TV blijft rebooten na installatie van Ubiquiti HW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:58
Na het upgraden van het huisnetwerk geeft de TV problemen. Het gaat om een Ubiquiti netwerk en een Philips TV.
Symptoom: Als de TV aangesloten is met een RJ45 netwerkkabel dan reboot de TV zich regelmatig.
Het rebooten gebeurt volgens een strak schema. Na inschakelen van de TV, reboot deze na elke 20 minuten (3 keer), daarna een reboot elke 10 minuten. Als de TV niet op het netwerk aangesloten zit dan functioneert de TV, afgezien van de NPO app, verders naar behoren.

Relevante HW:
https://tweakers.net/pric...curity-gateway-(usg).html
https://tweakers.net/pric...uiti-unifi-cloud-key.html
https://tweakers.net/pric...16-poorts-150w-poe+).html
https://tweakers.net/pric...-ap-ac-lite-(1-pack).html
https://tweakers.net/pric...iti-unifi-ac-in-wall.html
https://tweakers.net/pric...4/philips-32pfl6606h.html

Installatie:
  • TV zit rechtstreeks op een poort van de switch, via een U/UTP Cat5e
  • TV heeft geen wifi
  • Ubiquiti setup is redelijk standaard
  • Geen VLANs ingesteld
  • Alle AP's gaan rechtstreeks naar de switch
  • ISP=Ziggo
  • TV via 75E coax
Wat heb ik zelf al geprobeerd, maar zonder resultaat:
  • TV losmaken van alle andere kabels, en alleen network + mains
  • PoE op betreffende poort uitgezet
  • Een andere computer ipv de TV aangesloten op dezelfde poort en dezelfde kabel en dan getest. Werkte prima.
  • Domme switch (kgm) tussen ubiquiti Switch en TV in.
  • Nieuwe RJ45 stekkers gekrimpt
  • Andere netwerk kabel (kgm), rechtstreeks naar de managed switch
  • TV FW gecontroleerd is up to date
  • Sonos, Cameras, AP's, Printer, PC, los gekoppeled van het bedrade netwerk
Wat heb ik geprobeerd dat wel resultaat gaf:
  • TV rechtstreeks in the USG, geen reboots van de TV
  • Cloudkey losgemaakt, geen reboots van de TV
  • Update “make controller discoverable on L2 network” uitgezet. geen reboots van de TV
In de vorige netwerk setup gaf de TV geen enkel probleem, en werkte smart TV naar behoren. Alleen de NPO gemist app wordt gebruikt. Dit was een setup waar de TV in een netgear modem/router stak en later nog een paar jaar via een netgear 8p 100mbit unmanaged switch. Het rebooten van de TV kwam direct nadat alles naar de ubiquiti omgeving was omgebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DJ1xadslWS4WglGyoKCyTVBA/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door MicroVAX3400 op 15-03-2019 20:53 ]

Beste antwoord (via MicroVAX3400 op 15-03-2019 20:48)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 12:16

RammY

Dát!

Ik zat te denken aan de optie in de controller (Settings > Controller): Make controller discoverable on L2 network

Als ie aan staat, even uitzetten en kijken wat ie doet.

Btw: nog iemand met hetzelfde issue:
https://community.ubnt.co...38/highlight/true#M330431
https://community.ubnt.co...75/highlight/true#M330700

***Edit***

En zoals ik al zei: even met die L2 optie spelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OKJnpByOK8yPd4pvHvursh42/medium.png
https://community.ubnt.co...28/highlight/true#M348767

[ Voor 77% gewijzigd door RammY op 13-03-2019 16:22 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Kan je de duplex modus is vast zetten op je netwerkpoort naar 100mbit?
Is maar een gok, maar kwam zo bij me op na je verhaal gelezen te hebben. Nog nergens op gebaseerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou inzetten op IGMP snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MicroVAX3400 Wat bedoel je precies met een "standaard ubiquti netwerk"?

