230v naar 24volt (ac) transformer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09 19:19
Ik ben bezig met een klein domotica projectje om mijn tuinbewatering via Home Assistant te laten lopen. Daarvoor ga ik https://www.irritech.nl/100-hvf-mm-1-magneetklep.html deze magneetventielen gebruiken die ik wil aansturen met de Sonoff SV.

de electra specificaties voor de ventielen zijn;

24 VAC 50/60 Hz (cycles/sec.) solenoid
Inrush current: 0.290 A at 60 Hz
Holding current: 0.091 A at 60 Hz

Er komen 3 ventielen die nooit tegelijk mogen draaien (ivm waterdruk).

Wat kan ik gebruiken om de ventielen te voorzien van stroom?
Ik dacht misschien een beltrafo. Als dat te gebruiken is moet ik er dan 3 aanschaffen of kan ik af met 1 en de rest door te lussen. (ze draaien immers nooit tegelijk).
Andere optie is mogelijk een adapter? maar geen idee welke.

Beste antwoord (via haborym op 06-03-2019 20:29)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
haborym schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:30:
[...]
Ik kwam deze units ook nog tegen. Lijkt me ook een makkelijke oplossing :D
Dat is een prima oplossing, dat is ook gegarandeerd veilig omdat je niet met 230V moet gaan klooien.

Dat gezegd hebbende, een sonoff SV is geen goed idee. Die zijn namelijk heel erg niet bij met wisselspanning.
Als in, dan komt de rook er uit.

Beter is een sonoff pro, dan heb je vier potentiaalvrije contacten en kun je die 24V direct schakelen voor de drie ventielen.
Je kunt ze zelfs zo bedraden dat je nooit meer dan 1 ventiel tegelijkertijd kunt aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bl2OqEAcHdkEin3Wfkiy13bt/full.png

Als je helemaal van 230V weg wilt blijven kun je die sonoff ook met een externe DC adapter voeden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 06-03-2019 17:39 ]

Repareren doe je zo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

24v AC kan je bij iedere elektronicawinkel wel vinden. Kijk anders even bij de dump Baco in IJmuiden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
Je zou ook een 24AC trafo kunnen importeren uit 'el china'. Staan er velen op die van keurige kwaliteit zijn. Ik haal er zelf mijn hifi ring trafo's vandaan. 24AC houdt dus in dat het wisselspanning is, en een adapter maakt er vaak dmv een diode brug en condensator gelijkspanning van.

deze bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...4776-bad9-c60418c5ae32-12

Deze is 10VA, gezien we in AC blijven werken, rekenen we in VA ipv Watt. Deze trafo is 10VA, je verbruik van je solenoid inrush is 0.290, dat is dan 24*0.290 = 6,96VA. Ruim voldoende. Let op dat je de 230v kant nog zekert, en eventueel een netfilter toevoegen is wel zo netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor dat soort dingen ga ik altijd eerst ff bij de lokale kringloopwinkels langs.
Die hebben in hun bakken met elektra spul vaak tig soorten voedingkjes liggen. Daar zit altijd wel wat bruikbaars bij.

En meestal ben je voor 1 euro klaar... d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
ehtweak schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:44:
Voor dat soort dingen ga ik altijd eerst ff bij de lokale kringloopwinkels langs.
Die hebben in hun bakken met elektra spul vaak tig soorten voedingkjes liggen. Daar zit altijd wel wat bruikbaars bij.

En meestal ben je voor 1 euro klaar... d:)b
Helaas niet bij mij in de buurt :D. Vandaag even langs geweest.

memphis schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:02:

24v AC kan je bij iedere elektronicawinkel wel vinden. Kijk anders even bij de dump Baco in IJmuiden.
Ik heb die nog niet gevonden. Dacht ook dat ze vrij verkrijgbaar waren maar allemaal in AC/DC.
jctjepkema schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:11:
Je zou ook een 24AC trafo kunnen importeren uit 'el china'. Staan er velen op die van keurige kwaliteit zijn. Ik haal er zelf mijn hifi ring trafo's vandaan. 24AC houdt dus in dat het wisselspanning is, en een adapter maakt er vaak dmv een diode brug en condensator gelijkspanning van.

deze bijvoorbeeld:

