Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
Sinds wij 4 jaar geleden in ons volledig gerenoveerde huis (inclusief alle installaties) gingen wonen is de verwarming van de begane grond een topic geweest. Vandaag had ik een ketel onderhoud gepland met een voor mij nieuwe monteur en hij vroeg zich af of het allemaal wel correct en optimaal aangelegd is. Kunnen jullie je licht hier eens over laten schijnen?

Installatie bestaat uit (zie ook foto):
  • Intergas Kompact HRE 36/30 ketel. Tapwater 60gr, CV water 50gr
  • Evohome installatie met Evotouch en BDR91 aan/uit ketelaansturing
  • Vloerverwarming op begane grond, geen radiatoren (wel optie tot aansluiten 1 radiator)
  • Goed geïsoleerde woning (1955, muur, vloer, dak en ramen)
  • Diverse radiatoren op bovenverdieping met HR92WE
CVketel tyson69

De beheersing van de temperatuur in de woonkamer gaat via de Evotouch, die aan de onder de ketel aanwezige HR92WE doorgeeft of er warmtevraag is en de ketel aanzet via de BDR91. De thermostaat van de vloerverdeelunit zorgt voor max 33gr water in het vloersysteem. Instelling woonkamer nagenoeg de hele dag constant, 1gr daling tijdens nachtelijke uren. Vloer voorzien van houten laminaatvloer (verlijmd). Ik vind het gasverbruik redelijk hoog en is de warmtecomfort niet altijd optimaal

Mijn vragen:
  1. Is de installatie zo correct aangesloten (lees: niet foutief)? De monteur van vandaag repte over een terugslagklep die toegevoegd moest worden.
  2. Is de installatie zo efficiënt aangesloten? Zien jullie verbeteringen zonder dat ik alles moet vervangen?
  3. De ketel slaat vaak voor kortere periodes aan en weer uit tijdens momenten dat de woonkamer verwarmt wordt. Is dit handig?

[ Voor 3% gewijzigd door tyson69 op 04-03-2019 21:56 . Reden: vraag vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom heb je een HR92 aan je ketel hangen? Die thermostaat is bedoeld voor in een ruimte, niet voor aan je ketel. Welke temperatuur meet dat ding? Juist, de temperatuur in je stookhok. Niet logisch dus. Haal dat ding weg en zet er een handmatige maximaal thermostaat in die je op 38 graden zet ofzoAh, een thermostaatknop voor je verdeler zit er al, dus gewoon die HR92 weghalen. Gebruik je EvoTouch aan de muur als temperatuurvoeler, je zal zien dat dit veel beter werkt.

Maak even een goede foto van je vloerverdeler, dan kunnen we zien welk type dit is (met of zonder bijmenging).

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 04-03-2019 22:08 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
Maar de Evotouch in de woonkamer geeft de gemeten temperatuur door aan de HR92, die dan de kraan open zet. Bij mijn weten meet deze HR92 dus niet lokaal.

Hier de gevraagde foto, verdeler zit half achter een kast weggewerkt.

CVketel vloerverwarming tyson69

[ Voor 46% gewijzigd door tyson69 op 04-03-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

tyson69 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:14:
Maar de Evotouch in de woonkamer geeft de gemeten temperatuur door aan de HR92, die dan de kraan open zet. Bij mijn weten meet deze HR92 dus niet lokaal
Zo werkt Evohome niet. Alle temperatuurmeters (dus de EvoTouch aan de muur, HR80, HR92) geven de gemeten temperatuur door aan de EvoTouch die dan de BDR91 aanstuurt. Dat de EvoTouch de temperatuur doorgeeft aan een HR92 heb ik niet eerder van gehoord.
Met de HR92WE regelt u de warmte per kamer. Dankzij de HR92WE radiatorregelaar kunnen radiatoren in een bijvoorbeeld een slaap- of hobbykamer of zone draadloos worden geregeld door het Evohome systeem. De HR92 radiatorregelaar gekoppeld aan één zone van evohome en volgt het weekprogramma dat voor die zone is ingesteld.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
Microkid schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:17:
[...]

Zo werkt Evohome niet. Alle temperatuurmeters (dus de EvoTouch aan de muur, HR80, HR92) geven de gemeten temperatuur door aan de EvoTouch die dan de BDR91 aanstuurt. Dat de EvoTouch de temperatuur doorgeeft aan een HR92 heb ik niet eerder van gehoord.

[...]
Maar als ik de Evotouch naar 20 graden zet, gaat deze HR92 keurig mee. Jij zegt dus dat deze dan vervolgens altijd nog lokaal meet of hij deze 20 graden al heeft gehaald (wat in de kast waarin deze hangt niet er moeilijk is). Maar als ik hem zomaar weghaal en de kraam open zet, hoe regelt de Evotouch dan netjes de warmtevraag? CV aan/uit snap ik (via BDR91), maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Daar zit denk ik de fout: omdat het al warm is in die kast, zal de HR92 weinig warmte doorlaten, dus wordt je vloerverwarming amper warm. Blijkbaar heeft de installateur de HR92 als zone geconfigureerd, dus als jij op de Evotouch op 20 zet, gaat de HR92 naar 20 omdat dat blijkbaar een zone is. Je zou de EvoTouch moeten instellen dat er slechts 1 zone is (woonkamer) met de interne sensor als temperatuursensor.

