Ik zie bij veel netwerk switches staan dat ze 10/100mbps ethernet hebben. Betekent dat dat het ergens tussen de 10 en 100mbps zit of dat je kan kiezen tussen die twee?
Alvast bedankt, Martin
Alvast bedankt, Martin
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
En hoe weet je dan hoeveel mbps je apparaat is? En als je apparaat meer/minder dan 10mbps is, maakt dat dan uit?McKaamos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:29:
Geen van beide.
10/100 betekent dat de poorten automatisch wisselen tussen 10 en 100Mbps, afhankelijk van het apparaat wat je er op aansluit.
Sluit je een 10Mbps apparaat aan, dan werkt die poort op 10Mbps.
Sluit je een 100Mbps apparaat aan, dan werkt die poort op 100Mbps.
Willen de twee apparaten met elkaar communiceren, dan is de snelheid afhankelijk van de hoogste linkspeed van het traagste apparaat. Dus als een 100Mbps apparaat communiceert met een 10Mbps apparaat, dan is de maximale snelheid 10Mbps.
In principe ligt dit aan de netwerkkaart die in het apparaat zit. Denk persoonlijk niet dat je nog snel een apparaat tegenkomt wat een snelheid lager dan 100 Mbit/s heeft.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:34:
[...]
En hoe weet je dan hoeveel mbps je apparaat is? En als je apparaat meer/minder dan 10mbps is, maakt dat dan uit?
Er is geen meer of minder dan 10Mbps. De keuzes zijn 10, 100 en 1000. (en hoger, maar dat zie je nog nauwelijks in consumenten apparatuur, dus dat is niet belangrijk).Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:34:
[...]
En hoe weet je dan hoeveel mbps je apparaat is? En als je apparaat meer/minder dan 10mbps is, maakt dat dan uit?
En als je apparaat van boven de 100Mbit/s aansluit aan een 10/100Mbit/s netwerk switch, dan levert de netwerk switch 100Mbit/s?CaiGil schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:35:
[...]
In principe ligt dit aan de netwerkkaart die in het apparaat zit. Denk persoonlijk niet dat je nog snel een apparaat tegenkomt wat een snelheid lager dan 100 Mbit/s heeft.
Netwerk apparatuur doet aan zogeheten 'auto-negotiate'.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:36:
[...]
En als je apparaat van boven de 100Mbit/s aansluit aan een 10/100Mbit/s netwerk switch, dan levert de netwerk switch 100Mbit/s?
Oke dan snap ik het. BedanktMcKaamos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:38:
[...]
Netwerk apparatuur doet aan zogeheten 'auto-negotiate'.
Bij het contact leggen wordt er 'onderhandeld' over wat de maximale snelheid moet zijn.
Dat is altijd de hoogste snelheid die door beide partijen wordt ondersteund. Dus als de ene 10/100 is en de andere is 100/1000, dan is de gemeenschappelijke hoogste snelheid 100.
Toch nog één vraag: Ik heb thuis 40Mbit/s. Betekent dat die dan kiest voor 10Mbit/s of maakt die 40Mbit/s niet uit voor de netwerk switch?McKaamos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:38:
[...]
Netwerk apparatuur doet aan zogeheten 'auto-negotiate'.
Bij het contact leggen wordt er 'onderhandeld' over wat de maximale snelheid moet zijn.
Dat is altijd de hoogste snelheid die door beide partijen wordt ondersteund. Dus als de ene 10/100 is en de andere is 100/1000, dan is de gemeenschappelijke hoogste snelheid 100.
Dat maakt niet uit. Je apparatuur maakt gewoon gebruik van 100Mbit, als het dat aan kan, en je internetverbinding is gelimiteerd op 40Mbit.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:18:
[...]
Toch nog één vraag: Ik heb thuis 40Mbit/s. Betekent dat die dan kiest voor 10Mbit/s of maakt die 40Mbit/s niet uit voor de netwerk switch?
The devil is in the details.
40Mbit is wat anders.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:18:
[...]
Toch nog één vraag: Ik heb thuis 40Mbit/s. Betekent dat die dan kiest voor 10Mbit/s of maakt die 40Mbit/s niet uit voor de netwerk switch?
[ Voor 39% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2019 17:23 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Oke topHahn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:19:
[...]
Dat maakt niet uit. Je apparatuur maakt gewoon gebruik van 100Mbit, als het dat aan kan, en je internetverbinding is gelimiteerd op 40Mbit.