Er komen hier nu allerlei fancy termen voorbij (Duplex / IGMP .....), maar: Teken je volledige netwerk incl. alle componenten eens uit zodat er een duidelijk beeld kan gaan ontstaan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
Fairy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:54:
Ik zou inzetten op IGMP snooping.
Ik neem aan dat je bedoeld dat deze aangezet zou moeten worden om het broadcast verkeer naar alle porten te verminderen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

To_Tall schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:04:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld dat deze aangezet zou moeten worden om het broadcast verkeer naar alle porten te verminderen.
In sommige situaties kan je netwerk dichtslibben als je IGMP snooping niet goed toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Fairy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:06:
[...]

In sommige situaties kan je netwerk dichtslibben als je IGMP snooping niet goed toepast.
Eens. Maar je tekst “ik zou inzetten op IGMP” is nogal vaag.

Ik weet daarnaast niet of hij wel IPTV heeft of bv een IP camera’s heeft hangen die broadcasten.

Om dat uit te sluiten moet je iegelijk weten hoe het netwerk er verder uit ziet. En welke diensten er worden afgenomen zoals IPtv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

To_Tall schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:16:
[...]

Eens. Maar je tekst “ik zou inzetten op IGMP” is nogal vaag.

Ik weet daarnaast niet of hij wel IPTV heeft of bv een IP camera’s heeft hangen die broadcasten.

Om dat uit te sluiten moet je iegelijk weten hoe het netwerk er verder uit ziet. En welke diensten er worden afgenomen zoals IPtv.
Ik geef een mogelijke richting aan, geen kant en klare oplossing want die heb ik ook niet, maar IGMP instellen is genoeg over te vinden online. De TS gebruikt zo te zien geen standaard oplossing die door de provider wordt aangeboden, wat dit soort problemen naar voren kan brengen. Ik heb zelf ook een glasvezelverbinding, managed switches en Ubiquiti apparatuur en dan is het soms even puzzelen met dit soort problemen. Dat word dan ook wel van je verwacht. Als IGMP je niets zegt, is het misschien raadzaam om de standaardoplossing van de provider te gebruiken, als dat nu niet het geval is.

Ik heb zelf ook problemen gehad maar dan met IPTV haperingen e.d. en niet opstartende TV boxen, daar zat het destijds in IGMP.

Als dat niet helpt, zou hij nog eens met wireshark kunnen kijken of er een specifiek pakket wordt verzonden tijdens de crash.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 04-03-2019 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
Bedankt voor de reacties. @Fairy @To_Tall @sp.boot @wimmel_1
Ik heb een tekening van de netwerk topology toegevoegd.
Ja, er zijn 2 netwerk camera's aanwezig op het netwerk. Er wordt geen TV over IP gebruikt. IGMP snooping staat 'uit' voor het LAN.
Met standaard netwerk bedoel ik, dat de Ubnt HW geinstalleerd is, waarna ik de Cloudkey en network management SW volgens de handleiding geinstalleerd heb. 3 wifi netwerken aangemaakt. Gereserveerde IP adressen aangemaakt die door de DHCP uitgedeeld worden. Daar heb ik het bij gelaten. Geen VLAN's. Oftewel, tot daar reikt ongeveer mijn netwerk kennis.
De upgrade naar Ubiquiti HW is gedaan om eindelijk eens goede wifi dekking te hebben op alle verdiepingen. Het was een investering, en wat werk om alles zoveel mogelijk bedraad uit te voeren, maar het meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 02:32
ik weet wel dat de Ubiquiti netwerkapparatuur standaard PoE leveren over de UTP-kabels, sommige apparaten gaan hier niet heel lekker mee om, dat zou een mogelijk oorzaak kunnen zijn.
PoE veroorzaakt sluiting op de netwerkinterface -> TV detecteert problemen in de electronica -> schakelt zichzelf uit.

