook 1/50?

Alle tips zijn welkom, het is mij ongeveer nog niet duidelijk wat en wanneer ik de iso, diafragma en sluitingstijd moet toepassen.

alle tips zijn welkom en uitleg ook wat en wanneer je de bepaalde iso,diafragma en sluittertstijd moet gebruiken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Het belangrijkste is eencorrecte exposure, dus niet onder- of overbelicht. Dat lijkt me een harde eis, en aan de hand daarvan ga je de andere waardes bepalen.

Je bent dus heel erg afhankelijk van het licht (al dan niet kunstmatig) op de plek waar je wil filmen. Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis, dus die wil je over het algemeen zo laag mogelijk. Verder heeft het diafragma invloed op de scherptediepte, dus afhankelijk van wat je allemaal wel of niet in focus wil ben je gelimiteerd op dat vlak.

De "diafragma 2.8, iso: 800 of 600, sluitertijd op 1/50" valt dus niet te beantwoorden, dat hangt af van de hoeveelheid licht. En zeker rond zonsopgang / zonsondergang kan dit nu prima werken, en over 5 minuten te licht of te donker zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koray66
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Als je op statief fotografeert (een goede dan), dan kun je de sluitertijd al langer zetten mits de auto stil staat.
Diafragma is hoe lager het getal hoe kleiner de scherptediepte en dus hoe minder je van het onderwerp scherp zit. Maar dat hangt ook weer af van hoe ver je ongezoomd bent en de afstand van je camera tot je onderwerp. Dat is allemaal proberen.

Dus groter getal des te meer scherp om het even knullig te zeggen.

Heb zelf de skyline van New York gefotografeerd met een zo groot mogelijk diafragma, iso 100 en een sluitertijd van 30 seconden.
Rag en rag scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ideale instellingen zijn helaas niet zomaar even te geven. Het is lastig inschatten wat beschikbare licht etc is. Men kan wel uitgangspunt geven vanwaaruit je kunt gaan zoeken naar de juiste belichting.

Mooi start zijn onderstaande artikelen. En heel veel oefenen....

Diafragma, hoe werkt het
https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/diafragma/

De beste sluitertijd kiezen voor een foto
https://www.digitalefotog.../basiscursus/sluitertijd/

Lichtgevoeligheid (ISO)
https://www.digitalefotog...cursus/lichtgevoeligheid/

De belichtingsdriehoek (Diafragma, Sluitertijd en ISO)
https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 15:42
Arunia schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:13:
Als je op statief fotografeert (een goede dan), dan kun je de sluitertijd al langer zetten mits de auto stil staat.
Diafragma is hoe lager het getal hoe kleiner de scherptediepte en dus hoe minder je van het onderwerp scherp zit. Maar dat hangt ook weer af van hoe ver je ongezoomd bent en de afstand van je camera tot je onderwerp. Dat is allemaal proberen.

Dus groter getal des te meer scherp om het even knullig te zeggen.

Heb zelf de skyline van New York gefotografeerd met een zo groot mogelijk diafragma, iso 100 en een sluitertijd van 30 seconden.
Rag en rag scherp.
Volgens mij wil hij gaan filmen ipv foto's maken?

Dergelijke info kan je trouwens overal vinden maar in het heel kort de volgende info:
Diafragma: 2.8 zal meer licht opvangen, achtergrond sneller wazig ten opzichte van 10
Sluitertijd: hoe korter, hoe minder licht er binnenkomt maar hoe minder bewegingsonscherpte je hebt.
ISO: bepaalt de lichtgevoeligheid. Hoe lager hoe minder lichtgevoelig en hoe minder ruis.

Indien foto's inderdaad een statief gebruiken, iso op 100, diafragma afhankelijk van hoe scherp de achtergrond dient te zijn en sluitertijd wordt dan vervolgens testen of de foto voldoende licht is.

Als je in het donker wilt filmen zal je er niet aan ontkomen om met een sluitertijd van 1/30 en je meest lichtsterke lens in combinatie met een hoog ISO aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
@Lambo LP670 SV Als je het over een shoot hebt, is het voor mij een fotoshoot, maar inderdaad. Zou ook filmen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koray66
oke dus bijvoorbeeld 2 auto's die rijden in de ene zit ik met de camera en ik film die andere rijdende auto een beetje ingezoomd bijvoorbeeld net als deze foto:

https://www.google.com/se...frQ#imgrc=Z4U0WWl5knKp1M:

dus wij beiden zijn in bewegende vorm, welke sluittertijd is het beste dan?

zelf ga ik met een stabilisator filmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sluitertijd in principe gewoon zoals je al gevonden had: 1/50 bij 25fps video

Met ISO en diafragma vervolgens zorgen dat je een correcte belichting krijgt (evt gewoon auto ISO gebruiken). Waarbij diafragma evt bijgesteld moet worden om het gewenste scherptediepte effect te krijgen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
Koray66 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:33:
oke dus bijvoorbeeld 2 auto's die rijden in de ene zit ik met de camera en ik film die andere rijdende auto een beetje ingezoomd bijvoorbeeld net als deze foto:

https://www.google.com/se...frQ#imgrc=Z4U0WWl5knKp1M:

dus wij beiden zijn in bewegende vorm, welke sluittertijd is het beste dan?

zelf ga ik met een stabilisator filmen.
Het is een kwestie van uitproberen wat het beste is, wil je bijvoorbeeld motion blur of
slow motion dan zijn de instellingen anders.
Ook het diafragma is van belang, zeker als je iets gaat filmen wat in beweging is kan het zijn
dat je met een diafragma van f2.8 niet goed kunt scherpstellen dan bij bijvoorbeeld f5.6.
Verder keuze van de lens, ultra groothoeklens, groothoek of kleine zoom.
Sluitingstijd: (180 shutter degree ) 24p/25p ( 1/50 ) " Film Look."
Pagina: 1