Integrated graphics CPU gebruiken ipv Normale GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-06-2024
Mijn vraag
Ik wil weten of het mogelijk is om de gpu van de processor te gebruiken, zonder mijn RX480 videokaart eruit te halen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI H110m Eco moederbord (voor BIOS)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd om de integrated graphics in de bios aan te zetten door PEG naar IGD te veranderen en de HDMI kabel in het moederbord te stoppen ipv in de videokaart. Volgens de AMD Settings software gebruik ik inderdaad geen AMD videokaart meer en ik kreeg ook wat meldingen over de IGPU van mijn CPU (i5 6400). Maar op het moment dat ik een spel start (In dit geval Fortnite) krijg ik toch nog 60+ FPS alsof de RX480 dan ineens wordt ingeschakeld?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Door je RX480 er tijdelijk uit te halen, weet je in ieder geval of je constatering van 60+ fps wordt veroorzaakt door het wel/niet gebruiken van de IGP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:58
Is dat niet met rechtermuis op het exe-bestand en kiezen voor iGP?
Kan zijn dat hij toch de GPU gebruikt omdat die sterker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Als de HDMI kabel in het moederbord zit kan onmogelijk de RX 480 gebruikt worden.
Wat ik mij afvraag waarom je zou willen kunnen switchen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:39:
Als de HDMI kabel in het moederbord zit kan onmogelijk de RX 480 gebruikt worden.
Wat ik mij afvraag waarom je zou willen kunnen switchen?
uh ja dat kan dus wel..

YouTube: Nvidia Said We Couldn't Game On This...

Dat zal ook wel voor AMD kaartjes kunnen gelden..

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 03-03-2019 17:44 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Normaalgesproken zou op basis je handelingen inderdaad de losse videokaart al uit kunnen sluiten.

Wat je ook nog kunt doen:
In "Apparaatbeheer" van Windows onder het kopje "Beeldschermadapters" je AMD videokaart uitschakelen door daar er met de rechtermuisknop op te klikken en te kiezen voor "Apparaat uitschakelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:43
SMSfreakie schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:44:
[...]

uh ja dat kan dus wel..

YouTube: Nvidia Said We Couldn't Game On This...

Dat zal ook wel voor AMD kaartjes kunnen gelden..
Met een aangepaste DLL, zonder Windows driver signing en een specifieke driver versie. Ja, het is inderdaad mogelijk, maar een ontzettend theoretische mogelijkheid. Daarnaast vraag ik mij af of dit ook geld voor GPU's met een grafische interface. In het voorbeeld van jouw video gaat het namelijk om een grafische kaart zonder externe interfaces.

Hierop volgend. Ja theoretisch is het dus mogelijk. Bij notebooks wordt dit concept vaak gebruikt en heet het Switchable Graphics. Echter is het vaak ongewenst, aangezien al het verkeer van de grafische kaart ook nog over de interne gpu heen getrokken moet worden. Ik kan even de bron niet vinden, maar ik geloof dat het om tientallen procenten performance verlies kan gaan in game. Bij laptops wordt het vaak ondersteund om de batterijduur te verlengen, maar aangezien PC's op netstroom zitten valt deze use case dus weg.

Daarnaast valt er te zien dat de laatste jaren de idle power consumption van dGPU's steeds beter wordt. Met een extra vermogen van gemiddeld 10W valt de noodzaak dus eigenlijk helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
Iva_Bigone schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:44:
Normaalgesproken zou op basis je handelingen inderdaad de losse videokaart al uit kunnen sluiten.

Wat je ook nog kunt doen:
In "Apparaatbeheer" van Windows onder het kopje "Beeldschermadapters" je AMD videokaart uitschakelen door daar er met de rechtermuisknop op te klikken en te kiezen voor "Apparaat uitschakelen".
Top dit heeft gewerkt!!! _/-\o_ De reden dat ik dit wil uittesten is, omdat ik last heb van Graphical Artifacts en wilde weten of ik het goede product naar de RMA stuur (RX480 in dit geval).

[ Voor 14% gewijzigd door BartPong op 03-03-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
Klein vraagje, kan een Voeding ook zorgen voor Graphical Artifacts? Dus dat het probleem is dat mijn Rx480 te veel stroom trekt?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 208,-€ 208,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX450M€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,90

[ Voor 85% gewijzigd door BartPong op 03-03-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Dat kan; ik zie op de requirements pagina van de RX480 dat de kaart zo'n 150W kan verbruiken, en een voeding van min. 500W aangeraden wordt.

