Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Licentie Windows 7 Pro overzetten naar nieuwe Workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vdwereld
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 01:27
Mijn vraag

Goedemiddag beste Tweakers.

Ik werk in mijn bedrijf met een Windows 7 machine die gekoppeld is aan de server.
Nu wil ik een nieuwe Workstation configureren met een SSD er in.
De bedoeling is, dat ik nu mijn oude HDD met Win 7 pro ga klonen naar een SSD en die vervolgens ga gebruiken in mijn nieuwe workstation.
Nu zit ik alleen nog met de vraag over de licentie van Windows 7 Pro aangezien deze hardware gekoppeld is.

Hoe kan ik deze licentie activeren in mijn nieuwe workstation aangezien de hardware veranderd is?

De reden waarom ik Windows 7 Pro wil behouden is, omdat veel programma's helaas nog niet werken met Windows 10.
En deze programma's zijn ERG belangrijk voor mijn dagelijkse bezigheden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oud: HP workstation 2012 met HDD, 3e Gen i5
Nieuwe: HP workstation met SSD, 9e Gen i7

Windows 7 Pro

Ik heb nog niks geprobeerd aangezien de workstation nog binnen moet komen en me liever een beetje goed voorbereid.

Edit: Cpu's! Sorry hiervoor!

Beste antwoord (via vdwereld op 04-03-2019 15:39)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Trap die oude machine/disk naar een VHD of VHDX. Mount dat aan je nieuwe werkstation met Windows 10 Pro (want Hyper-V aan boord) en draai de oude machine virtueel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• MAX3400

MAX3400

Als het een retail of KMS/VLK uitvoering is, heb je de key toch gewoon? En die kan je dan intikken/opvoeren op het nieuwe werkstation.

Eventueel kan de systeembeheerder / servicedesk je meer vertellen of deze key aanwezig is in het bedrijf. Kan je meteen nagaan of extended support is gekocht; volgend jaar is Windows 7 ietwat eol en krijg je geen updates meer.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:05
Lijkt op een OEM Windows 7 licentie, dus nee dat mag dan niet. Tenzij het en VLK key beschikbaar is binnen het bedrijf, maar dan moet je installatie volgens mij daar ook voor gebruikt zijn.

Daarnaast heb je wel onderzocht op Windows 7 nog ondersteund is op je nieuwe hardware?
Windows 7 wordt namelijk niet vaak ondersteund op nieuwe hardware....

Daarnaast kan het nooit belangrijk zijn... Immers je draait op bijna 2010 jaar oude hardware met een bijna EOL systeem.
Tijd een voor een upgrade van je applicaties?

[ Voor 14% gewijzigd door Rolfie op 04-03-2019 13:44 . Reden: paar jaar verschil ]

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 14:16

Soggney

Zeekomkommer

https://tweakers.net/pricewatch/246893/microsoft-windows-7-professional-(nl-oem-64bit).html

Dit is de beste oplossing die ik zo snel kon vinden. 5 tientjes voor blijkbaar belangrijke zaken lijkt me geen kost

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rolfie schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Daarnaast kan het nooit belangrijk zijn... Immers je draait op bijna 20 jaar oude hardware met een bijna EOL systeem.
2009 tot 2019 is 10 jaar. En waarom zou het automatisch niet belangrijk zijn? :? Wel goed dat je je verdiept in zijn omgeving en weet of en waarom de applicaties geupgrade kunnen en moeten worden. (y)

Je punt over de ondersteuning van Windows 7 door nieuwere CPU's is wel valide en dat moet @vdwereld even goed controleren. Overigens schijnt er wel een patch te zijn maar daar heb ik me totaal niet in verdiept. Ook huiswerk voor TS dus ;)

@vdwereld Wat is de reden dat je die oude Windows-versie wilt draaien? Puur omdat je Windows 10 niet fijn vindt (prima valide reden, hoor, daarom vraag ik het niet) of om een andere reden?
Verdikkie, dat staat gewoon in de OP. Okidoki :) Hou er wel rekening mee dat je echt nog minder dan een jaar hebt om dit te fixen!

edit:
Overigens is de kans erg groot dat je Windows-installatie gewoon werkt, zonder key, omdat het HP-bios als geldig wordt ondersteunt.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 04-03-2019 13:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• vdwereld
MAX3400 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:04:
Als het een retail of KMS/VLK uitvoering is, heb je de key toch gewoon? En die kan je dan intikken/opvoeren op het nieuwe werkstation.

Eventueel kan de systeembeheerder / servicedesk je meer vertellen of deze key aanwezig is in het bedrijf. Kan je meteen nagaan of extended support is gekocht; volgend jaar is Windows 7 ietwat eol en krijg je geen updates meer.
Klopt, maar ik lees al hier en daar dat Windows 7 als nog niet geactiveerd wil worden.
Dus ik wil dit eigenlijk een beetje voorkomen dat het mis gaat bij mij.
Zou ik dan misschien een licentie elders online vandaan kunnen plukken en die gebruiken om te activeren zonder dat er conflicten ontstaan?
Na mijn weten is er geen extended support.
Rolfie schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:04:
Lijkt op een OEM Windows 7 licentie, dus nee dat mag dan niet. Tenzij het en VLK key beschikbaar is binnen het bedrijf, maar dan moet je installatie volgens mij daar ook voor gebruikt zijn.

