2 schermen. 1x1440p 60hz. 1x1080p 144hz werkt dit samen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 15:35
Mijn vraag
Ik wil naast mijn 27'' 1440p IPS 60hz een snellere game monitor.
Een 144hz met freesync/Gsync is een vereiste. 24 of 27 inch maakt mij niet uit, alhoewel 1080p op een 27 inch niet kan vind ik.

Werkt een 144hz samen met een 60hz scherm? ik kom verschillende antwoorden tegen en kom er maar niet uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI gtx1070
I59600k

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij sommigen dropped de fps ineens naar 60 als er maar iets gebeurt op het 60hz scherm. Maar zodra alles geminimaliseerd is op het 60hz scherm is er niks aan de hand. Terwijl anderen zeggen dat ze nergens last van hebben. Sommigen adviseren om beide schermen via displayport te connecten terwijl anderen weer zeggen dat je 1 scherm op je geïntegreerde gpu op je mobo moet connecten.

Aangezien dit voor mij compleet nieuw is ben ik zeer benieuwd naar ervaringen van mede tweakers

Beste antwoord (via NakedDutchy op 05-03-2019 18:08)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Eren schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:42:
Ja dat is geen probleem. Je kan je ene scherm draaien op 60hz en de andere op 144hz.
Ik weet dat het kan, het was meer als trigger bedoelt naar de TS om het ook gewoon te proberen en te zien dat het werkt. ;)
Ik zou adviseren om een monitor te nemen die via Display poort of HDMI draaid en niet via DVI-D.
Want? Je weet dat het beeldsignaal van HDMI gelijk is aan dat van DVI? :?
NakedDutchy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:26:
@CH4OS Wat ik eerder al uit probeer te leggen. Ik heb zelf geen ervaring met 2e scherm met andere specs.
Zoals ik je lees, heb je al twee schermen, dan vraag ik mij aan de andere kant af wat je tegenhoud om eigenwijs te zijn en het gewoon te proberen. ;)
En ik vraag het liever eerst hier voordat ik er 1 aanschaf en zelf probeer. Scheelt tijd;)
Iedereen is vaak liever lui dan moe. ;) Maar we verwachten op Tweakers ook wat eigen inzet en dat je dingen eerst zelf probeert. Dus nogmaals; wat houdt je tegen om niet eigenwijs te zijn en het gewoon te proberen? Dat het jou tijd scheelt is leuk, maar anderen hier steken ook hun vrije tijd er in, terwijl zij wellicht liever wat anders doen. ;)

Je zult op internet altijd eerder topics, fora en berichten lezen dat het niet werkt, dan dat je berichten, topics of fora ziet waarbij het wel werkt. Wanneer het wel werkt is er immers geen hulp nodig. Dus uitgaan van de problemen van anderen is wat te kort door de bocht wat mij betreft. Een afwachtende houding want "scheelt mij tijd" is imo dan ook echt een drogreden, terwijl anderen nu hun vrije tijd gebruiken om jou te helpen, terwijl jij met het probleem zit. ;)
Cyriel85 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:19:
Omdat het zonde is een 144hz scherm te kopen als deze maar op 60hz gaat draaien vanwege 2e scherm?
Vraag is toch heel logisch?
Een videokaart heeft vaak meerdere DAC's (zo heette dat vroeger althans) en kan daardoor meerdere schermen onafhankelijk van elkaar aansturen. Een dergelijke combinatie aan schermen is dan ook prima te maken, de angst dat het niet zou werken is overbodig.

[ Voor 93% gewijzigd door CH4OS op 05-03-2019 17:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-09 00:23
Ik gebruik al enkele jaren een 60Hz 1440p scherm als secundair scherm naast een 144Hz 1440p scherm en heb hier nooit enige problemen mee ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:03
Ik zit hier nu bijna een jaar met een 1080p 60fps scherm naast mijn 1440p 144Hz scherm. De 1080p monitor wordt gebruikt voor Twitch streams kijken of een wiki op te hebben tijdens het gamen. Ik heb hier nooit problemen mee ervaren.

