Netwerkkabel voor renovatie kantoorgebouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsardonian
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-08 03:17
Bij de renovatie van ons kantoor vroeg men mij of ik een bepaalde voorkeur had.
Mijn enige vereiste is cat6a maar er zijn nu ook heel wat brandveiligheidsspecificaties.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar deze kabel. Deze zou dus gebruikt worden van het patchpaneel naar de LAN-boitekes in de muur :).

B2ca lijkt mij een van de betere classificeringen maar de tekst en kleurcodes spreken elkaar wat tegen (link).

Iemand die hier meer ervaring mee heeft en mij kan vertellen waar ik rekening mee moet houden (dingen waar ik mogelijk niet aan denk).

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:08
Ik neem aan dat je de kabel laat trekken en afmonteren. In dat geval moet je niet een specifieke kabel eisen van de installateur of zelf kabel kopen en die laten installeren.

Gewoon Cat 6a specificeren met opmerking dat de kabels moeten voldoen aan alle relevante regelgeving en richtlijnen.
Als je ze weet kun je ook refereren naar specifieke standaarden.

Het is puur een aansprakelijkheids dingetje.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoezo ga je nu zelf op zoek naar kabel terwijl je eigenijk gewoon van de installateur verwacht dat er kabel getrokken wordt welke aan jouw eisen gaat voldoen?

Voorbeeldje als je zelf wilt gaan zoeken:
  1. https://www.hornbach.nl/s...tikel.html#artikeldetails
  2. https://www.toolstation.d...sd2745/CAT5E+Kabel/p72918
Die twéé kabels hebben bijvoorbeeld het zelfde EAN nummer én..... Je wilt ze beide niet hebben 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsardonian
MewBie schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:13:
Ik neem aan dat je de kabel laat trekken en afmonteren. In dat geval moet je niet een specifieke kabel eisen van de installateur of zelf kabel kopen en die laten installeren.

Gewoon Cat 6a specificeren met opmerking dat de kabels moeten voldoen aan alle relevante regelgeving en richtlijnen.
Als je ze weet kun je ook refereren naar specifieke standaarden.

Het is puur een aansprakelijkheids dingetje.
De kabel zou enkel getrokken worden, het afmonteren zou ik zelf doen.
Wat voor de ene een degelijke kabel is, is dat mogelijk voor mij niet :). Heb zo al tal van installateurs aan het werk gezien met gewone utp kabel.

Toen ik begon op te zoek naar welke kabel ik dan wou liep ik wat vast op wat nu de ideale kabel is om te kopen op dit moment. Rekening houdend dat 10gbit in de toekomst zeker moet mogelijk zijn.
wimmel_1 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:24:
Hoezo ga je nu zelf op zoek naar kabel terwijl je eigenijk gewoon van de installateur verwacht dat er kabel getrokken wordt welke aan jouw eisen gaat voldoen?

Voorbeeldje als je zelf wilt gaan zoeken:
  1. https://www.hornbach.nl/s...tikel.html#artikeldetails
  2. https://www.toolstation.d...sd2745/CAT5E+Kabel/p72918
Die twéé kabels hebben bijvoorbeeld het zelfde EAN nummer én..... Je wilt ze beide niet hebben 8)
Dat is nou net wat ik wil vermijden dat een installateur met zoiets zou komen aandraven :))

[ Voor 28% gewijzigd door mrsardonian op 03-03-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 15:07
Wat betreft de brandklasse is B2ca de hoogste klasse.
Om toe te passen in gebouwen waar de risico op brand het hoogst is. In bijvoorbeeld ziekenhuizen met bedpatienten wil je betere kabel om rookontwikkeling te verminderen.

Google even op selectiehulp kabel brandklasse of iets dergelijks.

Het heeft te maken met hoe de kabel zich houdt tijdens brand met betrekking tot brandvoorplanting, rookvorming etc.

Dat is een keuze die de opdrachtgever moet maken. Een kabel met een hogere klasse is uiteraard ook duurder.

Het heeft in ieder geval geen invloed op de ict-functies van de kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
mrsardonian schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:29:
[...]

De kabel zou enkel getrokken worden, het afmonteren zou ik zelf doen.
Wat voor de ene een degelijke kabel is, is dat mogelijk voor mij niet :). Heb zo al tal van installateurs aan het werk gezien met gewone utp kabel.

Toen ik begon op te zoek naar welke kabel ik dan wou liep ik wat vast op wat nu de ideale kabel is om te kopen op dit moment. Rekening houdend dat 10gbit in de toekomst zeker moet mogelijk zijn.

[...]

Dat is nou net wat ik wil vermijden dat een installateur met zoiets zou komen aandraven :))
Kwestie van de opdracht juist specificeren. Als jij het juist specificeert zal de installateur echt geen bagger kabel trekken. Bij kabel installatie zitten de meeste kosten en winst in de tijd die het leggen en afmonteren kosten. Wat denk je dat er gebeurd met zijn winst als de installateur troep trekt en voor de oplevering mag die alles er weer uit trekken en nieuwe kabels trekken?

