MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio Coilwhine.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey hoi.

Ik heb sinds enkele weken een RTX 2080 Ti Gaming X Trio. Deze heb ik gekocht nadat mijn 1080 Ti kapot ging tijdens een reparatie bij Asus. (Ging ter RMA voor hevige Coilwhine. Kwam terug met een nekhernia)

Nu heeft mijn 2080 ook Coilwhine! Gezellig!

Iemand die mij kan uitleggen hoe dit in godsnaam kan ontstaan bij kaarten van 1200+ euro?

Mijn 2080 maakt dusdanige Coilwhine dat ik hem door m’n koptelefoon hoor bij loadscreens.

Mijn PC-Specs:

MSI Z370 Gaming M5.
I7 8700k
16gb ram OC naar CPU snelheid (4.4)
HX750I voeding (nieuw gekocht icm nieuwe GPU)
En dan de nodige andere SSD’s etc.

Alle hardware zou zo’n beetje maximaal 6 maanden oud zijn. (Bovengenoemde)

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Er zijn twee soorten coil whine. De snerpende "piep" die je hoort als een spoel zingt en het "blazende" geluid wat uit de VRM mosfets komt bij hoge GPU load. Dat laatste is eigenlijk geen coil whine maar omdat dit het hypeprobleem van de dag is bij GPU's worden die twee onder dezelfde noemer gegooit.

Om kort te gaan, die eerste snerpende piep is niet OK en is een productiefout. Dat blazende geluid heeft elke moderne videokaart zonder uitzondering en hoort er nou eenmaal bij. Waarom? Omdat GPU's steeds meer stroom nodig hebben en steeds nauwere toleranties op de toevoerspanning vereisen. Daarmee worden er ook steeds meer PWM fasen gebruikt met elk zingende MOSFETs. Deze MOSFETs verstouwen grote stromen op hoge schakelfreqenties. De stromen zijn dermate hoog dat deze een electromotive force (EMF) opleveren bij elke schakeling. Deze resonantie is wat je hoort en daar valt niks tegen te doen.

Wil je dit niet? Koop dan een oude GPU van 32nm of ouder of 1tje die geen 6-pin connector nodig heeft. Deze twee soorten kaarten lijden vrijwel niet hoorbaar aan VRM coil whine.

Voor eens en voor altijd, coil whine is niet per definitie een kwaliteitsprobleem. Maak onderscheid in het geluid wat je hoort. Piep is no go, blaas is normaal.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Blaat schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:35:
Er zijn twee soorten coil whine. De snerpende "piep" die je hoort als een spoel zingt en het "blazende" geluid wat uit de VRM mosfets komt bij hoge GPU load. Dat laatste is eigenlijk geen coil whine maar omdat dit het hypeprobleem van de dag is bij GPU's worden die twee onder dezelfde noemer gegooit.

Om kort te gaan, die eerste snerpende piep is niet OK en is een productiefout. Dat blazende geluid heeft elke moderne videokaart zonder uitzondering en hoort er nou eenmaal bij. Waarom? Omdat GPU's steeds meer stroom nodig hebben en steeds nauwere toleranties op de toevoerspanning vereisen. Daarmee worden er ook steeds meer PWM fasen gebruikt met elk zingende MOSFETs. Deze MOSFETs verstouwen grote stromen op hoge schakelfreqenties. De stromen zijn dermate hoog dat deze een electromotive force (EMF) opleveren bij elke schakeling. Deze resonantie is wat je hoort en daar valt niks tegen te doen.

Wil je dit niet? Koop dan een oude GPU van 32nm of ouder of 1tje die geen 6-pin connector nodig heeft. Deze twee soorten kaarten lijden vrijwel niet hoorbaar aan VRM coil whine.

