Zou Tweakers geen artikel kunnen schrijven over Thorium?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Het kernfusie artikel is zeer interessant, maar zou een artikel over Thorium ook niet interessant zijn?
More abundant than uranium, thorium is also thought to be both greener and safer. Although largely untried and untested, thorium is being seen by many as the only way to preserve public faith in nuclear power following the disaster in Japan.
De Thorium reactor is het vergeten (veilige) stiefkindje van de nucleaire wetenschap, dat bewezen gewerkt heeft in de eind jaren 60, maar het experiment werd gestopt vanwege politieke redenen, juist vanwege die veilige redenen, je kan/kon er veel moeilijker atoombommen mee maken.

Alles wat ik over Molten-Salt Reactor (MSR) heb gelezen, is de techniek er achter een stuk eenvoudiger dan om plasma te beheersen, en de techniek zelfs gebruikt kan worden om bestaand radioactief afval te verbranden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakers zijn wij.

Dus schrijf een leuk en vooral goed stuk en dien hem in bij de redactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Denk je dat er wel een breed genoeg publiek bestaat voor zo een specifiek onderwerp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

CyberMania schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 06:24:
Denk je dat er wel een breed genoeg publiek bestaat voor zo een specifiek onderwerp?
Ik denk indien goed onderzocht dat dit zeker wel interessant kan zijn.

reviews: Computerglorie van de Lage Landen: de Electrologica X8

Bovenstaande sloeg ook erg aan bijvoorbeeld terwijl je dit niet 1 2 3 op tweakers zal verwachten.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien leuk om te noemen in deze, is de TV-/Netflix-serie Okkupert (Occupied) welke handelt over wat er met de wereld gebeurt als Noorwegen besluit geheel over te stappen op Thorium-reactoren voor de energievoorziening, en hun gas- en oliewinning staakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 06:20:
Dus schrijf een leuk en vooral goed stuk en dien hem in bij de redactie?
Makkelijk gezegd hoor, maar ten eerst ben ik geen goede schrijver, en wordt nu al afgezeikt door vele taal puristen van wegen mijn dysorthografie (vorm van woordblindheid), zelfs door mensen die nu lid zijn van de Tweakers crew, dus nee bedankt, ik laat het wel aan andere over, ik wil best helpen, maar niet schrijven.

Daarnaast ben ik geen journalist, en heb dus veel minder toegang tot bronnen, maar als een artikel over fusie nu al 350 reacties heeft, zal dat voor Thorium niet veel minder zijn.

Daarnaast, als Thorium zijn belofte echt waar maakt, zijn we met een klap van het energie vraagstuk af, geen eeuwige belofte van 20~30j dan werkt van fusie, want een Thorium Molten-Salt Reactor werkte al 50j gelden!

Hier een goed filmpje van een Deens start-up bedrijf dat met Thorium bezig is.

Iva_Bigone schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:53:
Misschien leuk om te noemen in deze, is de TV-/Netflix-serie Okkupert (Occupied) welke handelt over wat er met de wereld gebeurt als Noorwegen besluit geheel over te stappen op Thorium-reactoren voor de energievoorziening, en hun gas- en oliewinning staakt.
Ja ik ken de serie, woon namelijk in Noorwegen, dus volg ik de series dan ook op TV2, en ja er komt een seizoen 3. _/-\o_
CyberMania schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 06:24:
Dus jij denkt dat er geen interesse is in nagenoeg instant oplossing voor ons huidige energie probleem?