Alleen de beeldverhouding is wat maf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou het niet (kunnen) werken? :) Met andere woorden; waarom test je het niet gewoon, dan heb je sneller jouw antwoorden van wat de (on)mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:23
CH4OS schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:15:
Waarom zou het niet (kunnen) werken? :) Met andere woorden; waarom test je het niet gewoon, dan heb je sneller jouw antwoorden van wat de (on)mogelijkheden zijn.
Omdat het zonde is een 144hz scherm te kopen als deze maar op 60hz gaat draaien vanwege 2e scherm?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
@CH4OS Wat ik eerder al uit probeer te leggen. Ik heb zelf geen ervaring met 2e scherm met andere specs. Dus ik ben aan het zoeken gegaan en kwam dus best wat topics tegen waar er problemen voorkómen zoals ik eerder benoemd hebt. En ik vraag het liever eerst hier voordat ik er 1 aanschaf en zelf probeer. Scheelt tijd;)

Kan het ene scherm op 144hz een game draaien terwijl het andere (60hz scherm) andere opdrachten uitvoert (discord, youtube, twitch etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:30

Eren

Boss of this gym

@CH4OS Wat ik eerder al uit probeer te leggen. Ik heb zelf geen ervaring met 2e scherm met andere specs. Dus ik ben aan het zoeken gegaan en kwam dus best wat topics tegen waar er problemen voorkómen zoals ik eerder benoemd hebt. En ik vraag het liever eerst hier voordat ik er 1 aanschaf en zelf probeer. Scheelt tijd;)

Kan het ene scherm op 144hz een game draaien terwijl het andere (60hz scherm) andere opdrachten uitvoert (discord, youtube, twitch etc)?
Ja dat is geen probleem. Je kan je ene scherm draaien op 60hz en de andere op 144hz. Heb ik ook gedaan met mijn 2k 120HZ monitor en mijn 1080p 144HZ monitor naast elkaar. Je kan de beide monitoren gewoon instellen via NVIDIA Control panel. Ik zou adviseren om een monitor te nemen die via Display poort of HDMI draaid en niet via DVI-D. DVI-D is al verdwenen op de 2000 series kaarten en ik zie het ook niet meer terug komen niet future proof.

4HEad

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja dat is geen probleem. Je kan je ene scherm draaien op 60hz en de andere op 144hz.
Ik weet dat het kan, het was meer als trigger bedoelt naar de TS om het ook gewoon te proberen en te zien dat het werkt. ;)
Ik zou adviseren om een monitor te nemen die via Display poort of HDMI draaid en niet via DVI-D.
@CH4OS Wat ik eerder al uit probeer te leggen. Ik heb zelf geen ervaring met 2e scherm met andere specs.
Zoals ik je lees, heb je al twee schermen, dan vraag ik mij aan de andere kant af wat je tegenhoud om eigenwijs te zijn en het gewoon te proberen. ;)
En ik vraag het liever eerst hier voordat ik er 1 aanschaf en zelf probeer. Scheelt tijd;)
Iedereen is vaak liever lui dan moe. ;) Maar we verwachten op Tweakers ook wat eigen inzet en dat je dingen eerst zelf probeert. Dus nogmaals; wat houdt je tegen om niet eigenwijs te zijn en het gewoon te proberen? Dat het jou tijd scheelt is leuk, maar anderen hier steken ook hun vrije tijd er in, terwijl zij wellicht liever wat anders doen. ;)

Je zult op internet altijd eerder topics, fora en berichten lezen dat het niet werkt, dan dat je berichten, topics of fora ziet waarbij het wel werkt. Wanneer het wel werkt is er immers geen hulp nodig. Dus uitgaan van de problemen van anderen is wat te kort door de bocht wat mij betreft. Een afwachtende houding want "scheelt mij tijd" is imo dan ook echt een drogreden, terwijl anderen nu hun vrije tijd gebruiken om jou te helpen, terwijl jij met het probleem zit. ;)
Cyriel85 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:19:
Een videokaart heeft vaak meerdere DAC's (zo heette dat vroeger althans) en kan daardoor meerdere schermen onafhankelijk van elkaar aansturen. Een dergelijke combinatie aan schermen is dan ook prima te maken, de angst dat het niet zou werken is overbodig.