Voor eens en voor altijd, coil whine is niet per definitie een kwaliteitsprobleem. Maak onderscheid in het geluid wat je hoort. Piep is no go, blaas is normaal.
Dus iedereen heeft deze whine, bij bv. alle 2080 RTX, maar bij sommigen wordt het niet op storend nivo gehoord door goede kast, slecht gehoor of om wat voor reden dan ook?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

MrMonkE schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Dus iedereen heeft deze whine, bij bv. alle 2080 RTX, maar bij sommigen wordt het niet op storend nivo gehoord door goede kast, slecht gehoor of om wat voor reden dan ook?
Correct. Door de hoogfrequente natuur van het geluid wat eruit komt zijn zaken als positionering van de kast, de kaart in de kast en eventuele demping van cruciaal belang in de ervaring.

Duw dezelfde kaart bij iemand anders thuis in een oude dichte Fractal Design R4 die op de grond staat en je hoort subjectief gezien nog maar weinig van de coil whine.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heb zelf, zeker voor mijn leeftijd, uitstekend gehoor en misofonie. Killer combo. Bij coilwhine ga ik helemaal apeshit. Ik heb wel eens een HDD van een collega laten vervangen omdat ik gek werdt van het gepiep van dat ding. Je denkt misschien 'wat een jankerd' maar het is echt dodelijk voor mijn concentratie.
Ik kan ruis en zo goed velen maar monotone hoge pieptonen.. dat is hardware-exit. Ik kan dat geluid niet 'weg zonen' of negeren hoe je dat ook noemt. Alsof er 2cm voor mijn neus iemand de hele dag op en neer staat te springen "Hey! hey! hey!" Maar lieve systeembeheerder werkte mee, dus problem solved.
Tegenwoordig heb je hele goede in-ears, noice cancelling en zelfs in-ears met noiscancelling. }:O

Maar raak een beetje off topic van TS probleem.

Ik voel in elk geval je pijn, TS.

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 04-03-2019 12:59 . Reden: haha ruis ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
MrMonkE schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:58:
Heb zelf, zeker voor mijn leeftijd, uitstekend gehoor en misofonie. Killer combo. Bij coilwhine ga ik helemaal apeshit. Ik heb wel eens een HDD van een collega laten vervangen omdat ik gek werdt van het gepiep van dat ding. Je denkt misschien 'wat een jankerd' maar het is echt dodelijk voor mijn concentratie.
Ik kan ruis en zo goed velen maar monotone hoge pieptonen.. dat is hardware-exit. Ik kan dat geluid niet 'weg zonen' of negeren hoe je dat ook noemt. Alsof er 2cm voor mijn neus iemand de hele dag op en neer staat te springen "Hey! hey! hey!" Maar lieve systeembeheerder werkte mee, dus problem solved.
Tegenwoordig heb je hele goede in-ears, noice cancelling en zelfs in-ears met noiscancelling. }:O

Maar raak een beetje off topic van TS probleem.

Ik voel in elk geval je pijn, TS.
Wat is Misfonie dan?

Ik heb zelf Tinnitus en ben helaas gevoeliger voor hoge tonen & lagere tonen (bass) en de ‘normale’ tonen hoor ik dus minder...

Vandaar dat ik de Coilwhine nog hoor bij mijn Coolermaster h500p Mesh White. Ik zit er aan te denken om deurtochtstrips te halen om de kieren van de glasplaat volledig te dichten.

De PC staat rechts naast me oo het bureau. Dit omdat ik een ARGB-Fan ben :-).

Overigens merkte ik geen prestatieverlies, gelukkig.

Dat had ik bij mijn vorige GPU wel.

Die ging als eerst te RMA I.v.m kapotte LED’s. Toen kwam ‘ie terug met gebroken 1 gebroken fan & Coilwhine, goed bezig! Dit was bij Asus.