Deze is 10VA, gezien we in AC blijven werken, rekenen we in VA ipv Watt. Deze trafo is 10VA, je verbruik van je solenoid inrush is 0.290, dat is dan 24*0.290 = 6,96VA. Ruim voldoende. Let op dat je de 230v kant nog zekert, en eventueel een netfilter toevoegen is wel zo netjes.
Zo technisch ben ik helaas niet. Is een eerste projectje en heb me blijkbaar vergist in hoe 'makkelijk' het zou zijn :D.
Denk dat ik dan toch maar voor de beltrafo ga. Lijkt me de meest simpele oplossing.
Zou namelijk niet weten waar ik moet beginnen mbt een zekering plaatsen en netfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym

deze bijvoorbeeld:

Ik ben is ff verder gaan speuren op jou antwoord. Als ik het goed begrijp krijg ik dan de volgende situatie

230v -> netfilter -> glaszekering -> trafo -> Sonoff LV -> ventiel.

Zat te kijken naar deze netfilter

Een simpele glaszeker 5x20mm.
Ik las dat de Sonoff LV 80 ma verbruikt. Heb er 2 in gebruik. Als ik het goed heb is dat 1.92 VA.

Klopt mijn beredenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Je kan ook deze netfilter pakken, daar zit ook een zekeringhouder in.

De sonoff kan volgens spec alleen op DC werken, niet op AC, daar zal je een gelijkrichter en afvlakcondensator bij moeten plaatsen.
En volgens de website is er ook 'wat soldeerwerk' nodig om 'm op DC te voeden en AC te schakelen, lijkt erop dat er een jumperweerstand af moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
SA007 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:13:
Je kan ook deze netfilter pakken, daar zit ook een zekeringhouder in.

De sonoff kan volgens spec alleen op DC werken, niet op AC, daar zal je een gelijkrichter en afvlakcondensator bij moeten plaatsen.
En volgens de website is er ook 'wat soldeerwerk' nodig om 'm op DC te voeden en AC te schakelen, lijkt erop dat er een jumperweerstand af moet.
Thanks. Maakt het makkelijker scheelt weer iets :D.

Hmm dan kan ik beter een Sonoff basic gebruiken en de volgorde wat veranderen. Iets duurder maar voor mij wel iets overzichtelijker.

230v -> Sonoff Basic -> netfilter + zekering -> trafo -> ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48
... eventueel een netfilter toevoegen is wel zo netjes.
Even uit sgieuwnierigheid, waarom een netfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
@memphis Hartstikke leuk, een printtrafo. Maar voor zoiets kun je beter iet nemen wat makkelijker en veiliger te monteren is. Immers lees ik nergens dat er een print gemaakt moet worden.
Zoals een ringkerntrafo* of een veiligheidstransformator.
Die hoef je niet te solderen, kun je direct draad in schroeven en met Wago 221 klemmen werken.

Een netfilter is overbodig bij 50 Hz transformatoren. Zoek ipv een filter voor een power entry met zekering.

*Let er wel op dat je deze niet "kortsluit" met een metalen beugel als wikkeling.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 06-03-2019 14:27 . Reden: netfilter is overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Stef012 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:04:
[...]

Even uit sgieuwnierigheid, waarom een netfilter?
Op advies van de medetweaker hierboven @jctjepkema :D

[ Voor 48% gewijzigd door haborym op 06-03-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48
jeroen3 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:24:

Een netfilter is overbodig bij 50 Hz transformatoren. Zoek ipv een filter voor een power entry met zekering.
Dat dacht ik dus ook. Ik heb al een hoop voedingstrafo's gezien (in de industrie), maar nog nooit met een filter ervoor.

@haborym Waarom omzeil je dit niet, door 230Vac ventielen/kleppen te gebruiken? Of heb je die 100-HVF kleppen al liggen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sine
haborym schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:30:
[...]
Dat is een prima oplossing, dat is ook gegarandeerd veilig omdat je niet met 230V moet gaan klooien.

Dat gezegd hebbende, een sonoff SV is geen goed idee. Die zijn namelijk heel erg niet bij met wisselspanning.

