10/100 Mbps, Wat betekent het?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.614 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-07-2023
Ik zie bij veel netwerk switches staan dat ze 10/100mbps ethernet hebben. Betekent dat dat het ergens tussen de 10 en 100mbps zit of dat je kan kiezen tussen die twee?
Alvast bedankt, Martin

Beste antwoord (via Martin__ op 05-03-2019 18:00)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geen van beide.
10/100 betekent dat de poorten automatisch wisselen tussen 10 en 100Mbps, afhankelijk van het apparaat wat je er op aansluit.
Sluit je een 10Mbps apparaat aan, dan werkt die poort op 10Mbps.
Sluit je een 100Mbps apparaat aan, dan werkt die poort op 100Mbps.
Willen de twee apparaten met elkaar communiceren, dan is de snelheid afhankelijk van de hoogste linkspeed van het traagste apparaat. Dus als een 100Mbps apparaat communiceert met een 10Mbps apparaat, dan is de maximale snelheid 10Mbps.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Geen van beide.
10/100 betekent dat de poorten automatisch wisselen tussen 10 en 100Mbps, afhankelijk van het apparaat wat je er op aansluit.
Willen de twee apparaten met elkaar communiceren, dan is de snelheid afhankelijk van de hoogste linkspeed van het traagste apparaat. Dus als een 100Mbps apparaat communiceert met een 10Mbps apparaat, dan is de maximale snelheid 10Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:00
het betekent dat ze beide snelheden 'begrijpen'. De meeste switches zijn unmanaged die kun je niet instellen op één van die snelheden. Netwerkkaarten kan je wel vastzetten op één van die twee. (overigens is Gigabit tegenwoordig de standaard)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
McKaamos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:29:
Geen van beide.
En hoe weet je dan hoeveel mbps je apparaat is? En als je apparaat meer/minder dan 10mbps is, maakt dat dan uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaiGil
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09-2020
Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:34:
[...]

En hoe weet je dan hoeveel mbps je apparaat is? En als je apparaat meer/minder dan 10mbps is, maakt dat dan uit?
In principe ligt dit aan de netwerkkaart die in het apparaat zit. Denk persoonlijk niet dat je nog snel een apparaat tegenkomt wat een snelheid lager dan 100 Mbit/s heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:34:
[...]

Er is geen meer of minder dan 10Mbps. De keuzes zijn 10, 100 en 1000. (en hoger, maar dat zie je nog nauwelijks in consumenten apparatuur, dus dat is niet belangrijk).

En hoe je dat weet? Bekijk de specificaties.
B.v. als je apparaat een PC is met een netwerkkaart op het moederbord, dan zal je de handleiding van het moederbord moeten raadplegen.
Gaat het om een NAS of een printer, dan zal je de handleiding daar van even moeten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
CaiGil schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:35:
[...]

In principe ligt dit aan de netwerkkaart die in het apparaat zit. Denk persoonlijk niet dat je nog snel een apparaat tegenkomt wat een snelheid lager dan 100 Mbit/s heeft.
En als je apparaat van boven de 100Mbit/s aansluit aan een 10/100Mbit/s netwerk switch, dan levert de netwerk switch 100Mbit/s?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:36:
[...]

En als je apparaat van boven de 100Mbit/s aansluit aan een 10/100Mbit/s netwerk switch, dan levert de netwerk switch 100Mbit/s?
Netwerk apparatuur doet aan zogeheten 'auto-negotiate'.
Bij het contact leggen wordt er 'onderhandeld' over wat de maximale snelheid moet zijn.
Dat is altijd de hoogste snelheid die door beide partijen wordt ondersteund. Dus als de ene 10/100 is en de andere is 100/1000, dan is de gemeenschappelijke hoogste snelheid 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
McKaamos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:38:
[...]

Bij het contact leggen wordt er 'onderhandeld' over wat de maximale snelheid moet zijn.
Dat is altijd de hoogste snelheid die door beide partijen wordt ondersteund. Dus als de ene 10/100 is en de andere is 100/1000, dan is de gemeenschappelijke hoogste snelheid 100.
Oke dan snap ik het. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Martin__ welkom op Tweakers.

Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
McKaamos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:38:
[...]

Toch nog één vraag: Ik heb thuis 40Mbit/s. Betekent dat die dan kiest voor 10Mbit/s of maakt die 40Mbit/s niet uit voor de netwerk switch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:18:
[...]

Toch nog één vraag: Ik heb thuis 40Mbit/s. Betekent dat die dan kiest voor 10Mbit/s of maakt die 40Mbit/s niet uit voor de netwerk switch?
Dat maakt niet uit. Je apparatuur maakt gewoon gebruik van 100Mbit, als het dat aan kan, en je internetverbinding is gelimiteerd op 40Mbit.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 14:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

40Mbit is wat anders.

Je modem/router en switch praten onderling 100Mbps maar je internet-traffic over die 100Mbps kabel is dan niet hoger dan 40Mbps (downstream).

/edit: mogelijk domme / aanvullende uitleg: de snelheid die 2 apparaten onderling afspreken (10, 100 of 1000), is niet meteen "vast" voor "al het verkeer" wat eroverheen gaat. Net zo min als een snelweg; je mag in NL op bepaalde plekken 130 en (als iedereen zich netjes aan de snelheid houdt) gaan sommigen 130 en anderen maar 90 omdat het niet sneller kan op dat moment.

Jouw snelweg (tussen modem en switch) is 100Mbit maar het autootje wat je internet-data komt brengen rijdt maar 40. Net zoals dat een vrachtwagen maar 90 kan rijden op een weg van 130.

[ Voor 39% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2019 17:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
Hahn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:19:
[...]

Dat maakt niet uit. Je apparatuur maakt gewoon gebruik van 100Mbit, als het dat aan kan, en je internetverbinding is gelimiteerd op 40Mbit.
Oke top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26
Er zit een verschil tussen de maximale snelheid van individuele onderdelen, en het abonnement dat je afneemt. Ethernet, de netwerkverbindingen waar we het hier over hebben, heeft standaarden voor 10 Mbps, 100 Mbps, 1 Gbps, 10 Gbps, 25 Gbps, 40 Gbps, 100 Gbps en vast nog wel een aantal meer. anno 2019 kom je bij mensen thuis eigenlijk alleen maar 100 Mbps en 1 Gbps (ofwel 1000 Mbps) tegen, '100 Mbit en gigabit', en het ondersteunt eigenlijk altijd wel ook 10 Mbit.

Dit is de maximale snelheid die je over die ene link, die ene netwerkkabel, kunt halen. Je hebt zo'n verbinding tussen je router (het apparaat dat je van je internetprovider hebt gekregen) en een eventuele switch, een andere tussen de switch en je PC, weer een andere tussen de switch en een printer, nog eentje tussen de switch en je TV, en weer een andere tussen je switch en je gameconsole. Ieder van die verbindingen kan dus op 10, 100 of 1000 Mbps lopen.

Tussen je router en "het internet" lopen andere kabels, coax, een telefoonlijn, glasvezel, soms ook ethernet, en vanaf daar wordt het ingewikkeld. Gelukkig hoef je daar niks mee te doen, dat regelt de internetprovider voor je.

Je kunt je indenken dat het snelste dat je tussen punt A en punt B haalt, gelimiteerd wordt door de langzaamste verbinding. Tot dusver hebben we het alleen over technische limieten gehad; op je internetverbinding plaatst je internetprovider ook nog een kunstmatig limiet, dat van je abonnement. In jouw geval is dat 40 Mbps. Ook hier geldt, de langzaamste schakel is de limiet. Ga je thuis van je PC naar je gameconsole, dan is die limiet misschien 1000 Mbps. Ga je van je pc thuis naar een langzame webserver, dan is die limiet misschien maar 100 kilobit per seconde. Als die webserver wel snel genoeg is, dan wordt de limiet waar je tegenaan loopt de 40 MBps waar je internetprovider je op limiteert.