Daarnaast heb je wel onderzocht op Windows 7 nog ondersteund is op je nieuwe hardware?
Windows 7 wordt namelijk niet vaak ondersteund op nieuwe hardware....

Daarnaast kan het nooit belangrijk zijn... Immers je draait op bijna 20 jaar oude hardware met een bijna EOL systeem.
Mijn hardware is op dit moment 10 jaar oud and i know i know. Vandaar dat ik de upgrade wil doen.
Maar ik dacht dat de hardware niet zoveel verschil moest maken op Win 7. Waar zou die dan in conflict mee kunnen raken?
Helaas worden de applicaties niet ondersteund zoals ik al zei. =(
Ik kan overgaan naar een ander software pakket maar dan ben ik bijna €5000 lichter.
Soggney schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:06:
https://tweakers.net/pricewatch/246893/microsoft-windows-7-professional-(nl-oem-64bit).html

Dit is de beste oplossing die ik zo snel kon vinden. 5 tientjes voor blijkbaar belangrijke zaken lijkt me geen kost
Ik zal even spieken.
Thnx!

• vdwereld
Room42 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:12:
[...]

2009 tot 2019 is 10 jaar. En waarom zou het automatisch niet belangrijk zijn? :? Wel goed dat je je verdiept in zijn omgeving en weet of en waarom de applicaties geupgrade kunnen en moeten worden. (y)

Je punt over de ondersteuning van Windows 7 door nieuwere CPU's is wel valide en dat moet @vdwereld even goed controleren. Overigens schijnt er wel een patch te zijn maar daar heb ik me totaal niet in verdiept. Ook huiswerk voor TS dus ;)

@vdwereld Wat is de reden dat je die oude Windows-versie wilt draaien? Puur omdat je Windows 10 niet fijn vindt (prima valide reden, hoor, daarom vraag ik het niet) of om een andere reden?
Verdikkie, dat staat gewoon in de OP. Okidoki :) Hou er wel rekening mee dat je echt nog minder dan een jaar hebt om dit te fixen!

edit:
Overigens is de kans erg groot dat je Windows-installatie gewoon werkt, zonder key, omdat het HP-bios als geldig wordt ondersteunt.
Hmmmm, mijn bedoeling is dat ik van een 3e gen i5 naar een 9e gen i7 ga.
Shit!!
Mijn oude workstation is van 2012 zit ik me net te bedenken =/
ik zal het even aanpassen in mijn post!
Sorry hiervoor!

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Trap die oude machine/disk naar een VHD of VHDX. Mount dat aan je nieuwe werkstation met Windows 10 Pro (want Hyper-V aan boord) en draai de oude machine virtueel?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:46:
Dit vind ik een heel goed advies! Toevallig net zelf met Disk2VHD mijn oude systeem gevirtualiseerd en deze draai in nu in VirtualBox (maar VMware Player werkt ook). De key is dat je niet voor 'vhdx' maar 'vhd' moet kiezen!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Rolfie
vdwereld schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:17:
Maar ik dacht dat de hardware niet zoveel verschil moest maken op Win 7. Waar zou die dan in conflict mee kunnen raken?
CPU
Helaas worden de applicaties niet ondersteund zoals ik al zei. =(
Ik kan overgaan naar een ander software pakket maar dan ben ik bijna €5000 lichter.
Je loopt een keer tegen een probleem aan. Daarnaast... W7 wordt straks niet meer ondersteund, en jij draait draad daar blijkbaar iets zeer belangrijks op?

Dat noemen ze een bedrijfsrisico..... En ik weet er ook zelf alles van. Het is gemakkelijk praten..... Heb hier eind vorig jaar de laatste XP machine weg gewerkt. Wel een virtuele vmware machine....
vdwereld schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:21:
Hmmmm, mijn bedoeling is dat ik van een 3e gen i5 naar een 9e gen i7 ga.
Shit!!
Mijn oude workstation is van 2012 zit ik me net te bedenken =/
ik zal het even aanpassen in mijn post!
Sorry hiervoor!
Deze CPU wordt door W7 niet meer ondersteund. Drivers bestaan er dus niet meer, opstarten kan dus al lastig worden, nog afgezien van netwerk, videokaart....

Waarom draait je dit niet gewoon virtueel?
Hyper-V, VirtualBox, Vmwareworkstation zou je hiervoor eventueel kunnen gebruiken.

• vdwereld
@Room42 @MAX3400 @Rolfie @Soggney

Bedankt voor het mee denken!! Wordt zeer gewaardeerd!!
Dit was nog niet eens in me opgekomen. Ik ga een virtuele omgeving maken voor mijn Win 7 machine.

Nogmaals bedankt iedereen!

