Na jaren mijn laptop te hebben gebruikt als HTPC begint die nu toch echt kuren te vertonen met simpele taken als video-playback. Ik zou een nieuwe laptop kunnen kopen, maar het leek me goedkoper om een HTPC in elkaar te gaan zetten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal permanent aangesloten worden op mijn 4K tv, en waarschijnlijk bijna permanent aanstaan (ja ik ben te lui om hem opnieuw op te starten).
Ik ga de PC vooral gebruiken voor video-playback (youtube, netflix).
Af en toe wil ik er ook een beetje op kunnen gamen. Denk aan Rayman of oudere RPG's (elder scrolls). Ik heb een aantal Xbox360 controllers om af en toe een spelletje te spelen op de TV via Steam.
Wat mag het systeem gaan kosten?
400-600 euro is mijn budget ongeveer. Nog steeds een stuk goedkoper dan een nieuwe laptop, maar daarmee hopelijk ook een stuk sneller.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik kan mijn SSD uit mijn laptop makkelijk overzetten. Of anders een nieuwe kopen voor 60 euro extra. In ieder geval is opslag geen belangrijk onderdeel van deze build, voor serieuze opslag gebruik ik mijn desktop/NAS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een simpel compact systeempje, bestaande uit een voeding, behuizing, mini-ITX moederbord, en een moderne CPU met RAM. Ik heb gekeken naar de nieuwste BBG, maar deze formfactor past totaal niet in mijn tv-kast. Daarom heb ik zitten kijken naar platte bredere cases.
Ik heb naar twee verschillende opties gekeken tot nog toe, en zou graag wat advies/meningen horen.
Optie 1: HTPC draaiende op interne graphics
Optie 2: HTPC met dedicated GPU
De tweede optie is wat makkelijker later aan te passen, en ook wat krachtiger op het grafische gebied. Deze build is alleen wel wat groter, en duurder. Ik vraag me af of ik deze grafische kracht nodig ga hebben, maar ik heb het wel nog in overweging.
De huidige build ideeën zien er zo uit:
HTPC:
HTPC met GPU:
Graag hoor ik adviezen of andere feedback op mijn huidige plan!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal permanent aangesloten worden op mijn 4K tv, en waarschijnlijk bijna permanent aanstaan (ja ik ben te lui om hem opnieuw op te starten).
Ik ga de PC vooral gebruiken voor video-playback (youtube, netflix).
Af en toe wil ik er ook een beetje op kunnen gamen. Denk aan Rayman of oudere RPG's (elder scrolls). Ik heb een aantal Xbox360 controllers om af en toe een spelletje te spelen op de TV via Steam.
Wat mag het systeem gaan kosten?
400-600 euro is mijn budget ongeveer. Nog steeds een stuk goedkoper dan een nieuwe laptop, maar daarmee hopelijk ook een stuk sneller.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik kan mijn SSD uit mijn laptop makkelijk overzetten. Of anders een nieuwe kopen voor 60 euro extra. In ieder geval is opslag geen belangrijk onderdeel van deze build, voor serieuze opslag gebruik ik mijn desktop/NAS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een simpel compact systeempje, bestaande uit een voeding, behuizing, mini-ITX moederbord, en een moderne CPU met RAM. Ik heb gekeken naar de nieuwste BBG, maar deze formfactor past totaal niet in mijn tv-kast. Daarom heb ik zitten kijken naar platte bredere cases.
Ik heb naar twee verschillende opties gekeken tot nog toe, en zou graag wat advies/meningen horen.
Optie 1: HTPC draaiende op interne graphics
Optie 2: HTPC met dedicated GPU
De tweede optie is wat makkelijker later aan te passen, en ook wat krachtiger op het grafische gebied. Deze build is alleen wel wat groter, en duurder. Ik vraag me af of ik deze grafische kracht nodig ga hebben, maar ik heb het wel nog in overweging.
De huidige build ideeën zien er zo uit:
HTPC:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2400G Boxed | € 137,50 | € 137,50 |
| 1 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | In Win Chopin Zwart | € 91,50 | € 91,50 |
| 1 | Noctua NH-L9a-AM4 | € 39,25 | € 39,25 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 | € 92,90 | € 92,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 471,10 | |
HTPC met GPU:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon 200GE Boxed | € 54,- | € 54,- |
| 1 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Silverstone Milo ML06-E | € 85,99 | € 85,99 |
| 1 | Noctua NH-L12S | € 48,50 | € 48,50 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 | € 50,90 | € 50,90 |
| 1 | Corsair SF450 (2018) | € 85,- | € 85,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 603,34 | |
Graag hoor ik adviezen of andere feedback op mijn huidige plan!
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.