Er staat dat je ook een domme switch er tussen hebt gezet, was dit ook een PoE switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de oude 100 Mbps switch er weer tussenschuiven niet helpt, is het wellicht tijd om een port monitor op te zetten en met tcpdump(/wireshark) te kijken of de tv niet toevallig van een specifiek bericht op de lijn over z'n nek gaat. Dat zou dan een defect in de tv-firmware betekenen, maar ook dat komt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Wat gebeurt er als je de TV rechtstreeks aan de USG hangt?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:28:
Als de oude 100 Mbps switch er weer tussenschuiven niet helpt, is het wellicht tijd om een port monitor op te zetten en met tcpdump(/wireshark) te kijken of de tv niet toevallig van een specifiek bericht op de lijn over z'n nek gaat. Dat zou dan een defect in de tv-firmware betekenen, maar ook dat komt voor.
Dank je voor deze suggestie. Hoewel ik nog niet zo goed weet hoe dat te doen, ik zal me moeten inlezen.
Het rebooten van de TV lijkt op een warme restart, vanuit een power-off duurt het namelijk langer voor de TV om te booten, dan het reboot symptoom. De theorie van een bericht op het netwerk die een firmware crash veroorzaakt op de TV lijkt daarmee heel aannemelijk omdat het interval tussen de reboots, strak 20 minuten is, en na een uur strak een reboot om de 10 minuten. Is er een service die een interval van precies 10 of 20 minuten kent?
TV draait de laatste FW. Bugs in de TV FW is meer een gegeven dan een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zet alles eens uit behalve het hoofdzakelijke... Ik heb wel eens meegemaakt dat er in een netwerk met Sonos spul gekke dingen gebeurden. Het zou me niets verbazen.....

Daarnaast, TV rechtstreeks aan de USG is ook een optie, koppel je de rest van je netwerk even af om dat uit te sluiten.

PS. Ik zie je TV model. Nu heb ik een vergelijkbare op de slaapkamer hangen in 42". De software in dat ding is echt buggy as hell helaas. Bij mij is het zo als ik schakel tussen verschillende HDMI inputs, het een soort russische roulette is, vaak gaat het beeld op zwart (werkt alleen de ambilight nog) en moet je hem uit- en aanzetten om weer beeld te krijgen. Dus die TV is ook wel een dingetje :P

Heeft hij geen Wi-Fi? Dat zou je nog kunnen testen of het daar ook mee gebeurd.

[ Voor 45% gewijzigd door Fairy op 04-03-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
@Fairy nee, TV heeft geen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
@Fairy @Comp User Is het veilig om de TV rechtstreeks aan de LAN poort van de USG te hangen, en waar blijft de CloudKey dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MicroVAX3400 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:11:
@Fairy @Comp User Is het veilig om de TV rechtstreeks aan de LAN poort van de USG te hangen, en waar blijft de CloudKey dan?
Het is maar even om te testen... Veilig is het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 04-03-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik neem aan dat de IP cams die je hebt naar zoneminder hebt geplaatst.

Veel cams kunnen ook verkeer broadcasten. Dit houd eigenlijk in dat de camera al zijn verkeer over het netwerk heen stuurt zonder dat dit voor een bepaald apparaat bedoelt is.

Kan je eens controleren of broadcasting aan staat op je cams. Misschien toch ook IGMP op de USG aanzetten.

Je kan trouwens ook op je switch wel een patroon terug vinden als er iets staat te broadcasten. Vaak gaan alle lampjes op de switch dan vrolijk synchroon knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02-2022
MicroVAX3400 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:11:
Als je netwerk draait kan je gewoon de CloudKey eruit trekken (wel eerst netjes shutdown doen :*) ). Dan kan je wat al eerder gezegd is de TV direct in de USG LAN1 stoppen, Je zult zien dat je TV dan netjes een IP address krijgt en dat je apps zullen werken.

Als dat dan dus werkt, dan is er iets in je netwerk dat je TV overstuur maakt.

Ik denk niet dat het te maken heeft met de switch maar meer de rest (of 1) van de andere apparaten.

Succes.

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Eerste verdachte; je Sonos device(s).

[ Voor 49% gewijzigd door Comp User op 04-03-2019 20:19 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
@Comp User @Alpha_Mouse @Fairy en alle andere hulp.
Klopt! TV rechtstreeks in de USG LAN socket en TV werkt zonder hapering.
Ik zal nu één voor één de andere genetwerkte apparaten elimineren. Dit gaat wel even duren gezien de testtijd die nodig is per iteratie. Zoals gesuggereerd zal ik de sonos als eerste doen.
Ja, dat sonos p1 stereo pair heeft al wat problemen gekend. Dit lijkt nu heel recent pas opgelost door het sonos wireless channel te verzetten. Het zou zelfs kunnen dat het oplossen van het sonos wireless channel probleem kruiste met het troubleshooten van het TV probleem.
Mogelijk moet ik dat probleem terug bouwen om tot de rootcause van de tv reboots te komen. Edit: problemen staan los van elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroVAX3400 op 05-03-2019 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
Het is de cloudkey.
Met de cloudkey aangesloten reboot de TV elke 10minuten, dit symptoom verdwijnt zodra de clouldkey losgekoppeld wordt. Maar wat nu?
@Alpha_Mouse Dank voor de tip, ik wist dus niet dat de cloudkey losgekoppeld kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02-2022
Cloudkey backup maken, kijken of het het ergens op een computer kan draaien, restoren en kijken of het probleem er nog steeds is. Nog nooit van zoiets gehoord? Welke FW draai je? Zijn behoorlijk wat updates uit gekomen in de afgelopen weken.

