Hatsjoe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:15:
[...]
Een boete moet een afschrikwekkende werking hebben. Ik heb geen zin om een aanzienlijk bedrag kwijt te zijn aan een boete door te hard rijden. Dan maar 10 minuten later thuis. Echter wordt die afschrikwekkende werking aanzienlijk minder wanneer de boete veel minder in verhouding staat tegenover je salaris. Dus ja, ik denk dat de boetes bepalen aan de hand van je salaris zeker wel
iets zal helpen. Een puntensysteem zou hier een hele goede toevoeging aan zijn.
.... en daarom dus een puntensysteem: dan heb je geen inkomsten-afhankelijke boetesysteem nodig want: als iemand zijn rijbewijs voor het eerst 15 dagen kwijt is geraakt en zich moet regelen zonder wagen en daarbovenop een -weliswaar niet inkomstenafhankelijke- boete moet betalen zal ie er uit leren.
In het geval hij/zij er toch niks uit leert en weer tegen de lamp loopt (rijdt) zal ie de volgende keer zijn rijbewijs voor onbepaalde duur kwijtgeraken + terug theoretische en praktische proeven moeten doen en daar opnieuw voor betalen, in tussentijd kan ie zich zien te regelen voor werk etc... een gigantische hoop gedoe als je jarenlang van je vierwieler afhankelijk bent geweest, als dàt niet ontmoedigend werkt weet ik het ook niet.
Niet dat ik principieel tégen inkomstenafhankelijke boetes ben, i.v.m. belastingen en sociale bijdragen ben ik daar zelfs heel erg vóór... Ik denk alleen dat in het verkeer een puntensysteem effectiever is.
Ook: de link die je legt tussen inkomsten en 'dikke bakken' is begrijpelijk maar compleet irrelevant...
Niet zelden staan de "dikste bakken" geparkeerd in verloederde sociale wijken; dit is echt een opvallende constatatie in bepaalde buurten: Veel mensen vinden het belangrijker dat er een dikke "vul Duits merk hier in" voor hun deur staat, dan dat ze zouden investeren in een gezondere woonsituatie.
In contrast: in meer welgestelde buurten zie je natuurlijk ook dure wagens maar evengoed zie je huizen met Citroënnetjes op de oprit, van diegenen voor wie een wagen geen statussymbool is maar een gebruiksvoorwerp (en tevens verliesmakende investering tenzij je het over zeer exclusieve modellen hebt)
Als je je boetes op automerk richt, zit je systeem dus scheef in elkaar.
....maar zoals hier al eerder aangegeven is het vooral de pakkans die naar omhoog moet... verhoogde pakkans en puntensysteem is denk ik een heel ontmoedigende combo.
[
Voor 3% gewijzigd door
PinusRigida op 05-03-2019 16:13
]