Beter is een sonoff pro, dan heb je vier potentiaalvrije contacten en kun je die 24V direct schakelen voor de drie ventielen.
Je kunt ze zelfs zo bedraden dat je nooit meer dan 1 ventiel tegelijkertijd kunt aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bl2OqEAcHdkEin3Wfkiy13bt/full.png

Als je helemaal van 230V weg wilt blijven kun je die sonoff ook met een externe DC adapter voeden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 06-03-2019 17:39 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Stef012 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:50:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Ik heb al een hoop voedingstrafo's gezien (in de industrie), maar nog nooit met een filter ervoor.

@haborym Waarom omzeil je dit niet, door 230Vac ventielen/kleppen te gebruiken? Of heb je die 100-HVF kleppen al liggen?
Ik wil graag gebruik maken van de Rainbird HVF koppelingen. Het gehele bewatering systeem is dan van Rainbird.
Sine schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:04:
[...]

[Afbeelding]

Dit is echt top! Dit ga ik doen. Ga idd apart een voeding regelen voor de Sonoff 4ch en ga het doorverbinden zoals je op het plaatje aangeeft. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jeroen3 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:24:
@memphis Hartstikke leuk, een printtrafo. Maar voor zoiets kun je beter iet nemen wat makkelijker en veiliger te monteren is.[small]*Let er wel op dat je deze niet "kortsluit" met een metalen beugel als wikkeling
Ik gaf alleen vat betaalbare voorbeelden omdat de topicstarter aangaf niets te kunnen vinden, het is aan de topicstarter de keuze en een printtrafo is prima in te bouwen. Maar TS had al wat anders gevonden dus komt het helemaal goed.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
Netfilter was dom van me:p heb net een pcb ontworpen die 230v naar 5v doet en daar zit dus een filter op, is natuurlijk niet nodig gezien je volledig in ac blijft en je een trafo gebruikt. @Sine klinkt als precies de juiste oplossing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 08:23

xces

To got or not to got..

Sine schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:04:
[...]

[...]
Zie ik het goed dat jij het hier zo hebt aangesloten? Zelf ben ik ook bezig met hetzelfde project en kwam via via op deze thread. Bij mijn Gardena grasmaaier zit reeds een bridge, maar ik heb geen zin om nog 200 euro uit te trekken voor de smart irrigation control unit.

Het idee is nu dmv een Sonoff 4CH Pro en een DIN-rail voeding 35VA 24VAC onderstaand voor elkaar te krijgen. De ventielen komen in mijn kruipruimte in een Gardena Ventielbox v3. Een nieuwe waterleiding (25mm) zorgt voor de aanvoer rechstreeks vanaf mijn watermeter. Dit alles is dan 'vorstvrij' geplaatst. Alle 3 de kleppen zouden theoretisch tegelijk moeten kunnen sproeien.

Afbeeldingslocatie: https://forum.creationx.de/index.php?attachment/1936-sonoff-4ch-pro-magventile-jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ja, in mijn krabbel "wint" het meest linkse aangestuurde ventiel het van de rest.

Maar zou als jij het hier hebt getekend moet het gewoon vrij stuurbaar werken inderdaad.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Bij mij zijn ze aangesloten zoals Sine het heeft voorgesteld en werkt als een trein. Bij mij kan er maar 1 pomp tegelijk aan omdat anders de druk te laag is.
Heb via Node Red een flow gemaakt die om de beurt een zone aanzet op basis van de bodemvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-09 18:53
De oplossing met de sonoff wil ik gaan gebruiken om via domoticz mijn beregeningsinstallatie aan te sturen.

Ik heb 3 rainbird 100 HV magneetkleppen waar ik nog een trafo voor zoek.
Deze kwam ik tegen:
https://uk.rs-online.com/mobile/p/ac-dc-adapters/1391773/
https://uk.rs-online.com/mobile/p/ac-dc-adapters/1391776/

Kan iemand mij vertellen of een van deze adapters gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
Zou moeten werken. Ik heb uiteindelijk deze gekocht https://www.amazon.de/gp/...ref_=pe_2444441_363668081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-09 18:53
Deze is helaas niet meer leverbaar.
Ik denk dat ik deze ga proberen:
https://nl.rs-online.com/mobile/p/products/1391776/

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
https://www.irritech.nl/h...-transformator-24vac.html
Hier heb ik ook veel vandaan. Goede shop. Verkopen ze deze ook.
Pagina: 1