Long story short, als je thuis poorten tekort komt kun je het beste een gigabit switch kopen, het prijsverschil met 100 MBit is minimaal, en de onderlinge communicatie kan er baat bij hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
Paul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:32:
[...]
Er zit een verschil tussen de maximale snelheid van individuele onderdelen, en het abonnement dat je afneemt. Ethernet, de netwerkverbindingen waar we het hier over hebben, heeft standaarden voor 10 Mbps, 100 Mbps, 1 Gbps, 10 Gbps, 25 Gbps, 40 Gbps, 100 Gbps en vast nog wel een aantal meer. anno 2019 kom je bij mensen thuis eigenlijk alleen maar 100 Mbps en 1 Gbps (ofwel 1000 Mbps) tegen, '100 Mbit en gigabit', en het ondersteunt eigenlijk altijd wel ook 10 Mbit.

Dit is de maximale snelheid die je over die ene link, die ene netwerkkabel, kunt halen. Je hebt zo'n verbinding tussen je router (het apparaat dat je van je internetprovider hebt gekregen) en een eventuele switch, een andere tussen de switch en je PC, weer een andere tussen de switch en een printer, nog eentje tussen de switch en je TV, en weer een andere tussen je switch en je gameconsole. Ieder van die verbindingen kan dus op 10, 100 of 1000 Mbps lopen.

Tussen je router en "het internet" lopen andere kabels, coax, een telefoonlijn, glasvezel, soms ook ethernet, en vanaf daar wordt het ingewikkeld. Gelukkig hoef je daar niks mee te doen, dat regelt de internetprovider voor je.

Je kunt je indenken dat het snelste dat je tussen punt A en punt B haalt, gelimiteerd wordt door de langzaamste verbinding. Tot dusver hebben we het alleen over technische limieten gehad; op je internetverbinding plaatst je internetprovider ook nog een kunstmatig limiet, dat van je abonnement. In jouw geval is dat 40 Mbps. Ook hier geldt, de langzaamste schakel is de limiet. Ga je thuis van je PC naar je gameconsole, dan is die limiet misschien 1000 Mbps. Ga je van je pc thuis naar een langzame webserver, dan is die limiet misschien maar 100 kilobit per seconde. Als die webserver wel snel genoeg is, dan wordt de limiet waar je tegenaan loopt de 40 MBps waar je internetprovider je op limiteert.

Long story short, als je thuis poorten tekort komt kun je het beste een gigabit switch kopen, het prijsverschil met 100 MBit is minimaal, en de onderlinge communicatie kan er baat bij hebben.
Bedankt voor de duidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wie zou er anno 2019 nog echt een device in zn netwerk hebben die niet hoger kan dan 10mbps :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 21:19

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:27:
Ik zie bij veel netwerk switches staan dat ze 10/100mbps ethernet hebben.
10 Mbps is zo ontzettend langzaam, daar heb je eigenlijk helemaal niets meer aan.

Maar als ik mijn computer in de slaapstand zet, dan schakelt hij terug van 1000 naar 10, om stroom te besparen als hij in z'n slaap toch op het netwerk wil luisteren. Dus ik ben wel blij dat dit op mijn switch zit.

Als je een nieuwe switch koopt, dan is 10/100/1000 ("Gigabit") momenteel de beste keuze.
Niet langzamer, want Gigabit switches zijn nauwelijks duurder maar wel 10 keer zo snel (letterlijk).
Niet sneller, want je hebt wel 10Gb switches maar die gaan de komende maanden zo hard in prijs dalen dat je zeker spijt krijgt als je er nu al een koopt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
aawe mwan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:48:
[...]

10 Mbps is zo ontzettend langzaam, daar heb je eigenlijk helemaal niets meer aan.

Maar als ik mijn computer in de slaapstand zet, dan schakelt hij terug van 1000 naar 10, om stroom te besparen als hij in z'n slaap toch op het netwerk wil luisteren. Dus ik ben wel blij dat dit op mijn switch zit.

Als je een nieuwe switch koopt, dan is 10/100/1000 ("Gigabit") momenteel de beste keuze.
Niet langzamer, want Gigabit switches zijn nauwelijks duurder maar wel 10 keer zo snel (letterlijk).
Niet sneller, want je hebt wel 10Gb switches maar die gaan de komende maanden zo hard in prijs dalen dat je zeker spijt krijgt als je er nu al een koopt.
Heb ik iets aan 1Gbit/s als ik maar max 40mbps internet heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 14:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SMSfreakie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:45:
wie zou er anno 2019 nog echt een device in zn netwerk hebben die niet hoger kan dan 10mbps :-)
Omdat niet elk device veel data hoeft te versturen / krijgen en het ook niet continu nodig heeft?