Wat jij hebt is wat Honeywell een "Single zone thermostat with boiler control" noemt.
Application description

This application shows 1 zone boiler control where the evotouch controller controls the boiler directly depending on heat demand via the BDR91 relay module (switching ON/OFF).

The internal room sensor of the evotouch controller is used in order to measure the room temperature.
Wat je voor nu even kan doen om te kijken of het helpt: zet de gevraagde temperatuur zo hoog mogelijk, in elk geval een temperatuur die hoger ligt dan de temperatuur in je kast, en kijk of je vloerverwarming nu wel warm wordt. Voel aan de aanvoerleidingen van je ketel en je verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
Microkid schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:34:
Daar zit denk ik de fout: omdat het al warm is in die kast, zal de HR92 weinig warmte doorlaten, dus wordt je vloerverwarming amper warm. Blijkbaar heeft de installateur de HR92 als zone geconfigureerd, dus als jij op de Evotouch op 20 zet, gaat de HR92 naar 20 omdat dat blijkbaar een zone is. Je zou de EvoTouch moeten instellen dat er slechts 1 zone is (woonkamer) met de interne sensor als temperatuursensor.

Wat jij hebt is wat Honeywell een "Single zone thermostat with boiler control" noemt.
In de Evotouch staat de zone Woonkamer geconfigureerd (met de HR92 van onder de ketel) met als temperatuurvoeler de Evotouch zelf. Alle andere HR92's hebben de voeler anders ingesteld staan. Lijkt mij dat dit zo de bedoeling is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik geloof je helemaal, maar de temperatuur in je woonkamer regel je niet met een HR92 in de kast. Die HR92 is zo te zien gekoppeld aan je woonkamer. Hele vreemde constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
tyson69 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:51:
[...]

In de Evotouch staat de zone Woonkamer geconfigureerd (met de HR92 van onder de ketel) met als temperatuurvoeler de Evotouch zelf. Alle andere HR92's hebben de voeler anders ingesteld staan. Lijkt mij dat dit zo de bedoeling is, toch?
Ik heb zelf ook evohome systeem. Zelf heb ik zoneregeling voor vloerverwarming. Ik vind je systeem wel bijzonder maar volgens mij moet dat werken zoals je het schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
colvano schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:02:
[...]

Ik heb zelf ook evohome systeem. Zelf heb ik zoneregeling voor vloerverwarming. Ik vind je systeem wel bijzonder maar volgens mij moet dat werken zoals je het schetst.
Zoneregeling voor vloerverwarming; bedoel je dan dat je het net zo hebt of met andere hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
tyson69 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:05:
[...]

Zoneregeling voor vloerverwarming; bedoel je dan dat je het net zo hebt of met andere hardware?
Andere hardware inderdaad, de HCE80. Zoals onderstaand. Hiermee kan je elke groep apart aansturen. Zo heb ik een woonkamer-zitkamer-keuken en hal groep aangemaakt. Daarnaast nog 3 ruimten met radiatoren met de radiatorknopppen. Nadeel van zoveel zones vloerverwarming is dus 3 round wireless thermostaten en één zone de bedieningsunit als thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://homecomfort.resideo.com/resources/Content_Images/MOST%20NL/Solutions/zoning/HCE80/NLintro_HCE80_Zone_vloerverwarmingsregelaar.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
colvano schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:13:
[...]

Andere hardware inderdaad, de HCE80. Zoals onderstaand. Hiermee kan je elke groep apart aansturen. Zo heb ik een woonkamer-zitkamer-keuken en hal groep aangemaakt. Daarnaast nog 3 ruimten met radiatoren met de radiatorknopppen. Nadeel van zoveel zones vloerverwarming is dus 3 round wireless thermostaten en één zone de bedieningsunit als thermostaat.

[Afbeelding]
Okee, maar ik heb 1 zone voor de vloerverwarming, die zou ik dus ook met één HR92 kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
tyson69 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:15:
[...]

Okee, maar ik heb 1 zone voor de vloerverwarming, die zou ik dus ook met één HR92 kunnen aansturen?
Het enige wat ik weet is dat je bijvoorbeeld de regelunit kan aanwijzen als temperatuursensor in een ruimte en daarmee een HR92 overrulled. Maar wat is precies het probleem voor jou? Als het werkt is het toch ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
colvano schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:21:
[...]