Even wat feiten over thorium:
  • De reden dat we nog geen Thorium reactoren hebben is omdat alle belovende projecten gestopt zijn om politieke en militaire (koude oorlog) reden, daarna hebben de onderzoekspapier van de werkende reactor jaren lang in een openbare bibliotheek vlakbij Oakridge Laboratories gelegen, voor een ieder om ze in te zien, daar het geen staatsgeheimen waren, omdat je er geen bom mee kon maken!
  • Een grote knikker bevat genoeg energie voor een heel mensen leven, om hem te voorzien in alles wat hij nodig heeft, inclusief het maken van dingen als huizen en auto's voor hem/haar.
  • Geen CO2 uitstoot!
  • Het Thorium proces is erg moeilijk om atoombommen mee te maken
  • De minimale hoeveelheid Thorium is geschat op 60% van de hoeveelheid lood op aarde, met berekeningen op tot 5x die hoeveelheid, dat is dus 3 tot 15x de hoeveelheid Uranium.
  • Thorium reactor zijn 20x meer efficiënt dan Uranium reactoren
  • Thorium reactor kan gebruikt worden om radioactief afval te verbranden, inclusief het gebruik van de resterende 95% rest energie die niet in de huidige kerncentrales gebruikt kan worden.
  • Thorium reactoren zijn door het niet gebruiken van een hogedrukvat van uranium reactoren of exotische materialen voor fusie reactoren, veel goedkoper met een factor 5 tot 20.
  • Thorium reactoren kunnen zelfs klein genoeg gebouwd worden om zelfs in een zeecontainer te passen, dit betekend dat je kleinere energie centrales kan bouwen, waar je het nodig hebt, en je dus minder transport verliezen hebt, in NL betekend dat een besparing van 2~3%, maar in grote landen met lange kabels kan dat oplopen tot 10%.
Kijk hier in HD

Laat ik het op zijn zachts zeggen dat ik iig best wel ben geïnteresseerd, maar ja onbekend maakt onbemind, maar als een tech site als Tweakers hier ook eens aandacht aan zou geven, met 3.5M gemiddeld wat hoger opgeleide unike bezoekers per maand, zouden we het misschien een beetje minder onbemind kunnen maken.

[ Voor 57% gewijzigd door player-x op 07-03-2019 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Jammer dat T-net geen interesse heeft in dit onderwerp, en dat terwijl computers +10% van alle energie in NL verbruiken, en imho toch iets is waar ook 'wij' over moeten nadenken, en kijken wat er aan alternatieven zijn.

Het nog steeds onbewezen kernfusie met zijn hoge glamor gehalte heeft diverse artikelen opgeleverd inclusief een zeer goed gelezen achtergrond artikel.

En dat terwijl het 50j geleden al bewezen Thorium geen enkele hit oplevert, ik vindt dat eigenlijk best wel jammer, zeker als je kijkt naar een ieder die zich er echt in verdiept heeft er een voorstander van wordt, en heeft iets van waarom steken we niet meer geld en tijd hier in dan in het exotische en veel duurdere fusion dat alleen in theorie zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

player-x schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:04:
En dat terwijl het 50j geleden al bewezen Thorium geen enkele hit oplevert,
Dat het 50 jaar geleden bewezen is, is wel een heel flauwe opmerking. Je weet dondersgoed dat de VS het toen stillegde en er daarna jarenlang door 'niemand' nog aandacht voor was.
Al met al is er - vziw - nog altijd geen werkende reactor en is er maar heel weinig onderzoek naar. Blijkbaar is India een van de weinige landen die er echt serieuze plannen mee heeft.

Bovendien komt er ook domweg weinig nieuws over Thorium-reactors, daardoor wordt het voor de redactie natuurlijk ook lastig om er wat over te leren/horen.

Er wordt - vziw, ik kan niet namens de redactie spreken -over de fusie-reacties geschreven omdat daar daadwerkelijk 'iets gebeurt'. Ik vraag me af of er wel daadwerkelijk noemenswaardige ontwikkelingen zijn geweest met Thorium de laatste tijd? De meeste youtube-video's die ik er over heb gezien herhalen steeds weer dezelfde reactor-ontwerpen waar men blijkbaar nog altijd aan werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 16:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je wat research doet is er wel wat over te vinden.
De TU Delft doet er bijvoorbeeld onderzoek naar: https://www.tudelft.nl/20...ame-kernenergie-in-zicht/

Overigens, dit stuk van de Nrc geeft een goede uitleg:
https://www.nrc.nl/nieuws...-komt-het-er-ook-a1587297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mr_gadget schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:00:
Als je wat research doet is er wel wat over te vinden.
De TU Delft doet er bijvoorbeeld onderzoek naar: https://www.tudelft.nl/20...ame-kernenergie-in-zicht/

Overigens, dit stuk van de Nrc geeft een goede uitleg:
https://www.nrc.nl/nieuws...-komt-het-er-ook-a1587297
Om op Tweakers te komen moet er niet zozeer 'iets over te vinden zijn', maar moet het naast een passend onderwerp (ik denk dat het dat wel is) ook nog eens in de actualiteit komen.

