Welke videokaart voor soepele 2160p 60fps films / youtube

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een grafische kaart
Met mijn huidige kaart (Radeon R7 260X) kan ik geen films / youtube videos kijken op 2160p 60fps, hij hapert om de paar seconden. 1440p loopt prima. Alle overige componenten in de PC en de internet verbinding trekken het allemaal prima, de grafische kaart is de bottleneck. Voor de duidelijkheid, ik game nooit, het is echt alleen voor films / video's.

Wat is je budget?
Zoveel als nodig, zo weinig als mogelijk. Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Ik ben er tamelijk zeker van dat bv. een GeForce GTX 1050 Ti Strix OC 4GB van € 220 de klus klaart, maar moet ik echt zoveel uitgeven?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me heel weinig uit, als de kaart weinig geluid maakt vind ik dat wel een heel groot pluspunt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een AMD 8320 processor, 4x4gb 1333mhz geheugen, 250mbit download, Samsung 4k monitor.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2019 21:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Welke aansluiting gebruik je? HDMI of DP?

Je cpu is ook geen snelheidsmonster. Kijk eens met MSI Afterburner wat de belasting van dat ding is (totaal en per core) als je 4K afspeelt.

Hier een i5-6500 met GT 1030 waarmee probleemloos 2x 4K wordt afgespeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 04-03-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de HDMI, mijn monitor heeft geen DP ingang.
De totale CPU belasting ligt rond de 50-60%, de individuele cores gaan tussen 40 en 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Om te beginnen heeft je huidige GPU geen HDMI 2.0, dus 4K gaat sowieso al niet op 60fps, je komt namelijk max tot 30Hz (of je downscaled de video, en tsja, dat is best intensief...). Het is overigens niet zo zeer een kwestie van GPU kracht, als meer GPU capaciteit. Zoals je al hebt ondervonden met je huidige GPU door de afwezigheid van HDMI2.0 (dus 3840*2160 op max 30Hz...), is het decoderen ook niet mogelijk in hardware voor zowel je CPU (wat een trage energieslurper op zichzelf is... no offense, geen mooie manier om dat te stellen...) als je GPU.

Een Intel HD620 in een low-voltage Intel 7th gen kan 4K al met gemak met amper belasting decoderen, en al helemaal op Youtube (bitrate van niks...). Een GT1030 doet het met twee vingers (en z'n grote tenen) in z'n neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Umbrah schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:16:
Een GT1030 doet het met twee vingers (en z'n grote tenen) in z'n neus.
offtopic:
Dat is dan wel een erg grote neus. :9

Zoals al gezegd, stroomvretende trage cpu waar AMD zelfs geen plekje voor in het museum gereserveerd heeft.
Ga je ook nog gamen?
Anders is dit misschien wel aardig, doet ook dingen met vingers in z'n neus.
Zoek er een geschikt bordje met een hdmi ver. 2.0 of hoger bij en geheugen, zit je wel goed lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen heeft je huidige GPU geen HDMI 2.0, dus 4K gaat sowieso al niet op 60fps, je komt namelijk max tot 30Hz (of je downscaled de video, en tsja, dat is best intensief...). Het is overigens niet zo zeer een kwestie van GPU kracht, als meer GPU capaciteit. Zoals je al hebt ondervonden met je huidige GPU door de afwezigheid van HDMI2.0 (dus 3840*2160 op max 30Hz...), is het decoderen ook niet mogelijk in hardware voor zowel je CPU (wat een trage energieslurper op zichzelf is... no offense, geen mooie manier om dat te stellen...) als je GPU.

Een Intel HD620 in een low-voltage Intel 7th gen kan 4K al met gemak met amper belasting decoderen, en al helemaal op Youtube (bitrate van niks...). Een GT1030 doet het met twee vingers (en z'n grote tenen) in z'n neus.
Thx voor de reactie. Dus als ik je goed begrijp is min of meer iedere videokaart met een GT1030 voldoende, deze bv?: https://azerty.nl/product...g-grafische-kaart-gt-1030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:45:
[...]

offtopic:
Dat is dan wel een erg grote neus. :9

Zoals al gezegd, stroomvretende trage cpu waar AMD zelfs geen plekje voor in het museum gereserveerd heeft.
Ga je ook nog gamen?
Anders is dit misschien wel aardig, doet ook dingen met vingers in z'n neus.
Zoek er een geschikt bordje met een hdmi ver. 2.0 of hoger bij en geheugen, zit je wel goed lijkt mij.
Het aanschaffen van een nieuwe processor, moederbord, geheugen én videokaart zou ik als het enigzins mogelijk is graag vermijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:59:
[...]

Het aanschaffen van een nieuwe processor, moederbord, geheugen én videokaart zou ik als het enigzins mogelijk is graag vermijden ;-)
'
De CPU die hij linkt heeft een GPU ingebakken die dit super makkelijk doet, is tegen de 3x zo snel als wat je nu hebt, en verbruikt ongeveer een kwart minder energie. Brengt het al naar enkel CPU/Mobo/RAM (want je hebt nu DDR3, deze beestjes willen DDR4). Het is wel een flinke upgrade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Zoals je al hebt ondervonden met je huidige GPU door de afwezigheid van HDMI2.0 (dus 3840*2160 op max 30Hz...), is het decoderen ook niet mogelijk in hardware voor zowel je CPU (wat een trage energieslurper op zichzelf is... no offense, geen mooie manier om dat te stellen...) als je GPU.
Dat een kaart geen HDMI 2.0 of Displayport heeft wil helemaal niet zeggen dat hij niet 4k@60hz h265 of VP9 kan decoderen (want over die codecs hebben we het hier). De 260x is een kaart uit 2013 en ondersteunt die codecs gewoon niet. En die zijn dusdanig zwaar dat zonder gpu-support je het kunt vergeten.
Een Intel HD620 in een low-voltage Intel 7th gen kan 4K al met gemak met amper belasting decoderen, en al helemaal op Youtube (bitrate van niks...).
:) uit je voorbeeld blijkt al dat support voor HDMI 2.0 niet nodig is voor 4K decodering, want er zijn nog geen Intel chips met native HDMI 2.0.

Zowel een 2400G cpu als de 10x0-reeks ondersteunt VP9 en h265 en daarmee zal het dus lukken.
Umbrah schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 00:05:
[...]De CPU die hij linkt heeft een GPU ingebakken die dit super makkelijk doet, is tegen de 3x zo snel als wat je nu hebt, en verbruikt ongeveer een kwart minder energie. Brengt het al naar enkel CPU/Mobo/RAM (want je hebt nu DDR3, deze beestjes willen DDR4). Het is wel een flinke upgrade...
Wat een onzin, die 3x zo snel. Een 2400G is misschien 30-60% sneller: https://www.guru3d.com/ar...zen_5_2400g_review,1.html

En de huidige 260X is zelfs 30-50% sneller dan de gpu van de 2400G: https://gpu.userbenchmark...AMD-R7-260X/m401440vs3151

Dan nog is het natuurlijk nog steeds de vraag of je in plaats van een losse gpu te kopen niet beter een nieuwe cpu met moederbord en geheugen kunt kopen.
Gamen gaat iets minder, maar aangezien je dat toch nooit doet, dan heb je een aanzienlijk beter platform met aanzienlijk minder herrie, warmte en verbruik.
Pagina: 1