[ Voor 93% gewijzigd door CH4OS op 05-03-2019 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
[...]

Ja dat is geen probleem. Je kan je ene scherm draaien op 60hz en de andere op 144hz. Heb ik ook gedaan met mijn 2k 120HZ monitor en mijn 1080p 144HZ monitor naast elkaar. Je kan de beide monitoren gewoon instellen via NVIDIA Control panel. Ik zou adviseren om een monitor te nemen die via Display poort of HDMI draaid en niet via DVI-D. DVI-D is al verdwenen op de 2000 series kaarten en ik zie het ook niet meer terug komen niet future proof.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik sluit ze beide op displaypoort aan.
Dan weet ik genoeg

@CH4OS ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom ik het eerst zou moeten proberen voordat ik iets koop. Vind dat persoonlijk heel omslachtig als de juiste info hier te vinden is, en waar dit forum mede voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NakedDutchy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:55:
@CH4OS ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom ik het eerst zou moeten proberen voordat ik iets koop. Vind dat persoonlijk heel omslachtig als de juiste info hier te vinden is, en waar dit forum mede voor bedoeld is.
Ah, je hebt het (tweede) scherm nog niet. Ik was in de veronderstelling dat je die wel had, op basis van de manier waarop je schreef. ;)

Je zou zoiets dan immers ook aan de winkel kunnen vragen of aan de medewerker, als je naar een fysieke winkel gaat. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 05-03-2019 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NakedDutchy
CH4OS schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:57:
[...]
Ah, je hebt het (tweede) scherm nog niet. Ik was in de veronderstelling dat je die wel had.=, op basis van de manier waarop je schreef. ;)

Je zou zoiets dan immers ook aan de winkel kunnen vragen of aan de medewerker, als je naar een fysieke winkel gaat. ;)
Daar had ik iets duidelijker in moeten zijn dan.

Alternate is vlak bij mijn huis, maar daar weet ik vaak meer dan de verkoper:p of ze proberen me iets te verkopen wat duurder is. Op Tweakers zit de praktijk kennis, en daar leer ik het meest van;-)

Edit: Bedankt voor de duidelijke uitleg! De 'angst' is helemaal weggenomen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NakedDutchy op 05-03-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:30

Eren

Boss of this gym

[qoute]
[...]

[/quote]
Want DVI-D begint al te verdwijnen. Kijk maar eens na de RTX series kaarten. Hele post lezen AUB.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Eren schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:42:
Want DVI-D begint al te verdwijnen. Kijk maar eens na de RTX series kaarten. Hele post lezen AUB.
En wat is er dan mis met een kabel HDMI - DVI ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik heb hier ook een 60hz en 144hz scherm. Met windows 10 is een bekend probleem dat wanneer je een film of youtube op je 60hz scherm draait je 144hz scherm naar 60hz schiet. Dit kan je testen op https://www.testufo.com/.

Wat bij mij de oplossing is: Je 60hz scherm op je onboard hdmi aansluiten en je main 144hz op je videokaart aansluiten.

Dit is mijn ervaring. Er zijn zat mensen die nergens last van hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Eren schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:42:
[qoute]
[...]

[/quote]
Mwa. Voor 8 euro heb ik 2 verloopjes gekocht van hdmi naar dvi. Ik kan nu elke hdmi-kabel gebruiken als hdmi-kabel, als hdmi-dvi-kabel, en als dvi-kabel. Ik kan dus elke monitor op elke videokaart aansluiten, zolang er maar een van de twee aansluitingen aanwezig is. Dat lijkt me dus geen enkel argument om een monitor wel of niet te kopen.

Cunning linguist.

Pagina: 1