koop overwegingen versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
versterker

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€ 500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
aansluiten optische kabel TV

Wat heb je zelf al gevonden?

Denon 800NE / Marantz 7005

Welke vragen heb je hier nog over?

misschien een ander merk waar ik niet aan gedacht heb. Zoek iets met veel bas. En misschien dat iemand ervaringen heeft met een van de twee versterkers die ik noemde en kan zeggen of de Marantz of de Denon de beste klank geeft. (ik weet dat het een kwestie van smaak is )

[ Voor 14% gewijzigd door marcellux op 04-03-2019 15:36 ]

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-10 16:05
En de vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

Daniel36

vernieuwde formule

Je hebt al luidsprekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
ja , ik heb TAWO 603 speakers (kijk op https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=9992.0) 8ohm / 100W.

Ik heb nu een Magnat MA400 hybride versterker maar die is maar 35W bij 8 ohm en klinkt soms wat dunnetjes en heeft geen optische ingang. Heb wel een DAC van Oehlbach nu tussen de TV en de versterker.

[ Voor 53% gewijzigd door marcellux op 04-03-2019 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
Volgens mij is een soortgelijke vraag onlangs ook al gesteld. Waarbij het antwoord was dat een versterker niet klinkt maar gewoon versterkt.

Ze klinken dus allemaal hetzelfde, zeker gezien de wensen die jij eraan stelt zou ik er één zoeken met een knop voor loudness met drie standen en wellicht nog een bass en treble knop die je een slinger kan geven 😋

Zoek iets met wat meer vermogen tov hetgeen je nu hebt, op marktplaats staan er ook regelmatig aangeboden omdat veel mensen aanvullende wensen hebben zoals streaming wat resulteert in het verkopen van technisch prima versterkers.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd. Zoals elders ook al aangegeven, versterkers doen exact dat: versterken. In principe zouden ze geen andere klank moeten geven, tenzij je aan knopjes boor bass en treble gaat draaien.
Wil je echt een ander geluid vanaf de basis, koop dan andere speakers. Of koop een losse equalizer voor bij je huidige.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Bij sommige speakers helpt meer vermogen, bij jouw budget zou je dan bijvoorbeeld eens naar deze Yamaha A-S701 kunnen luisteren, en hij heeft ook nog knopjes waar je aan kan draaien voor meer bas. Overigens ken ik jouw speakers niet, als ik jou was zou ik proberen je speakers op een versterker te laten demonstreren in een winkel, of een versterker op proef thuis te krijgen voor je besluit, er gaat niets boven luisteren.

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 04-03-2019 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben het eens met eerdere reacties. Als er een verschil is in de klank van verschillende merken versterkers dan moet je dat eerst nog eens horen denk ik.
dus ik zou kijken naar de mogelijkheden van het apparaat dat je wilt kopen.

Een beetke bass kun je wel "bijdraaien" met de bass-knop maar als je echt te kort komt naar jouw idee zou je kunnen denken aan andere luidsprekers of eventueel een subwoofer erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

marcellux schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:32:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
versterker
Wat wil je er verder op aansluiten? Ik lees ook een televisie, dus dan is een receiver de betere optie. Dit ivm met aantal aansluitingen; up/downmixing van geluid over het aantal aangesloten speakers; zaken als lip sync en de extra opties zoals Spotify en internetradio.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€ 500
Voor dat budget zijn er prima versterkers en receivers uit te zoeken, dus dat moet wel lukken.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
aansluiten optische kabel TV
TV, dus receiver als betere optie. Waarom via optische kabel? Ondersteunt je tv geen HDMI? In mijn eigen situatie gebruik ik ze overigens beide: HDMI om alle bronnen die aan de receiver zitten op de tv te laten zien; én optische kabel om het geluid van de tv (ingebouwde netflix app, kabeltelevisie direct in tv) weer terug bij de receiver te krijgen. Ik vind ARC (audio terug over HDMI) niet echt prettig werken.
Wat heb je zelf al gevonden?