Aanname (als voorbeeld): een DHCP-server verstuurt eens in de 24 uur een pakketje of 16? Een set slimme lampen krijgt eens in de 12 uur een "TCP/UDP pakketje" om aan te gaan? Zelfs Ziggo TV (720p uitzendingen) komen niet boven de 10Mbps uit.

Dat je weinig / geen devices meer kan krijgen die maximaal 10Mbps praten, helemaal mee eens. Maar de noodzaak om meer dan 10Mbps te hebben, is voor veel infrastructuren nog steeds niet een voldongen feit.
Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:53:
[...]

Wel als je in je eigen netwerk 2 apparaten hebt waarmee je iets wil kopieren / uitwisselen met meer dan 12MB per seconde. Denk aan je PC backuppen naar je NAS bijvoorbeeld; dat gaat aanzienlijk fijner als je Gbit hebt en 128MB per seconde zou kunnen verstouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2019 17:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 13:26
Martin__ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:53:
[...]

Je internet zal er niet sneller van worden, maar als je lokaal tussen computer en bijvoorbeeld je laptop veel grote bestanden kopieert dan kan die extra snelheid zin hebben.

Als dit niet doet en je internet alleen, dan heeft het weinig zin (in de zin van, dan merk je er niets van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin__
Top ik weet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rens-br schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:13:
@Martin__ welkom op Tweakers.

[mbr]Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.[/]
hij is al bekend bij je collega's ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

aawe mwan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:48:
[...]
Hangt er net vanaf wat je er mee wil doen. :)

Ga maar eens werken via Citrix, heb je aan 10MBit/s meer dan zat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenbakker
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik heb momenteel een 100/1000 Mpbs switch en ik kom een paar poorten te kort.
Ik heb wel nog een 10/100 liggen, kan ik deze aan mijn netwerk toevoegen of zal dat invloed hebben op de snelheid van de hogere switch?
El als ik deze dan toevoeg, dien ik dan een crossover kabel te gebruiken of kom ik nog van een vorig tijdperk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 05-08 21:44
@bartjenbakker je kunt prima mixen (Heb ik ook hier). Ook is een crosscable niet nodig, die heb je alleen nodig als je 2pc's zonder switch aan elkaar wilt koppelen maar dat doet zo goed als niemand.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 31-07-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje98
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-06 17:23
Ik heb wel nog een 10/100 liggen, kan ik deze aan mijn netwerk toevoegen of zal dat invloed hebben op de snelheid van de hogere switch?
Dat heeft geen invloed op de switch, uplink vanaf je 100mb switch blijft immers 100mb.
El als ik deze dan toevoeg, dien ik dan een crossover kabel te gebruiken of kom ik nog van een vorig tijdperk?
In principe niet nodig, als het goed is zit er autosensing op. Indien het niet werkt natuurlijk wel gebruik maken van een cross :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bartjenbakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:02:
Het hangt er een beetje vanaf.

Als al die apparaten op die 100MBit switch met een apparaat op de andere switch willen gaan praten, kan de uplink te krap worden en het zinvoller zijn om óf een switch aan te schaffen met 1000MBit poorten, óf een grotere switch.

Voordeel van een grotere switch is dat je geen bottleneck hebt.

Koppel je die 2 namelijk aan elkaar, en wil je praten met apparaten in de andere switch, moet alles door die ene poort waarop je ze gekoppeld hebt. (Met meer geavanceerde switches kun je wel meerdere poorten koppelen, met wat configuratiewerk, maar gezien je vraagstelling is dat denk ik een brug te ver.)

Anyhow, een 10/100 switch zou ik niet snel inzetten. Ik zou eerder een grotere switch kopen.

