Randje tafel infrezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
Beste allemaal,

Ik heb dit weekend uit een mooi, dik stuk hout (ca. 6 cm) een rond stuk gezaagd, dat een salontafeltje moet gaan worden. Ik wil deze voor een mooi effect afgieten met epoxy. Daarom moet er een klein, opstaand randje gemaakt worden.

Mijn idee was om hiervoor een aluminium stripje te maken van 1 mm dik, en dan langs de rand van de tafel te monteren, zodanig dat deze ongeveer 2 mm uitsteekt boven de tafel. Dan kan ik de epoxy netjes ingieten en met het aluminium stripje ziet het er ook strak ook.

Maar ik wil het nog iets strakker maken. Daar waar het stripje moet komen, wil ik de tafel ca. 1 mm infrezen, zodat het hout en de strip strak op elkaar aansluiten. Nu heb ik wel een bovenfrees, maar niet zoveel freeservaring.

Dat zal er dan ongeveer zo eruit komen te zien (doorsnede)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|_|                                                |_| <-
|                                                    |
|           Houten tafelblad                         |
|____________________________________________________|

Nu komt het frezen. Als ik het tafelblad plat neerleg, kan ik met de geleider een en ander redelijk netjes afstellen. Alleen, omdat de geleider recht is en de tafel rond, 'wiebelt' de frees een beetje over het raakpunt van de geleider met het hout.

Ik heb ook gedacht om het tafelblad te kantelen en op de 'dunne kant' de frees te plaatsen. Alleen dan heb ik in feite hetzelfde 'probleem', het is lastig om de frees stevig vast te plaatsen op het werkstuk.

Hebben jullie nog andere ideeën?

Ik heb overigens geen cirkelgeleider voor deze frees. Ik wilde deze ook liever niet aanschaffen, omdat dat wel een aardig duur hulpstukje is, alleen voor dit project!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom die aluminium strip erop laten zitten? Die kan je na het gieten toch verwijderen daarna zou ik de bovenrand rond affrezen. Bedenk wel dat die epoxy laag mooi gaat glanzen maar ook kwetsbaar is voor krassen en kringen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Ik heb daar ook even zitten denken, ik vond zo'n alu-randje wel sjiek staan. Maar het moet wel strak zijn, anders doe ik inderdaad de strip verwijderen.

(Dan is wel het volgende probleem dat epoxy volgens mij hecht aan aluminium, dus ik zal daar iets op moeten vinden dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Kun je de frees aan een touw knopen wat in het midden vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Als de geleider al wiebelt, hoe wou je ooit dat alu strak krijgen dan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:53
Hmm, ik snap jouw probleem. Volgens mij is het wel te doen, maar wel bewerkelijk. 3 opties:
  • Je zou jouw blad aan de onderzijde op een center zetten, in het hart.
    Dan de zijkant in zijn geheel nog eens af frezen. Frees dus vastzetten, en het blad draaien.
    Hierna de frees op de juiste hoogte/diepte stellen en de dikte van de aluminium strip af frezen.
  • Zelf een "provisorische" cirkelgeleider maken. Dan heb je wel een gat aan de bovenzijde van het blad...
  • Afhankelijk van het hout, zou je het ook anders kunnen proberen. Door een houten malletje op jouw geleider te plaatsen. Deze moet dan hoger zijn dan de in te frezen striphoogte. Deze steunt dan op de blijvende cirkel van jouw tafel.
Leuk projectje, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Hoe ga je de aluminium strip bevestigen?

[ Voor 4% gewijzigd door Stef012 op 04-03-2019 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Frees met kogellager.

Zoek op Sponningfrees en vervang het kogellager zodat de gewenste 1mm inham hebt. Doe een laagje tape om de tafel en doe de laatste run zonder tape zodat je een supermooi oppervlak krijgt.

Vanaf de andere kant kan ook met kopieërring en simpele groeffrees, maar dan absoluut niet omhoog laten komen. En je moet wel die diepte kunnen halen.

