Toon posts:

Debian Netwerk Probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een debian gateway draaien. Dit werkt prima. Echter als ik een mail wil versturen die boven de 10k komt. Loopt het op 1 of andere manier vast. Als ik dan m'n interne netwerkkaart opnieuw configureer, werkt alles weer prima, Waar kan dit aan liggen? Ik heb van alles al geprobeerd.

En is er voor debian ook een soortgelijk programma zoals Yast onder suse?

Verwijderd

Tja hier kan je eigenlijk vrij weinig mee.
Wat gebruikt je? Ik gok Exim.

Kijk je log-files eens goed na en geef wat meer info terug.

Verder heb je bijvoorbeeld debconf onder Debian (eigenlijk nog nooit gebruikt, maar als het goed is moet je daar aardig wat mee in kunnen stellen. Verder kan je ook gewoon progjes als linuxconf installeren en gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik ifconfig om alles in te stellen en te forwarden enzow. Maar als ik met samba wat probeer te kopieren van de linuxbak naar windhoos gebeurd er hetzelfde. :( En in de logs kan ik verder niks bijzonders vinden.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Klinkt als een probleem met de netwerkkaart of de driver daarvoor. Een goedkoop realtek kloontje wellicht?

Verwijderd

Topicstarter
is wel een realtek chipset
tis een sitecom 10/100 mbit kaartje

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
voor die realtek chipset (8139) heb je twee drivers: 8139 en 8139.too geloof ik. Probeer dat es. Is een paar dagen terug ook al een topic over geweest, vage netwerkprobs in linux :

[topic=186030]

Het zijn een beetje rare kaarten, met -volgens de schrijvers van de drivers voor Linux en FreeBSD- kaarten met nogal wat hardwaredesignfouten enzo... Wat voor kernel gebruik je?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• jeroen|IA
Dan moet je systematisch gaan foutzoeken. Blijkbaar ligt het probleem niet bij je mailconfig, want het gebeurt ook als je een file via samba oversleurt zeg je. Bovendien is het probleem weer voor even verholpen als je de kaart herinitialiseert door em opnieuw te ifconfiggen. Dan resten je twee wegen om te bewandelen: (1) andere driver, (2) ander kaartje. Optie 1 lijkt me niet mogelijk tenzij je zelf ff die driver kunt patchen, dus dan blijft over..... :)

Verwijderd

Topicstarter
nou, dan probeer ik wel ff een 10mbit kaartje
heb nog een ne2k-pci liggen.

Verwijderd

Topicstarter
ok kaartjes omgeruild en het werkt.
tnx! :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
hehehehe.
En dan nog beweren mensen dat die kaartjes niet eng zijn :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• jeroen|IA
Mja... als ik gevraagd wordt eoa vaag netwerkprobleem op te lossen voor een klant is mijn eerste vraag: zitten er realtek kloontjes tussen? :9

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
mmm, bij ons in huis draait het gehele netwerk met realteks en ik heb er nog nooit problemen mee gehad! Wordt zowel door w95/98/98se/me/w2k als Mandrake en Red Hat automatisch herkend en installed! Lekker goedkoop en voor in huis dus prima, ik zie het nut hier niet in van duurdere kaarten kopen (oh ja, wij nemen idd genoegen met 10mb kaartjes, dus voor 100 is het misschien wel een ander verhaal :) )

• jeroen|IA
Ik heb in de praktijk gemerkt dat het vooral de goedkoopste noname realtek kloontjes zijn die nog wel eens vage problemen geven. Dat er een realtek chip op zit zegt dus op zich niks.

Verwijderd

Topicstarter
Nou wat in mijn pc zit was een kaartje van zo'n gamerspakket. En was dus gewoon een koon heb nu gewoon de 2 netwerkkaartjes die in de server zaten verwisseld en het werkt!! :) En dat is wat telt. Ik zal ooit dat kaartje nog wel eens veranderen maar nu eerst 2 x 60 Gig Bij m'n workstation in :9~

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat de opmerking:
Goedkope kaartjes, goedkope drivers
Hier redelijk past.
Die realteks zijn niet zo duur, dus mensen hebben minder behoefte om heel veel moeite te doen om een driver te schrijven, dan wijten ze het eerder aan het kaartje dan aan de driver :)

Als iedereen die problemen heeft met z'n driver deze fouten ook even meld bij de persoon die de driver beheert, dan komen we misschien een keertje wat verder (no offense).
Op zich zijn de kaartjes technisch niet verkeerd, alleen hoe makkelijker het kaartje, des te moeilijker de drivers.
(zie maar eens die winmodems....)
Pagina: 1