Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Ik ben sinds kort de eigenaar van de ASUS Z10PA-D8. Nu wilde ik daar 64GB geheugen in zetten. De eerste 32GB gingen zonder probleem. Na een paar dagen de andere 32GB erin gezet. De reden dat ik er een paar dagen tussen heb zitten is omdat ik eerst wilde weten of het hele systeem stabiel draaide.

De eerste keer toen ik er 64GB in had zitten kreeg ik de b7 melding. Uit de handleiding blijkt dit "NVME Configuration Reset" te zijn. Na wat Googlen kwam ik erachter dat je de CMOS batterij eruit zou kunnen halen/ de jumper op het moederbord verplaatsen voor een complete reset.

Ik begon met de CMOS batterij eruit te halen, daarna deed hij het. Windows updates gedaan etc. etc. paar keer rebooten nog en hij was up en running.

De volgende dag had ik weer de b7 melding. Ik weer de CMOS batterij eruit gehaald maar nu deed hij het niet. Vervolgens de jumper op het moederbord veranderd en de CMOS batterij eruit gehaald maar hij bleef het maar niet doen.

Ik weer gedowngrade naar 32GB geheugen (tevens ook even wat bankjes omgewisseld om te kijken of het daar aan lag) toen deed hij het weer. Bios versie gecheckt, dat was de laatste, de processors kunnen ook makkelijk 64GB geheugen aan. Zodra ik er nu weer 64GB in zet blijft hij weer hangen op de b7 melding, maar hij heeft het toch echt 1 keer helemaal gedaan tot aan Windows + ik heb windows updates kunnen doen, kunnen internetten en hij heeft 1 nacht aangestaan met full load.

Wat zou ik nu nog kunnen doen? Ander geheugen kopen die op de QVL staat is een optie, maar het geheugen is niet bepaald goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

pongthamong schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:11:
Wat zou ik nu nog kunnen doen? Ander geheugen kopen die op de QVL staat is een optie, maar het geheugen is niet bepaald goedkoop
En toch is het wel zo'n beetje je enige optie....

64GB is op dit moment nog redelijk zeldzaam; je bent het bord dus naar zijn maximum aan het knijpen, net als het geheugen. Daar wordt aan de ene kant weinig mee getest en aan de andere kant loop je tegen de beperkingen van de huidige techniek aan.

Er is een kans dat er iets mis is met je geheugen of je moederbord. Maar je kunt er van uit gaan dat ASUS' eerste reactie gaat zijn "Niet QVL dus geen ondersteuning".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
Ja daar was ik na wat Googlen ook al achter. Als je de QVL van Asus zelf bekijkt dan is het sowieso bijzonder weinig geheugen wat ze op die lijst hebben hoor. Zie hier de lijst: https://dlcdnets.asus.com...10PA-D8_DIMM_QVL_list.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
Croga schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:19:
[...]

En toch is het wel zo'n beetje je enige optie....

64GB is op dit moment nog redelijk zeldzaam; je bent het bord dus naar zijn maximum aan het knijpen, net als het geheugen. Daar wordt aan de ene kant weinig mee getest en aan de andere kant loop je tegen de beperkingen van de huidige techniek aan.

Er is een kans dat er iets mis is met je geheugen of je moederbord. Maar je kunt er van uit gaan dat ASUS' eerste reactie gaat zijn "Niet QVL dus geen ondersteuning".
Ik heb nog even de specs nagezocht maar ik knijp hem helemaal niet tot het uiterste. Het uiterste zou 512gb geheugen zijn.

Geheugen
Total Slots : 8 (4-channel per CPU, 4 DIMM per CPU)
Capacity : Maximum up to 512GB LRDIMM
Memory Type :
DDR4 2133 /1866/1600/1333 RDIMM*
DDR4 2133 /1866/1600/1333 LRDIMM*
Memory Size :
32GB, 16GB, 8GB, 4GB RDIMM
64GB, 32GB LRDIMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

Wat ik zo snel kan vinden geeft aan dat de c1 memory slot de boosdoener is. Probeer de a in combinatie met de d slot eens? Dat is anders dan de handleiding zegt maar schijnt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
1Kb schreef op maandag 4 maart 2019 @ 02:51:
Wat ik zo snel kan vinden geeft aan dat de c1 memory slot de boosdoener is. Probeer de a in combinatie met de d slot eens? Dat is anders dan de handleiding zegt maar schijnt te werken.
Op zich wel goed gevonden, maar ik heb 8 geheugen bankjes erin en dus alle slots zijn bezet. Ik kan niet slot c overslaan want dan heb ik niet volledig geheugen. Waar lees jij dat slot c de boosdoener kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

@pongthamong
Ik vond het op deze Duitse link:
https://www.computerbase....z10pa-u8-code-b7.1739691/
De laatste post adviseerde om de D bank te gebruiken in plaats van de C bank.
Via google :
https://www.google.nl/sea...gws-wiz.....0.pqpAwr6avVU
Gevonden.

Omdat ik dezelfde moederborden nog in de kast heb liggen als reserve was ik geïntereseerd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
Duidelijk, maar nog steeds heb ik daar niks aan. Want ik heb alle geheugenslots in gebruik
Pagina: 1