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 12:16

RammY

Dát!

Ik zat te denken aan de optie in de controller (Settings > Controller): Make controller discoverable on L2 network

Als ie aan staat, even uitzetten en kijken wat ie doet.

Btw: nog iemand met hetzelfde issue:
https://community.ubnt.co...38/highlight/true#M330431
https://community.ubnt.co...75/highlight/true#M330700

***Edit***

En zoals ik al zei: even met die L2 optie spelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OKJnpByOK8yPd4pvHvursh42/medium.png
https://community.ubnt.co...28/highlight/true#M348767

[ Voor 77% gewijzigd door RammY op 13-03-2019 16:22 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
In de Cloud controller, “make controller discoverable on L2 network” uitgezet. TV reboot nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MicroVAX3400 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:50:
In de Cloud controller, “make controller discoverable on L2 network” uitgezet. TV reboot nu niet meer.
Vraag blijft: WTF probeert die Philips TV op L2 (OSI Netwerklaag) te doen wat niet lukt waardoor 't ding dus crashed/reboot?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:58:
Vraag blijft: WTF probeert die Philips TV op L2 (OSI Netwerklaag) te doen wat niet lukt waardoor 't ding dus crashed/reboot?
Hij luistert kennelijk naar "SSDP" onderdeel van "UPnP", gebruikt "HTTPU", zegt wikipedia. Dat is gerelateerd aan DLNA, wat je wel van "moderne, slimme" A/V-apparaten mag verwachten. Dat is allemaal L2 zodat er geen IP en dus ook geen DHCP en zo verder nodig zou zijn. Gericht op het thuisnetwerk en dus geschikt voor een enkel broadcast domain zonder routering. (Ik heb er ooit een middagje naar DLNA etc. zitten koekeloeren en ik heb nul respect voor de specificeerders gekregen. Maar dit terzijde.)

Daar zit iets tussen waardoor hij over z'n nek gaat. Wat mij betreft mag dat laatse sowieso nooit gebeuren, en de eerste reactie van de security jongens zal zijn "oh daar zal wel een buffer overflow oid inzitten, wellicht is het exploiteerbaar". Dus als TS het netjes wil doen, tijd om te klagen tegen Philips dat de firmware in die tv onexcuseerbaar brak en waarschijnlijk onveilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
Nu wil ik best Philips op de hoogte brengen van dit product defect, als ik de indruk heb dat dit de wereld een beetje beter zou kunnen maken. Ik ben hier wat sceptisch. De TV is van voor de TPVision spin off. Wat zo iets betekend als dat niemand in TPV iets met de klacht zal doen want legacy product. Ook is het OS in de TPV TV's tegenwoordig een andere, wat nog een reden is waarom zo'n klacht het niet tot een correctie van de SW gaat maken.
Deze Philips TV wordt nu, voor straf, vervangen voor een nieuwer model, en gedegradeerd tot monitor voor een gameconsole/dvd hoek.
Ik heb helaas niet de kennis om in het netwerk verkeer te kijken om welk bericht het gaat waar de problemen door komen.
Wat is de consequentie of verlies van functionaliteit als de L2 discoverable functie uitstaat voor de unifi controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
MicroVAX3400 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:50:
Wat is de consequentie of verlies van functionaliteit als de L2 discoverable functie uitstaat voor de unifi controller?
Volgens mij helemaal niks, tenzij je de UniFi Discovery Utility gebruikt, een Chrome app die voor zover ik weet niet meer understeund wordt cq gaat worden.
Pagina: 1