IBM Deskstar 60GXP

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ja hallo hier het volgende: IBM deskstar 60 GXP vcan 40GB besteld bij informatique en dus thuisbezorgd gekregen. Maar nu het volgende: bij het aanzetten van mijn pc'tje hoor ik een vreemd geratel/getik/geklik maar verder werkt ie gewoon... Dus wat nu???

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

toevallig zit er vanaf vorige week vrijdag bij mij dezelfde in, ook nog een van Informatique :)
Maar ik hoor dat ding niet eens boven mijn fans uit! Ik zou effe kabels checken, en effe bellen met Informatique, of anders met IBM zelf (020-5132440)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
omruilen anders..

Verwijderd

Heb twee van die dingen bij mij erin zitten, en de enige keer dak ze hoor is als ik de pc uitzet, volgens mij gaat dan de kop op slot ofzo en hoor je een klik, bij het aanzetten, draaien hoor ik echt helemaal niks, ben blij dak een lampie op mijn kast heb zitten :)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
jah zeer stille HD's alleen na 2 weken was ie al gestorven hiero ;(

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Tja ik weet het ook niet hoor. Ik hoor bij het aanzetten als ik mijn POST scherm krijg een "klik" en dan ratel ratel ratel en bij het uitzetten dezelfde KLIK. Verder werkt ie... Dus wat nu? Thnx y'all.

Verwijderd

Ik denk dat er wat los zit in je hardeschijf.

Meldt dit aan informatique en vraag om een nieuwe.

Er zit trouwens geen kabeltje tegen je cpu fan aan he?

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Nee, er zit geen kabeltje tegen mijn cpu fan of wat. Dit is gewoon eng, maar hoe komt het dan dat hij verder gewoon kool en goed werkt?

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

Ik herken dit van een ouwe WD 850MB van me, die wordt door de bios nog een keer ge-init ofzo zodra ie gaat checken of er een hd aan de onboard controler hangt. Na dit geratel gaat de schijf wel gewoon werken verder, dus op zich is het niet funest, maar lekker is anders natuurlijk... Zeker met zo'n nieuwe IBM vind ik 't op z'n zwakst gezegd een beetje jammer.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Weet je zeker dat het door de bios komt? Ff voor de weet: Kheb een Asus CUV4X moederplankje met bios ver.1007.
Ik heb ergens gehoord dat het kan zijn dat de "koppen van de harde schijf tegen de wand aanslaan" en dat de HDD gedoemd is te sneuvelen. Volgens mij was dat ook het geval bij mijn Maxtor. Kan dit?

• Martijnos
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
Ik heb ook 2 van die 60gxp schijven, maar ik moet er eentje terugsturen omdat hij kapot is :( Ik heb 2 75gxp schijven gehad, eentje kapot gegaan. Nu 2 60gxp schijven, weer eentje kapot.
Run drive fitness van IBM even, weet je gelijk waar je aan toe bent. Maar dat geluid wat je omschrijft is normaal bij het opstarten.

"Choose life"

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 16:00
Ik heb 'm ook ... ik vinnem super. Heerlijk stil, ik hoor hem echt niet :)
Ook niet bij het opstarten of afsluiten

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ok, ik heb IBM Drive Fitness gedraaid. Nix aan de hand volgens het proggie, ik merk het wel als het ding het toch begeeft, want het zit me toch niet lekker. Speelde een mp3'tje af en hij haperde gewoon, terwijl ik nix anders aan het doen was. Hij sloeg in 1 nummertje een keer of vier over...?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 25 juli 2001 16:19 schreef Jules het volgende:
Ok, ik heb IBM Drive Fitness gedraaid. Nix aan de hand volgens het proggie, ik merk het wel als het ding het toch begeeft, want het zit me toch niet lekker. Speelde een mp3'tje af en hij haperde gewoon, terwijl ik nix anders aan het doen was. Hij sloeg in 1 nummertje een keer of vier over...?
dat hoeft niet aan je HD te liggen, maar kan een heleboel andere oorzaken hebben (DMA aan? Juiste sound/chipset drivers? Andere programma's die op de achtergrond draaien (virusscan) ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ja, DMA aan, geen virusscan of wat dan ook. Echt, op een paar kleine dingetjes na zoals MSN en Matrox Quickdesk is er nix actief. Maar nu hapert opeens nix. Alleen af en toe een vreemd hoog scheergeluidje...?

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 16:51
hallo

ik heb ook een ibm deskstar 60GPX van 40 gb.
Mijn bios is een award, versie 4.51. Volgens de site van IBM kan deze versie van de bios geen schijven aan groter dan 33.8GB. Mijn bios hangt idd bij het opstarten zoals IBM beschrijft.

Nu kan ik 2 dingen doen:
1. BIOS flashen. Op de website van de fabrikant is voor mijn mobo (biostar m6tlc) een versie beschikbaar die het mogelijk maakt om ata 66 aan te kunnen.

2. Disk Manager 2000 van IBM/ontrack te installeren. Hiervoor moet de schijf wel eerst in een systeem die de schijf wel goed detecteert.

