Het Scrum framework zelf zeg uiteraard helemaal niets over budgettering en geeft ook geen handvatten om voorspellingen te doen over de hoeveelheid uren of euro's besteed gaan worden om het project af te ronden. Vaak is het ook ontzettend moeilijk vast te leggen wat nou exact het eindresultaat moet zijn, zelfs als de wereld om je heen statisch zou zijn.
Met een ervaren team kan je wel een inschatting maken hoeveel je sprints je ongeveer denk dat je misschien nodig hebt om een project tot een redelijk resultaat te brengen. De risico's zitten vooral in de wispelturigheid van de klant, wet -en regelgeving, voortschrijdende inzichten en hoe veranderlijk de business is.
Mijn inziens komt het neer op het definieren van een backlog, inschatten hoeveel sprints je daar mogelijk voor nodig hebt en elke sprint de toegevoegde waarde goed in de gaten houden en met de klant bespreken hoe het ervoor staat.
Verder houden scrummasters (als het goed is) bijzonder weinig bezig met budgettering. Die houden het Scrum proces in de gaten, verhelpen dependencies en draagt het uit naar de rest van de organisatie.
Ik denk dat Product Owners meer te maken hebben met budgettering.
Daar ben ik het mee oneens. Ja, je hebt binnen scrum de vrijheid om heel veel zaken toe te voegen (poker sesssies, refinements) en hoe je de events inricht moet je zelf weten.
Maar wanneer je zegt, "We gooien de sprintplanning er uit" werkt Scrum voor geen meter meer. Net zoals bij het overslaan van de Review, teams van 20 man of geen Definition of Done hanteren.
In vrijwel alle organisaties die halfbakken het scrumproces implementeren heb ik het ook episch zien falen. De Scrum guide is echt het minimale. Als je daar niet aan voldoet kan je het beter gewoon helemaal achterwege laten.
[
Voor 39% gewijzigd door
Standeman op 05-03-2019 16:26
]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.