Er zit een verschil tussen de maximale snelheid van individuele onderdelen, en het abonnement dat je afneemt. Ethernet, de netwerkverbindingen waar we het hier over hebben, heeft standaarden voor 10 Mbps, 100 Mbps, 1 Gbps, 10 Gbps, 25 Gbps, 40 Gbps, 100 Gbps en vast nog wel een aantal meer. anno 2019 kom je bij mensen thuis eigenlijk alleen maar 100 Mbps en 1 Gbps (ofwel 1000 Mbps) tegen, '100 Mbit en gigabit', en het ondersteunt eigenlijk altijd wel ook 10 Mbit.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:18:
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Bedankt voor de duidelijkheid!Paul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:32:
[...]
Er zit een verschil tussen de maximale snelheid van individuele onderdelen, en het abonnement dat je afneemt. Ethernet, de netwerkverbindingen waar we het hier over hebben, heeft standaarden voor 10 Mbps, 100 Mbps, 1 Gbps, 10 Gbps, 25 Gbps, 40 Gbps, 100 Gbps en vast nog wel een aantal meer. anno 2019 kom je bij mensen thuis eigenlijk alleen maar 100 Mbps en 1 Gbps (ofwel 1000 Mbps) tegen, '100 Mbit en gigabit', en het ondersteunt eigenlijk altijd wel ook 10 Mbit.
Dit is de maximale snelheid die je over die ene link, die ene netwerkkabel, kunt halen. Je hebt zo'n verbinding tussen je router (het apparaat dat je van je internetprovider hebt gekregen) en een eventuele switch, een andere tussen de switch en je PC, weer een andere tussen de switch en een printer, nog eentje tussen de switch en je TV, en weer een andere tussen je switch en je gameconsole. Ieder van die verbindingen kan dus op 10, 100 of 1000 Mbps lopen.
Tussen je router en "het internet" lopen andere kabels, coax, een telefoonlijn, glasvezel, soms ook ethernet, en vanaf daar wordt het ingewikkeld. Gelukkig hoef je daar niks mee te doen, dat regelt de internetprovider voor je.
Je kunt je indenken dat het snelste dat je tussen punt A en punt B haalt, gelimiteerd wordt door de langzaamste verbinding. Tot dusver hebben we het alleen over technische limieten gehad; op je internetverbinding plaatst je internetprovider ook nog een kunstmatig limiet, dat van je abonnement. In jouw geval is dat 40 Mbps. Ook hier geldt, de langzaamste schakel is de limiet. Ga je thuis van je PC naar je gameconsole, dan is die limiet misschien 1000 Mbps. Ga je van je pc thuis naar een langzame webserver, dan is die limiet misschien maar 100 kilobit per seconde. Als die webserver wel snel genoeg is, dan wordt de limiet waar je tegenaan loopt de 40 MBps waar je internetprovider je op limiteert.
Long story short, als je thuis poorten tekort komt kun je het beste een gigabit switch kopen, het prijsverschil met 100 MBit is minimaal, en de onderlinge communicatie kan er baat bij hebben.
404 Signature not found
10 Mbps is zo ontzettend langzaam, daar heb je eigenlijk helemaal niets meer aan.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:27:
Ik zie bij veel netwerk switches staan dat ze 10/100mbps ethernet hebben.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Heb ik iets aan 1Gbit/s als ik maar max 40mbps internet heb?aawe mwan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:48:
[...]
10 Mbps is zo ontzettend langzaam, daar heb je eigenlijk helemaal niets meer aan.
Maar als ik mijn computer in de slaapstand zet, dan schakelt hij terug van 1000 naar 10, om stroom te besparen als hij in z'n slaap toch op het netwerk wil luisteren. Dus ik ben wel blij dat dit op mijn switch zit.
Als je een nieuwe switch koopt, dan is 10/100/1000 ("Gigabit") momenteel de beste keuze.
Niet langzamer, want Gigabit switches zijn nauwelijks duurder maar wel 10 keer zo snel (letterlijk).
Niet sneller, want je hebt wel 10Gb switches maar die gaan de komende maanden zo hard in prijs dalen dat je zeker spijt krijgt als je er nu al een koopt.
Omdat niet elk device veel data hoeft te versturen / krijgen en het ook niet continu nodig heeft?SMSfreakie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:45:
wie zou er anno 2019 nog echt een device in zn netwerk hebben die niet hoger kan dan 10mbps :-)
Wel als je in je eigen netwerk 2 apparaten hebt waarmee je iets wil kopieren / uitwisselen met meer dan 12MB per seconde. Denk aan je PC backuppen naar je NAS bijvoorbeeld; dat gaat aanzienlijk fijner als je Gbit hebt en 128MB per seconde zou kunnen verstouwen.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:53:
[...]
Heb ik iets aan 1Gbit/s als ik maar max 40mbps internet heb?