Om hoe veel poorten gaat het en hoe veel kom je er tekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
unezra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:39:
Anyhow, een 10/100 switch zou ik niet snel inzetten. Ik zou eerder een grotere switch kopen.
Ligt er wel aan wat je aan wil sluiten; ik heb er ook een in gebruik. Daar zitten mijn scanner, printer, IPMI-poort van de server, dat soort dingen op. Genoeg dingen waar 100 Mbit/s snel genoeg is :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:10:
[...]
Ligt er wel aan wat je aan wil sluiten; ik heb er ook een in gebruik. Daar zitten mijn scanner, printer, IPMI-poort van de server, dat soort dingen op. Genoeg dingen waar 100 Mbit/s snel genoeg is :)
Tuurlijk, maar voor dat tientje dat een eenvoudige GBit switch kost...
Al zou ik zelf eerder een grotere switch kopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
...kost € 16,50 na verzenden, en is toch geld dat je uitspaart als het niet hoeft ;)

Ik heb het ook liever simpel en overzichtelijk, maar technisch zijn er geen redenen om het niet te doen, zolang je de (al uitgelegde) beperkingen in het achterhoofd houdt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
unezra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

Tuurlijk, maar voor dat tientje dat een eenvoudige GBit switch kost...
Al zou ik zelf eerder een grotere switch kopen. :)
Hij heeft die switch al liggen dus kost hem nu niets en een beetje switch kost wel meer dan een tientje.

Daarnaast heb ik op mijn 10/100Mbit switch een mediaspeler, receiver, Wii-U en Next hangen. Die gebruiken allemaal nooit meer dan die 100Mbit (meestal net 10procent) dus kan prima. Sterker nog, ik heb ook nog een Gbit switch liggen die nu over is maar geen zin om deze te vervangen omdat het toch geen voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-08 12:30

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Nee dit heeft geen invloed. De twee switches zullen onderling maximaal 100Mbps aan data kunnen afhandelen omdat jouw 1000mbps switch zijn poort aanpast aan jouw 100Mbps switch.

Apparaten die jij aan de 100mbps switch aansluit zullen dus de 100Mbps verbinding tussen beide switches moeten delen. Uiteraard is de impact op de snelheid afhankelijk van de hoeveelheid data jij over deze verbinding wilt versturen/ontvangen.

Voorbeeld: Je hebt een NAS waar je backups naar toe wegschrijft. Deze is aangesloten op de 1000Mpbs switch en de NAS ondersteunt ook 1000Mbps. Echter jouw desktop zit aangesloten op de 100Mbps switch. De maximale snelheid vanaf jouw desktop naar jouw NAS is dus 100Mbps omdat de 100Mbps switch de bottleneck vormt in dit verhaal. Sluit je ook nog een laptop aan op de 100Mbps switch en laat deze op het zelfde moment een backup wegschrijven naar de NAS dan zullen ze de 100Mbps moet delen.

Alle internet gerelateerde zaken zullen hier weinig hinder van ondervinden. Doorgaans is de internetverbinding trager dan het interne netwerk(alles na de router van jouw ISP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ja het kan alleen de kans is erg groot dat alles opeens 100mbit wordt. En crossover kabel is niet echt meer nodig omdat de meeste switchen nu autosensing zijn die komen er zelf acher hoe je de boel heb aangelosten.

Alleen duurdere switches kunnen meerdere snelheden tegelijk aan. Normale switchen zullen altijd de langzaamste snelheid aanhouden. Dus alles 1gbit en 1 10 mbit dan is je hele netwerk opeens 10 mbit.

Je kabel modem is daar ook een voorbeeld van (als ook de meeste wifi routers) het is alles of niets. Dus je hoeft maar 1 device te hebben die langzamer is dan gaat het alles op die snelheid.

Ik heb nog printer die nog op 100mbit werkt dus gooi ik die op mijn modem dan heb ik gelijk een 100 mbit netwerk. Als ik hem via een betere switch gooi zal hij alleen die port op 100 zetten en de rest gaat netjes op de backbone van de switch op hoge snelheid. De pinter port gaat natuurlijk niet sneller maar de rest heeft ook geen last van.

