SSD upgrade M.2 - past hier een pcie- of toch sata-ssd in?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-01 21:42
Dag tweakers, ik probeer er achter te komen of ik in mijn oude laptop, een Acer Aspire V3-371-39JC een nieuwe SSD kan zetten, namelijk de Intel 660p welke gebruik maakt van een PCie 3.0 x4 aansluiting. De site van Acer verwijst me door naar Crucial, die de een upgrade checker heeft. Echter deze detecteert het exacte modelnummer niet goed en geeft me 2.5" schijven als alternatief, terwijl ik de aansluitingen hiervoor op het moederbord helemaal niet heb.

De oude SSD in de laptop ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.roedi.nl/tw1.jpg
Zoeken op het productnummer levert niets op, maar zoals te zien is heeft de kaart een B en een M sleuf.

De connector ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.roedi.nl/tw2.jpg
Ook hier heb ik op lopen googlen, maar ik vind hier weinig over wat me helpt.

Als laatste heb ik eenfoto gemaakt van de connector van de zijkant:
Afbeeldingslocatie: https://www.roedi.nl/tw3.jpg
Wat je hier kan zien is dat er in de connector zelf alleen een M-notch is te zien.

Wat ik als leek op dit gebied probeer te begrijpen:
- Heb ik hier te maken met een SATA-aansluiting of is dit een PCie connector?
- Of nog specifieker ;) De Intel 660p heeft een PCie 3.0 x4 aansluiting, kan ik deze hierin prikken of gaat dat niet werken in dit oude beestje?

Alvast heel erg bedankt, want ik heb al aardig wat google-skills aangewend.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor minder dan 600 Euro vermoed ik niet dat er een M.2 NVME / PCI-E connector op zit; zeker niet als de laptop/technologie al uit 2013 stamt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• roedi06
MAX3400 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:30:
Voor minder dan 600 Euro vermoed ik niet dat er een M.2 NVME / PCI-E connector op zit; zeker niet als de laptop/technologie al uit 2013 stamt.
Kan ik dat zien op een of andere manier? Of betekent dat, dat ik op zoek moet naar een SATA M.2 SSD die ook een B&M sleuf heeft, zoals de voorganger?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

roedi06 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:33:
[...]

Kan ik dat zien op een of andere manier? Of betekent dat, dat ik op zoek moet naar een SATA M.2 SSD die ook een B&M sleuf heeft, zoals de voorganger?
Kijk eens in Device Manager naar je Device Instance Path van de controller; trek dat door Google heen; grote kans dat je vindt dat het een SATA-controller is.

By the way; als je alleen een M-notch hebt, daar kan (maar niet verplicht) PCI-E 4x overheen maar ook SATA maar ook SMBUS. Het is dus niet zo dat een M-notch 'per definitie' PCI-E 4x aan kan.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 03-03-2019 18:42 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• roedi06
MAX3400 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:35:
[...]

Kijk eens in Device Manager naar je Device Instance Path van de controller; trek dat door Google heen; grote kans dat je vindt dat het een SATA-controller is.

By the way; als je alleen een M-notch hebt, daar kan (maar niet verplicht) PCI-E 4x overheen maar ook SATA maar ook SMBUS. Het is dus niet zo dat een M-notch 'per definitie' PCI-E 4x aan kan.
Ha thanks voor de info:
Ik krijg dit als ik het device instance path van de schijf bekijk, daarmee heb ik nu wel het goede typenummer van de huidige schijf te pakken, dat gaat om een SATA schijf.
SCSI\DISK&VEN_&PROD_KINGSTON_RBU-SNS\4&28696939&0&000000

Voor wat betreft het Device Instance Path van de controller kom ik er niet helemaal uit, ik weet niet welke ik moet selecteren. Er staat in het lijstje onder 'System Devices' namelijk 'Intel(R) 8 Series PCI Express Root Port #4' en deze lijkt te werken. Het DIP daarvan is:
PCI\VEN_8086&DEV_9C16&SUBSYS_09181025&REV_E4\3&11583659&0&E3
Is dat wat je bedoelt?

Update: Met HWinfo heb ik nu uitgedoktert dat ik een PCie 2.0 aansluiting x1 heb, geen 3.0. Nu moet ik er nog even achter komen of de 660p backwards compatible is.

[ Voor 7% gewijzigd door roedi06 op 03-03-2019 19:02 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier al gekeken ? http://www.myfixguide.com...spire-v3-371-disassembly/
Roze vlekken in je bericht heb je niets aan, ik zie ze tenminste niet als foto.

Als je een SSD hebt of een slot, kan het ook zijn dat er een m.2 (pricewatch: MicroStorage 256GB M.2 (NGFF) 256GB)

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 03-03-2019 19:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1