[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2019 17:55 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Je internet zal er niet sneller van worden, maar als je lokaal tussen computer en bijvoorbeeld je laptop veel grote bestanden kopieert dan kan die extra snelheid zin hebben.Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:53:
[...]
Heb ik iets aan 1Gbit/s als ik maar max 40mbps internet heb?
hij is al bekend bij je collega'srens-br schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:13:
@Martin__ welkom op Tweakers.
[mbr]Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.[/]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Hangt er net vanaf wat je er mee wil doen.aawe mwan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:48:
[...]
10 Mbps is zo ontzettend langzaam, daar heb je eigenlijk helemaal niets meer aan.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 31-07-2019 21:08 ]
Dat heeft geen invloed op de switch, uplink vanaf je 100mb switch blijft immers 100mb.Ik heb wel nog een 10/100 liggen, kan ik deze aan mijn netwerk toevoegen of zal dat invloed hebben op de snelheid van de hogere switch?
In principe niet nodig, als het goed is zit er autosensing op. Indien het niet werkt natuurlijk wel gebruik maken van een crossEl als ik deze dan toevoeg, dien ik dan een crossover kabel te gebruiken of kom ik nog van een vorig tijdperk?
Het hangt er een beetje vanaf.bartjenbakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:02:
Ik heb momenteel een 100/1000 Mpbs switch en ik kom een paar poorten te kort.
Ik heb wel nog een 10/100 liggen, kan ik deze aan mijn netwerk toevoegen of zal dat invloed hebben op de snelheid van de hogere switch?
El als ik deze dan toevoeg, dien ik dan een crossover kabel te gebruiken of kom ik nog van een vorig tijdperk?
Ligt er wel aan wat je aan wil sluiten; ik heb er ook een in gebruik. Daar zitten mijn scanner, printer, IPMI-poort van de server, dat soort dingen op. Genoeg dingen waar 100 Mbit/s snel genoeg isunezra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:39:
Anyhow, een 10/100 switch zou ik niet snel inzetten. Ik zou eerder een grotere switch kopen.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Tuurlijk, maar voor dat tientje dat een eenvoudige GBit switch kost...Paul schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:10:
[...]
Ligt er wel aan wat je aan wil sluiten; ik heb er ook een in gebruik. Daar zitten mijn scanner, printer, IPMI-poort van de server, dat soort dingen op. Genoeg dingen waar 100 Mbit/s snel genoeg is
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hij heeft die switch al liggen dus kost hem nu niets en een beetje switch kost wel meer dan een tientje.unezra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:08:
[...]
Tuurlijk, maar voor dat tientje dat een eenvoudige GBit switch kost...
Al zou ik zelf eerder een grotere switch kopen.
Nee dit heeft geen invloed. De twee switches zullen onderling maximaal 100Mbps aan data kunnen afhandelen omdat jouw 1000mbps switch zijn poort aanpast aan jouw 100Mbps switch.bartjenbakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:02:
Ik heb wel nog een 10/100 liggen, kan ik deze aan mijn netwerk toevoegen of zal dat invloed hebben op de snelheid van de hogere switch?
El als ik deze dan toevoeg, dien ik dan een crossover kabel te gebruiken of kom ik nog van een vorig tijdperk?
Ja het kan alleen de kans is erg groot dat alles opeens 100mbit wordt. En crossover kabel is niet echt meer nodig omdat de meeste switchen nu autosensing zijn die komen er zelf acher hoe je de boel heb aangelosten.bartjenbakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:02:
Dat is al tientallen jaren niet meerMeZZiN schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:14:
Alleen duurdere switches kunnen meerdere snelheden tegelijk aan. Normale switchen zullen altijd de langzaamste snelheid aanhouden. Dus alles 1gbit en 1 10 mbit dan is je hele netwerk opeens 10 mbit.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Rhàshan - Aditu Sunlock
Rhàshan - Aditu Sunlock
Naar deze uitleg is vooral het aantal auto's die over de weg kunnen bepalend. De snelheid van de auto zelf wordt niet bepaald door de bandbreedte. Voor de snelheid van één enkele auto zelf is vooral het type wegdek bepalend. Maar of dat nou regulier asfalt is of bijvoorbeeld ZOAB merk je bijna niet (i.e. koper vs glas).MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:19:
/edit: mogelijk domme / aanvullende uitleg: de snelheid die 2 apparaten onderling afspreken (10, 100 of 1000), is niet meteen "vast" voor "al het verkeer" wat eroverheen gaat. Net zo min als een snelweg; je mag in NL op bepaalde plekken 130 en (als iedereen zich netjes aan de snelheid houdt) gaan sommigen 130 en anderen maar 90 omdat het niet sneller kan op dat moment.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq