marcellux schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:32:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in
italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zoek een?
versterker
Wat wil je er verder op aansluiten? Ik lees ook een televisie, dus dan is een receiver de betere optie. Dit ivm met aantal aansluitingen; up/downmixing van geluid over het aantal aangesloten speakers; zaken als lip sync en de extra opties zoals Spotify en internetradio.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€ 500
Voor dat budget zijn er prima versterkers en receivers uit te zoeken, dus dat moet wel lukken.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
aansluiten optische kabel TV
TV, dus receiver als betere optie. Waarom via optische kabel? Ondersteunt je tv geen HDMI? In mijn eigen situatie gebruik ik ze overigens beide: HDMI om alle bronnen die aan de receiver zitten op de tv te laten zien; én optische kabel om het geluid van de tv (ingebouwde netflix app, kabeltelevisie direct in tv) weer terug bij de receiver te krijgen. Ik vind ARC (audio terug over HDMI) niet echt prettig werken.
Wat heb je zelf al gevonden?
Denon 800NE / Marantz 7005
Waarom kom je bij precies deze 2 apparaten uit?
Welke vragen heb je hier nog over?
misschien een ander merk waar ik niet aan gedacht heb.
Denon, Marantz, Yamaha, Sony, Pioneer, Onkyo
Zoek iets met veel bas.
Dat heeft puur met equalizersettings te maken. Op pure direct klinken ze allemaal hetzelfde. Als je geen instellingen in de receiver/versterker kunt wijzigen, kan je altijd nog een equalizer overwegen om het geluid geheel naar je smaak aan te passen.
En misschien dat iemand ervaringen heeft met een van de twee versterkers die ik noemde en kan zeggen of de Marantz of de Denon de beste klank geeft. (ik weet dat het een kwestie van smaak is )
Geen van beide. Ten eerste komen ze uit dezelfde fabriek en zijn ze van binnen (de vergelijkbare serie dus) grotendeels identiek. Ten tweede zijn versterkers, receivers en ook DACs gewoon geluidsdoorgevers die puur transparant het signaal van de bron naar de speaker sturen. Dat heeft dus niks met smaak te maken, want er is geen hoorbaar verschil. Als jij toch wat zou horen heeft dat te maken met volume, equalizersettings en/of (psycho)akoestiek.
Gebruik volgend lijstje eens in de pricewatch om te kijken op welke apparaten je dan uitkomt:
Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen maar de optische aansluiting richting je tv. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
- Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
- Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
- Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
- Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
- Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
- Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past

Dan nog over je speakers. Zolang die niet exotisch zijn, of je rare verbindingen wilt gaan maken met meer speakers dan je aansluitingen hebt, hoef je niet op Watt en Ohm te letten. Dat zijn laboratoriumwaarden die verder niks zeggen. Dat je speakers of je versterker "maar 35 Watt" zijn, zegt dus weinig. In vrijwel alle gevallen kan je met een paar Watt prima een hele huiskamer vullen. Waarvoor gebruik je die Oehlbach DAC eigenlijk wat je huidige versterker dan niet prima afkan? Eens met @
DjaRoel @
The Eagle en @
Daniel36 dus.