Oke, ik weet dat het niet helemaal "fair" is maar ik wil graag mijn zus helpen. Ze woont momenteel gehuurd in een studio (vrije sector) en de verhuurder is een huisjesmelker. De huurprijs wordt constant omhoog geschroefd en ze krijgt er niets voor terug (er is zelfs geen buitenruimte of balkon bij dit pand). Nu is het zo dat ze gezien haar inkomen net geen recht heeft op een sociale huurwoning en ze krijg ook geen huursubsidie. Daarnaast heeft ze op dit moment ook geen mogelijkheid tot het verkrijgen van een hypotheek.
We hebben een leuk koopappartement gezien waar ik haar als broer graag bij wil helpen zodat ze een beter onderdak krijgt. Ik zou het pand namelijk wel kunnen financieren. Echter dit appartement is een ex huurwoning vanuit de woningstichting en deze wordt verkocht met een "zelf bewoningsplicht".
Iemand ideeën?
We hebben een leuk koopappartement gezien waar ik haar als broer graag bij wil helpen zodat ze een beter onderdak krijgt. Ik zou het pand namelijk wel kunnen financieren. Echter dit appartement is een ex huurwoning vanuit de woningstichting en deze wordt verkocht met een "zelf bewoningsplicht".
Mijn zusje is geen eerste maar tweede graads familie.... Dus eigenlijk zou de constructie zoals wij in gedachte hebben niet mogen. Ik weet het, het is niet zoals het hoort maar ik wil haar in deze lastige woningmarkt graag helpen.artikel 21. Zelfbewoningsplicht
a. Koper is verplicht om de woning uitsluitend te gebruiken om die zelf (met zijn/haar
eventuele partner en gezinsleden) te bewonen. Het is niet toegestaan de verkochte woning
binnen 5 jaar na ondertekening van de akte van levering (zie artikel 4) geheel of
gedeeltelijk te verhuren, in vruchtgebruik te geven of daarop een ander zakelijk
gebruiksrecht te vestigen of de woning anderszins in gebruik te geven aan een derde.
b. Bewoning door eerstegraads bloed- of aanverwanten van de koper is materieel
gelijkgesteld aan zelfbewoning.
c. Woningstichting kan schriftelijk ontheffing verlenen van het in dit artikel bepaalde.
d. De koper is verplicht en verbindt zich jegens Woningstichting en ten behoeve van Woningstichting, zulks
op verbeurte van een direct opeisbare boete ten behoeve van Woningstichting van vijfhonderd euro
(€ 500,00) per dag of dagdeel dat de koper in verzuim is met betrekking tot hetgeen in dit
artikel is bepaald, met bevoegdheid voor Woningstichtingl om daarnaast nakoming en/of de
eventueel meer geleden schade te vorderen.
e. Op gelijke wijze als hierboven onder lid d bepaald, verbindt de koper zich jegens
Woningstichting, die dit voor zich aanvaardt, tot het bedingen bij wijze van derdenbeding van de
nieuwe eigenaar dat ook deze zowel het bepaalde in het in de leden a, b en c van dit
artikel, als de in lid d en in het onderhavige lid e opgenomen verplichting om dit door te
geven, zal opleggen aan diens rechtsopvolgers onder bijzondere titel. Elke opvolgende
vervreemder neemt daarbij
namens en ten behoeve van Portaal het beding aan. Bij overtreding van het onderhavige
beding op verbeurte van een direct opeisbare boete van 10% van de in deze akte
overeengekomen koopsom ten behoeve van Portaal, met bevoegdheid voor deze laatste om
daarnaast nakoming en/of de eventueel meer geleden schade te vorderen.
f. Het bepaalde in dit artikel, waaronder ook uitdrukkelijk begrepen het in lid e
(kettingbeding) bepaalde, vervalt na een termijn van 5 jaar na ondertekening van de
(eerste) akte van levering (zie artikel 4) waarbij Portaal de woning levert aan de (eerste)
koper.
Iemand ideeën?