Dus nu maar een MSI’tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AltTabKeys Je hebt wel pech telkens zeg.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

I hate to link drop.. but: http://verenigingmisofonie.nl/

</link dropped>

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
Coilwhine is helaas een veelvoorkomend ding bij de RTX 20 series. Zoals Blaat al uitgebreid heeft uitgelegd is het ook bijna niet meer weg te krijgen, zeker bij de high-end GPUs die veel stroom kunnen gebruiken.
Nu is het zeker zo dat per kaart (zelfs van hetzelfde type) de whine wat kan verschillen, maar helemaal zonder whine zal je niet vinden.

Aan de ene kant snap ik wat je zegt m.b.t. een dure kaart die coilwhine heeft, aan de andere kant heeft dat helaas niets met geld te maken aangezien het niet aan de kwaliteit van de kaart ligt. Ironisch genoeg zal er waarschijnlijk bij de dure kaarten (zoals 2080 Ti's) juist meer whine zitten dan bij minder krachtige GPUs.

Helaas helpt je dit niet om van je probleem af te komen, ik kan me voorstellen dat dit redelijk killing is voor je immersie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
GPU terug gekregen vanuit webshop. Webshop kon niks vinden (ook geen Coilwhine).

Dus deze heb ik terug gestuurd gekregen. Alleen is deze tijdens de post (of tijdens de RMA) beschadigd geraakt. Webshop stond er zelf ook van versteld en bood direct een nieuwe aan.

Dus nu wachten op een nieuwe, en hopen dat die minder Coilwhine heeft. Ik heb m’n pc inmiddels uitgerust met deurtochtstoppers. Zodat er door geen enkele kier nog geluid kan komen (op de fans na)
Thanks skatje. Thanks dat je me zo goed in de gaten houdt 😘

[ Voor 51% gewijzigd door AltTabKeys op 11-03-2019 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richie B
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-04 13:12
Blaat schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:35:

Eindelijk een helder antwoord gevonden.
Ik zit in hetzelfde schuitje met de 2080Ti (3e kaart inmiddels welke het minst luid is) Het is inderdaad niet echt een hoge tonen herrie maar echt een buzzz alsof je een biefstuk in de pan gooit. Dit is erg te horen (ook door mijn R6 kast) in bijvoorbeeld Destiny 2 als je in de lucht hangt (laadschermen vooral dus) Tijdens het spelen is het te verwaarlozen. Bij Division 2 is de kaart gek genoeg nog stiller tijdens het spelen en haal dezelfde fps...dat vindt ik dan nog een beetje vaag. 144fps bij the division klinkt rustiger als 144fps bij Destiny.
Ook heb ik Furmarkt geprobeerd en daar blijft de kaart ook gewoon rustig met fps van rond de 150 geloof ik, dat is toch raar ? In zware benchmarks hoor je niks maar bij games des te erger.

Ik was lang aan het zoeken naar een antwoord omdat ik het retour formulier net binnen heb gekregen, na het lezen van talloze forums ben ik eigenlijk wel tot de conclussie gekomen (die jij ook vermeld) dat elke kaart tegenwoordig die herrie produceert. Mijn maatje met een 1080ti heeft hetzelfde, vooral in menu schermen ongeacht fps cap...lijkt net of het spel evengoed die 100én fps erdoor heen probeert te persen.

Ben al 21 jaar met pc's bezig en had hier nooit last van gehad, mijn laatste stille kaart was de eerst Titan en heb nu pas weer geupgrade na lange tijd.

bedankt ik hou het maar bij deze kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwekkeboom
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-09 10:10
En als je t door je hoofdtelefoon hoort kan je altijd nog een externe usb geluidskaart gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richie B
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-04 13:12
Kwekkeboom schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 02:07:
En als je t door je hoofdtelefoon hoort kan je altijd nog een externe usb geluidskaart gebruiken.
Ja precies, durf het risico niet meer te nemen om te ruilen, al heb ik wel de retour formulieren al uitgeprint :) als ik google dan lijkt het erop dat er echt geen stille rtx kaarten bestaan. Zelfs een video op youtube van 4 dagen terug, iemand met hetzelfde irritante geluid.

Maar ga de headset zeker gebruiken.