Nu is de waarde van de aangeraden voeding soms wat (erg) aan de veilige kant, maar ik denk dat die Corsair voeding 150W voor de kaart wel kan leveren als ik zo naar de specificaties kijk.

Wat niet uitsluit dat jouw voeding semi-defect is door ouderdom of gewoon een kapot onderdeel waardoor bij hogere belasting er problemen optreden.

Het makkelijkste is om even een voeding te lenen, of de videokaart bij iemand anders te proberen die een voldoende zware voeding heeft. Zonder verder te testen blijft het gokken wat het probleem is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Voeding lijkt mij niet de oorzaak. Systeem verbruik ongeveer 250w ingame dus je hebt ruim voldoende reserves met je 450w voeding en een slechte voeding is het allerminst. Ziet er naar uit dat de videokaart defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Iva_Bigone meer zelfs; 150W op de 8-pin + 75W op de PCI-E slot (maximaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:37:
@Iva_Bigone meer zelfs; 150W op de 8-pin + 75W op de PCI-E slot (maximaal).
Denk je?

Ik zie bij het kopje op de betreffende AMD-pagina "GPU Power 110W" staan, en bij requirements 150W, daar maak ik uit op maximaal 150 Watt?

Of zouden de andere componenten op de kaart en de fans nog zoveel extra verbruiken dat je totaal op 225W uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Puur op basis van de aansluitingen "kan" er 225W verstookt worden. Dat AMD dus een 8-pin monteert ipv een 6-pin (laatste kan 75W trekken), doet me inderdaad vermoeden dat de GPU + fans + lichtjes & overige meuk ergens tussen de 151W en 225W verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
De zwarte blokjes komen vrijwel alleen bij het gamen, maar ook bij sommigen programma's, zoals Discord en AMD Settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Kun je met MSI afterburner eens proberen met iets meer voltage en/of lagere kloksnelheden (chip en geheugen), vaak ligt zoiets aan onstabiel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:50:
Kun je met MSI afterburner eens proberen met iets meer voltage en/of lagere kloksnelheden (chip en geheugen), vaak ligt zoiets aan onstabiel geheugen.
Hoe laag kan ik de kloksnelheden het beste doen?
Ik heb de kloksnelheden helemaal naar beneden gehaald.
Chip: 650 MHz
Geheugen: 1750 MHz
Zag even niet zo snel hoe ik de voltage kon veranderen
En dan gewoon testen met gamen? De zwarte blokjes komen namelijk niet altijd, maar wel best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Eventjes snel gezocht naar onze lokale VoedingsGuru -The_Mask- want ik weet dat hij een aantal Corsairs altijd afbrand, en ik dacht dat deze daar bij hoorde, maar je hebt geluk, dit is er een waar hij wél positief over is, dus zal het niet snel de voeding zijn waarschijnlijk (maar nooit uit te sluiten)
productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask-

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-08 23:38
BartPong schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:18:
De zwarte blokjes komen vrijwel alleen bij het gamen, maar ook bij sommigen programma's, zoals Discord en AMD Settings.
Klinkt meer als GPU geheugen wat kapot is. Je zou kunnen proberen het vram iets lager te klokken met bijv. msi afterburner om te zien of het verbeterd.

Als je gpu teveel stroom trekt, slaat eerder je voeding uit dan dat je artifacts krijgt.

Als je een foto plaatst, weten we misschien meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
10-20% lagere klok zou voldoende moeten zijn om geen instabiliteit meer te hebben.
Als dat helpt kun je er vanuit gaan dat je kaart aan het overlijden is, kwestie van tijd (maar misschien gaat ie nog jaren mee).
Helpt dat niet is ie misschien al te ver heen of moeten we toch verder zoeken naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
GromuhlDjun schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Klinkt meer als GPU geheugen wat kapot is. Je zou kunnen proberen het vram iets lager te klokken met bijv. msi afterburner om te zien of het verbeterd.

Als je gpu teveel stroom trekt, slaat eerder je voeding uit dan dat je artifacts krijgt.

