HTPC blijft opnieuw opstarten door SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThaH3nk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 01:28
Goedendag,

Ik zit met een probleem waar ik zelf niet uit kan komen. Mijn oude HTPC is er laatst mee op gehouden, nu heb ik hiervoor nieuwe onderdelen aangeschaft.

- Intel Core I3 8100
- Gigabyte B360M D3H moederbord
- Crucial Ballistix Sport LT 8 GB geheugen

Dit in combinatie met de onderdelen die ik al had:

- Antec Neo HE550 voeding
- Samsung 750 EVO 500 GB SSD

Tijdens het installeren van Windows 10 (Nieuwste versie via de Microsoft website) kwam de setup toe tot het instellen van Windows (Na de eerste keer herstarten). Hierna kwam de pc in een herstart loop terecht. Ik kwam tot maximaal de internet instellingen (soms nog minder ver) totdat de pc uitviel en weer opnieuw opstartte. Ik heb hierna de volgende dingen geprobeerd:

- Voltages en temperaturen in de BIOS gecheckt
- De ram modules in andere slots en per stuk geprobeerd
- Kabels gecontroleerd

Totdat ik toe kwam aan de SSD, ik had nog een oude HDD liggen (WD Caviar Green 1 TB) en deze i.p.v. de SSD aangesloten. Hierop kon ik Windows installeren en instellen en tijdens een test bleef hij ook een uur draaien zonder problemen.

Hierop heb ik een nieuwe SSD besteld (Crucial MX500 500 GB) en deze aangesloten. Hiermee kwam ik alleen weer in precies dezelfde herstart loop als de Samsung SSD.

Als laatste heb ik de BIOS naar de nieuwste versie geüpdatet met als gevolg dat ik dit keer wel door de instellingen kwam en dus op het bureaublad terecht kwam. Na 20 minuten heb ik de pc uitgezet, maar toen ik deze weer had aangezet kwam hij weer in dezelfde herstart loop terecht. Deze nu alleen steeds als hij het bureaublad heeft geladen.

Kan iemand mij verder helpen want ik weet het niet meer.

Alvast bedankt,

Hendrik

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Kan je niet de harddisk én de SSD aansluiten (de SSD bv. even tijdelijk op de kabels van de DVD-drive), zodanig dat de PC start vanaf de harddisk, en dan de SMART gegevens van de SSD uitlezen (dus géén tests draaien) en hier posten?
Dan kunnen we zien of je bv. last van een slechte SATA-kabel hebt of zo.

Hoe? dat staat hier in de eerste post: Check je SMART.

• ThaH3nk
Ik heb eerst de SSD met een nieuwe kabel aangesloten, precies hetzelfde probleem. Nu heb ik beide schijven met nieuwe kabels aangesloten en CrystalDiskInfo gedraaid.

SMART gegevens SSD

• Renault
Je hebt geen SATA-communicatieproblemen (C7 = 0).
Het enige wat ik wel zie is dat je SSD erg (te?) warm wordt (71 graden!?) i.c.m. met 19 x unexpected Power loss in < dan 1 bedrijfsuren gebruik.
Zet/hang je 2,5" SSD ergens anders neer en zorg voor goede koeling.
Check ook eens in de BIOS of je moederbord een koelingsprobleem heeft: zo ja: wellicht heb je last van een onlogische airflow in je kast en moet je 1 of meerdere ventilatoren omdraaien. Je zou niet de eerste zijn.
Neem de SSD dan opnieuw in gebruik en kijk of het uitval-probleem is opgelost.

Inmiddels kan het wel zijn dat de SSD-inhoud corrupt is geraakt tijdens de installatiepogingen, dus ik zou de bestaande partities deleten en Windows er nieuw opzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Renault op 05-03-2019 10:00 ]

• Navi
  • Niet online
De temperatuur staat bovenin en is 29 graden, die 71 uit de SMART waardes is geen getal in graden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:57

MsG

Forumzwerver

Kan je eens met Bluescreenview kijken waarom de computer herstartte?

Daarnaast, ook al heb je het bij 2 SSD's, zou je nog een firmware-update voor de SSD's kunnen proberen.

Op welke mode staat SATA in je BIOS?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ThaH3nk
@Renault Las in het SMART topic dat de temperatuur 100 - de waarde Temperature is. De SSD bleef maximaal 29 graden, daarna ging de temperatuur zelfs nog omlaag naar 24 graden. De behuizing heb ik op dit moment open, dus aan koele lucht geen gebrek.

@MsG
- Bluescreenview kan geen minidumps vinden.

- Bij de firmware update van de Crucial SSD geeft hij aan: "No drives needing update found"

- Bij de SATA mode kan ik alleen de volgende opties vinden: AHCI of Intel RST with Intel Optane System Accceleration

• Renault
@ThaH3nk Je hebt gelijk, ik ben te snel geweest ...
Pagina: 1