Natuurlijk zou Tweakers een achtergrondartikel kunnen schrijven over Thorium en/of andere alternatieve manieren (tov de huidige gevestigde manieren en fusie) van energieopwekking met kernenergie, maar ook dat is niet iets dat zomaar verschijnt. Wellicht wordt dat wel gedaan als er daadwerkelijk een testreactor voor wordt gebouwd, maar dat is iets wat ik niet namens de redactie kan beloven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
ACM schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:35:
Dat het 50 jaar geleden bewezen is, is wel een heel flauwe opmerking.
Uhhh., Hoe is dat in hemelsnaam een flauwe opmerking, het onderzoek naar Thorium reactoren was niet stil gelegd om technische redenen, maar om politieke redenen (hoogtepunt in de koude oorlog), als ze het 50j geleden 2 jaar lang aan de gang hadden kunnen houden, waarvan 6000 uur aan een stuk, waarom zouden we dat vandaag zeker niet kunnen, ik denk zelfs als er zoveel geld tegen aan gegooid was als in het eeuwige binnenkort nog 20j en we hebben het werkende fusion, hadden we nu misschien zelfs wel in een CO2 arme Thorium samenleving kunnen hebben.

Alvin Martin Weinberg de vader nucleaire reactoren heeft het herhaaldelijk gezegd, dat hij het meest betreurde dat hij niet veder mocht gaan met het bouwen van een Thorium reactor, als hij toen al Thorium als een oplossing zag voor een veilige en schone wereldwijde energievoorziening.
Je weet dondersgoed dat de VS het toen stillegde en er daarna jarenlang door 'niemand' nog aandacht voor was.
Correct, omdat je met een Thorium reactor geen bommen kan maken, en tijdens het hoogtepunt in de koude oorlog wilde men geen geld verspillen aan ''vreedzame'' reactoren, en daarna jaren zelfs een taboe op ruste om er over te spreken vooral vanuit management, de wetenschappers spraken er wel stiekem met elkaar er over.
Al met al is er - vziw - nog altijd geen werkende reactor
Volgend jaar moeten dat er weer twee zijn, China, die daar veel geld in steekt.
Pas gelden waren de Chinezen in Petten, waar ook onderzoek gedaan, en hebben daar uitgebreid een gedachte uitwisseling gehad.
en is er maar heel weinig onderzoek naar. Blijkbaar is India een van de weinige landen die er echt serieuze plannen mee heeft.
Nee hoor ook NL, Japan, China, Noorwegen, Finland, US, Belgen, Brazilië, UK, Duitland en Canada.

Vooral als veel meer mensen zouden begrijpen wat een goedkope ''global warming'' oplossing Thorium zou kunnen zijn.
De meeste youtube-video's die ik er over heb gezien herhalen steeds weer dezelfde reactor-ontwerpen waar men blijkbaar nog altijd aan werkt...
Tja, denk je nu echt dat er in de laatste 5j in de heropleving van Thorium, er zoveel zou veranderen, dat er radicaal andere ontwerpen zouden zijn, zeker met het beperkte budget?

En fusion gebruikt al +30j het nog steeds niet in de praktijk bewezen dat men een positieve leverende energie Tokamak ontwerp kan maken, die ook nog eens heel blijft, waarom daar dan wel overschrijven?
Bovendien komt er ook domweg weinig nieuws over Thorium-reactors, daardoor wordt het voor de redactie natuurlijk ook lastig om er wat over te leren/horen.
Als je, je er een beetje in verdiept, zijn er genoeg mensen die er best over willen praten, zeker met een nieuws site met zoveel bezoekers als Tweakers, en om te beginnen een belletje/ritje naar Delft en Petten zou een goed begin zijn, want daar wordt al behoorlijk wat gedaan.