Als jij de kabel levert en zelf afmonteerd mag je hem in ieder weer opnieuw inhuren om nieuwe kabels te trekken als de kabel slecht blijkt te zijn of er ergens een kabelbreuk in zit. :P

Waarom trouwens S/FTP en weet je hoe je een S/FTP kabel juist af moet monteren en wat er allemaal nog meer bij komt kijken?

Hoe groot kantoor met hoeveel werkplekken hebben we het trouwens over?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsardonian
MewBie schreef op maandag 4 maart 2019 @ 00:20:
[...]

Kwestie van de opdracht juist specificeren. Als jij het juist specificeert zal de installateur echt geen bagger kabel trekken. Bij kabel installatie zitten de meeste kosten en winst in de tijd die het leggen en afmonteren kosten. Wat denk je dat er gebeurd met zijn winst als de installateur troep trekt en voor de oplevering mag die alles er weer uit trekken en nieuwe kabels trekken?

Als jij de kabel levert en zelf afmonteerd mag je hem in ieder weer opnieuw inhuren om nieuwe kabels te trekken als de kabel slecht blijkt te zijn of er ergens een kabelbreuk in zit. :P

Waarom trouwens S/FTP en weet je hoe je een S/FTP kabel juist af moet monteren en wat er allemaal nog meer bij komt kijken?

Hoe groot kantoor met hoeveel werkplekken hebben we het trouwens over?
Sftp omdat de kabels lopen in een kabelgoot waar ook de stroomtoevoer van het gebouw ligt, wil ik geen enkel risico nemen. S/ftp afmonteren zou - als ik de de webshop hierboven mag geloven - moeten lukken met keystones. Patchkabels zou ik uiteraard gewoon prefab kopen.

Of wat komt er nog allemaal meer bij kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Gewoon een installateur het conform spec laten afmonteren. Je maakt het onnodig ingewikkeld als het straks niet werkt zoals bedoeld. En als je graag 10gbit wilt (waarom nog..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
mrsardonian schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:54:
[...]

Sftp omdat de kabels lopen in een kabelgoot waar ook de stroomtoevoer van het gebouw ligt, wil ik geen enkel risico nemen. S/ftp afmonteren zou - als ik de de webshop hierboven mag geloven - moeten lukken met keystones. Patchkabels zou ik uiteraard gewoon prefab kopen.

Shielding die niet verbonden is met aarde heeft niet echt nut. Dus je moet zorgen dat je patchpanel op een correcte manier geaard is. Wat vaak inhoud dat de aardedraad van het patchpaneel verbonden wordt met het rack en je dus ook je rack moet aarden. Tevens moet je dan opletten dat je geen aardlussen gaat creeëren of spanning op al je shielding krijgt bij een aardfout in aangesloten apparatuur.

Netwerk en stroomkabels moeten trouwens gescheiden worden, die mag je niet zo in dezelfde kabelgoot mikken.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 04-03-2019 11:22 ]

*beeeeep*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een advies de installateur laten afmonteren en testen (dus ook test rapport opleveren) en de kabels genummerd. Specs opgeven waar het aan moet voldoen. Een installateur doet het echt veel sneller dan dat jij het zelf kan, en je hebt het meteen gedocumenteerd. Is misschien wel duurder, maar op termijn scheeld het een hoop storingen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

Frogmen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:08:
Een advies de installateur laten afmonteren en testen (dus ook test rapport opleveren) en de kabels genummerd. Specs opgeven waar het aan moet voldoen. Een installateur doet het echt veel sneller dan dat jij het zelf kan, en je hebt het meteen gedocumenteerd. Is misschien wel duurder, maar op termijn scheeld het een hoop storingen.
dat dus!
krijg je het netjes opgeleverd, papiertje erbij dat alles getest is end at alles doorgemeten is en binnen de toleranties is.
mocht er straks ook maar iets zijn, is het 1 telefoontje en ze komen even langs om het op te lossen.

mocht je het zelf gaan doen gaat het straks wijzen naar elkaar worden.
het ligt aan de kabel nee aan de stekker etc.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mrsardonian schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:54:

Eigenlijk mag dat niet, stroom en data in dezelfde goot. Dat gaat niet echt samen met "geen enkel risico nemen". Een professionele monteur zou wel eens kunnen weigeren om dat te doen als hij z'n naam er onder moet zetten.
Is dit trouwens een binnenkabel of een kabel die tussen gebouwen loopt? Dat idee krijg ik namelijk een beetje als je het hebt over een kabelgoot met de stroomtoevoer voor het hele gebouw. Tussen gebouwen kun je beter glasvezel trekken, dat voorkomt elektrisch gedoe (aarding, blikseminslag).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:30:
[...]

Eigenlijk mag dat niet, stroom en data in dezelfde goot. Dat gaat niet echt samen met "geen enkel risico nemen". Een professionele monteur zou wel eens kunnen weigeren om dat te doen als hij z'n naam er onder moet zetten.
Is dit trouwens een binnenkabel of een kabel die tussen gebouwen loopt? Dat idee krijg ik namelijk een beetje als je het hebt over een kabelgoot met de stroomtoevoer voor het hele gebouw. Tussen gebouwen kun je beter glasvezel trekken, dat voorkomt elektrisch gedoe (aarding, blikseminslag).
Je moet het wel juist uitleggen want het mag wel in dezelfde goot indien er een scheidingsschot aanwezig is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1