Ps. Ervaar jij die rare buzz ook in menu schermen van the division, overwatch of destiny/pubg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Richie B schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Eindelijk een helder antwoord gevonden.
Ik zit in hetzelfde schuitje met de 2080Ti (3e kaart inmiddels welke het minst luid is) Het is inderdaad niet echt een hoge tonen herrie maar echt een buzzz alsof je een biefstuk in de pan gooit. Dit is erg te horen (ook door mijn R6 kast) in bijvoorbeeld Destiny 2 als je in de lucht hangt (laadschermen vooral dus) Tijdens het spelen is het te verwaarlozen. Bij Division 2 is de kaart gek genoeg nog stiller tijdens het spelen en haal dezelfde fps...dat vindt ik dan nog een beetje vaag. 144fps bij the division klinkt rustiger als 144fps bij Destiny.
Ook heb ik Furmarkt geprobeerd en daar blijft de kaart ook gewoon rustig met fps van rond de 150 geloof ik, dat is toch raar ? In zware benchmarks hoor je niks maar bij games des te erger.

Ik was lang aan het zoeken naar een antwoord omdat ik het retour formulier net binnen heb gekregen, na het lezen van talloze forums ben ik eigenlijk wel tot de conclussie gekomen (die jij ook vermeld) dat elke kaart tegenwoordig die herrie produceert. Mijn maatje met een 1080ti heeft hetzelfde, vooral in menu schermen ongeacht fps cap...lijkt net of het spel evengoed die 100én fps erdoor heen probeert te persen.

Ben al 21 jaar met pc's bezig en had hier nooit last van gehad, mijn laatste stille kaart was de eerst Titan en heb nu pas weer geupgrade na lange tijd.

bedankt ik hou het maar bij deze kaart.
Je kunt het soms verminderen door condensators tussen je voedingskabels te solderen met een capaciteit van zo'n 3300uF. Ook kan het veel minder zijn i.s.m. met sommige voedingen en veel erger met een andere voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 15:31
Richie B schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Ja precies, durf het risico niet meer te nemen om te ruilen, al heb ik wel de retour formulieren al uitgeprint :) als ik google dan lijkt het erop dat er echt geen stille rtx kaarten bestaan. Zelfs een video op youtube van 4 dagen terug, iemand met hetzelfde irritante geluid.

Maar ga de headset zeker gebruiken.

Ps. Ervaar jij die rare buzz ook in menu schermen van the division, overwatch of destiny/pubg?
Die rare buzz in menu's heb ik ook gehad.... Maar niet altijd, ligt aan de game / menu. Net alsof door een hoge FPS die je ineens in menu's krijgt de buzz ontstaat. Mijn RTX 2080 Super komt binnen kort binnen, ben benieuwd of deze 'coil whine' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwekkeboom
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-09 10:10
-The_Mask- schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Je kunt het soms verminderen door condensators tussen je voedingskabels te solderen met een capaciteit van zo'n 3300uF. Ook kan het veel minder zijn i.s.m. met sommige voedingen en veel erger met een andere voeding.
Gebruik dan wel hoge kwaliteit Panasonic of Nichicon met een zeer lage ESR . Ik zou er dan ook gelijk een paar kleine tanatalum condensatoren parallel achter zetten.
Echter niet veel hoger gaan dan 4700 uF want dan gaat de regeling raar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
NoFearWizz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:03:
[...]Net alsof door een hoge FPS die je ineens in menu's krijgt de buzz ontstaat.
In mijn ervaring is dit ook zo. Tijdens menu's of laadschermen (wanneer de kaart wordt volgegooid met data) hoor je de meeste coilwhine. Wanneer de game daadwerkelijk start en de FPS lager zijn is het veel minder hoorbaar of gewoon weg. Wat ook niet helpt is dat je bij menu's of laadschermen soms geen audio hebt en dus meer meekrijgt van je omgevingsgeluid... zelfs met headphones op :)
Pagina: 1