Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMerciful
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07-2019
Beste Tweakers,

Mijn moeder heeft onlangs een SMS bericht ontvangen waarin als afzender stond "Gemeente" (hier stond geen nummer bij en op het bericht kan je niet reageren.)

" Mevr [xxx] wij komen morgenochtend om 8.50 bij u langs om over uw financiële situatie te praten.Ook bekijken wij uw woning om de inwonende te bepalen dit heeft allemaal effect op uw uitkering.Zorg dat u de papieren klaar hebt liggen en zorg dat u alleen bent of evt met 1 famillielid dit omdat het persoonlijk is.mvg gemeente [xxx] (Dit is een niet geautoriseerd bericht waarop u niet kunt antwoorden) "

Beste antwoord (via TheMerciful op 04-03-2019 22:11)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:18

Aganim

I have a cunning plan..

Dat dit niet van de sociale dienst/gemeente kwam was aan de hoeveelheid spelfouten al te zien. :P Je kan een melding maken bij je provider, maar veel meer dan dat kan je niet doen op dit moment. Je zou een melding kunnen doen bij de politie, eventueel via de wijkagent (sommige hebben inloopspreekuren), maar de vraag is of ze op basis van 1 bericht iets doen.

Mijn advies zou zijn om het bericht nog even te bewaren en aanzien of er de komende tijd nog meer moois verstuurd gaat worden. Zo niet, weggooien en vergeten. Wellicht gewoon een lolbroek. Zo ja, dan kan je op basis daarvan weer verder kijken en is alles wat je bewaard hebt mooi voor de dossiervorming.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMerciful
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07-2019
Hier in stond dat de sociale dienst langs zou komen voor een controle. Die is niet geweest, we hebben gebeld naar de sociale dienst en er was helemaal geen afspraak ingepland. Logisch zou zijn dat deze SMS dus gespooft was. Weten jullie een tool waarmee ik de afzender zou kunnen tracken? Als dat achteraf niet te achterhalen is dan misschien een tool die anonieme SMS berichten achterhaalt terwijl die ontvangen worden? Ik heb een idee wie het is maar wil graag zeker weten wie ons voor de gek houd. Betreft een android toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 13:06
TheMerciful schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:04:
Hier in stond dat de sociale dienst langs zou komen voor een controle. Die is niet geweest, we hebben gebeld naar de sociale dienst en er was helemaal geen afspraak ingepland. Logisch zou zijn dat deze SMS dus gespooft was. Weten jullie een tool waarmee ik de afzender zou kunnen tracken? Als dat achteraf niet te achterhalen is dan misschien een tool die anonieme SMS berichten achterhaalt terwijl die ontvangen worden? Ik heb een idee wie het is maar wil graag zeker weten wie ons voor de gek houd. Betreft een android toestel.
Waarschijnlijk is dit gebeurt via een messageapi zoals MessageBird. Ik denk dat je provider daar uitsluitsel over kan geven. Misschien krijg je zelfs de naam van de partij. Bij deze partij kan je dan de abuse melding doen. Ik verwacht niet dat je ooit te horen krijgt wie het geweest is zonder naar de rechtbank te gaan, maar die kunnen het account in ieder geval blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:56
Misschien is het ook handig om een melding bij de politie te maken, ze zullen er waarschijnlijk niks mee doen. Maar dan staat de melding er wel, mocht er een verband gemaakt kunnen worden met bijvoorbeeld een overval.
Stel dit gebeurt vaker, en stel criminelen zitten er achter dan heeft de politie in ieder geval iets meer informatie.

[ Voor 28% gewijzigd door mithe op 04-03-2019 11:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:18

Aganim

I have a cunning plan..

Dat dit niet van de sociale dienst/gemeente kwam was aan de hoeveelheid spelfouten al te zien. :P Je kan een melding maken bij je provider, maar veel meer dan dat kan je niet doen op dit moment. Je zou een melding kunnen doen bij de politie, eventueel via de wijkagent (sommige hebben inloopspreekuren), maar de vraag is of ze op basis van 1 bericht iets doen.

Mijn advies zou zijn om het bericht nog even te bewaren en aanzien of er de komende tijd nog meer moois verstuurd gaat worden. Zo niet, weggooien en vergeten. Wellicht gewoon een lolbroek. Zo ja, dan kan je op basis daarvan weer verder kijken en is alles wat je bewaard hebt mooi voor de dossiervorming.