Nu heb ik de volgende vragen:
Bij 1: heeft die bios flash zin? zou deze versie het wel mogelijk maken om de schijf aan te spreken? (ata66 doet geen uitspraken over schijfgroottes volgens de datasheet van ata66)

Bij 2: is er een manier om dit te doen zonder de drive in een computer te stoppen die hem wel detecteerd (heb namelijk geen computer voor handen die wel met hem wil opstarten)?

Misschien dat jullie ervaring hiermee hebben?

Alvast bedankt.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op dinsdag 24 juli 2001 23:17 schreef Kaap het volgende:
jah zeer stille HD's alleen na 2 weken was ie al gestorven hiero ;(
tja stiller kan het niet

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
Bios update kan meestal geen kwaad

...

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Euh ja...om even terug te komen op dat eng hoog scheergeluidje: dat lijkt wel op een mug die zoemt. Je kent dat wel, of op een strontvlieg. Iemand enig idee wat dat is?

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Je kunt wat tools downen van IBM om o.a. de fitheid van je drive te testen en een tool waarmee je hem in low-noise kunt schakelen:

http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 16:26
Ik heb dezelfde schijf, en hij is inderdaad erg stil. Alleen bij een koude start hoor ik ff wat geratel en getik, maar daarna niet echt meer.
Soms als ie heel hard aan het ratelen is, hoor ik een tikje, maar of dat iets kwaad kan ??

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 14:52
Op donderdag 26 juli 2001 03:08 schreef Foeijonghaai het volgende:
Probleem... (32 Gb cap)
Zit met hetzelfde probleem, echter een bios-update zit er voor mij niet in (MoBo PcPartner 800D ofzoiets..).
Nu heb ik geen beschikking over een systeem die de HD wel aan zou kunnen om met de tooltjes van IBM dit te fixen.. Iemand andere ideeen?
Had wel ergens begrepen/gelezen dat Linux wel aan de ontbrekende 8 Gb kan komen. Als dit mogelijk is (hoe?? :? ) dan maakt het voor mij verder niet uit. Wil toch aan de slag met Linux en 8 Gb lijkt me een mooie grootte.

• Foeijonghaai
voor die mobo van mij is ook maar e e n nieuwere versie. Deze is echter maar 5 dagen jonger dan de huidige bios versie. Bovendien moet die nieuwe versie support voor ata66 mogelijk maken.

Volgens mij is die bios update daarom bij mij ook niet zinvol.

Verder schreef iemand dat hij dacht dat linux wel aan de overige 8 gb kon komen.
Mijn bak start niet eens op met die schijf erin, of ik moet de schijf in 32GB clip mode zetten (jumpersettings). Zoals ik begrepen heb van IBM is er dan niet meer beschikbaar dan 33.8GB. Het lijkt me niet dat linux dan toch nog ergens 8 GB vandaan kan snoepen.

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 14:52
Op donderdag 26 juli 2001 11:22 schreef Foeijonghaai het volgende:
Verder schreef iemand dat hij dacht dat linux wel aan de overige 8 gb kon komen.
Mijn bak start niet eens op met die schijf erin, of ik moet de schijf in 32GB clip mode zetten (jumpersettings). Zoals ik begrepen heb van IBM is er dan niet meer beschikbaar dan 33.8GB. Het lijkt me niet dat linux dan toch nog ergens 8 GB vandaan kan snoepen.
Zoals ik al schreef, dacht ik dat het mogelijk is.. Zal eens een vraagje bij de wizards van non-windows stellen.
Linux gaat toch buiten de bios om.. :? Wellicht dat je dan wel de volledige capaciteit van de schijf kan benutten...

• Foeijonghaai
Op donderdag 26 juli 2001 11:50 schreef SimonBenson het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef, dacht ik dat het mogelijk is.. Zal eens een vraagje bij de wizards van non-windows stellen.
Linux gaat toch buiten de bios om.. :? Wellicht dat je dan wel de volledige capaciteit van de schijf kan benutten...
Linux gaat idd buiten de bios om, maar pas (dacht ik) tijdens het draaien van de kernel.

Tcoh denk ik niet dat je dan de volledige capaciteit van de schijf kan benutten. Die 32gb clip mode is een jumpersetting en bepaalt dus hoe de controller van de hd zelf met de schijf omgaat. Volgens mij heb je dan echt 32 gb en niet meer. Het is volgens mij niet zo als bij het 15/16 koppen probleem, waarbij je alsnog de volledige capaciteit van de schijf kan gebruiken.

Ben trouwens benieuwd naar het antwoord op je vraag die je gaat stellen in het non-windows gedeelte. Zal ook eens kijken.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
De drive in low-noise modus zetten? Dat vermindert toch de prestaties? En scheelt het echt veel lawaai of performance? Ik weet nog steeds niet wat er met dat ding aan de hand is hoor. Magoed, zolang het werkt...?

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ff voor de weet: mijn IBM deskstar 60 GXP van 40 gig is dood!!!!!! Ondanks het feit dat volgens de IBM drive fitness test het ding in orde was! :(
Pagina: 1