• Rolfie
vdwereld schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:41:

Bedankt voor het mee denken!! Wordt zeer gewaardeerd!!
Dit was nog niet eens in me opgekomen. Ik ga een virtuele omgeving maken voor mijn Win 7 machine.

Nogmaals bedankt iedereen!
Hou er wel rekening mee dat je CPU nog steeds niet ondersteund wordt en je dus tegen issues kan aanlopen.
Je lost hiermee alleen je driver issue op, moet je ondersteuning issue. Voordeel is wel.... Je kan vrij gemakkelijk backups maken, snapshots (let op AD workstation password kan veranderen). En je hebt nog steeds een W7 licentie nodig.... En wat nu nog lastiger kan zijn.... Het kan als VDI gezien worden, en doorvoor heb je meestal aparte licenties nodig.

Maar dit zou eigenlijk wel de way to go moeten zijn. Gewoon je machine virtueel draaien. En een (image) diskje veilig opbergen....

• MAX3400

MAX3400

Rolfie schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:24:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je CPU nog steeds niet ondersteund wordt en je dus tegen issues kan aanlopen.
Daar is (een gedeelte van) VT-instructie toch voor uitgevonden; om VM's "minder" features te geven dan de host heeft.
Je kan vrij gemakkelijk backups maken, snapshots (let op AD workstation password kan veranderen).
Of je zegt het niet volledig of je bedoelt het anders; snapshots zijn geen backup. Hoogstens je System State kan je snapshotten als "backup" maar dat doe je bij voorkeur met een externe tool. Niet in de laatste plaats omdat de host een single workstation is en dus je snapshots op non-redundante hardware staat. Of er moet een iSCSI-achtige oplossing worden gekoppeld maar gezien de vraagstelling in het topic, was virtualisatie al nieuw ;)
En je hebt nog steeds een W7 licentie nodig.... En wat nu nog lastiger kan zijn....
Of er moet als host-OS worden gekozen voor Server 2016 Standard (gratis 2 VM's licenseren). Tegelijkertijd is het zeker niet ondenkbaar dat je het image kan rearmen/activeren waardoor de key in het OS wordt toegewezen aan de nieuwe GUID/HCL en dat is dat voor Microsoft.
Het kan als VDI gezien worden, en doorvoor heb je meestal aparte licenties nodig.
Die zie ik niet? VDI is vaak een pool van > 1 machine waardoor medewerkers altijd dezelfde "werkomgeving" krijgen en zich niet bewust zijn van "waar" hun virtuele machine draait? We hebben het hier over een single Windows 7 op een single Windows 10 OS gevirtualiseerd. Iets wat ze op het MBO ook doen met Virtualbox om Server 2012 te leren kennen; dat is niet direct "VDI" en al zeker niet onderhevig aan "aparte licenties".

• Rolfie
MAX3400 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:37:
Daar is (een gedeelte van) VT-instructie toch voor uitgevonden; om VM's "minder" features te geven dan de host heeft.
De guest ziet nog steeds een bepaalde CPU, en die CPU wordt niet ondersteund. Of je met VT het supported / werkend krijgt durf ik niet te zetten.
Of je zegt het niet volledig of je bedoelt het anders; snapshots zijn geen backup. Hoogstens je System State kan je snapshotten als "backup" maar dat doe je bij voorkeur met een externe tool. Niet in de laatste plaats omdat de host een single workstation is en dus je snapshots op non-redundante hardware staat. Of er moet een iSCSI-achtige oplossing worden gekoppeld maar gezien de vraagstelling in het topic, was virtualisatie al nieuw ;)
Het bied mogelijkheden, ik heeft inderdaad niet alle specifiek mogelijkheden of afhankelijkheden aan.
Of er moet als host-OS worden gekozen voor Server 2016 Standard (gratis 2 VM's licenseren).
Je mag dan 2 servers bij een Server 2016 STD draaien. Maar tot zover ik lees geen Windows 7/8/10 VM's.
Maar ik lees net ook zolang je maar lokaal het guest blijft gebruiken, dan mag dit onder de huidige licentie. Echter als je hem remote gaat gebruiken, wordt het gezien als VDA licentie en moet je de benodigde licenties officieel regelen. RDP vanaf een andere machine (of een andere remote oplossing) mag dus niet gebruikt worden.
Die zie ik niet? VDI is vaak een pool van > 1 machine waardoor medewerkers altijd dezelfde "werkomgeving" krijgen en zich niet bewust zijn van "waar" hun virtuele machine draait? We hebben het hier over een single Windows 7 op een single Windows 10 OS gevirtualiseerd. Iets wat ze op het MBO ook doen met Virtualbox om Server 2012 te leren kennen; dat is niet direct "VDI" en al zeker niet onderhevig aan "aparte licenties".
Zodra je hem remote benaderd is het een VDA licentie, maar die kan globaal af geregeld zijn icm de licenties vanuit de SA of Windows 365 licenties. Er zijn dan geen specifieke extra licenties nodig.
Pagina: 1