[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
Frees op een plank schroeven, plank met een spijkertje in het midden van de tafel vast zetten. Zo kan je een perfecte cirkel frezen. Als de tafel geen perfecte cirkel is dan kan je hem op die manier ook eerst wat bijschaven.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @kabeltjekabel zegt; een sponningfrees. No offense verder in snap dat iedereen wil helpen, maar adviezen zoals de frees aan een touwtje knopen en op een plankje met een spijker in het midden :') 8)7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

Stef012 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:15:
• Zelf een "provisorische" cirkelgeleider maken. Dan heb je wel een gat aan de bovenzijde van het blad...
Dit zou ik doen, maar dan zonder het gat. Als iemand anders een zuignap-achtig iets op z'n plaats blijft drukken tijdens het frezen gaat het ook wel goed. Het is immers alleen maar om een minimale hoeveelheid geleiding te hebben.

Daarnaast kun je onder de overhangende helft van de onderkant van de frees een blokje maken dat even dik is als het tafelblad.. Dan heb je weer steun als het op een vlakke ondergrond ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
Ik zie hier een heleboel suggesties voorbij komen, maar zie maar 2x het enige juiste antwoord voorbij komen. Een sponning- of kopieerfrees met de juiste lager zijn toch echt de beste manieren om dit te doen.

Wil je trouwens met een specifiieke reden alleen de bovenkant epoxy'en? Je kunt namelijk ook gewoon epoxy gieten en over de randen heen laten druipen en daarmee dus ook de zijkant afwerken.

Maar als je de strip mooi vindt zou ik dus gewoon een goede frees regelen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Top, alle reacties! Ik ga ermee aan de slag (hopelijk dit weekend :-))

Het hout dat ik hiervoor gebruikt heb, is ongelijk, maar heeft aan de bovenkant wel een vette schildering. Daarom wil ik het liever niet strak schuren, maar een laagje epoxy erover gieten, om een strak blad te maken. En daarom moet ik wel een opstaand randje maken, ik heb wel een laag van ca. 2 mm nodig.

Het is ook gewoon een hobby-project, werk voor het eerst met dat spul en ben gewoon benieuwd wat ik er allemaal kan! To be continued...

[ Voor 3% gewijzigd door Dirickteur op 05-03-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Harrie_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:47:
Wat @kabeltjekabel zegt; een sponningfrees. No offense verder in snap dat iedereen wil helpen, maar adviezen zoals de frees aan een touwtje knopen en op een plankje met een spijker in het midden :') 8)7
Ja ik had ook niet verwacht dat ik hem nog kon inkoppen na 5 reacties. Maar wel lachwekkend wat er allemaal al stond :+

Met een cirkelgeleider kan natuurlijk wel, maar dan zou ik de tafel ook opnieuw rond maken. Je krijgt het ding anders nooit in het midden. Dus volle diepte frezen (haha, dat gaat ook geen budgetfreesje wezen...) en daarna op een deel daarvan een cirkel met 1mm kleinere radius frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere insteek: waarom gieten :?
Bak met een laag vloeibare epoxy en dan het blad er op zijn kop in hangen. Laagje er op, omdraaien, uit laten harden. Krijg je ongetwijfeld druipers aan de zijkant maar die schuur je weg en dan is het bolgens mij ook strak.

Of is dat geen optie omdat het blad zelf niet vlak is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
[b]Fiat Power in "Randje tafel infrezen"
...
Het hout dat ik hiervoor gebruikt heb, is ongelijk, maar heeft aan de bovenkant wel een vette schildering. Daarom wil ik het liever niet strak schuren, maar een laagje epoxy erover gieten, om een strak blad te maken. En daarom moet ik wel een opstaand randje maken, ik heb wel een laag van ca. 2 mm nodig.
...
Als je de schildering zichtbaar wilt houden en een strak blad wilt, zou je ook (veiligheids-)glas kunnen overwegen in plaats van epoxy. Maar ik weet niet of dat een optie voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
Ben wel benieuwd naar de huidige staat van de bovenkant van het blad: kan je een fotootje posten?

Over het krassen op epoxy - eventueel alternatief veiligheidsglas op maat laten snijden en dat er op leggen? Vervangbaar als het bekrast is...
Pagina: 1