Zoek iemand met een Natuurkunde achtergrond, bij voorkeur zonder diepgaande kennis van het Thorium proces, en kijk eens wat je ontdekt, de meeste die zich er in verdiepen, vragen zich af waarom is het onderzoek gestopt, en staan ze er nog niet, en worden evangelisten voor Thorium.

Want bv voor een Molten Salt Reactor is eigenlijk alleen de zout corrosie het grootste probleem, waar de Chinezen blijkbaar pas een oplossing voor hebben gevonden, een duidelijke mijlpaal voor het werkend krijgen van Thorium.

[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 05-08-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

player-x schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:24:
Uhhh., Hoe is dat in hemelsnaam een flauwe opmerking
In deze context is het een flauwe opmerking. Je suggereert ermee dat het al 50 jaar een gangbare techniek is en Tweakers er desondanks niets over heeft geschreven.
Maar in werkelijkheid heeft het van die 50 jaar een heel groot deel een sluimerend bestaan geleefd.
Als je, je er een beetje in verdiept, zijn er genoeg mensen die er best over willen praten, zeker met een nieuws site met zoveel bezoekers als Tweakers, en om te beginnen een belletje/ritje naar Delft en Petten zou een goed begin zijn, want daar wordt al behoorlijk wat gedaan.
Normaal gesproken komt nieuws 'naar Tweakers'. Zelf zomaar ergens heen gaan zou natuurlijk mooi zijn en gebeurt zelfs wel af en toe, zeker als er interessante dingen worden besproken. Maar dan moet je op zijn minst van dat laatste op de hoogte zijn en het daarnaast interessant genoeg zijn om wat over te schrijven.
Ik weet niet op welke van die twee punten het hier strandt, zou zomaar de eerste kunnen zijn.

Het sluimerende bestaan van onderzoek naar Thorium - ivt kernfusie - zal een belangrijke reden zijn dat het ook op Tweakers weinig tot geen aandacht krijgt.

En maak vooral ook onderscheid tussen nieuws en interessante informatie. De eerste van die tweede heeft een actualiteitscomponent, waarbij iets 'ineens' gebeurt (of bekend wordt). Een langlopend iets zal daardoor beperkte kans hebben om nieuws te worden, tenzij er 'ineens' iets in gebeurt (bijv 'doorbraak in Thorium-onderzoek'). Voor interessante informatie worden af en toe achtergrondartikelen geschreven, maar die hebben vaak weer een actuele ontwikkeling als aanleiding.

Maar hoedanook, ik ga niet over de redactionele artikelen op Tweakers. Dus ik kan je verder weinig toelichting geven, ik probeer vooral duidelijk te maken waarom ik denk dat er geen artikelen over verschenen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ACM op 04-08-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
ACM schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:41:
Je suggereert ermee dat het al 50 jaar een gangbare techniek is en Tweakers er desondanks niets over heeft geschreven.
Wat ik suggereer zeg is dat er verdomt weinig of beter gezegd eigenlijk niks, over Thorium wordt geschreven, wat bewezen potentieel heeft, en Tweakers is daar zeker niet de enige in, maar nergens suggereer ook maar even dat het nu al een gangbare techniek is, het is meer een vergeten techniek.
Normaal gesproken komt nieuws 'naar Tweakers'.
Tja, het heeft blijkbaar niet de zelfde pr waarde als de nieuwe iPhone 12, maar van mij het mag ook wel eens andersom. ;)
En maak vooral ook onderscheid tussen nieuws en interessante informatie. De eerste van die tweede heeft een actualiteitscomponent, waarbij iets 'ineens' gebeurt (of bekend wordt). Een langlopend iets zal daardoor beperkte kans hebben om nieuws te worden, tenzij er 'ineens' iets in gebeurt (bijv 'doorbraak in Thorium-onderzoek'). Voor interessante informatie worden af en toe achtergrondartikelen geschreven, maar die hebben vaak weer een actuele ontwikkeling als aanleiding.
Is een oplossing voor Global Warming geen actualiteitscomponent?