Denon 800NE / Marantz 7005
Waarom kom je bij precies deze 2 apparaten uit?
Welke vragen heb je hier nog over?

misschien een ander merk waar ik niet aan gedacht heb.
Denon, Marantz, Yamaha, Sony, Pioneer, Onkyo
Zoek iets met veel bas.
Dat heeft puur met equalizersettings te maken. Op pure direct klinken ze allemaal hetzelfde. Als je geen instellingen in de receiver/versterker kunt wijzigen, kan je altijd nog een equalizer overwegen om het geluid geheel naar je smaak aan te passen.
En misschien dat iemand ervaringen heeft met een van de twee versterkers die ik noemde en kan zeggen of de Marantz of de Denon de beste klank geeft. (ik weet dat het een kwestie van smaak is )
Geen van beide. Ten eerste komen ze uit dezelfde fabriek en zijn ze van binnen (de vergelijkbare serie dus) grotendeels identiek. Ten tweede zijn versterkers, receivers en ook DACs gewoon geluidsdoorgevers die puur transparant het signaal van de bron naar de speaker sturen. Dat heeft dus niks met smaak te maken, want er is geen hoorbaar verschil. Als jij toch wat zou horen heeft dat te maken met volume, equalizersettings en/of (psycho)akoestiek.

Gebruik volgend lijstje eens in de pricewatch om te kijken op welke apparaten je dan uitkomt:

Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen maar de optische aansluiting richting je tv. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Dan nog over je speakers. Zolang die niet exotisch zijn, of je rare verbindingen wilt gaan maken met meer speakers dan je aansluitingen hebt, hoef je niet op Watt en Ohm te letten. Dat zijn laboratoriumwaarden die verder niks zeggen. Dat je speakers of je versterker "maar 35 Watt" zijn, zegt dus weinig. In vrijwel alle gevallen kan je met een paar Watt prima een hele huiskamer vullen. Waarvoor gebruik je die Oehlbach DAC eigenlijk wat je huidige versterker dan niet prima afkan? Eens met @DjaRoel @The Eagle en @Daniel36 dus.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zit wel wat verschil in versterkers. Ik heb ooit een goed geteste Kenwood in de winkel geluisterd en gekocht maar thuis beviel het niet op mijn speakers, omgeruild tegen een Marantz in dezelfde prijsklasse en daar was ik heel tevreden over.
Later een Yamaha DSP-A2 gekocht voor het betere surround werk maar puur stereo was het niet helemaal gelukkig had deze pre-outs en twee Marantz MA-6100 blokjes in de opruiming bij RAF gehaald die eraan gehangen en ik was weer blij.
Ik heb een budget Marantz PM5004 bij mijn bureau staan (altijd naar aanbiedingen blijven kijken) en dat bevalt goed zie alleen dat sommige moderne types (PM6006) een onboard DAC hebben en bij amazon.de in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
ik gebruik de Oehlbach dac voor de optische TV uit. Via die optische uit van de TV loopt dus ook het geluid van dvd en mediasplayer Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen of een av receiver ( gebruik in stereo mode ) of de Yamaha a-s701. Voordeel van een av receiver is dat ik alle geluidsmodi via HDMI kan terugbrengen naar stereo ( zoals Dolby, DTS enzovoort ) . Bij een dac in de versterker kan ik alleen voor PCM kiezen in de TV uit.Weet trouwens eigenlijk niet of er verschil is tussen PCM of DTS in stereo mode; misschien een van jullie?

[ Voor 45% gewijzigd door marcellux op 26-03-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DTS is niks meer dan een soort van "header" op het signaal waardoor de receiver meteen weet om wat voor type signaal het gaat en zijn instelling daarop af kan stemmen. PCM is een digitaal signaal, en als je dan weet dat het een bepaald signaal betreft moet je dat zelf zo instellen op je receiver.

Waar jij naar op zoek bent is downmixing. Geen idee of een stereoreceiver dat kan, Home cinema receivers kunnen het eigenlijk zonder uitzondering wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
nou, mijn vraag is meer dat ik een stereo opstelling heb maar veel films en concerten kijk op de mediaplayer en dvd in DTS, Dolby en dergelijke en wat dan beter is om te kiezen: een stereo versterker of een AV receiver in stereo mode? Nu staat de mediaplayer inderdaad op downmixing als het om DTS of Dolby en dergelijke gaat en ook de TV uit staat op PCM ipv Dolby digital

Pagina: 1