Ben even precies kwijt hoe het exact naam is maar als je een switch kiest met een backbone die kunnen alle snelheden aansluiten en door elkaar gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@MeZZiN Dat is niet waar. Elke moderne Gbit switch kan prima met meerdere snelheden overweg gemixt op de poorten. Er zijn misschien wat modems van providers geweest (oa oude Ziggo modems) die dit niet konden maar dat is tegenwoordig niet meer het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
MeZZiN schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:14:
Alleen duurdere switches kunnen meerdere snelheden tegelijk aan. Normale switchen zullen altijd de langzaamste snelheid aanhouden. Dus alles 1gbit en 1 10 mbit dan is je hele netwerk opeens 10 mbit.
Dat is al tientallen jaren niet meer :) Zelfs de goedkoopste switch kan per poort de snelheid bepalen, en wat snel kan, ook snel doen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Dat zal ook wel maar hij had het over 10/100 mbit spul en dan loop zeker het risico dat er een switch tussen zit die die feature niet heeft. En zeker 10/100 mbit switchen hebben het niet. (behalve dure dan kan je beter een gbit versie nemen) . Een paar jaar terug was het zeker nog niet standaard. Maar nu kom er al met een instap switch (wel een gbit switch) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bij hubs, ja, niet bij switches :) Nu ja, in het begin waren er "switching hubs" die het onderscheid vervaagden, maar die zijn er niet veel meer in omloop :)

Ik zou er in ieder geval niet bang voor zijn; zelfs ALS dat gebeurt dan beperkt zich dat tot die ene switch / hub; de dingen op je bestaande gigabit switch hebben hier geen last van. Een beetje nadenken wat je waarop zet en zelfs op 10 Mbit/s moet dat gewoon goed gaan; bijvoorbeeld een laserprinter heeft die printopdracht zelfs op 1 Mbit/s al lang en breed binnen voordat de fuser is opgewarmd :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenbakker
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2024
Bedankt voor de verstrekte info van alle gebruikers.

Wat ik hieruit heb geleerd: Ik zal de lagere verbruikers (mijn telenet tv decoders en smart TV's) op de 10/100 aansluiten en de snellere op de 100/1000. Ik zal de 2 switches apart naar de router aftakken om het bottlenenck probleem enigszins uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als ik op https://www.xs4all.nl/ser...p-de-internetsnelheid.htm kijk (ik krijg het voor Telenet niet zo snel gevonden) gebruikt HDTV zo'n 10 Mbit/s dus dat gaat prima. Consoles, smart-hubs (KlikAanKlikUit / Ikea / Philips / Zigbee / whatever), IP-camera's, printers, gaat allemaal prima.

Ik weet niet wat je allemaal aan apparatuur hebt, ik heb thuis alleen mijn computer en mijn NAS waar ik minimaal 1 Gbit/s tussen wil, en mijn internetverbinding is sneller dan 100 Mbit/s dus tussen modem en PC (of NAS) is ook handig, maar de rest werkt uitstekend op 100 Mbit/s.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:40
MAX3400 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:19:
/edit: mogelijk domme / aanvullende uitleg: de snelheid die 2 apparaten onderling afspreken (10, 100 of 1000), is niet meteen "vast" voor "al het verkeer" wat eroverheen gaat. Net zo min als een snelweg; je mag in NL op bepaalde plekken 130 en (als iedereen zich netjes aan de snelheid houdt) gaan sommigen 130 en anderen maar 90 omdat het niet sneller kan op dat moment.
Naar deze uitleg is vooral het aantal auto's die over de weg kunnen bepalend. De snelheid van de auto zelf wordt niet bepaald door de bandbreedte. Voor de snelheid van één enkele auto zelf is vooral het type wegdek bepalend. Maar of dat nou regulier asfalt is of bijvoorbeeld ZOAB merk je bijna niet (i.e. koper vs glas).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinta21
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik ga een nieuwe TV box kopen en vraag mij af of het verschil maakt als er 1 met 100 of 1000 Mbps koop?

Heeft het invloed op streamen of films kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Je moet een tv box (mediaspeler) kopen met de juiste chipset of systeem zoals Android tv. 100mbps of 1gbps is niet relevant omdat alle streaming video van het internet op dit moment niet boven de 25mbps uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Inmiddels is dit topic twee keer gekickt en gekaapt en om dat verder nog te voorkomen komt hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.