En ik kan me niet voorstellen dat er in het budget van Tweakers geen €1000 zit om iemand van de redactie vrij te maken voor 20 uur om gedegen vooronderzoek te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 04-08-2019 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

player-x schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:02:
Is een oplossing voor Global Warming geen actualiteitscomponent?
Het antwoord op de letterlijke interpretatie van die vraag is: nee.

Uiteraard zijn er binnen dat thema wel actuele ontwikkelingen, die indien het technisch van aard is vaak ook aandacht krijgen op Tweakers. Nieuws over thorium zou dat kunnen zijn, maar als dat domweg niet verschijnt danwel niet op de radar komt, dan zal daar niet zo gauw iets over verschijnen.
En ook letterlijk het nieuws 'er is een oplossing voor global warming' zou natuurlijk een kandidaat zijn voor nieuws; maar het feit dat er over de hele wereld allerlei mensen zoeken naar zo'n oplossing is geen nieuws.

Het kan desondanks alsnog wel iets voor een achtergrondartikel zijn.

Overigens is thorium geen wonderoplossing die alle wereldproblematiek oplost (zie bijvoorbeeld het gelinkte NRC-artikel van @Mr_gadget ). Het is nog lang niet productierijp en zelfs als er significant meer geld naar toe zou gaan, is het maar de vraag of het op tijd 'af' is om een serieuze bijdrage te geven aan de besparingen die nodig zijn om de deadlines te halen (en nee, het lijkt er niet heel erg op dat we die nu wel gaan halen).
En ik kan me niet voorstellen dat er in het budget van Tweakers geen €1000 zit om iemand van de redactie vrij te maken voor 20 uur om gedegen vooronderzoek te doen.
Geld is natuurlijk nooit 'over' bij een bedrijf. Net als in je eigen portemonnee kan dat maar 1x uitgegeven worden. En zelfs als er wel budget 'over' is, moet je alsnog bepalen of je het wel daar aan uit wilt geven.

Bovendien is het ook niet zo dat we redacteuren ergens in een kastje standby hebben liggen voor als we iets speciaals willen. Daar moeten we ofwel een eigen redacteur met voldoende affiniteit voor vrijmaken of - als we die niet hebben of vrij kunnen maken - een geschikte freelancer zien te vinden.
Net als elk ander persoon kan die redacteur zich maar met 1 ding tegelijk bezig houden.

Vergis je trouwens niet in de benodigde tijd voor zoiets, zeker omdat het ook een ongebruikelijk onderwerp is. De redacteur die het uiteindelijk allemaal op zich neemt zal flink wat tijd kwijt zijn met alle relevante informatie tot zich nemen, dat verder onderzoeken - denk aan uitpluizen wat nou al 60 jaar bekend is en wat daadwerkelijk nieuw is - en er een verhaal van maken... Zelfs als je alle kennis al hebt, ben je al gauw meerdere dagen kwijt (ja, ik heb er persoonlijk ervaring mee ;) ) met het schrijven van een stuk en het maken/zoeken van goed beeldmateriaal.

En als daar een bezoek aan en/of interviews met mensen in Delft, Petten en/of andere locaties bij komt, dan zit je ook nog met de tijd die daarvoor nodig is; voorbereiden, reizen, bezoeken, achteraf verwerken en evt nog vragen stellen. En met een video erbij wordt het nog een stuk meer werk.

Al met al lijkt me 20 uur voor vooronderzoek niet zo gek, maar je bent zeker nog zoiets kwijt voor het artikel zelf. En met bezoeken of video erbij misschien nog wel een keer 20 uur.

En al die tijd kan dan dus niet aan iets anders besteedt worden. Dus iemand, de hoofdredacteur @WoutF, moet afwegen of een specifiek onderwerp - niet alleen thorium - dat allemaal wel waard is. En blijkbaar is thorium nooit (hoog genoeg) op de lijst gekomen om daar die tijd en moeite in te steken.
Pagina: 1