Als je een foto plaatst, weten we misschien meer.
Foto 1 (Links boven)
Foto 2 (In de lucht kleine blokjes)
Foto 3 (Discord) (Onderaan aan de foto)

Alleen bij Discord is het zo heftig. Dit komt alleen af-en-toe voor.

[ Voor 5% gewijzigd door BartPong op 04-03-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
mitsumark schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:36:
10-20% lagere klok zou voldoende moeten zijn om geen instabiliteit meer te hebben.
Als dat helpt kun je er vanuit gaan dat je kaart aan het overlijden is, kwestie van tijd (maar misschien gaat ie nog jaren mee).
Helpt dat niet is ie misschien al te ver heen of moeten we toch verder zoeken naar de oplossing.
Ben het nu aan het testen. Tot zover nog geen problemen gezien. Ik heb zelfs het gevoel alsof ik meer frames per second heb? Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is, als je hem underclockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:37
BartPong schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:32:
[...]

Ben het nu aan het testen. Tot zover nog geen problemen gezien. Ik heb zelfs het gevoel alsof ik meer frames per second heb? Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is, als je hem underclockt?
klinkt vreemd, maar is niet per definitie onmogelijk; je kaart zal nu minder warm worden. maar een gevoel zegt niet alles natuurlijk; kijk eens met Afterburner wat het effect is in cijfers.
Weet ook niet hoe je luchtstromen zijn in je kast, maar de achterkant van een videokaart wil nog wel eens vergeten worden, waardoor geheugenchips warmer worden dan nodig.

aanvulling: even gekeken, maar jouw kaart heeft alle geheugenchips aan de gekoelde kant. dus laatstgenoemde is voor jou minder relevant

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 04-03-2019 19:03 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
Tens schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:49:
[...]

klinkt vreemd, maar is niet per definitie onmogelijk; je kaart zal nu minder warm worden. maar een gevoel zegt niet alles natuurlijk; kijk eens met Afterburner wat het effect is in cijfers.
Weet ook niet hoe je luchtstromen zijn in je kast, maar de achterkant van een videokaart wil nog wel eens vergeten worden, waardoor geheugenchips warmer worden dan nodig.

aanvulling: even gekeken, maar jouw kaart heeft alle geheugenchips aan de gekoelde kant. dus laatstgenoemde is voor jou minder relevant
Met MSI Afterburner beiden kloksnelheden geprobeerd en zover ik zag vrijwel geen verschil in FPS. Helaas zijn de zwarte vierkantjes er ook nog steeds....

Core clock 1: 1303 MHz
Memory clock 1: 2000 MHz

Core clock 2 (Underclock): 1107 MHz
Memory clock 2 (Underclock): 1750 MHz (Kon niet lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-08 23:38
De artifacts zien eruit alsof het geheugen wat stuk is/te warm wordt. Dat het onderklokken niet werkt is wel spijtig.

Je zou nog andere/nieuwere drivers kunnen proberen om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
GromuhlDjun schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:52:
De artifacts zien eruit alsof het geheugen wat stuk is/te warm wordt. Dat het onderklokken niet werkt is wel spijtig.

Je zou nog andere/nieuwere drivers kunnen proberen om het uit te sluiten.
Ik heb al eens geprobeerd om met zo'n programma oude drivers te verwijderen en de nieuwe weer te installeren. Helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zie je nog ergens of je het voltage wat kunt verhogen (samen met de iets lagere kloksnelheid)?
Of de power limiet omhoog?
Ik heb nu een Nvidia kaart dus kan het ff niet checken, zie het zo gauw alleen voor de core (niet voor mem).

PS: Zit er geen garantie meer op de kaart?

[ Voor 34% gewijzigd door mitsumark op 05-03-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
mitsumark schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:50:
Zie je nog ergens of je het voltage wat kunt verhogen (samen met de iets lagere kloksnelheid)?
Of de power limiet omhoog?
Ik heb nu een Nvidia kaart dus kan het ff niet checken, zie het zo gauw alleen voor de core (niet voor mem).

PS: Zit er geen garantie meer op de kaart?
Ik zal morgen nog eens kijken naar het verhogen van de voltage.. Garantie heb ik nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Voltage doe je overigens in heel kleine stapjes, 50mV is al een behoorlijk verschil.

Als je nog garantie hebt, niet teveel zelf meer knoeien, gewoon terugsturen.
Pagina: 1