Het enige wat ik weet is dat je bijvoorbeeld de regelunit kan aanwijzen als temperatuursensor in een ruimte en daarmee een HR92 overrulled. Maar wat is precies het probleem voor jou? Als het werkt is het toch ok?
Volgens mij werkt het nu wel alleen kwam vandaag een monteur langs die het niets vond, vandaar de post. En de vraag of ik misschien nog iets kan optimaliseren (tips welkom). Heeft een buitensensor nut? Nu heb ik aan/uit, zou opentherm de ervaring verbeteren? Terugslagklep nodig (weet niet of de verdeler hydraulisch neutraal is)? Watertemperaturen verstandig? etc. Reden van vragen: comfort in de woonkamer kan beter en gasverbruik is hoger dan verwacht. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Microkid schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:17:
[...]
Hoeft niet.
Je kan instellen dat de temp-sensor in de HR92 niet wordt gebruikt.
Dit is bijvoorbeeld van toepassing als je meerdere HR92 in één zone nodig hebt (meerdere radiators).
Of bijvoorbeeld als je Evohome paneel als tempsensor wilt benutten.
Of als je een aanvullende tempsensor gebuikt.

Er zijn best wat mensen die HR92 gebruiken op de toevoer van een vloerverwarming verdeler waarbij Evohome-paneel wordt gebruikt als temp-sensor.
Dit is namelijk veel goedkopere oplossing voor een vloerverwarming verdeler die niet onderverdeeld hoeft te zijn in verschillende zones.
Zoals veel mensen hebben één grote vloerverwarming van bijvoorbeeld 6 groepen in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
leonbong schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Hoeft niet.
Je kan instellen dat de temp-sensor in de HR92 niet wordt gebruikt.
Dit is bijvoorbeeld van toepassing als je meerdere HR92 in één zone nodig hebt (meerdere radiators).
Of bijvoorbeeld als je Evohome paneel als tempsensor wilt benutten.
Of als je een aanvullende tempsensor gebuikt.

Er zijn best wat mensen die HR92 gebruiken op de toevoer van een vloerverwarming verdeler waarbij Evohome-paneel wordt gebruikt als temp-sensor.
Dit is namelijk veel goedkopere oplossing voor een vloerverwarming verdeler die niet onderverdeeld hoeft te zijn in verschillende zones.
Zoals veel mensen hebben één grote vloerverwarming van bijvoorbeeld 6 groepen in de woonkamer.
Eens, zo hebben wij dat ook, wel 7 lussen liggen maar allemaal ineens geschakeld.
Blijf ik nog met de vraag zitten of ik er er geen terugslagklep in zou moeten hebben. Mocht ik die vergeten zijn, wat is daarvan de uitwerking op onze installatie? Sneller alles op temperatuur? Lager gasverbruik? Sneller warm tapwater? (ik noem maar wat)

• YupTup
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-08 18:34
tyson69 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:44:
[...]

Eens, zo hebben wij dat ook, wel 7 lussen liggen maar allemaal ineens geschakeld.
Blijf ik nog met de vraag zitten of ik er er geen terugslagklep in zou moeten hebben. Mocht ik die vergeten zijn, wat is daarvan de uitwerking op onze installatie? Sneller alles op temperatuur? Lager gasverbruik? Sneller warm tapwater? (ik noem maar wat)
Ik denk dat CV meneer een bypass bedoeld. Eigenlijk een soort overstort ventiel die de aanvoer en retour leidingen met elkaar verbind. De thermostaatkraan van de vloerverwarming zal als het de ingestelde temperatuur heeft bereikt, dicht gaan. (Bijvoorbeeld 45 graden). Als er dan nog steeds een warmte vraag uit de woonkamer is en de thermostaatknop van de vloerverwarming dicht is, zal de CV nog steeds blijven branden en pompen. Dan bouwt de aanvoer leiding druk op en zal de ketel zijn overstort ventiel gebruiken en/of in storing gaan en/of koppelingen gaan lekken.

Door een bypass te plaatsen vóór de thermostaat knop zal wanneer de druk in de aanvoer leiding te hoog wordt, via de bypass naar de retourleiding gaan terug je CV ketel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacob V
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-12-2020
Heren,
Topic is al oud maar ik loop tegen gerelateerde vragen.
Ik neig ook een HR92 te gaan gebruiken voor een 6 groeps vv aangezien de ruimtes toch allemaal met elkaar in verbinding staan en op de BGG zijn
Maar ik lees nergens wat je dan met de pomp op de vv verdeler moet doen.
Blijf deze altijd gewoon draaien dan ?
Zo ja, dan lijkt me nou ook niet echt voordelig.
Ik heb er ook op andere fora intussen veel over gelezen.
Ben wel iets wijzer geworden in de zin dat ik met mijn opentherm regeling geen BDr91 relais module kan gebruiken om een toevoer klep voor de vv aan te sturen.
Althans je kan hier problemen mee krijgen.

Blijven er voor mij 3 opties over:
1: BDR91 module met klep gebruiken voor de toevoer vv verdeler en een RFaan/uit module (eveneens een BDR91) voor de ketelaansturing te gebruiken.
Op de klep zit een hulpcontact om de pomp mee te kunnen schakelen.
Nadeel dat de regeling niet meer opentherm is.

2: HR92 in toevoer van vv verdeler , maar de pomp blijft eeuwig draaien ?
Wel de goedkoopste oplossing.

3: gewoon doen zoals Honeywell het waarschijnlijk graag ziet.
Dus een HCE80 module aanschaffen met servomoteren.
Enige nadeel is de prijs.

Hoe zien jullie het blijven draaien van de pomp bij gebruik van de HR92 ?
Pagina: 1